Jaksoin lähihoitajan työtä vanhuspuolella alle 2kk
Sitten lopetin ja lähdin täysin muihin hommiin. Huhhuh. Kaikkeen te suostutte.. :D
Ja ne työvuorot..voi luoja! Jotain 6-7 päivän työputkia yhden päivän vapailla, illasta aamuun- vuoroja. Työyhteisössä ihmeellistä kyräilyä vaikka yrittää olla kaikille mukava.. lisäksi todella raskasta siirtelyä, vuodepesuja, nostureilla nostelemista, raskasta perushoitoa.
Ei todellakaan ole minun juttuni, mitä ihmettä edes kuvittelin!
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ensihoitajat tee jotain 24h vuoroja parhaimmillaan? Ei tietenkään kokoajan töitä tehdä, mutta ei se silti mitään vapaana oloa todellakaan ole vaan olet töissä kiinni sen 24h. Aika raskasta. Sama vissiin palomiehillä? Poliiseista en tiedä, mutta eiköhän niilläkin pidemmät vuorot ole.
Kyllähän tuollaiset aiheuttaa hässäkkää jos on lemmikkejä tai lapsia.
Sairaanhoitajat nyt pääosin tekee kuitenkin aina 7-8h vuoroja ellei joku halutessaan tee tuplavuoroja joskus silloin tällöin.
Kaveri on lanssissa töissä ja ollaan tästä juteltu. 24 tuntia töitä, 3 vapaata, kaverin mielestä sekatyövuorot on huomattavasti raskaampia, sen lisäksi, että hän saa nukkua töissä jos ehtii, kun taas itselläni työ on hektistä, ettei saa kuin 9 minuuttia käydä kahvitauolla työpäivän aikana (vuoropäiväkoti, meillähän ei ole edes ruokataukoa).
Miksi suostut tuollaiseen? Itse en ikinä suostuisi. Monessa paikassa 8h työvuoroon kuuluu kaksi 10-15min kahvitaukoa ja yksi ruokatauko 20-30min. Eli 3 taukoa. Lakisääteisiä. En suostuisi tekemään töitä 9min tauolla.
Näin se vain päiväkodeissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ergonominen lista olisi esim. Aamu, aamu, ilta, yö, yö, vapaa, vapaa. Mutta on se kumma kun ei tuota saada toimimaan. Ja meillä on lisäksi käytössä välivuoro, joka antaa lisää valinnanmahdollisuutta. Jos ei tee öitä, voisi lista olla esim. Aamu, aamu, ilta, ilta, välivuoro, vapaa, vapaa. Mutta eipä vaan näy.. Ja naurettavinta on se että täällä tehdään itse listat ja silti valitetaan niistä!! Ja valitetaan nimenomaan illasta aamuun tuloista.
meillä tästä äänestetiin ja 20 hengen työryhmässä yksikään ei halunnut tulla vapailta aamuun ja jäädä illasta vapaille. Joten äänestimme vanhanaikaisen listan
Mut ei kaikki oo samallaisia. Meillä moni tykkää tehä aamua, ite en, enkä myöskään tykkää tulla vapaalta varsinkaan aamuun. Siks ne autonomiset listat on hyviä, kun voi tehä niinkuin itelle olis mukavin. Meillä ne jopa toimii suht hyvin, että muutoksia ei paljon tule, toki jokaisen velvollisuus myös vähän muuttaa niitä tarpeen mukaan jos huomaa, ettei vahvuudet oo riittävät.
Autonominen listanteko on parasta. Nimittäin kun jengi huutaa, että ei pitkiä työputkia, ei montaa aamua peräkkäin, ei montaa iltaa peräkkäin, ei ykkösvapaita, pomo niitä kuuntelee. Ja sitten tehdään niitä paskalistoja kahdella vapaalla.
Kun siirryttiin automiaan, saan tehdä pitempiä putkia ja saan johonkin vaiheeseen listaan pitkän vapaan tai listan vaihteeseen. Saan tehdä niitä kirottuja ilta, aamu juttuja. Saan tehdä 4-5 yötä listaan. Nyt ei määrittele minun työvuoroja joku märisijä, kenelle ei mikään muka sovi ja sen mukaan tehdään listat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilta, ilta, aamu, aamu, vp, vp,
Ilta, ilta, aamu, aamu, vp, vp,
Ilta, ilta, aamu, aamu, vp, vpTällöin 3 viikossa tulee 3 kertaa illasta aamuun vuoro, mutta vapaille pääsee aamusta ja vapailta iltaan.
