Jaksoin lähihoitajan työtä vanhuspuolella alle 2kk
Sitten lopetin ja lähdin täysin muihin hommiin. Huhhuh. Kaikkeen te suostutte.. :D
Ja ne työvuorot..voi luoja! Jotain 6-7 päivän työputkia yhden päivän vapailla, illasta aamuun- vuoroja. Työyhteisössä ihmeellistä kyräilyä vaikka yrittää olla kaikille mukava.. lisäksi todella raskasta siirtelyä, vuodepesuja, nostureilla nostelemista, raskasta perushoitoa.
Ei todellakaan ole minun juttuni, mitä ihmettä edes kuvittelin!
Kommentit (182)
Ilta, ilta, aamu, aamu, vp, vp,
Ilta, ilta, aamu, aamu, vp, vp
Tällöin 3 viikossa tulee 3 kertaa illasta aamuun vuoro, mutta vapaille pääsee aamusta ja vapailta iltaan.
Parasta on kyllä vakiyököt. Eikös heitä edelleen ole monessa paikassa? En itse ole hoitoalalla, mutta kavereista usea on ja olen kuullut, että yövuorot on jopa aika haluttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen osastonhoitajaksi "ylentymistä" ja täytyy sanoa, että itse uskon yhteisöllisen työvuorosuunnittelun olevan niin esimiehen kuin työntekijöiden etu. Esimies voi lähes tulkoon hyväksyä kaikkien toiveet, toki joitakin muutoksia tulee väkisinkin yleensä. Pääosin kuitenkin listojen teko helppoa ja työntekijät tyytyväisiä.
Toiveet ei saa kuitenkaan aiheuttaa huonoa ergonomiaa toiselle. Siis että joku haluaa maanantaisin zumbaamaan, niin jollekkin toiselle tulee sen vuoksi vaikka se illasta aamuun meno tms. Eli toiveet toiveina ja työssäjaksaminen kissanristiäisten edelle.
Tuo on täysin totta :)
Eikös ensihoitajat tee jotain 24h vuoroja parhaimmillaan? Ei tietenkään kokoajan töitä tehdä, mutta ei se silti mitään vapaana oloa todellakaan ole vaan olet töissä kiinni sen 24h. Aika raskasta. Sama vissiin palomiehillä? Poliiseista en tiedä, mutta eiköhän niilläkin pidemmät vuorot ole.
Kyllähän tuollaiset aiheuttaa hässäkkää jos on lemmikkejä tai lapsia.
Sairaanhoitajat nyt pääosin tekee kuitenkin aina 7-8h vuoroja ellei joku halutessaan tee tuplavuoroja joskus silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Ilta, ilta, aamu, aamu, vp, vpTällöin 3 viikossa tulee 3 kertaa illasta aamuun vuoro, mutta vapaille pääsee aamusta ja vapailta iltaan.
Parasta on kyllä vakiyököt. Eikös heitä edelleen ole monessa paikassa? En itse ole hoitoalalla, mutta kavereista usea on ja olen kuullut, että yövuorot on jopa aika haluttuja.
Muuten hyvä, mutta nyt teit 6 päivisiä viikkoja vahingossa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ergonominen lista olisi esim. Aamu, aamu, ilta, yö, yö, vapaa, vapaa. Mutta on se kumma kun ei tuota saada toimimaan. Ja meillä on lisäksi käytössä välivuoro, joka antaa lisää valinnanmahdollisuutta. Jos ei tee öitä, voisi lista olla esim. Aamu, aamu, ilta, ilta, välivuoro, vapaa, vapaa. Mutta eipä vaan näy.. Ja naurettavinta on se että täällä tehdään itse listat ja silti valitetaan niistä!! Ja valitetaan nimenomaan illasta aamuun tuloista.
meillä tästä äänestetiin ja 20 hengen työryhmässä yksikään ei halunnut tulla vapailta aamuun ja jäädä illasta vapaille. Joten äänestimme vanhanaikaisen listan
Tämähän on täysin ok. Muutenkin kannatan sitä, että työntekijät saa kyllä sopia TESSin ohikin näitä työvuoroasioita, mutta niin, että työntekijän nimenomaan pitää se hyväksyä, ei niin että työnantaja olettaa kaikkien hyväksyvän tai että kysymättä laitetaan listaan. Jos joku kokee TESsin määrämään parhaaksi kohdallaan, niin on oikeus pitää siitä kiinni.
Itse taas ihan mielelläni menen välillä vapaalta aamuun (kuten huomenna) tai jään illasta vapaalle, jos se tarkoittaa, että sillä saan kaksi perättäistä vapaapäivää enkä yksittäisiä vapaita pitkillä työputkilla.
