Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 70 000 euroa/vuodessa on se rahalllinen summa joka on määritelty etttei sen jälkeen enää onnnellisuus nouse?

Vierailija
20.07.2019 |

?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 000 € ja siitä 50% veroa joka on Suomen kokonaisveroaste (maailman 3. korkein) jää 35 000 €.

Itse muutin aikaa sitten pois. Vuositulot yli 100 000 € samalla koulutuksella ja kokonaisveroaste 35% jää melkein tuo 70 000 € käteen.

Vierailija
42/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on määrittänyt että 70 000 euron vuositulojen jälkeen ei tule enempää onnelliseksi? Itse arvelen kyseessä olevan tutkija joka itse ei tule ikinä tienaamaan tuota enempää.

Kyllä se on ihan amerikkalaisen huippuyliopiston tutkimus. Tietysti se pitää suhteuttaa maan tulotasoon, mutta länsimaissa keskimäärin tuon summan jälkeen ei onnelisuus kasva. Käytännössä tarkoittaa asuntoa ja 200 000€ lisää tilillä. Sen jälkeen kaikki lisä voitaisiin perustellusti verottaa pois ja sijoittaa järkeviin hankkeisiin sekä työpaikkoihin yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tuolla rahalla kaikki on kondiksessa, mikään sen jälkeen ostamasi ei voi tuoda entisestään onnea.

Voit käytännössä asua miten haluat, ajaa millä haluat, lentää bisneksessä kuten haluat, jos on nuo tulot.

Se että tekee tuplat tuohon, ei vaikuta mihinkään. Käytännössä. Onhan se kiva, mutta ei se onnellisemmaksi tee. Olet jo maximoinut rahalla saavan onnen, kun saat sillä lähes mitä haluat.

No tuo kyllä on ihan älytön väite. Tienaan 85 000 euroa vuodessa netto ja todellakaan en voi lentää businessluokassa kuten haluan ja tuosta vaan. Tai asua aivan miten haluan. Kyllä sellaiseen vaaditaan ihan eri luokan tulot. Jos tuloni tuosta viisinkertaistuisivat niin sitten alettaisiin olla lähellä tuota kuvaamaasi tilannetta.

Ja todellakin onnnellisuuteni nousisi jos tulot nousisivat, en ole missään nimessä saavuttanut jotain maagista rajaa.

Viisi vuotta sitten ansaitsin 66 708 euroa vuodessa netto ja siitä onnellisuuteni on kyllä kasvanut. En näe mitään syytä miksi lisäraha ei vaikuttaisi samalla tavalla.

Se on se, että kun sulla on rahaa tarpeeksi, eli ei tarvi miettiä miten rahat saa riittämään pakollisiin menoihin ja vähän huvituksiinkin, ne ylimääräiset jutut menettää hohtonsa muutamassa vuodessa. Jos ei ole enää sitä jännitystä että pärjäänkö tulevaisuudessa taloudellisesti, ne palkinnotkaan ei enää tunnu niin hyvältä kuin silloin köyhempänä. Varmaan ihan kivaa ensimmäisellä ja toisella kerralla, mutta parin vuoden jälkeen ei se enää ole niin mahtavaa. Jos stressi poistuu jossain keskimäärin 70 000€ tienoilla, ei voi olla 140 000€ tienaamalla enää stressittömämpi, vaan se alkaa pian tuoda lisästressiä kun sitä ylimääräistä rahaa pitää alkaa työntää jonnekin, se tuottaa monelle sitten kuitenkin miettimistä kun on omaisuutta enemmän, kaikesta omaisuudesta pitää aina huolehtia tavalla tai toisella.

Olen ollut lapsuudessa, nuoruudessa todella köyhä ja opiskeluaikoina myös. Nyt olen jo parikymmentä vuotta ollut hyvätuloinen, ja joka vuosi tulot ovat kasvaneet. Ne "ylimääräiset jutut" eivät ole millään lailla menettäneet hohtoaan.  Köyhyyden tuomaa jännitystä ei todellakaan ole ikävä.

Vierailija
44/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se easy money voi tulla vielä noihin lukuihin, helppo poliittinen virka jossa ei tarvii mitään osata tai tehdä.?

Isompien tulojen eteen joutuu jo ihan oikeesti yrittään ja laitetaan itsensä likoon.

Lisäksi kateus voittaa jo liiankin kun tulot ja kulutus ylittävät ton lukeman?

