Mihin loppuu nuori aikuisuus ja mistä alkaa keski-ikä ja mihin se loppuu mielestäsi?
Kommentit (198)
Joskus aikanaan mainostettiin ASP-tilejä 18-29-vuotiaille nuorille. Olin jo silloin sitä mieltä, ettei kolmeakymppiä lähestyvä ole enää mikään nuori. Ruumiillinen ja henkinen alamäki on jo edennyt monta vuotta, lisääntymisikä alkaa lähestyä loppuaan eikä tuon ikäiset enää mihinkään oppilaitosten penkille ainakaan kuulu.
Nuoruus 15-25
Normi aikuisikä 25-
Keski-ikä n. 35 - 60 (eliniän keskikohta ylittyy n. 38-vuotiaana)
Vanhuus lähestyy sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Nuori aikuisuus 18-29
Aikuisuus 30-44
Keski-ikä 45-60
Myöhäiskeski-ikä 61-70
Vanhuus 70+
Tämä on varmasti aika läheklä oikeata. Itse olen 60 mutta pään sisällä koen olevani nuori aikuinen :)
Suomalaiset elävät pidempään kuin koskaan. Töissäkin teidän nuorempien pitää olla kohta 70-vuotiaaksi asti.
Ennen vanhaan 75-vuotiaat olivat jo viimeinen elossa oleva sukupolvi suvusaan. Nyt tunnen useamman 75-vuotiaan, joka hoitaa vielä elossa olevaa vanhempaansa. Ovat itse hyväkuntoisia ja työelämässä tai aktiivisia urheiluharrastajia. Heidän elämänsä on paljolti sitä mitä keski-ikäisten elämä oli muutama vuosikymmen sitten.
Tämä tulee vain lisääntymään seuraavina vuosikymmeninä. Varmaan sellainen nuori henkilö, joka nyt piti 60- tai 75-vuotiaita vanhuksina tässäkin keskustelussa, tuskin tulee kokemaan olevansa itse vanhus kun täyttää 60-vee.
Vierailija kirjoitti:
Nuori aikuisuus 18-29
Aikuisuus 30-44
Keski-ikä 45-60
Myöhäiskeski-ikä 61-70
Vanhuus 70+
Eräs hyvä opiskelukaverini julisti aikoinaan jo 25-vuotiaana olevansa varhaisessa keski-iässä. Ikä ei ole pelkästään numero, mutta samaa ikäluokkaa edustavat ihmiset voivat olla kuitenkin hyvin erilaisessa tilanteessa. Joku yksinasuva poikamies saattaa valmistua 30-vuotiaana maisteriksi keskittyen huoletta omiin harrastuksiin ja fyysisen kunnon ylläpitämiseen. Vastaavasti jos joku nainen on jo 20-vuotiaana 2 lapsen äiti, niin hänen on vähän pakko ajatella ja toimia eri tavalla.
Joku saattaa juosta 50-vuotiaana maratoneja ja joku toinen on ollut sairaseläkeläinen 30-vuotiaasta lähtien. Suomessa 65 vuotta on ollut yleensä se vanhuuseläkkeen raja ja siinä iässä olevatkin voivat olla hyvin erilaisessa tilanteessa esimerkiksi siinä suhteessa missä määrin jaksaa vielä kiinnostua uusista asioista.
Nuori aikuisuus: 20-35-v.
Keski-ikä: 47-65-v.
Ikävuodet 35-47 ovat mielestäni jonkinlaista perus aikuisuutta, ei vielä keski-ikää, muttei enää nuorta aikuisuuttakaan. Esim. itse olen tällä hetkellä perus aikuinen. En osaa vielä ajatella itseäni ja ikätovereitani keski-ikäisinä.
Jäsennykseni ei ole matemaattinen, vaan perustuu mielikuviin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
28-vuotiaana tunsin itseni jo niin vanhaksi, ettei enää kehdannut edes yöelämään lähteä. Siitä lähtien olen elänyt vanhuksen elämään vain kotona lepäille ja päiväunia nukkuen. Tämä on tosi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on nuori aikuinen 18-25-vuotiaana. Sitten hän on aikuinen keski-ikään asti eli 40v. Ja kun ollaan eläkeiässä ollaan sitten eläkeläisiä, senioreita jne. ei enää vain aikuisia. Joskus 75v ollaankin jo vanhus.
