Mihin loppuu nuori aikuisuus ja mistä alkaa keski-ikä ja mihin se loppuu mielestäsi?
Kommentit (198)
Nuori aikuisuus 18-29.
Aikuisuus 30-45.
Keski-ikä 46-65.
Seniori 66-80.
Vanhuus 80+.
Olen sitä mieltä että nuoruus on mielentila. En voi jaotella sitä lukuihin ja ikää 55v. Tyttömäinen mieleni, urheilu, uteliaisuus, ilo, leikkimielisyys, hassuttelu, en ota ketään en edes itseäni kovin vakavasti. Tärkeintä on että on hyvä olla ja hymy herkässä. Uskon että myös lähellä olevillani on hyvä olla. Uskon että on heitä jotka tuntevat olonsa aika nuorinakin vanhaksi. Välillä kun katsoo 25plus stooryjä tuntuu jutut todella vanhempien kuin minä itse. En tarkoita tätä pahalla. Lähinnä se että pienetkin asiat saadaan dramatisoitua ja jäädään negatiivisiin juttuihin vellomaan. Uskon että se vanhentaa.
65-vuotiaana alkaa vanhuuseläke, olen sen vanhuuden rajaksi päässäni vetänyt; siinä lokeroidaan ihminen vanhuuskäsitteen alle yhteiskunnan osalta.
Mielestäni nuoruus on 17 - 25, nuori aikuinen 26 - 35, keski-ikä 36 - 65 koska myös eläkkeelle pääsee vasta 65 ikäisenä. Myöhäiskeski-ikä 66 - 75, vanhuus 75- eteenpäin. Monet työskentelevät myös 68 vuotiaiksi.
Ei mielipidekysymys.
Keski-ikä on 40-60-vuotiaana. Varhaiskeski-ikä alkaa 35-vuotiaana.
Kannattaako näitä määrittää ollenkaan, numerot juoksevat joka tapauksessa. Moniko haluaa määrittää itsensä eri nimikkeillä, joista on tietyt ennakko-odotukset? 40v ei tunne itseään keski-ikäiseksi, vaikka nuorista ja kaksikymppisistä kaikki näyttävät hirveän vanhalta. Miksi 70v (tai 70-90v) haluaisi että joku kutsuu häntä vanhus sanalla, se on aika törkeää. 20 vuotta voi mennä nopeasti ja hän oli silloin 50 (eli kai keski-iässä). Mitä jos henkilön sisäinen kokemus on tärkeämpi kuin ulkopuolisten määrittely? Entä jos 80v näyttää nuoremmalta ulkoisesti? Olosuhteet /geenit vaikuttavat näyttääkö joku vanhemmalta vai ei? Teini sanaa käytetään paljon, vaikka sen ikäiset inhoavat sitä.
Nuoriaikuisuus 20-45, keski-ikä 45-65.
Relatkaa jo. Ne on teillä kaikilla jo takana !
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut siinä käsityksessä että keski-ikä alkaa 40-vuotiaana. No täytän kohta 42 mutta vieläkin mummot saattavat pojitella ja kaupassa silloin tällöin kysytään papereita kun ostan kaljaa.
Mä oon 49 ja sitä mieltä että keski-ikä alkaa parin vuoden päästä. Se siirtyy sitä mukaa kun ite vanhenee :D
Keinotekoista kirjoitti:
Yleisemmin nuori aikuinen on 18-29-vuotias. Keski-ikä alkanee noin 40-vuotiaana ja jatkuu myöhäiskeski-ikinä noin 65-70-vuoteen. Vanhuus alkaa 75-vuodesta. Mutta tällaiset rajat ovat keinotekoisia. Sanoisinko vanhukseksi ihmistä, joka yrittäjänä tekee yhä töitä kuten isäni, harrastaa, matkailee ja on hyvässä kunnossa.
