Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisasusta

Vierailija
17.07.2019 |

Rakas mummini nukkui pois sunnuntaina ja hautajaiset ovat kuukauden päästä. Nyt mietityttää pukukoodi. Mulla ei ole oikein mitään mustaa hautajaisiin sopivaa. Työttömänä paha mennä shoppailemaan. Sama miesystävälläni, joka on tulossa mukaan. Ei todellakaan ole varaa pukuun. Aikaa tosiaan on kuukausi, enkä ole vielä keskustellut äitini kanssa, miten sinne pitäisi pukeutua. Mutta luulisin, että mustaa pitäisi olla. Viimeisimmät hautajaiset, joissa olen ollut, olivat kun olin 13v ja tuolloin minua niin hävetti, kun ainoa toppatakkini (oli talvi), oli kirkkaan vaaleansininen. Ja nyt kyseessä on kuitenkin minulle erittäin rakkaan mummini hautajaiset ja haluan pukeutua tilaisuuteen kunnioittavasti.

Mitä siis teen? Teenkö hirveän loven budjettiini ostamalla mustan mekon (ja myös mustat kengät), vai pukeudunko lähimpänä mustaa olevaan musta-valkoraidalliseen mekkoon, joka on tosin lyhythihainen, eli tarvitsisin villatakin tai huivin tai jotain. Anteeksi. Ajatuksen virtaa. En osaa oikein ajatella. Ja se miehen puku vielä.. Ei kai sinne ihan farkuissa ja paidassa voi mennä. Vai voiko? Apua... Nämä ovat ensimmäiset hautajaiset, joissa aikuisena (29v) käyn ja totta kai ovat yhden rakkaimmista ihmisistä ikinä.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni. Koita löytää jostain halvalla musta mekko, esim kirpparilta. Mekon tulisi ulottua polviin asti ja peittää olkapäät ja rintamus. Ei siis mitään liian avonaista. Kengiksi käy hyvin jotkin kympin tarjousballerinat.

Poikaystäväsi voi pukeutua tummaan kauluspaitaan ja tummiin housuihin, puku ei ole välttämätön. Kenkien tulisi olla siistit, ei mitään tennareita.

Vierailija
62/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap asuu jossain pikkukylässä, nyt on aika tehdä retki lähikaupunkiin, jossa on UFF ja Fida. Meitä on monia, jotka vuosittain keräävät toimistossa työskentelevien miestensä hyväkuntoiset mutta pitämättä jääneet puvut ja lahjoittavat ne eteenpäin. Ihan hiljattain vein itse taas neljä priimakuntoista pukua Fidaan. Mietin siinä että toivottavasti löytyy käyttäjiä hienoille ja yksityiskohtia myöten hyvin tehdyille puvuille. Oma mies kun käyttää pukua töissä joka päivä, hän kyllästyy vanhoihin ja tietysti muotikin muuttuu - nykyään ovat paljon kapeampia kuin ennen.

Samoin mustia mekkoja ja jakkuja näyttää olevan ihan muutamalla eurolla tarjolla, kun vähän viitsii katsella.

Kengät ovat kinkkisempi juttu, mutta nyt kun on alennusmyyntiaika, ehkä nekin saisi edullisesti.

Ja kun nyt hankitte ne mustat vaatteet, tuulettakaa ne käytön jälkeen ja pistäkää talteen. Ikinä ei tiedä milloin niille tulee taas käyttöä, vaikka muuten kulkisitte huppareissa.

PEASE!! älkää viekö vaatteitanne näihin UFF ille tai kirppareille, vaan laittakaa TORI:FI lahjoitetaan palstalle ilmoitus ja kuva, niin joku TOSI KÖYHÄ ja hädässä oleva saa ne ILMAISEKSI tai postimaksulla"!! Nuo kirpparit ym. riistäää tosi köyhiä kun eivät lahjoita köyhille suomalaisille niitä ilmaisina! Itse olen sairauksien takia elänyt käytännössä alle minimi toimeentulotuen enkä ole vuosikymmeneen ostanut kun pari vaatetta. Olen jopa roskiksesta ottanut sinne naapurieni heittämiä vaatteita. Voitte arvata ettei rintaliivejäkään saa mistään oman kokoisia kierrätettyinä. 

TOIVOO TOSIKÖYHÄ, joka ei saa edes ilmaisena kierrätettyjä vaatteita mistään.