Parasta on kyllä vakiyököt. Eikös heitä edelleen ole monessa paikassa? En itse ole hoitoalalla, mutta kavereista usea on ja olen kuullut, että yövuorot on jopa aika haluttuja.
Muuten hyvä, mutta nyt teit 6 päivisiä viikkoja vahingossa :D
Katos vaan😂
No mutta näin sitten!Ilta, ilta, aamu, aamu, aamu, vp, vp
Ilta, ilta, aamu, aamu, aamu, vp, vp
... Ja sama jatkuu
Pannaanko vanhainkoti kiinni viikonloppuisin?
Kuka tekee ma ja ti aamut ja ke,to,pe illat
Niin ja ne yöt. Ja ne viikonloput, kuka on viikonloppuna aamussa ja illassa ja yössä
Olen ollut kahdesti vanhusten palvelutalossa harjoittelussa, toisen harjoittelun kunnallisella puolella ja toisen yksityisellä. Molemmat kammottavia kokemuksia. Työilmapiiri molemmissa paikoissa äärimmäisen huono ja työkavereista puhutaan pahaa selän takana. Voin vain kuvitella mitä he minusta, opiskelijasta, puhuivat vaikka yritin olla kaikille ystävällinen. Toisessa paikassa sainkin todella huonoa kohtelua eräältä työntekijältä ja hän oli suorastaan ilkeä minulle. Molemmissa paikoissa osa työntekijöistä oli myös ihan ilmiriidoissa keskenään ja esimies ei tuntunut tekevän asialle mitään vaikka tiesi kyllä tilanteesta. Hoitajat riitelivät käytävillä avoimesti ja puhuivat toisilleen rumasti vaikka asukkaita oli vieressä kuulemassa. Eräs vastavalmistunut sijainen lopetti työt kokonaan sillä tuli työpaikkakiusatuksi. Hän oli todella mukava ja lämmin hoitaja, harmitti hänen puolestaan se kohtelu mitä hän sai. Järkytti huomata miten rumasti aikuiset ihmiset käyttäytyvät toisia kohtaan. Työ itsessään, eli vanhusten hoitaminen, oli ihan mukavaa mutta alan huonon työilmapiirin takia en halua ikinä enää tehdä sitä.
Hyvin raskaita oli myös juuri nuo iltavuorot joiden jälkeen piti tulla seuraavana päivänä aamuvuoroon. Myös monen päivän työputket, joiden jälkeen vain yksi vapaa, olivat todella kuormittavia enkä ehtinyt palautua töistä kunnolla. Töissä myös kova kiire eikä työtä ehdin tehdä niin hyvin kuin haluaisi. Syöttäessäni asukkaita minulle tultiin useaan kertaan sanomaan, että "hänelle riittää jo, pitää ehtiä muidenkin asukkaiden luo" vaikka asukkaalla olisi vielä ollut ruokaa lautasella ja ruokahaluakin olisi vielä ollut. Palkka aivan onneton eivätkä pienet lisät riitä korvaamaan sitä uupumusta joka työstä aiheutuu.
Ja sitten koulussa vielä ihmetellään miksi kukaan ei halua valita vanhustyön osaamisalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta on suunnitella itte listansa. Tekee pitkiä päiviä tai pitkiä työputkia ja on sitten pitkillä vapailla. Moni tykkää tehdä tuollaisia, siinä ehtii pitkillä vapailla vaikka lomamatkalle halutessaan. Lentoemännillä ja stuerteilla varmaan myös vähän tämän tyylistä, paitsi että aamuvuorot voi alkaa joskus aamuyöstä.
Mä en kans ymmärrä miks ei haluta mennä vapaalta aamuun. En siis oo alalla :) Mikä on selitys?
