Mihin loppuu nuori aikuisuus ja mistä alkaa keski-ikä ja mihin se loppuu mielestäsi?
Kommentit (198)
Keski-ikä alkaa 35 eli ikämies/naisiässä. Loppuu 55-iässä.
-23 nuori aikuisuus, keski-kä 47 v, myöhäiskeski--ikä 55 v, vanhuus 70 v
Nämä taitaa mennä yksilöllisesti. Itse saattaa pitää itseään vielä nuorisoon kuuluvana siinä vaiheessa kun joku vieraampi katsoo, että olet jo täysi aikuinen, sitä kolme -neljäkymppistä porukkaa.
Jotkut, varsinkin ikuisesti lapselliset miehet kuvittelee aina olevansa nuoria. Ja luulevat muidenkin pitävän heitä nuorukaisina.
Ihminen on yleensä sokea omalle peilikuvalleen. Jokainen joutuu kerran havahtumaan vaikkapa valokuvastaan, että herran jestas, olenko mä tuon näköinen, mähän näytän ihan äidiltäni tai - herra paratkoon - mummoltani! Koska nuo vuodet on minuun tuollaiset jäljet jättäneet?
Itse olin saada shokin, kun katsoin tuoretta videota yksistä juhlista. Minähän kävelen ja seison ihan samalla tavalla kuin äiti, jotenkin vanhan naisen tapaan jalat harallaan jalkaterät sisäänpäin!
Ihminen voi elää 120 vuotiaaksi joten keski-ikä alkaa 60 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ok te 18 vuotias vauva.
Ongelma on se, ettei keski-ikää ajatella vain matemaattisesti, vaan siihen liittyy hirveästi stereotypioita, usein negatiivisiakin, jotka eivät todellakaan sovi kuin joihinkin ihmisiin.
Keski-ikäinen on esim:
- vakityössä
- omistusasuja
- perheellinen
- maultaan "sovinnainen" - tykkää esim Marimekosta, kultakauden taiteesta, Artekista, eli kaikesta mikä on perinteisesti "hyvää"
- järkyttyy kaikesta, mitä nykynuoriso tekee
- on urautunut ja kalkkiintunut ajattelussaan ja arjessaan
- kiireinen ja valittaa sitä
- pulska, punakka, helposti ärtyvä
- ojentaa tuntemattomia lapsia ja nuoria
- puhuu vain sairauksistaan, uutisista ja lomamatkoistaan sekä mahdollisesti uudesta autosta tai ryppyvoiteista
Ja mitähän vielä? Aika harva varmaan samaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Nuori aikuisuus loppuu, kun täyttää 30.
Keski-ikä alkaa, kun täyttää 40, ja loppuu kun täyttää 60.
Mitäs ne loput 60 vuotta sitten on?
Haloo!?
Jännä miten tähän on vaikuttanut se että ihmiset elää aina vaan pitempään.
Nuoruudessani 80 luvulla, 40 vuotta sitten, kaikki rajat vedettiin aikasempaa.
Monella jo lapset sillon tehty 25 vuotiaana, vakityö.
Nykyään niin ensimmäinen lapsi tehdään yli 30 veenä.
Monet kuolivat 80 veenä tai aikasempaa. Vanhuksia olivat useasti jo 60 veenä.
Ajat muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, ettei keski-ikää ajatella vain matemaattisesti, vaan siihen liittyy hirveästi stereotypioita, usein negatiivisiakin, jotka eivät todellakaan sovi kuin joihinkin ihmisiin.
Keski-ikäinen on esim:
- vakityössä
- omistusasuja
- perheellinen
- maultaan "sovinnainen" - tykkää esim Marimekosta, kultakauden taiteesta, Artekista, eli kaikesta mikä on perinteisesti "hyvää"
- järkyttyy kaikesta, mitä nykynuoriso tekee
- on urautunut ja kalkkiintunut ajattelussaan ja arjessaan
- kiireinen ja valittaa sitä
- pulska, punakka, helposti ärtyvä
- ojentaa tuntemattomia lapsia ja nuoria
- puhuu vain sairauksistaan, uutisista ja lomamatkoistaan sekä mahdollisesti uudesta autosta tai ryppyvoiteista
Ja mitähän vielä? Aika harva varmaan samaistuu.
Unohdit että puhuu myös säästä.
Muuten kyllä kaikki osu nappiin. Tunnistan itseni.
54 vee
Nuori aikuinen 30 vuotiaaksi asti. Aikuinen 30-75 v. Tässä välissä keski-ikä n. 40-65 v. Varhaisvanhuus 70-80 v. Vanhuus 80 ->. Huomaatte, että osittain menevät aikakaudet lomittain. Esim. keski-ikäinen on toki myös aikuinen.
Ittellä vanheneminen alkoi näkyä ja tuntua heti 30-vuotiaana. Ei ollutkaan enää loputtomasti energiaa ja palautumiskykyä ja rasva alkoi siirtyä vähän eri paikkoihin ja ihon rakenne muuttua siitä mitä se oli elinvoimaisena ja hehkuvana 20-vuotiaana. Kehoaan neuroottisesti tarkkaileva ihminen huomaa tällaiset muutokset :D mutta siitä se alkoi ja näin se vähitellen jatkuu kuolemaan saakka, vanheneminen. Nuoruuden ja aikuisuuden ja vanhuuden jollain lailla erittelen juurikin perustuen kehon fyysiseen ikään ja eri ikäisten kehojen erilaisiin ominaisuuksiin.
Mutta ei ikä sinänsä elämän saavutuksia katso. Olet ollut olemassa x-määrän vuosia. Voit fyysisesti olla vaikka 70-vuotias mutta vaikuttaa henkisesti fyysistä ikääsi nuoremmalta riippuen siitä, mitä olet elämässäsi kokenut ja miten olet elämäsi viettänyt. Mutta iäkkäämpiä ihmisiä on myös kaikenlaisia, osa etsii yhä uusia kokemuksia niinkuin nuorena ja osa jää paikoilleen. Persoonia on kaikenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
"Nuori aikuisuus 18 - 29
Keski-ikä 34 - 59
Vanhuus, vaikkei kysyttykään 70+"
Mikä ikä tohon 60-69 jää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nuori aikuisuus 18 - 29
Keski-ikä 34 - 59
Vanhuus, vaikkei kysyttykään 70+"Mikä ikä tohon 60-69 jää?
Keski-iän ohittanut, mutta ei vielä vanha.
Nuoruus 0-18
nuori aikuisuus 18-25
aikuisuus 25-40
keski-ikä 40-60 (jakaantuu varhais, varsinaiseen ja myöhäiskeski-ikään)
ja vanhuus 60 eteenpäin
En ymmärrä, miksi moni määrittelee aikuisuuden erilliseksi ikävaiheeksi. Aikuisia ovat kaikki 18 vuotta täyttäneet. On nuoria aikuisia, keski-ikäisiä aikuisia ja vanhoja aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut siinä käsityksessä että keski-ikä alkaa 40-vuotiaana. No täytän kohta 42 mutta vieläkin mummot saattavat pojitella ja kaupassa silloin tällöin kysytään papereita kun ostan kaljaa.
Mäkin olen 42 ja tuntenut oloni keski-ikäiseksi jo pari vuotta. Mutta iän tuntuun vaikuttanee oma kunto ja elämäntilanne, syvällä työputkessa, ruuhkavuosissa ja yhden perussairaudenkin omistavana saattaa olo tuntua vanhemmalta kuin terveellä opiskelevalla sinkkukaverilla.
Moni ajattelee että keski-ikä on lähempänä viittäkymppiä ja ehkä se sitten on niin. Mutta itse ajattelen että keski-ikä on ikä jolloin ihminen on tuottava ja yhteiskunnasta ja mahdollisesta jälkikasvusta huolehtiva aikuinen. Itse koen olevani tässä vaiheessa, ja olen 36v. Seuraavat noin 30v toivottavasti saan olla tässä vaiheessa jossa annan yhteiskunnalle enkä ota. Mutta koskaan ei voi tietää mitä käy.
Vierailija kirjoitti:
Onko 55-vuotias muka vanhus?
Elinajanodote oli vuonna 2022 pojilla 78,6 ja tytöillä 83,8 vuotta.
Sanotaan keskimäärin 81 vuotta.
Keski-ikä = keskimmäinen ikä = elämän keskikolmannes.
81/3 = 27
Keski-ikä on siis Suomessa elinvuodet 27-54.
Alkuikä on 0-27, loppuikä on 54-81. Yli-ikä on 81+.