Vierailija
45/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70 tonttua on Suomen hintatasolla summa, jolla ei tarvitse stressata asuntolainan lyhennyksistä, ei sähkölaskuista, ruokakaupassa ei tarvitse katsoa hintoja (ellei halua), uuden pesukoneen voi ostaa heti, kun edellinen menee rikki eikä tarvitse ostaa sitä osamaksulla. He voivat sairastuessaan mennä yksityiselle, kun julkisella on jonoa,  Lomareissujakin voi tehdä ilman, että täytyy ensin vuosi tai pari säästää ja säästöön kertyy rahaa ihan itsestään esim remontteja varten. Monelle suomalaiselle riittää hyvä ja huoleton keskiluokkainen elintaso. Tyytyväisyys omaan elämään on onnellisuuden perusta,

70 tonttua vuodessa vastaa noin 5600 euron kk-palkkaa, josta tilille ennakkopidätyksen jälkeen tulee runsas kolme tonnia. Sekö mielestäsi riittää yllä mainitsemaasi helppoon ja rahahuolettomaan elämään?  Missä todellisuudessa täällä porukka elää? Katsokaas kun Suomessa suuri bruttopalkka tarkoittaa suhteellisen pientä nettopalkkaa, täällä kun sosialismin nimeen on huolehdittu siitä että kaikilla menee tasaisen huonosti palkkatuloista huolimatta. Yhteiskunnan tulonsiirroilla elävä työtön lähiö-marjatta jolla on monta lasta pääsee nettotuloissa noin tonnin päähän...

Tiedätkö mitä, sillä lähiö-marjatalla ei ole varaa valita missä asuu, ei pysty omistamaan sitä asuntoa, ja mitä tulee lapsista, sen saman saa myös se 70 000€ tienaava näppiin jos on yhtä monta lasta. Lapsilisän ja elatusmaksut saa kaikki joilla on lapsia. Muuten sen lähiö-marjatan pitää pärjätä sillä että vuokran ja sähkön jälkeen jää sille näppiin se 500€ josta pitää varmasti elättää myös niitä lapsia, eli ostaa ruokaa koko porukalle. Hänelle se tonni lisää olis todella iso juttu ja varmasti tekisi onnelliseksi, ehkä hän säästäisi siitä pari vuotta ja ostaisi edullisen oman asunnon ja sitten maksaisi sitä pikkuhiljaa pankille ja saisi kerättyä lapsilleen jotain perintöä.

Ja tuo 70 000€ on laskettu yhden keskivertoihmisen tuloksi, ei perheen, ei Helsingin keskustassa asuvan, vaan keskivertopertin jonka asumiskulut ei luultavasti ole kahta tonnia kuussa eikä osta ruokaa 1500€ kuussa pelkästään itselleen.

Suurin osa palkansaajista saa bruttona pari tonnia palkkaa, heitä on siis Suomessa suurin joukko palkansaajien joukossa, näppiin jää joku reilu 1500€ per pää, ja silläkin tulevat yleensä toimeen.

Vierailija
46/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin onnellisuustutkimuksessa todettiin hyvien ihmissuhteiden olevan tärkeintä onnellisuuden kannalta. Tuolla 70 000 saisi eliminoitua taloudelliset murheet jne.

Vierailija
47/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kaupanmyyjää saa enemmän käteen kuin yksi 70000 euroa vuodessa tienaava. Onko sellaisella pariskunnalla leveä elintaso? Ei todellakaan! Eli ei ole suurista tuloista kyse.

Vierailija
48/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossakin onnellisuustutkimuksessa todettiin hyvien ihmissuhteiden olevan tärkeintä onnellisuuden kannalta. Tuolla 70 000 saisi eliminoitua taloudelliset murheet jne.

Tajuatko, että se tarkoittaa n 3500 euroa kuussa. Meillä se menee jo asuntolainan lyhennyksen plus muihin asuntoon liittyviin menoihin kuten yhtiövastike ja sähkö ja vesi.

Vierailija
49/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 000 on sellainen kannattavan työnteon raja että verottaja vie veroina ja maksuina puolet. Enempää ei kannata Suomessa missään nimessä tehdä.

Vierailija
50/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on vuositulot 80 t, mulla paljon vähemmän ja aina rahat lopussa ;) Pitäis varmaan molemmilla olla tuo että rahaa jäisi vapaaseen käyttöön. Nyt kitkutellaan remppojen, lasten harrastumaksujen ym. kanssa.