Vastasin jo aiemmalle. Yleensä vapaille jäädään yövuoroista. Itse en ainakaan ehdi kahdessa päivässä kääntää yövuoroista vuorokausirytmiä aamuvuoroiksi. Ottaa pumpun päälle. Kokeltu on muutama kerta, että menee yövuorojen jälkeen parin päivän päästä aamuun ja yöllä ei tullut nukuttua tuntiakaan ja samoilla silmillä vedin aamuvuoron. Koko päivän oli rytmihäiriöitä ja illalla rojahdin nukkumaan klo 16, heräsin yöllä klo 02.00 ja odottelin sitten iltavuoroa ja illalla pääsin töistä klo 21.15 ja olin niin poikki, että tuntui kuin sydän räjähtäisi.
Ei noita listoja voi toiveiden mukaankaan pelkästään tehdä. Silloin ne kovaäänisimmät saavat parhaat vuorot ja ne tyytyjät tekevät sitten mitä jää jäljelle. Kuitenkin pitäisi olla tasapuolista työntekijän persoonasta riippumatta. Työvuorolistojen laatimisesta tulee myös lopulta tosi vaikeaa, kun aina on joku vaatimassa jotain. Ihan ok esittää toiveita, mutta ei mielestäni joka listaan.
Minä voisin aina tehdä iltaa ja yötä ja antaa vaikka perheellisen tehdä aamut,mutta tämähän ei käy koska lisät.
Viikko aina yhtä vuoroa ja välissä pari vapaata ,öiden jälkeen pidempi vapaa olisi unelma.12 tunnin päivät pitemmillä vapailla olisi ihan ok.mutta eihän se käy,kun tehdään niinkuin ollaan aina tehty vaikkei se toimikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijaksi ottaminen on kyllä pahasti epäonnistunut. Sama kaikissa sotepuolen hommissa, esim. sossuilla sama juttu. Opiskelijat ei tiedä, mihin työhön tulevat. On vain jotain glorifioituja kuvitelmia. Alalla on vaihtuvuus jatkuvaa, mikä on yksi syy huonoihin työoloihin. Koko ajan saa olla jotain perehdyttämässä. Koskaan ei ole työyhteisö ajantasalla, kun puolet tuli taloon viime viikolla.
Näinpä. Soteala houkuttelee myös itseään "sosiaalisina" pitäviä ihmisiä, toisin sanoen itsekeskeisiä päällepäsmäreitä ja "hissukoita" halveksivia kälättäjiä. Ovat joo ekstrovertteja eivätkä ujostele ketään tai mitään mutta samalla inhoavat työkavereiden erilaisuutta ja potilaiden heikkoutta. Ala kyllä vaatii sosiaalisia taitoja, että oikeasti ihmispelkoinen nurkkaan vetäytyjäkään ei sille sovellu mutta rauhallisia, empaattisia ja asioihin objektiivisemmin suhtautuvia (=ei vedetä joka pikkuasiasta hernettä nenään) sille kaivattaisiin kipeästi.
Juu mutta kun usein just näitä "tarvittaisiin" -ihnistyyppejä ei saada, kun heitä ei hyväksytä joukkoon. Itse olen kasvatusalan tyyppinä käynyt sosiaaliset ja psykologiset testit läpi, olen käynyt terapeutin arvioitavana (kuulemma tosi sosiaalinen ja paljon semmoisia ominaisuuksia, joita tarvitaan). En ole mikään itsevarma päällepäsmäri, mutta saan suuni auki kyllä. Asiakkaat tykkää. Silti parissa työpaikassa en päässyt joukkoon: toisessa alettu sulkemaan ulkopuolelle heti alusta asti, toisessa muut työkaverit oli mahtavia paitsi ne kiusaajat. Molemmista piti koeajalla lähteä vaikka ei löydetty selvää vikaa, jotain epämääräistä keksittyä sepitettiin selvästi.