Vierailija kirjoitti:
Ilta, ilta, aamu, aamu, vp, vpTällöin 3 viikossa tulee 3 kertaa illasta aamuun vuoro, mutta vapaille pääsee aamusta ja vapailta iltaan.
No siinä se ongelma onkin. Kuka tekee yövuorot? Ja viikonloppuvapaa puuttui
Miksei olisi ok mennä vapaalta aamuun? Mennäänhän perus 8-16 duunissakin aina vapaalta aamuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta nyt teit 6 päivisiä viikkoja vahingossa :D
Katos vaan😂
No mutta näin sitten!
Ilta, ilta, aamu, aamu, aamu, vp, vp
Ilta, ilta, aamu, aamu, aamu, vp, vp
... Ja sama jatkuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ergonominen lista olisi esim. Aamu, aamu, ilta, yö, yö, vapaa, vapaa. Mutta on se kumma kun ei tuota saada toimimaan. Ja meillä on lisäksi käytössä välivuoro, joka antaa lisää valinnanmahdollisuutta. Jos ei tee öitä, voisi lista olla esim. Aamu, aamu, ilta, ilta, välivuoro, vapaa, vapaa. Mutta eipä vaan näy.. Ja naurettavinta on se että täällä tehdään itse listat ja silti valitetaan niistä!! Ja valitetaan nimenomaan illasta aamuun tuloista.
meillä tästä äänestetiin ja 20 hengen työryhmässä yksikään ei halunnut tulla vapailta aamuun ja jäädä illasta vapaille. Joten äänestimme vanhanaikaisen listan
Mut ei kaikki oo samallaisia. Meillä moni tykkää tehä aamua, ite en, enkä myöskään tykkää tulla vapaalta varsinkaan aamuun. Siks ne autonomiset listat on hyviä, kun voi tehä niinkuin itelle olis mukavin. Meillä ne jopa toimii suht hyvin, että muutoksia ei paljon tule, toki jokaisen velvollisuus myös vähän muuttaa niitä tarpeen mukaan jos huomaa, ettei vahvuudet oo riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä se ongelma onkin. Kuka tekee yövuorot? Ja viikonloppuvapaa puuttui
Ai hitsi unohdin yövuorot kokonaan😁😁 ei ole todellista! Onpa muuten tosiaan vaikeaa. Nostan hattua listojen tekijöille!
Parasta on suunnitella itte listansa. Tekee pitkiä päiviä tai pitkiä työputkia ja on sitten pitkillä vapailla. Moni tykkää tehdä tuollaisia, siinä ehtii pitkillä vapailla vaikka lomamatkalle halutessaan. Lentoemännillä ja stuerteilla varmaan myös vähän tämän tyylistä, paitsi että aamuvuorot voi alkaa joskus aamuyöstä.
Jos kouluttautuisin lähihoitajaksi, haluaisin hammashoitajaksi. Täytyy olla hoitoalan miellyttävimpiä hommia
Vierailija kirjoitti:
Eikös ensihoitajat tee jotain 24h vuoroja parhaimmillaan? Ei tietenkään kokoajan töitä tehdä, mutta ei se silti mitään vapaana oloa todellakaan ole vaan olet töissä kiinni sen 24h. Aika raskasta. Sama vissiin palomiehillä? Poliiseista en tiedä, mutta eiköhän niilläkin pidemmät vuorot ole.
Sairaanhoitajat nyt pääosin tekee kuitenkin aina 7-8h vuoroja ellei joku halutessaan tee tuplavuoroja joskus silloin tällöin.
Kaveri on lanssissa töissä ja ollaan tästä juteltu. 24 tuntia töitä, 3 vapaata, kaverin mielestä sekatyövuorot on huomattavasti raskaampia, sen lisäksi, että hän saa nukkua töissä jos ehtii, kun taas itselläni työ on hektistä, ettei saa kuin 9 minuuttia käydä kahvitauolla työpäivän aikana (vuoropäiväkoti, meillähän ei ole edes ruokataukoa).
Nostan hattua lähi- ja sairaanhoitajille, silti ihan pakko muistuttaa että muitakin 3- vuorotyön tekijöitä on:
Ensihoitajat, kätilöt, eläinlääkärit ja hoitajat (24h sairaaloissa), varastotyöntekijät ja muut logistiikan alan työntekijät työnantajasta riippuen, taksikuskit, merenkulun työntekijät, lentoemännät, stuertit, lentäjät, rekkakuskit, veturinkuljettajat, konduktöörit, lääkärit, poliisit, palomiehet, erilaisten hinauspalveluiden yms 24h paikkojen työntekijät, kaupan alallakin osa jo yötöissä.
Eikä tässä taatusti ollut kaikki. Jokaisen työ on arvokasta ja raskasta taatusti omalla tavallaan. Muistetaan arvostaa jokaisen työtä ja 3- vuorotyö nyt vaan on 3- vuorotyötä.. ei se siitä muuksi muutu. Toiset tykkää ja toiset ei. Jos ei tykkää, niin onneksi päivätyötä ja 2- vuorotyötä on runsaasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi ok mennä vapaalta aamuun? Mennäänhän perus 8-16 duunissakin aina vapaalta aamuun.
No päiväduunari ei lopeta edellistä viikkoa kolmeen yövuoroon. Eli pääsen perjantaina kolmannesta yövuorosta klo 7.15 ja kaksi vapaata. On kaksi päivää aikaa kääntää rytmi niin, että olen maanantaiaamuna pirteänä ylhäällä klo 05.30. Mieluummin kuitenkin pehmeä lasku ja iltavuoroon. Kun sunnuntaina painaa vielä yövuorobuumi päälle ja rytmi ei ole kääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on lanssissa töissä ja ollaan tästä juteltu. 24 tuntia töitä, 3 vapaata, kaverin mielestä sekatyövuorot on huomattavasti raskaampia, sen lisäksi, että hän saa nukkua töissä jos ehtii, kun taas itselläni työ on hektistä, ettei saa kuin 9 minuuttia käydä kahvitauolla työpäivän aikana (vuoropäiväkoti, meillähän ei ole edes ruokataukoa).
Miksi suostut tuollaiseen? Itse en ikinä suostuisi. Monessa paikassa 8h työvuoroon kuuluu kaksi 10-15min kahvitaukoa ja yksi ruokatauko 20-30min. Eli 3 taukoa. Lakisääteisiä. En suostuisi tekemään töitä 9min tauolla.
Jos olisin hoitoalalla, haluaisin töihin terveyskeskukseen, yksityiselle lääkäriasemalle, jollekin poliklinikalle tai työterveyshuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Nostan hattua lähi- ja sairaanhoitajille, silti ihan pakko muistuttaa että muitakin 3- vuorotyön tekijöitä on:
Ensihoitajat, kätilöt, eläinlääkärit ja hoitajat (24h sairaaloissa), varastotyöntekijät ja muut logistiikan alan työntekijät työnantajasta riippuen, taksikuskit, merenkulun työntekijät, lentoemännät, stuertit, lentäjät, rekkakuskit, veturinkuljettajat, konduktöörit, lääkärit, poliisit, palomiehet, erilaisten hinauspalveluiden yms 24h paikkojen työntekijät, kaupan alallakin osa jo yötöissä.
Eikä tässä taatusti ollut kaikki. Jokaisen työ on arvokasta ja raskasta taatusti omalla tavallaan. Muistetaan arvostaa jokaisen työtä ja 3- vuorotyö nyt vaan on 3- vuorotyötä.. ei se siitä muuksi muutu. Toiset tykkää ja toiset ei. Jos ei tykkää, niin onneksi päivätyötä ja 2- vuorotyötä on runsaasti olemassa.
Ja asioita voi aina muuttaa parempaan suuntaan, jos kerran koetaan, että työvuorot vaikuttavat liikaa jaksamiseen. En sano, että työssäjaksamiseen, koska kyllä se olisi tärkeää jaksaa kotonakin, nykyään ei eletä pelkästään työtä varten.
Tässä puhutaan nyt hoitotyöstä, harva on käynyt noilla muilla aloilla, että pystyisi vertaamaan, mutta yleensä eroa on, ainakin palkassa, todennäköisesti myös työoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on suunnitella itte listansa. Tekee pitkiä päiviä tai pitkiä työputkia ja on sitten pitkillä vapailla. Moni tykkää tehdä tuollaisia, siinä ehtii pitkillä vapailla vaikka lomamatkalle halutessaan. Lentoemännillä ja stuerteilla varmaan myös vähän tämän tyylistä, paitsi että aamuvuorot voi alkaa joskus aamuyöstä.
Mä en kans ymmärrä miks ei haluta mennä vapaalta aamuun. En siis oo alalla :) Mikä on selitys?
Toiveet ei saa kuitenkaan aiheuttaa huonoa ergonomiaa toiselle. Siis että joku haluaa maanantaisin zumbaamaan, niin jollekkin toiselle tulee sen vuoksi vaikka se illasta aamuun meno tms. Eli toiveet toiveina ja työssäjaksaminen kissanristiäisten edelle.