Suurperheiden äidit, moneltako heräätte aamuisin?
Tuntuu, että aamut yhtä kaaosta näin "lomallakin"...siis ihan pelkkä aamu-ulkoiluun lähtö ennen lounasaikaa työn ja tuskan takana. Herään klo 6 kun mies lähtee töihin ja vauva samaan aikaan, loput lapset klo 8 mennessä.
Koulu/eskari/kerhorumban alkaessa, herään klo 5, jotta saan vauvan ja kaikki lapset ajoissa kenet minnekin paikkaan. Mites muilla, joudutko nipistämään omista yöunista, jotta saat arjen toimimaan vai miten hoituu? Ja kysymys nyt teille joilla 3 lasta tai enemmän....
Kommentit (12)
Miksi noin monta lasta, jos mies ei kerran auta ja itse et jaksa?
Sano nyt vielä että 1-2 on erityislapsia ja mies reissutyössä viikot ja viikonloppuisin harrastaa ja rentoutuu.
Herään noin 6.30. Arki pyörii ihan hyvin ilman varhaisempaa heräämistä. Esimerkiksi se auttaa, kun laittaa illalla mahdollisimman paljon asioita valmiiksi. Ei sitten aamulla tarvitse etsiä missä on penaali tai joku muu mitä juuri tänään koulussa tarvitaan. Lapsia 5, ikävälillä 0-13
Teilläkö menee 2-3 tuntia siihen, että lapset ovat lähtövalmiita? Mitä te oikein kaiken sen ajan teette?
Nyt kun lapset ja mieskin lomalla niin saattaa venähtää yli yhdeksäänkin herääminen. Kahdeksan ja yhdeksän välillä useimmiten. Koulun alettua herään vähän ennen seitsemää herättelemään kahdeksaksi meneviä ja syömään itse aamupalaa.
Meillä on vauvakin nyt, herää yöllä syömään yleensä kerran. Joskus herää syömään vasta seitsemän aikoihin ja jatkaa sitten vielä unia. Useimmiten vähän aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin monta lasta, jos mies ei kerran auta ja itse et jaksa?
Sano nyt vielä että 1-2 on erityislapsia ja mies reissutyössä viikot ja viikonloppuisin harrastaa ja rentoutuu.
Sanoinko että mies ei auta tai itse en jaksa? En mielestäni. Kokemuksia vain muilta suurperheiden äideiltä kaipasin. Oma valintani on tämä suuri perhe ja onnellinen siitä.
Herään puoli tuntia ennen kuin on aika herätellä lapsia. 8 aamuna se tarkoittaa 6.30. Seiskan maissa lapset ylös ja aamupalan ja -pesujen kautta kouluun. Hoitavat omatoimisesti lähes kaiken ja ovat lähtövalmiita viimeistään 7.45. Asumme melkein koulun vieressä, joten matkaan ei mene paljoa aikaa.
Klo 3-4 herään, mutta mä lähden silloin töihin. Mies heräilee klo 6-7 kahvinkeittoon. Lomalla lapset saa nukkua niin pitkään kun nukuttaa. Kouluaikoina mies herättelee lapset kouluun.
Kun oli vauvoja niin, ihan normaalisti herättiin aamupalalle. Siitä sitten jokainen lähti omiin kouluihinsa. Minä lähdin pienempien kanssa puistoon/kerhoon/kauppaan. Ei todellakaan mitään kaaosta. Lapsia on 8, nykyään 7-25v.
Herään 4.30 hoidan eläimet, lapset herätän 6, jotta kerkeävät 7 bussiin ja 8 kouluun.
Nyt lomalla klo 10-12. Nuorin lapsi 9-vuotias. Vanhemmat lapset keittävät aamupuurot ja mä alan lounaan laittoon herättyäni. Koulujen alkaessa heräään 7 aikaan. Keitän aamupuuron ja laitan itseni töihin. Isommat heräävät itse, nuorimmat herätän ennen lähtöäni. Lasten ollessa pieniä herättiin heidän aikataulujen mukaan, mutta olin silloin kotona, ja hulina-aamuilta olen säässtynyt lähes aina. Mies pystyy säätämään töiden kanssa paljon ja tuonut helpotusta aamuihin.
Kello 3.
Taina, Europe