Olen yrittänyt miettiä missä vika (näyhänkö hassulta, haisenko pahalle, jne..), terapeutinkaan mukaan minussa ei ole mitään vikaa, mutta en halua sosiaalialalle enää. Olen myös tosi kiitollinen, etten lähtenyt opiskelemaan lähihoitajaksi kuultuani siitä, millaista se on. Eniten kammoksuttaa just tuo työpaikkakiusaaminen, minusta se tekee mistä tahansa työstä raskasta. Ihan sama jos itse työ on raskasta, mut jos siihen tulee kiusaaminen päälle niin ei ihmekään että joku ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ergonominen lista olisi esim. Aamu, aamu, ilta, yö, yö, vapaa, vapaa. Mutta on se kumma kun ei tuota saada toimimaan. Ja meillä on lisäksi käytössä välivuoro, joka antaa lisää valinnanmahdollisuutta. Jos ei tee öitä, voisi lista olla esim. Aamu, aamu, ilta, ilta, välivuoro, vapaa, vapaa. Mutta eipä vaan näy.. Ja naurettavinta on se että täällä tehdään itse listat ja silti valitetaan niistä!! Ja valitetaan nimenomaan illasta aamuun tuloista.
meillä tästä äänestetiin ja 20 hengen työryhmässä yksikään ei halunnut tulla vapailta aamuun ja jäädä illasta vapaille. Joten äänestimme vanhanaikaisen listan
Mut ei kaikki oo samallaisia. Meillä moni tykkää tehä aamua, ite en, enkä myöskään tykkää tulla vapaalta varsinkaan aamuun. Siks ne autonomiset listat on hyviä, kun voi tehä niinkuin itelle olis mukavin. Meillä ne jopa toimii suht hyvin, että muutoksia ei paljon tule, toki jokaisen velvollisuus myös vähän muuttaa niitä tarpeen mukaan jos huomaa, ettei vahvuudet oo riittävät.
Autonominen listanteko on parasta. Nimittäin kun jengi huutaa, että ei pitkiä työputkia, ei montaa aamua peräkkäin, ei montaa iltaa peräkkäin, ei ykkösvapaita, pomo niitä kuuntelee. Ja sitten tehdään niitä paskalistoja kahdella vapaalla.
Kun siirryttiin automiaan, saan tehdä pitempiä putkia ja saan johonkin vaiheeseen listaan pitkän vapaan tai listan vaihteeseen. Saan tehdä niitä kirottuja ilta, aamu juttuja. Saan tehdä 4-5 yötä listaan. Nyt ei määrittele minun työvuoroja joku märisijä, kenelle ei mikään muka sovi ja sen mukaan tehdään listat
Näinhän se varmaan on, ihmiset haluaa erilaisia listoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-7 päivän työputki ;)
Voi luoja mitä valittajia sitä onkin. 3 viikkoa on työputki. Jossain porauslautalla voidaan olla putkeen kuukausi pari töissä. Joka päivä!
Sinccis
Juu u. Onpa ne vapaaputket ja palkkakin vähän eri luokkaa. Siihen on syynsä, miksi tällä alalla on vain kourallinen miehiä.
Hohhoijaa taas, poliiseilla on about sama palkka amk opiskeluiden jälkeen. Palomiehillä on taasen pienempi palkka kuin lähäreillä mutta kuuletko jossain samaa tasaista valitusta kuin mitä hoitoalalta kuuluu? Edelleen, hoitoalan huonot palkat on myytti joka paljastuu heti kun palkkoja ruvetaan vertaamaan.
Palomiehillä on pitkät työvuorot, mutta he saavat myös nukkua, katsella telkkaria, kokkailla ja tehdä vaikka mitä rentoa silloin kun keikkaa ei ole. Ja sitä keikkaahan ei heillä yleensä koko aikaa ole, ainakaan pienemmissä kunnissa, hyvin voivat vetää kunnon yöunet ja palkka juoksee samalla.
Mites poliiseilla? Ei ainakaan tarvi telkkaria tuijotella kun roudaa housuihinsa kusseita juoppoja putkaan jotka laittaa täysillä hanttiin. Pointti nyt on se että ei miesvaltainen ala tarkoita sitä että automaattisesti tienaisi älyttömästi. Ylipäätään duunareitten hommissa vuorotöilla ja ylitöillä ne tilit tehdään, onneksi omallakin työpaikalla pääse ylitöitä painaan jos rahaa haluaa.