Biologisesti ihminen saavuttaa piikkinsä 25v. siihen mennessä aivot on kehittyneet huippuunsa ja koko muukin kroppa, ja siitä alkaa sitten rapistuminen pikku hiljaa yhä kiihtyvällä vauhdilla kohti vanhuutta ja kuolemaa. Hedelmällisyys laskee naisilla 25-vuotiaasta asti ja 35-vuotiaasta jo aika radikaalisti, luonto ei ole tarkoittanut että keski-ikäinen tekee enää lapsia, vaan lapset pitäisi tehdä silloin kun on koko kroppa parhaimmillaan.
Aikuistuminen johon liittyy harkintakyky, elämänkokemus, yleinen viisaus jne kehittyvät onneksi hyvin vanhaksi asti. Itseasiassa niin vanhaksi kuin vähänkään järkevästi ajattelemaan pystyy. Siis 25 vuotias ei ole lähellekään valmis ihminen, vaikkakin biologisesti suorituskykynsä huipulla.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan piristävä ketju! Just täytin 26v ja tunnen itteni jo ihan masentavan aikuiseksi. Mulla on korkeakoulututkinto, hyvä palkkainen työ, aviomies, lapsi, omakotitalo ja olenkin vasta nuori aikuinen!
Minullakin nuo kaikki (ja vielä tarkemmin ylempi korkeakoulututkinto), mutta minäkin olen aina ollut sitä mieltä että kyllä 29v asti on vielä nuori aikuinen. Aikuinen kyllä, mutta nuori sellainen.
Aikuinen sitten yli kolmekymppisenä ja keski-ikä alkaa aikaisintaan 40-vuotiaana, mutta ehkä mielummin siinä 45v paikkeilla.
N28
Nuori aikuisuus loppuu siinä 25-vuotiaana. Siinä kohtaa viimeistään alkaa olla jo vahvasti vastuussa elämästään ja mahdollisista jälkeläisistä. Tai ainakin pitöus olla, tietysti on joitakin sääliöitä, jotka yhä elävät äidin helmoissa eivätkä ymmärrä syytä ja seurausta. Keski-ikä alkanee joskus 45-vuotiaana.
Yleisemmin nuori aikuinen on 18-29-vuotias. Keski-ikä alkanee noin 40-vuotiaana ja jatkuu myöhäiskeski-ikinä noin 65-70-vuoteen. Vanhuus alkaa 75-vuodesta. Mutta tällaiset rajat ovat keinotekoisia. Sanoisinko vanhukseksi ihmistä, joka yrittäjänä tekee yhä töitä kuten isäni, harrastaa, matkailee ja on hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan piristävä ketju! Just täytin 26v ja tunnen itteni jo ihan masentavan aikuiseksi. Mulla on korkeakoulututkinto, hyvä palkkainen työ, aviomies, lapsi, omakotitalo ja olenkin vasta nuori aikuinen!
Mä oon kans 26, enkä tunne itseäni kovinkaan aikuiseksi enkä osaa kuvitella, että voisin tapailla esim. 30-vuotiasta miestä, koska ne tuntuu niin vanhoilta ja aikuisilta - vaikka olen itse kohta sen ikäinen.
Omanikäisetkin tuntuu usein jotenkin liian aikuisilta, ja semmosilta vähän tylsiltä.
En tiedä edelleenkään mitä haluaisin olla isona, en tiedä missä haluaisin asua eli joku okt:n hankkiminen olisi käytännössä mahdotonta, sitoutuminen ahdistaa enkä ole oikein varma minkälaisen miehen kanssa minun kannattaisi sitoutua vai kannattaako ylipäätään ja jos niin milloin, työpaikkaa vaihtelen säännöllisesti kun kyllästyn helposti, opinnot olen keskeyttänyt ja jatkanut taas uudelleen mooonta kertaa, olen persoonana tosi lapsellinen ja huumorini muistuttaa lähinnä 16-vuotiasta poikaa jne.
Lapsi mullakin kyllä on, ei suunniteltu mut on kuitenkin ja se kiinnittää toki jonkin verran hyvällä tavalla arkiseen elämään, mutta muuten olen kyllä sen verran hukassa ja haahuilija, että ahdistaa kun nuoruus loppuu muutaman vuoden päästä ja pitäisi alkaa muka järkevämmäksi enkä tiedä vieläkään mihin suuntaan edes lähtisin.