Vierailija
51/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se easy money voi tulla vielä noihin lukuihin, helppo poliittinen virka jossa ei tarvii mitään osata tai tehdä.?

Isompien tulojen eteen joutuu jo ihan oikeesti yrittään ja laitetaan itsensä likoon.

Lisäksi kateus voittaa jo liiankin kun tulot ja kulutus ylittävät ton lukeman?

Olen tienannut parhaimmillaan 148 000 €/v. Mutta ei se raha tullut 8 tunnin työpäivillä. Työviikon pituus oli 60-80 tuntia, tavoitettavissa piti olla 24/7, lomilla tehdä töitä, osallistua palavereihin jne. Monesti lomaa ei oikein voinut edes ottaa kuin päivän sieltä ja päivän täältä. Vähäisellä vapaa-ajalla mieluummin vain nukkui tai makasi sohvalla telkkaria katsellen kuin lähti kuluttamaan rahojaan. Sisäfileiden sijasta nappasi kaupasta jonkun kälysen einesruuan, jonka lämmitti mikrossa.

Uskon, että tuo 70 000 ei merkitse mitään, jos satatonnia saa samalla vaivalla. Usein vaan on niin, että kun palkka nousee, nousee myös työnantajan asettamat vaatimuksetkin. Varmasti meillä jokaisella on jokin raja, minkä jälkeen ei enää jakseta tai haluta repiä itsestämme vieläkin enemmän vain saadaksemme lisää rahaa. Mulla tuo hulluus loppui maatessani viikkoja ensin teholla ja sitten vuodeosastolla . Nykyisin tienaan suunnilleen tuon 70 000 € vuodessa, mutta mulla on myös lomat, en ole tavoitettavissa 24/7, en lue edes työsähköpostejani vapaa -ajallani, kännykkäni on omani eikä työsuhdepuhelin jne. Ja nyt mulla on aikaa ja voimia paistaa sisäfileestä pihvitkin.

J.K. Mulla ei ole alaikäisiä huollettavia, joten tämäkin varmasti vaikuttaa.

Vierailija
52/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on vuositulot 80 t, mulla paljon vähemmän ja aina rahat lopussa ;) Pitäis varmaan molemmilla olla tuo että rahaa jäisi vapaaseen käyttöön. Nyt kitkutellaan remppojen, lasten harrastumaksujen ym. kanssa.

Meillä n.80.000+50.000, verojen jälkeen yhteensä n.5800/kk. Siitä asuminen n.2500, päivähoito n.600 ja ollaan jo 3100 eurossa. Muuhun jää 2700 euroa ja siitä kun maksetaan ruoka, vaatteet, auton lainanlyhennys plus käyttö, harrastukset, niin eipä paljoa jää huveihin tai matkoihin.

Ja alle 100 neliön asunnossa asutaan!

Vierailija
53/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko, että se tarkoittaa n 3500 euroa kuussa. Meillä se menee jo asuntolainan lyhennyksen plus muihin asuntoon liittyviin menoihin kuten yhtiövastike ja sähkö ja vesi.

Eiköhän se ole 70 000 € per henkilö tai ainakin aikuinen. Ei per koko perhe. Eli tarkoittaisi verojen jälkeen 7000 €/kuussa kahdelle aikuiselle tai jos summa on ilman veroja, se olisi noin 14 000 €/kk.

Vierailija
54/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tuolla rahalla kaikki on kondiksessa, mikään sen jälkeen ostamasi ei voi tuoda entisestään onnea.

Voit käytännössä asua miten haluat, ajaa millä haluat, lentää bisneksessä kuten haluat, jos on nuo tulot.

Se että tekee tuplat tuohon, ei vaikuta mihinkään. Käytännössä. Onhan se kiva, mutta ei se onnellisemmaksi tee. Olet jo maximoinut rahalla saavan onnen, kun saat sillä lähes mitä haluat.

Vähän nyt suhteellisuuden tajua. Etenkään bruttotulona, suomen verotuksella, tuo ei ole todellakaan tarpeeksi elää kuvaamallasi tavalla.

Minun bruttotuloni ovat aika tarkkaan juuri 70 000 euroa vuodessa. Käteen jää 3600 euroa kuukaudessa. Kyllä sillä elää oikein mukavasti, jos ei tarvitse elättää puolisoa, vaan puoliso tienaa tarpeeksi kattaakseen omat menonsa. Tilanteeni on juuri tuo mitä kommentoidussa viestissä kuvattiin eli että voin elää ja esim. matkustella miten haluan ilman, että raha olisi rajana. Suurin rajoitus on käytetyävissä oleva aika.