Ei ne poliisitkan juoppoja 8 tuntia putkeen raahaile. Raahaamiset taidetaan laskea enemmänkin minuuteissa kuin tunneissa, sitten istuvat ja ajavat autoa. Toki työ on sitten ajoittain hengenvaarallista, mutta enimmäkseen sitä juoppokuskina olemista, mutta ei kuitenkaan tarvitse käännellä ja väännellä kymmentä juoppoa tunnin sisällä ja kun se on tehty, aloittaa kierros alusta. Ei siis verrattavissa sekään hoitotyöhön.
Olisipa hoitajillakin niin, että senkun hetken painii ja nakkaa vanhuksen lukituun huoneeseen huutamaan ja itse lähtee ajelemaan pillurallia kylille huolettomana. Mutta eeei, ei se tosiaan niin mene, kyllä hoitotyö on poliisin työtäkin rasittavampaa yleisesti ottaen, poliisilla raskaimmat hommat on hyvin hetkittäisiä eikä niitä vaarallisia keikkoja tule lähellekkään joka työvuorossa.
Et ole nyt ihan oikeasti tosissasi, ei taida varmaan olla mikään niin raskasta kuin hoitajan työ. Ei tietenkään poliisit koko ajan paini mutta "asiakkaat" ja heidän arvostus poliisia kohtaan on siellä nollan liepeillä, siinähän kuuntelet v1ttuilua samalla kun tutkit nistin taskuja. Kotihälytyksiin on varmasti myös hienoa mennä katsomaan mitä alkoholi saa aikaan, hyvällä säkällä pääset vielä kantaan isännän autoon käsistä ja jaloista, ei ole nostinta.
Amk:sta valmistunut poliisi nauttii huikeata 2 081,63€ palkkaa. Miesvaltainen ala nääs, se näkyy heti palkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-7 päivän työputki ;)
Voi luoja mitä valittajia sitä onkin. 3 viikkoa on työputki. Jossain porauslautalla voidaan olla putkeen kuukausi pari töissä. Joka päivä!
Sinccis
Juu u. Onpa ne vapaaputket ja palkkakin vähän eri luokkaa. Siihen on syynsä, miksi tällä alalla on vain kourallinen miehiä.
Hohhoijaa taas, poliiseilla on about sama palkka amk opiskeluiden jälkeen. Palomiehillä on taasen pienempi palkka kuin lähäreillä mutta kuuletko jossain samaa tasaista valitusta kuin mitä hoitoalalta kuuluu? Edelleen, hoitoalan huonot palkat on myytti joka paljastuu heti kun palkkoja ruvetaan vertaamaan.
Palomiehillä on pitkät työvuorot, mutta he saavat myös nukkua, katsella telkkaria, kokkailla ja tehdä vaikka mitä rentoa silloin kun keikkaa ei ole. Ja sitä keikkaahan ei heillä yleensä koko aikaa ole, ainakaan pienemmissä kunnissa, hyvin voivat vetää kunnon yöunet ja palkka juoksee samalla.
Mites poliiseilla? Ei ainakaan tarvi telkkaria tuijotella kun roudaa housuihinsa kusseita juoppoja putkaan jotka laittaa täysillä hanttiin. Pointti nyt on se että ei miesvaltainen ala tarkoita sitä että automaattisesti tienaisi älyttömästi. Ylipäätään duunareitten hommissa vuorotöilla ja ylitöillä ne tilit tehdään, onneksi omallakin työpaikalla pääse ylitöitä painaan jos rahaa haluaa.
Ei ne poliisitkan juoppoja 8 tuntia putkeen raahaile. Raahaamiset taidetaan laskea enemmänkin minuuteissa kuin tunneissa, sitten istuvat ja ajavat autoa. Toki työ on sitten ajoittain hengenvaarallista, mutta enimmäkseen sitä juoppokuskina olemista, mutta ei kuitenkaan tarvitse käännellä ja väännellä kymmentä juoppoa tunnin sisällä ja kun se on tehty, aloittaa kierros alusta. Ei siis verrattavissa sekään hoitotyöhön.