Arvaapa olenko kokeillut tätäkin! Edes ilmaiseksi eivät mene, vaikka olen tarjonnut virheettömiä merkkipukuja, päällystakkeja, juhlakenkiä jne. Välillä toki tuli näitä varaajia, joista kukaan ei lopulta vaivautunut edes ilmoittamaan ettei tulekaan hakemaan vaikka päivystin kotona odottamassa. Siitä oli kerta kaikkiaan älytön vaiva ilman mitään hyötyä. Kuka hullu alkaa säilöä vaatteita viikkotolkulla ja käydä kirjeenvaihtoa tuntemattomien kanssa eikä lopulta edes pääse eroon turhista vaatteista? Helpompaa viedä kaikki kerralla johonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää, millaisista suvuista nämä hautajaisiin vihreisiin tai ruskeisiin vaatteiisin pukeutuvat tulevat. Joskus tuntuu, että vuoden 1918 varjo seuraa edelleen, nyt se näkyy siinä, että tietyissä suvuissa ei hautajaisissakaan pönötetä. Kun ei se vainaja sitä näe, onko minulla musta leninki vai vihreäraitainen.

Päinvastoin. Ne muut tummat sävyt hautajaisissaa ovat se perinteisempi versio, sillä on pitkä historia. Mustia vaatteita suruvaatteina on alettu edellyttää kaikilta vasta muutaman viimeiseen vuosikymmenen myötä.

Musta ei myöskään ole erityisesti surun väri. Se violetti on, kirkon liturgisten värien periaatteen takia. Vielä1900-luvun alussahan morsiuspuku oli musta.

eipä ole violetti kirkon suruväri, vaan MUSTA! Hautajaisväri kirkossa aina musta.

oikeesti nyt ihmiset!

Eikö violetti ole toivon väri?

Katumuksen ja surun väri on violetti. Paaston aikana käytettävä

Vierailija
64/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nykyään on musta jolla hautajaisiin mennään. Aivan pienille lapsille olen pukenut kokovalkoista mutta isommille lapsille mustaa. Vainaja ei sitä tiedä mitä kenelläkin on päällään mutta omaiset kyllä.

Vierailija
65/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen katsonut vanhoja valokuvia omien sukulaisten hautajaisista 100-50 v. sitten, niin enen vanhaan panostettiin vieläkin enemmän hautajaisiin, oli mustat suruhunnut ja hatut naisilla. Hanskat, jne.

Vierailija
66/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää, millaisista suvuista nämä hautajaisiin vihreisiin tai ruskeisiin vaatteiisin pukeutuvat tulevat. Joskus tuntuu, että vuoden 1918 varjo seuraa edelleen, nyt se näkyy siinä, että tietyissä suvuissa ei hautajaisissakaan pönötetä. Kun ei se vainaja sitä näe, onko minulla musta leninki vai vihreäraitainen.

Päinvastoin. Ne muut tummat sävyt hautajaisissaa ovat se perinteisempi versio, sillä on pitkä historia. Mustia vaatteita suruvaatteina on alettu edellyttää kaikilta vasta muutaman viimeiseen vuosikymmenen myötä.

Musta ei myöskään ole erityisesti surun väri. Se violetti on, kirkon liturgisten värien periaatteen takia. Vielä1900-luvun alussahan morsiuspuku oli musta.

vain sota-aikoina käytettiin mustaa hääpukua. Älä viitsi. Oot itse tainnut mokata ja menny hautajaisiin valkeassa tai keltaisessa kun niin kinastelet selvästä asiasta.

Mun mummu on mennyt naimisiin 1932 ja aina muisti kertoa, että oli musta hääpuku. Vuonna 1932 ei tietääkseni ollut sotaa, ainakaan Suomessa. 

Vierailija
67/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vain sota-aikoina käytettiin mustaa hääpukua. Älä viitsi. Oot itse tainnut mokata ja menny hautajaisiin valkeassa tai keltaisessa kun niin kinastelet selvästä asiasta.

Mun mummu on mennyt naimisiin 1932 ja aina muisti kertoa, että oli musta hääpuku. Vuonna 1932 ei tietääkseni ollut sotaa, ainakaan Suomessa. 

no esim. oma suruaika meneillään hänellä...tai sitten körtti, en ole varma oisiko heillä tuollaista pyhäpukuperinettä...

Vierailija
68/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän niin riippuu juuri näiden hautajaisten pukukoodista, joihin olet menossa. Minä olen rampannut useammissakin hautajasisisa, ja asuja on ollut monenlaisia - ei läheskään aina mustaa. Asian ydin taitaisi olla hillitty ja asiallinen asu. Farkut ja t-paita eivät taida olla ihan ok mummun hautajaisissa (paitsi tietysti, jos mummu oli armoton rokkimimmi ja hänen hautajaisissaan soi sen mukainen musiikki), mutta ei sen tosiaan tarvitse mustaa olla.

Vierailija
69/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osanottoni. Koita löytää jostain halvalla musta mekko, esim kirpparilta. Mekon tulisi ulottua polviin asti ja peittää olkapäät ja rintamus. Ei siis mitään liian avonaista. Kengiksi käy hyvin jotkin kympin tarjousballerinat.

Poikaystäväsi voi pukeutua tummaan kauluspaitaan ja tummiin housuihin, puku ei ole välttämätön. Kenkien tulisi olla siistit, ei mitään tennareita.

Jos ap on 29-vuotias, niin eiköhän se "poikaystäväkin" ole jo ihan aikuinen, keski-ikää lähestyvä mies.

Vierailija
70/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eipä ole violetti kirkon suruväri, vaan MUSTA! Hautajaisväri kirkossa aina musta.

oikeesti nyt ihmiset!

EVL.fi väittää näin: "Violetti on katumuksen, odotuksen ja parannuksen väri"

Ja kun asiaa tarkemmin googlailee, niin siihen odotukseen liittyy nimenomaan toivo.

Vierailija
71/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Jos nyt vähän googlettaa tapakouluttajien ohjeita ja mitä on minulla itsellä kokemusta, niin ei se nyt nykyään ole niin tarkkaa. Pääasia on se, että ei ole mitään huomiota herättävää vaatetusta. Pääväreinä tumman sävyiset vaatteet ja sitten valkoista. Ei miehellä mitään mustaa pukua tarvitse olla välttämättä, kunhan on tummaa vaatetta. Esimerkiksi musta villatakki kelpaa.

Vähän vaikuttaa toki seutukunta, mistä ihmiset ovat, nämä ohjeet ovat pääkaupunkiseudulta, jossain syrjässä saatetaan olla vanhoillisempia, varsinkin uskonnollisissa piireissä.

Maalaispastori tässä päivää.

Alkuosasta samaa mieltä. Mutta "syrjässä" ja "uskonnollisissa piireissä" ymmärretään usein kaupunkilaisia paremmin elämän ja varallisuuden rajallisuutta eikä vaadita kaikilta viimeistä huutoa olevia kamppeita. Vainajan kunnioitus ei viime kädessä ole kiinni vaatteista. Samaa voi osoittaa arvokkaalla käytöksellä.

Vierailija
72/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikeesti nyt ihmiset!

EVL.fi väittää näin: "Violetti on katumuksen, odotuksen ja parannuksen väri"

Ja kun asiaa tarkemmin googlailee, niin siihen odotukseen liittyy nimenomaan toivo.

Vihreä on toivon väri.

Vierailija
73/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis kaapit täynnä kymmeniä mustia mekkoja. Käyn koluamassa vähän väliä jotakin euron päiviä kirppareilla ja käytän lähinnä mustia vaatteita aina, joten niitä on kertynyt liiankin kanssa. Jos ei AP nyt onnistu mitenkään itse tekemään samaa, niin voisin tarjoutua lähettämään ilmaiseksi, mutta ei tänne kukaan halua yhteystietojaan laittaa. 

Vierailija
74/74 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä äidiltä, miten hän toivoo hautajaisiin pukeuduttavan.

Joskus myös vainaja on eläessään kertonut, miten toivoo hautajaisensa järjestettävän. Jotkut toivovat nimenomaan muuta kuin mustiin pukeutumista.

Ja kyllä, ennen hääpuku oli musta. ihmisillä ei ollut nykyisen kaltaista pukuvarastoa, vaan yksi juhlapuku, joka oli vuosia käytössä. Valkoinen morsiuspuku alkoi yleistyä vasta 1900-luvun alkupuolella, kun varakkaampi kaupunkilaisväki ja maaseudun kartanon omistajat ottivat mallia ulkomailta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä