Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suljettu psykiatrinen osasto. Saako siellä olla puhelin ja omat vaatteet?

Vierailija
17.07.2019 |

Ja muutenkin miten hullupaikka sellainen on? Juttelin tänään lääkärin kanssa ja hän suositteli osastoa minulle.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan palstan mammoista tullut raskaaksi suljetulla?

Tähän olisi mielenkiintoista kuulla vastauksia.

Vierailija
42/50 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet etuoikeutettu, jos lääkäri on halukas kirjoittamaan sinulle lähetteen suljetulle.  Moni haluaisi, mutta kaikille halukkaille ei ole tilaa. 

Potilaat ovat kuten sinä, rauhoittumisen ja turvan tarpeessa.

Höpö höpö! En ole koskaan kuullut kenenkään haluavan suljetulle osastolle! Suljetuilla osastoilla EI ole mitään rauhaa tai turvaa. Päinvastoin. Ne ovat rauhattomia ja turvattomia paikkoja.

En tiedä yhtäkään ihmistä, joka olisi ollut tyytyväinen hoitoonsa suljetulla osastolla. Jokaikinen vapaaehtoisesti hoitoon mennyt on katunut. Monesti vapaaehtoisessa hoidossa olevan hoito on yllättäen muutettu pakkohoidoksi.

Suljetulla osastolla sinulla ei ole mitään ihmisarvoa.

Minä olen tavannut, mutta ei lääkäri millään olisi kirjoittanut lähetettä. Ihan hyvin hän siellä suljetulla pärjäsi. Eikä katunut.  Puhelimesta soitin henkilökunnalle, että ottakaa ainakin yöksi pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla. 

Vierailija
44/50 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet etuoikeutettu, jos lääkäri on halukas kirjoittamaan sinulle lähetteen suljetulle.  Moni haluaisi, mutta kaikille halukkaille ei ole tilaa. 

Höpö höpö! En ole koskaan kuullut kenenkään haluavan suljetulle osastolle! Suljetuilla osastoilla EI ole mitään rauhaa tai turvaa. Päinvastoin. Ne ovat rauhattomia ja turvattomia paikkoja.

En tiedä yhtäkään ihmistä, joka olisi ollut tyytyväinen hoitoonsa suljetulla osastolla. Jokaikinen vapaaehtoisesti hoitoon mennyt on katunut. Monesti vapaaehtoisessa hoidossa olevan hoito on yllättäen muutettu pakkohoidoksi.

Mä teen duunia mielenterveytensä kanssa kamppailevien ihmisten kanssa. Eli tämmöisessä päivävirikepaikassa ohjaajana. Suurin osa meidän asiakkaista ovat vapaaehtoisesti suljetulle hakeutuneet.

Lääkkeiden muuttuessa ovat tehneet tuon ratkaisun itsenäisesti ja täysissä sielun voimissaan, että ovat itse turvassa. Myös omaisten turvallisuuden takia ja jaksamisen. Toisille lääkkeiden muutos tekee radikaalejakin muutoksia, kunnes tasapaino löytyy.

Valitettavasti monesti osastolla hoitohenkilökunta joutuu tekemään rankkojakin hoitopäätöksiä, mutta eipä noista kukaan ole kokemuksistaan valittanut. Kertonut kyllä rajuistakin asioista, mutta heidän mielestään ne oli läpi käytävä päästäkseen siihen missä nyt tällä hetkellä ovat. Vaikka nämä meidän asiakkaat ovat tyytyväisiä hoitoonsa olleet, eihän se tietenkään pois vie toisten negatiivisia kokemuksia. Varmasti heitäkin, ehkä enemmistö.

Eli mä tunnen kymmeniä pakkohoitoon halunneita.

Se päätös tehdään siksi ettei tule pakkolähetettä. Ei siksi että oltaisiin täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Psykoosi-dg on lääkärin tekemä eikä asiakkaan halulla tai sielun voimalla ole mitään tekemistä asian kanssa.

Se mikä sinulle näyttäytyy aitona haluna on yhdestä hetkestä tehty päätelmä. Pääosin ihminen voi olla aivan päinvastaistakin mieltä mutta kertoa painostuksen alla jotain ihan muuta. 

Ilman painostusta ja valta-asetelmaa mielipide voi olla myös ulospäin sanottuna se, mitä pääosin asiasta ajattelee.

Vierailija
45/50 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla omat vaatteet. Puhelinkin voi olla, jos sille ei ole estettä. Se, kuten muutkin asiat päätetään potilaskohtaisesti.

Sinä menet sinne saamaan hoitoa juuri sinun omaan tilanteeseen.

Mene avoimin mielin. Ne hoitajat ja lääkärit eivät ole sinun vihollisia.

Osastoilla monet yllättää rauhallinen, leppoisa ja verkkainen tunnelma.

T: 14 vuotta suljetuilla osastoilla hoitajana

Entä mitä öisin tapahtuu? Hmm?

Asiakkaat meenevät huoneisiinsa ja nukkuvat.

Jos tuntuu pahalta, yöhoitaja kyllä auttaa ja kuuntelee. Usein keitäin vaikka teetä. Istutaan päiväsalissa ja jutellaan.

Monet potilaista avautuvat yöllä. Kirjaan tuon yöhoitajana ja kaikki tuo auttaa potilasta paranemaan. :)

Täällä päin yöllä ei puhuta. Itse on katsottava listasta milloin omahoitaja on töissä (ei yöllä edelleenkään vsikka olisi yökkönä) ja juteltava silloin.

Vierailija
46/50 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vapaaehtoisessa hoidossa suljetulla itsemurhayrityksen jälkeen, ja sain todella hyvää hoitoa. Kaikki ei ollut täydellistä, mutta sain turvaa ja tarvitsemaani hoitoa. Olen tyytyväinen. Eri potilailla oli erilaiset säännöt puhelimien ja liikkumisen suhteen, ja mielestäni vaikutti siltä, että rajoitukset olivat tarkoituksenmukaisia ja kohtuullisia. Omissa vaatteissa sai olla, omat tavarat yms.

Vierailija
47/50 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaan.

Vierailija
48/50 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset leikataan pois. Vaatteiksi annetaan raidallinen vanginpuku, väärää kokoa. Päähän raitalakki ja jalkaan puukengät. 

Vierailija
49/50 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

riippuu erittäin paljon paikasta. OYSin Peltolan osastot antaa pitää puhelimen ja omat vaatteet mutta sitten taas kivenheiton päässä kaupunginsairaalassa piti olla sairaalakuosissa. kuulemma "että erottaa potilaat ja hoitajat" ..?????

Ero voi olla hiuksen hieno, jos ollenkaan 🤣🤣🤣.

Vierailija
50/50 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukset leikataan pois. Vaatteiksi annetaan raidallinen vanginpuku, väärää kokoa. Päähän raitalakki ja jalkaan puukengät. 

Takin rintamuksessa on iso keltainen K-merkki ( k niinkuin kaheli) ja henkilötunnus tatuoidaan käsivarteen.