Minäkin tunnen erään eläkeläismiehen, 80v. Hän on ollut hyvässä asemassa virkamiehenä ja hän edelleen kirjoittaa oman alansa julkaisuja, matkailee, harrastaa liikuntaa, käy kulttuuriharrastuksissa ym. Hänen aktiivisuutensa hengästyttää minua, itse en jaksaisi niin paljon kaikkea. Mutta onhan onni että ihminen on niin terve ja pystyy nauttimaan täysillä elämästään vanhanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan piristävä ketju! Just täytin 26v ja tunnen itteni jo ihan masentavan aikuiseksi. Mulla on korkeakoulututkinto, hyvä palkkainen työ, aviomies, lapsi, omakotitalo ja olenkin vasta nuori aikuinen!
Sinähän olet vasta päässyt teini iästä ja aivosikin vasta kehittinyt, aikuisuuuteen on vielä pitkä matka
Jonkun katkeruus paistaa valovuosien päähän. Henkilön teini-iästä on pian kymmenen vuotta. Ennen tuo yllä lueteltu oli normi 26-vuotiaalle. Suomessa onkin tätä nykyä Euroopan vanhimmat korkeakouluopiskelijat ja ensisynnyttäjien keski-ikä nousee joka vuosi.
Ihan kuin synnyttämisessä olisi jotain hienoa 8 miljardin ihmisolion maailmassa? Onneksi jotkut eivät elä vain harrastaakseen seksiä ja sitä myötä lisääntyäkseen. Antaa vähän uskoa älyn olemassaoloon.
Keski-ikä eikös se ole elämän puoliväli. Jos elää 100 vuotiaaksi, keski-ikä on 50 vuoden ympärillä olevat vuodet...
Nuoruus 18-35
Esikeski-ikä 35-40/44
keski-ikä 40/45-59
Esivanhuus / eläke 60 +
Vanhuus 80+
Keski-ikä vähän miten ite tottuu. Mielestäni 43 voi olla vielä nuori, jotkut on 40 tosi keski-ikäsiä. vanhuus on vasta +80 koska mummot on nykysi nii nuorekkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan piristävä ketju! Just täytin 26v ja tunnen itteni jo ihan masentavan aikuiseksi. Mulla on korkeakoulututkinto, hyvä palkkainen työ, aviomies, lapsi, omakotitalo ja olenkin vasta nuori aikuinen!
Sinähän olet vasta päässyt teini iästä ja aivosikin vasta kehittinyt, aikuisuuuteen on vielä pitkä matka
Jonkun katkeruus paistaa valovuosien päähän. Henkilön teini-iästä on pian kymmenen vuotta. Ennen tuo yllä lueteltu oli normi 26-vuotiaalle. Suomessa onkin tätä nykyä Euroopan vanhimmat korkeakouluopiskelijat ja ensisynnyttäjien keski-ikä nousee joka vuosi.
Siis kenen katkeruus, en minä ainakaan haluaisi olla enää teini tai 25 vuotias, enkä todellakaan 26 vuotias, jolla lapsi, talo, tutkinto ja mies valmiina, noi on juuri niitä kun eroaa myöhemmin kun ei ole eletty nuoruutta
N41 kirjoitti:
Wikipedia väittää että keski-ikä alkaa 45.
Toinen sivusto 40, joten tein tasajaon ja olen päättänyt, että se alkaa 42,5
Ps. Jotkut näyttävät jo 35 jälkeen keski-ikäisiltä ja jotkut eivät vielä 42 vuotiaanakaan.
Eiväthän kaikki 70-80 vuotiaatkaan ole samankuntoisia ja näköisiä.
Henkilökohtaista! Näkyy kuitenkin heti päälle päin.
Ai siis jaottelu tehdään habituksen mukaan??
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut siinä käsityksessä että keski-ikä alkaa 40-vuotiaana. No täytän kohta 42 mutta vieläkin mummot saattavat pojitella ja kaupassa silloin tällöin kysytään papereita kun ostan kaljaa.
Hah, niin varmaan kysytään papereita :D
Tähän - kuka muistaa ja kuka ei:
Puhu vain omasta puolestasi. Itse olin jo nuorena asiallinen ja fiksu.