Jos nettotuloni nousisivat esim. kahdella tonnilla kuukaudessa, niin ainoa muutos nykyiseen elämääni olisi se, että kuukaudessa menisi kaksi tonnia enemmän säästöön ja sijoituksiin. Normaalielämääni sillä ei olisi mitään vaikutusta.

Vierailija
55/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittäisi. Silloin meille molemmille jäisi n 3000e/kk nettona. Kyllä pariskunta/perhe kuudella tonnilla jo maksaa asuntoa, syö ja nauttii elämästä.

Vrt mun netto myt 970e ja miehellä 3500e/kk. Vielä on matkaa.

Vierailija
56/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt suhteellisuuden tajua. Etenkään bruttotulona, suomen verotuksella, tuo ei ole todellakaan tarpeeksi elää kuvaamallasi tavalla.

Minun bruttotuloni ovat aika tarkkaan juuri 70 000 euroa vuodessa. Käteen jää 3600 euroa kuukaudessa. Kyllä sillä elää oikein mukavasti, jos ei tarvitse elättää puolisoa, vaan puoliso tienaa tarpeeksi kattaakseen omat menonsa. Tilanteeni on juuri tuo mitä kommentoidussa viestissä kuvattiin eli että voin elää ja esim. matkustella miten haluan ilman, että raha olisi rajana. Suurin rajoitus on käytetyävissä oleva aika.

Jos nettotuloni nousisivat esim. kahdella tonnilla kuukaudessa, niin ainoa muutos nykyiseen elämääni olisi se, että kuukaudessa menisi kaksi tonnia enemmän säästöön ja sijoituksiin. Normaalielämääni sillä ei olisi mitään vaikutusta.

Miten toi netto on mahdollinen? Mun miehen brutto 104000e/v, on vähän lainan korkoja yms vähennyksiä. Autoetu vie n 500 kuukaudessa extraa ja käteen jää 3400e. Eli yli 30 000 lisätuloista ilman autoetua saa käteen vain 300 euroa enemmän kuukaudessa. Ei kannata ikinä tienata yli 100k€:(

Vierailija
57/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon johonkin tuon suuntaiseen. Vuositulot luokkaa 75 000-80 000. Muistelen, että kaikista onnellisimmillani olin silloin, kun tienasin 50 000.

Ennen mulla oli sääntö, ettei tienaa yli 50 000 vuodessa, kun siitä saatava rahallinen hyöty on aika minimaalinen verojen vuoksi.

Nykyään minulla on hyvä materiaalinen elintaso, velaton auto, velaton asunto ja säästöjä ja sijoituksia 30-vuotiaana ihan tarpeeksi enkä siltikään ole onnellinen.

Uskon, että juju piilee siinä, että pienemmillä tuloilla on aina jotain tavoittelemisen arvoista. Sitten, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista, ei sillä saatavat asiat tuota mielihyvää, koska tavoitteet puuttuvat.

Mullakin jää joka kuukausi n. 3000 euroa tarpeetonta rahaa, mutta se ei ole tehnyt onnelliseksi.

Voi, kun pienituloisetkin tämän ymmärtäisivät ja voisivat keskittyä aineettomaan hyvään, mutta ei noita asioita voi tajuta, jos ei ole koskaan ollut samassa asemassa.

Vierailija
58/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä pankista jos saa lainan kk erän kohtuullisemmaksi, näillä koroilla jo tonnin lyhennys on ihan hyvä. Teillä on tosi hurjat asumiskulut omistusasunnossa??

Meillä ison okt:n lainankuoletus korkoineen oli 1300e/kk ja asumiskulut 400e/kk, yhteensä siis 1700€.. Tuossa ei ole vakuutusmaksuja koska ne sisältää muutakin ja kiinteistövero kerran vuodessa 700e.

Vierailija
59/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko oikeasti teille ei riittäisi 70 000 euroa verojen jälkeen? Jos perheessä kaksi ihmistä tienaisi tuon verran eli yhteensä 140 000 niin luulisi riittävän ihan kohtuulliseen elämään.

Vierailija
60/97 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaatteko molemmat verojen jälkeen 70 000 euroa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi