Mihin loppuu nuori aikuisuus ja mistä alkaa keski-ikä ja mihin se loppuu mielestäsi?
Kommentit (198)
Asennekysymys...
- ikinuori 40v
Omaa lähipiiriä seuranneena mielestäni nuori aikuisuus päättyy siinä 30-35 vuoden tienoilla eli karkeasti vaikka 32 vuotiaana. Naisilla ehkä nuori aikuisuus päättyy aiemmin, kun tyypillisesti pariudutaan itseään muutamaa vuotta vanhemman miehen kanssa, joka sitten alkaa näitä aikuisuuden merkkipaaluja todennäköisesti aikasemmin täyttämään eli löytyy vakituista työpaikkaa, omistusasuntoa, oma auto... Tunnen toki 35 vuotiaita, joilla on korkeakoulututkinto vielä käynnissä ja matkustellaan ympäri maailmaa ilman mitään sitoumuksellisia parisuhteita, mikä taas itsellä luo mielikuvan nuoresta aikuisesta.
Keski-ikä mielestäni on 50 vuoden jälkeen eli toisinsanoen 30-49 vuotiaat olisivat ihan vain aikuisia. Myönnän, että tässä tapauksessa taas oma lähipiiri on vaikuttanut. Minulla on useampi työkaveri, jotka ovat 45 vuotiaita ja he reissaavat kavereiden kanssa, ei ole aiempia avioliittoja tai lapsia... Myös sitten omat vanhempani elävät aika nuorekkaasti edelleen, vaikka ovat kuusikymppisiä. Tässäkin taas verrokkina tiedän useamman 60 vuotiaan, jotka elävät aika semmoista vanhuksen elämää eli ovat jo eläkkeellä olleet, on lapsenlapsia joita pitää hoitaa ja mökillä kinastellaan, mikä sukupolvi siellä saa aikaa viettää.
T. 25 vuotias, jolla useamman vuoden vakituinen parisuhde, yliopistotutkinto, toinen vakituinen oman alan työpaikka menossa, on myös itse ostettu asunto. Aika rauhallinen elämä, ei mitään festareita tai baaribileitä, muttei toisaalta mitään tarvetta esim lisääntyä tai jäädä pysyvästi nykyiseen asuntoon asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Omaa lähipiiriä seuranneena mielestäni nuori aikuisuus päättyy siinä 30-35 vuoden tienoilla eli karkeasti vaikka 32 vuotiaana. Naisilla ehkä nuori aikuisuus päättyy aiemmin, kun tyypillisesti pariudutaan itseään muutamaa vuotta vanhemman miehen kanssa, joka sitten alkaa näitä aikuisuuden merkkipaaluja todennäköisesti aikasemmin täyttämään eli löytyy vakituista työpaikkaa, omistusasuntoa, oma auto... Tunnen toki 35 vuotiaita, joilla on korkeakoulututkinto vielä käynnissä ja matkustellaan ympäri maailmaa ilman mitään sitoumuksellisia parisuhteita, mikä taas itsellä luo mielikuvan nuoresta aikuisesta.
Keski-ikä mielestäni on 50 vuoden jälkeen eli toisinsanoen 30-49 vuotiaat olisivat ihan vain aikuisia. Myönnän, että tässä tapauksessa taas oma lähipiiri on vaikuttanut. Minulla on useampi työkaveri, jotka ovat 45 vuotiaita ja he reissaavat kavereiden kanssa, ei ole aiempia avioliittoja tai lapsia... Myös sitten omat vanhempani elävät ai
Lisättäköön tähän vielä, että minulla ei ole mitään tuntemusta, että olisin aikuinen. Edelleen on samat haaveet ja periaatteet kuin kymmenen vuotta sitten 15 vuotiaana :D Ehkä mä olen sitten hyvät elämänhaaveet silloin lapsena keksinyt, kun niitä ei ole tarvinnut ns päivittää. Tuntuu erittäin kaukaiselta sitoutuminen avioliittoon, lapsiin tai vaikka yhteiseen asuntolainaan. Enemmän on sellainen tilanne, että nuorena olen vain selkeästi noudattanut omaa ohjenuoraa, jossa opinnoilla ja työnteolla on ollut vahva painoarvo, joten sitten on ollut taloudellisesti ihan järkevää hankkia asunto eikä se mitenkään tunneperusteinen päätös todellakaan ollut. Oikeastaan mitään suunnitelmia tai haaveita ei omassa elämässä ole enää toisinkuin silloin 15 vuotiaana olin niin selkeästi halukas opiskelemaan ja mieluisaan työpaikkaan pyrkimisessä. Aika päämäärätön elämä siis sillä erotuksella, että nyt on taloudellista puskuria tehdä ja toteuttaa itseään, jos joku päivä jotain vain haluaa.
Nuori aikuisuus= 18-25
Aikuisuus= 26-34
Keski-ikä= 35-45
Myöhäiskeski-ikä= 46- 55
Varhaisvanhuus= 56- 70
Vanhuus= 70+
Vierailija kirjoitti:
Juokaa vettä 2-3litraa hanasta loppu elämän. Toki voi kaataa veden hanasta mukiin myös. T: Vahvaa suomalaista yhteisöä toivova vesi realiteetti.
Pyrkikää syömään myös niin että +70 menee se 1,5litraa vettä ihan minimissään.
Mikäs vesihiippakuntalaisuus tämä on?
Ohjatuissa ryhmäpaastoissa aluksi ja alan peruskirjallisuus luettu.
Vesi (+ 2dl puristettua vihannesmehua) paastot x 3-4 vuodessa 7vrk - 14 vrk - 21 vrk.
Kaikki olivat henkisiä matkoja.
21 vrk oli ehdottomasti hienoin kokemus ja tervehdytti vaikeat sairausvaivani (suolistovaivat) uudennetun tarkistetun ruokavalion kautta.
En ole vege.
0---16= mäkäkorva
17----26= tuulella käyvä ideolookinen puunhalaaja/ kaduilla istuva anarkisti
27---38= kiimainen ja pentujensa tekemisiä pelkäävä
39---49=vanhuutta pelkäävä ja kakaroitten tekemisiä häpeävä
50---66=viisas ja eronnut
67---100=kyllä elämä OLI ihanaa mutten ymmärtänyt sitä...........noutajaa odotellessa jossain lämpimässä......
Alle 20: Täyskakara
20-30: Nuori
30-40: Aikuinen
40-50: esivanhuus
Yli 50: vanha, eläkettä odotellessa
alle 35: nuori aikuisuus
35-45: varhaiskeski-ikä
45-55: keski-ikä
55-65: myöhäiskeski-ikä
yli 65: vanhuus/eläkeikä
Ei tästä ole mitään tarkkaa faktaa. Psykologian tieteellisessä kirjallisuudessa määritettään yleensä niin että 35 alkaa keski-ikä ja 60 alkaa vanhuus. Huom. yleensä.
Omasta mielestä keski-ikä alkaa 30-vuotiaana. Eli on jo just just aikuinen-aikuinen ei mikään "nuori aikuinen" enää.
Naisilla lasten saanti alkaa käydä vaaralliseksi 30 ikävuodesta ylöspäin. Joten siinä yksi rajapyykki mikä kertoo ettei olla enää mitään nuoria aikuisia kyllä enää... vaikka haluaisi ehkä niin kuvitella
Nuori aikuinen on mielestäni alta 40. Keski-ikäinen 40-65 ja sitten onkin eläkeiässä.
Minusta nuori aikuisuus jatkuu vielä 35-39 vuotiaaksi. Nelikymppisenä alkaa keski-ikä.
18 - 25 biletysvuodet
18 - 29 nuori aikuisuus
30 - 44 oikeasti aikuinen
45 - 59 keski-ikäinen
60 - työelämän loppu = esivanhuus
Eläkeläistä pidän vanhuksena, mutta eläkkeelle siirtyessäkin ollaan paljon vähemmän mummoutuneita kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Nuori aikuisuus 18-29
Aikuisuus 30-44
Keski-ikä 45-60
Myöhäiskeski-ikä 61-70
Vanhuus 70+
Ei aikuisuus ole mikään ikävaihe. Kaikki, jotka ei ole lapsia on aikuisia. Varhaiskeski-ikä musta 35-45. Minkä ikäinen hän oli? Aikuinen. Eipä tuo kerro mitään.
Mikä ihme tuo nuori aikuisuus on? Aikuisen velvollisuudet alkaa täysi-ikäisenä 18 vuotta täyttäneillä. Jotkut kutsuu jopa teiniksi, mutta pidän täysi-ikäisen luokittelua teininä, jopa halventavana alentaa hänet takaisin lapsen tasoiseen kastiin, joiden asioista päättävät vanhemmat tai muut vastuussa olevat holhoojat.
Vierailija kirjoitti:
Ei 30v kyllä ole mikään keski-ikäinen vielä, itse sanoisin että keski-ikä on siinä 40-55 kieppeillä.
55 vuotias ei ole vanhus. Odota kun pääset siihen ikään.
Vierailija kirjoitti:
Alle 20: Täyskakara
20-30: Nuori
30-40: Aikuinen
40-50: esivanhuus
Yli 50: vanha, eläkettä odotellessa
Kysytään sulta uudestaan, kun täytät 40 v.
Nuori aikuisuus loppuu kun täyttää 30. Keski-ikä alkaa kun täyttää 40 ja loppuu kun täyttää 60.
Vierailija kirjoitti:
Nuori aikuisuus 18 - 29
Keski-ikä 34 - 59
Vanhuus, vaikkei kysyttykään 70+
No mitäs kuusikymppiset sitten ovat?
Alle 35 ovat nuoria, 35-70 keski-ikäisiä ja yli 70 vanhoja. Ihan sillä perusteella laskettu, että nyt korona-aikana yli 70-vuotiaat katsottiin iäkkäiksi.