Olisipa hoitajillakin niin, että senkun hetken painii ja nakkaa vanhuksen lukituun huoneeseen huutamaan ja itse lähtee ajelemaan pillurallia kylille huolettomana. Mutta eeei, ei se tosiaan niin mene, kyllä hoitotyö on poliisin työtäkin rasittavampaa yleisesti ottaen, poliisilla raskaimmat hommat on hyvin hetkittäisiä eikä niitä vaarallisia keikkoja tule lähellekkään joka työvuorossa.
Et ole nyt ihan oikeasti tosissasi, ei taida varmaan olla mikään niin raskasta kuin hoitajan työ. Ei tietenkään poliisit koko ajan paini mutta "asiakkaat" ja heidän arvostus poliisia kohtaan on siellä nollan liepeillä, siinähän kuuntelet v1ttuilua samalla kun tutkit nistin taskuja. Kotihälytyksiin on varmasti myös hienoa mennä katsomaan mitä alkoholi saa aikaan, hyvällä säkällä pääset vielä kantaan isännän autoon käsistä ja jaloista, ei ole nostinta.
Amk:sta valmistunut poliisi nauttii huikeata 2 081,63€ palkkaa. Miesvaltainen ala nääs, se näkyy heti palkassa.
En väheksy poliisin työtä. Mutta kyllä hoitajanakin saan kuunnella päivittäin huoriteluja ja tappouhkauksia. Minua syljetään ja purraan. Hakataan ja potkitaan. Päästäni on revitty iso tuppo hiuksia. Yksi sormi murtunut, kun asukas taittoi sen. Poskessa on pari kertaa ollut mehevät mustelmat.
Mutta me emme saa heittää putkaan. Eritys max. kaksi tuntia ja seuranta 15 minuutin väkein.
Minulla ollut hyvä tuuri, ettei pahempaa ole sattunut. Työkavereille taas on.
Palkka kuukaudessa 2130,lisät päälle. Yöllä yksin töissä, jolloin avekkiotteista ei ole edes apua ja mitään etälamautinta ei ole, eikä asetta. Kiinnipito-oikeudet todella rajalliset. Joten siinä väistelet yksin lentäviä laudankappaleita, kun hoidettava päättää pistää säpäleiksi pöydän ja uhkailee pöydän jalalla ja heittelee puunkappaleita päälle.
Vierailija kirjoitti:
Suomi tarvitsee lisää ulkomaisia hoitajia, erityisesti aasialaisia.
Erityisesti filppiiniläisiä hoitajia toivon lisää suomalaisia vanhuksia hoitamaan.
Maah an muutto on huono ratkaisu hoitoalan työvoimapulaan, sillä tässä työssä täytyy osata sujuvaa suomea. Sitä paitsi, maa ha nmuutto polkee matalia palkkoja entisestään.
Katsokaa miten toimii miesvaltaisilla aloilla kolmivuorotyöt (tehtaat yms), ei ole tuollaista sekamelaskaa ja jokaisen duunarin kitinää. Veikkaan että suurimpana syynä on vain se että jokaisella on se tekosyy valittaa jostai työvuorosta,siksi ne on aina kuin haulikolla ammuttuja listoja hoitsuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> illasta aamuun- vuoroja
Täh? Ei ainakaan kotihoidossa tuollaisia ole. Yöllä periaatteessa nukutaan.
Luuletko tosiaan, että hoitoalalla ei olisi yövuoroa, siis illasta aamuun? Toki tässä yhteydessä viitattiin typerään iltavuoro-aamuvuoro-systeemiin, joka on jostain syystä vakiintunut käytäntö hoitoalalla. Voin kertoa, että se kyllä syö ihmistä, kun pääset lähtemään kotiin klo 22, ja seuraavana aamuna sun pitää olla työpaikalla taas viimeistään klo 7.00. Ei siinä ehdi normaaliunia nukkumaan, kun matkoihin ja ilta-ja aamutoimiinkin menee oma aikansa.
Onko oikeasti tuollainen käytäntö nykypäivänä, että iltavuoron jälkeen heti aamuvuoroon? Tuohan ei todellakaan ole turvallista, siinähän saattaa mukavasti vaikka nukahtaa rattiin kun liian vähän lepoa saaneena lähtee autoilemaan. Vuorotyö on muutenkin terveydelle haitallista, sehän lyhentää elämää lähemmäs kymmenen vuotta.