Kaavamaisuus ja rutiinit ahdistaa, tosin en tiedä liittyykö se sinänsä ikään vai onko persoonapiirre.
Tässä iässä alkaa näkymään se, miten erilaista elämää ihmiset elää ja miten eri tavalla asiat koetaan, kun vielä 20-vuotiaana kaikki oli aikalailla samalla viivalla ja keskeneräisiä.
Mä oon jotenkin jämähtänyt siihen 20-vuotiaan keskeneräisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla keski-ikä on näin monen mielestä vasta noin 45v alkaen? Suurin osa ihmisistä on siinä kohtaa jo kuitenkin ylittänyt elämänsä puolivälin, eli ei ole keskellä elämäänsä.
Vaikuttaa siltä että täällä on useampi ikäkriiseilevä noin 40-vuotias.
Mahtaa Swazimaassa olla kauheaa, kun murrosikä ja keski-iän kriisi osuvat samaan aikaan
Erinomainen esimerkki osoittamaan määrittelyn heikkous.
Minusta keski-ikää kannattaisi alkaa määritellä suhteuttamalla jakso aikuisuuden jaksoon elinkaarella. Eli meilläpäin se olisi ikävuosien 20 - 90 keskivaiheilla. Alaraja noin 45 vuotta ja yläraja voisi olla vaikkapa henkilökohtainen tavoite-eläkeikä. Minulla se olisi vaivaiset 67 vuotta. Sen jälkeen onkin siinä ja siinä onko jo vanhus vai mikä.
Useimmissa urheilulajeissa senioriluokat alkavat 35. ikävuodesta. Sen ikäiset eivät enää pärjää nuorille aikuisille. Minusta se on aika hyvä merkki keski-iästä.
30 vuotta täyttänyt ei ole enää nuori aikuinen. 40-vuotiaana alkaa keski-ikä ja päättyy 60-vuotiaana.
Suositus on kehityspsykologiankin mukaan, ettei esim. +70 vuotiaita automatiolla kutsuttaisi vanhuksiksi vaan esim. ikäihmisiksi tai seniorikansalaisiksi. Vanhus on tosiaan raihnainen ja nykyään useimmiten vasta lähemmäksi 90-vuotias ja ylitse sen.
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta täyttänyt ei ole enää nuori aikuinen. 40-vuotiaana alkaa keski-ikä ja päättyy 60-vuotiaana.
Tiedätkö montakin 120v?
Nuori aikuisuus 18-35. Aikuisuus 36-58. Keski-ikä 6-kympin tienoilla ja "vanhuus" kun täyttää 80.
T. Työssäkäyvä 73 vuotias mies. Eläkkeelle aion jäädä tuolla 80 paremmalla puolella.
Miksi te höperöt ikäkriiseilijät yritätte myöhentää keski-iän alkamisen rajaa jonnekin 45- vuotiaaksi? Keski-ikä alkaa n. 35 - vuotiaana, sen ikäiset eivät enää pärjää esim. urheilussa nuorille aikuisille ja ulkonäössä alkaa näkymään selkeät keski-ikäistynisen merkit jos vertaa esim oikeasti nuoriin parikymppisiin. Minusta on nykyaikana säälittävää kun yritetään pitää nuoruudesta kiinni kynsin ja hampain ja muututaan säälittäväksi wannabe-julkkistyrkky nuoriksi. Joille oikeat nuoret naureskelevat huvittuneesti. Itse olen nyt 40 ja todellakin keski-ikäinen, tuntuisi ihan pimeältä väittää edes mitään muuta. Lapset ovat suht nuoria mutta ei se minusta itsestäni mitään nuorta tee. Ja ole hyväkuntoinen ja terve ja hyvällä tavalla nuorekas mutta silti erittäin tyytyväinen keski-ikäisyydestäni, eipähän tarvitse enää lipuilla nuoruuden kasvukipujen kanssa.
30v on henkisesti vasta aikuinen. Ymmärryskyky on ihan muuta kuin 25v: llä. Kolmekymppisenä nauraa sille, mitä teki nuorempana.
Keski-ikä on lähinnä nykylänsimainen konsepti, eikä sinällään sovellettavissa täysin eri kulttuuriin, jossa kuollaan keskimäärin paljon nuorempina.