Itse olin vuoden keittiötöissä palvelutalossa. Vierestä kun sitä hoitajien menoa katsoi, niin ei kiitos.
Ei mitään järkeä, tänään oot iltavuorossa, pääset n. Klo 21. Siitä suihkuun, ehkä kaupan kautta kotiin jossa odottaa perhe/lemmikit joiden kanssa ois kiva hetki viettää. Pitäs jotain kevyttä syödäkin ja mennä nukkumaan, uni ei tule millään heti. Kello soi ennen kuutta taas aamulla jos meinaat ehtiä seitsemäksi töihin.
Ei ehdi levätä todellakaan tarpeeksi. Ei kiitos mulle. Eihän siinä oo muuta elämää kuin työ. Se yksi hikinen vapaapäivä jossain välissä aina. Ehkä kaksi yövuorojen jälkeen.
Tykkään nykyisestä työstä, 7-15 pääosin, jää vielä aikaa elämiseenkin! Ei tule toki lisiä mutta pärjään tälläkin ihan hyvin.
Aivan järkyttävää kuinka esim.keikkalaisiin suhtaudutaan ainakin vanhuspuolella.Ei tarvitse olla kuin pari ilkeää akkaa työpaikalla niin kaikki on pilalla.Ahkera olen töissäni ollut ja en puhu toisista pahaa.Mikään ei riitä.Siksipä poistuin takavasemmalle hoitotyöstä.Ei kukaan täysjärkinen tuota työtä kestä.
Jos ja kun em raskaisiin töihin ei ymmärrettävästi saada väkeä niin kyllä sotessa ongelmaa voisi ratkaista sillä että 4-päiväinen ns työviikko mutta kuitenkin 100% palkka. Palautumisaikaa jäisi !
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun em raskaisiin töihin ei ymmärrettävästi saada väkeä niin kyllä sotessa ongelmaa voisi ratkaista sillä että 4-päiväinen ns työviikko mutta kuitenkin 100% palkka. Palautumisaikaa jäisi !
Tähän pitäisi pyrkiä, olen aina ollut tätä mieltä.
Tai ainakin mahdollistaa nelipäiväinen viikko tai kolme tai kaksi työntekijän niin halutessa sillä tuntien mukaisilla liksoilla.
Näitä kun lukee, pakosti herää kysymys, miksi eutanasia on niin paha asia? Joo, vanhukset ovat arvokkaita, maata rakentaneet ja diipa daapa. Kuitenkin se "elämä" jossain hoitokodissa, kaikkeen tarvitaan apua, mitään ei pysty tekemään itse, makaat kuset ja paskat vaipoissa, ainoa paikka on se sänky missä olet, vuosia, toiset toivovat kuolemaa, "hoito" on tälläistä...elämisen arvoista elämääkö?!
Mitä ihmeen järkeä tälläisessä on????
Minä jaksoin kaksi vuotta ja lähdin laiskojen työkavereiden vuoksi. Vanhusten ihon kuntoa ei tarkastettu, taipeita ei puhdistettu, hampaita ei pesty, haavat jätettiin hoitamatta, ihoa ei rasvattu, katetreja ja niiden pusseja ei vaihdettu jne. Lisäksi nämä hoitajat välttelivät omaisia ja keksivät aina jonkun tekosyyn siihen, että jonkun muun on vastattava puhelimeen, vaikka he itse olisivat vastuuvuorossa. Näistä edellä mainituista asioista valitukset saivat sitten ne tunnolliset ja kunnolliset hoitajat. Myös hoidettavien valikointi oli arkipäivää.
Kiireellä tuota välinpitämättömyyttä ei voi täysin selittää. Nohevien työkavereiden kanssa hommat hoituivat vajaallakin. Olihan se liukuhihnameininkiä, mutta perushoito tuli hoidettua ainakin kunnolla. Noiden laiskojen kanssa täysmiehitykselläkään ei saanut edes puolia hoidettua.
Sama! Tai sitten näytteenottoon, senkin ajattelisi olevan ihan ok. Tai mielenterveyspuolelle, olen kuullut siitä paljon hyvää.