Hautajaisasusta
Rakas mummini nukkui pois sunnuntaina ja hautajaiset ovat kuukauden päästä. Nyt mietityttää pukukoodi. Mulla ei ole oikein mitään mustaa hautajaisiin sopivaa. Työttömänä paha mennä shoppailemaan. Sama miesystävälläni, joka on tulossa mukaan. Ei todellakaan ole varaa pukuun. Aikaa tosiaan on kuukausi, enkä ole vielä keskustellut äitini kanssa, miten sinne pitäisi pukeutua. Mutta luulisin, että mustaa pitäisi olla. Viimeisimmät hautajaiset, joissa olen ollut, olivat kun olin 13v ja tuolloin minua niin hävetti, kun ainoa toppatakkini (oli talvi), oli kirkkaan vaaleansininen. Ja nyt kyseessä on kuitenkin minulle erittäin rakkaan mummini hautajaiset ja haluan pukeutua tilaisuuteen kunnioittavasti.
Mitä siis teen? Teenkö hirveän loven budjettiini ostamalla mustan mekon (ja myös mustat kengät), vai pukeudunko lähimpänä mustaa olevaan musta-valkoraidalliseen mekkoon, joka on tosin lyhythihainen, eli tarvitsisin villatakin tai huivin tai jotain. Anteeksi. Ajatuksen virtaa. En osaa oikein ajatella. Ja se miehen puku vielä.. Ei kai sinne ihan farkuissa ja paidassa voi mennä. Vai voiko? Apua... Nämä ovat ensimmäiset hautajaiset, joissa aikuisena (29v) käyn ja totta kai ovat yhden rakkaimmista ihmisistä ikinä.
Kommentit (74)
Missään nimessä ei mitään paljastavaa eikä glitteriä ym. Hame tai mekko vähintään polveen tai sen alle. Tylsyys on näissä valttia. Diskomekossa ei mennä, kuten tajuat itsekin.
Itse tiedät varmaan parhaiten kuinka tärkeitä tällaiset pukeutumisasiat mummollesi olivat, haluaisiko hän että ostat uutta vaatetta vai olisiko hänelle tärkeintä että olet paikalla muistelemassa häntä? Tietystihän hautajaiset järjestetään elossa olevia varten, mutta sukulaisilla ei kyllä ole mitään oikeutta loukkaantua raidallisesta mekosta jos mummokaan ei olisi loukkaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös tummansinistä tai harmaata. Miehellä pitää olla puku. Jokaisella miehellä pitää olla puku tällaisia tilanteita varten.
Osta juhlavaate, joka käy muuhunkin. Halvimmillaan elloksen alestakin saa 20 eurolla mekon. Eikö oikeasti edes mustia juhlakenkiä ole?!
No eipä ole mun mies tarvinnut koskaan pukua mihinkään. Ja ei, edes mustia juhlakenkiä ei ole, kun en ole koskaan tarvinnut sellaisia. Miksi semmoset pitäisi muka kaapissa olla pitämättä?
Sehän tässä onkin. Kun ei ole koskaan tarvittu ja nyt yhtäkkiä joku näin rakas nukkuu pois. Enpä ole ajatellut pitää mitään surupukuja meille molemmille kaapissa. Jos olisi jotain, niin tuskin kyselisin.
Ap (anteeksi, tuo meni ihon alle)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös tummansinistä tai harmaata. Miehellä pitää olla puku. Jokaisella miehellä pitää olla puku tällaisia tilanteita varten.
Osta juhlavaate, joka käy muuhunkin. Halvimmillaan elloksen alestakin saa 20 eurolla mekon. Eikö oikeasti edes mustia juhlakenkiä ole?!
No eipä ole mun mies tarvinnut koskaan pukua mihinkään. Ja ei, edes mustia juhlakenkiä ei ole, kun en ole koskaan tarvinnut sellaisia. Miksi semmoset pitäisi muka kaapissa olla pitämättä?
Sehän tässä onkin. Kun ei ole koskaan tarvittu ja nyt yhtäkkiä joku näin rakas nukkuu pois. Enpä ole ajatellut pitää mitään surupukuja meille molemmille kaapissa. Jos olisi jotain, niin tuskin kyselisin.
Tilanne on tietysti ahdistava muutenkin ja sitten pitää miettiä vielä vaateasioita. Täysin ymmärrettävää. Kuitenkin onneksi on aikaa hankkia vaatetta. Käykää eri vaihtoehdot läpi, etenkin nettikirpparit, niin varmasti löytyy. Ei kannata lamaantua ja tehdä huonoja paniikkiostoksia esim.osarilla tai luotolla.
Nyt alennusmyynneistä tai kirpputorilta löytyy varmasti jotain mustaa, mustavalkoista tai muuta hillittyä. Nykyään voi myös käyttää tummansinistä, tummanvihreää, tummaa violettia, harmaata, ruskeaa tms., enkä usko, että ihmiset enää tuijottavat toisten pukeutumista kuten esim. muutama vuosikymmen sitten. Älä kuitenkaan pue yllesi liian lyhyttä tai vartalonmyötäistä vaatetta tai esim.läpinäkyvää mustaa puseroa tai laita sen alle toppi tms. Olen kerran ollut hautajaisissa, joissa keski-ikäisellä naisvieraalla oli pitkien housujen lisäksi yllään musta, läpinäkyvä sifonkipusero, jonka alta näkyivät mustat rintaliivit. Se oli minusta hyvin kummallista, rouva oli ilmeisesti unohtanut, mikä tilaisuus oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle hautajaisiin VALKOINEN paita ja musta kravatti. Ihmisillä pitää olla kaapissaan hautajaisvaatteet valmiina, ikinä ei tiedä, jos joutuu viikon varoitusajalla menemään hautajaisiin. Ja jos miehesi on kantajana, niin aina parempi, jos on oikein puku, housut ja takki, on siistimpi.
Kaikilla ei edes ole sitä kaappia. Ystäväni kadulla asuva alkoholistipoika tuli ystäväni hautajaisiin siistissä puvussa. Jos hän oli sen saanut hankittua, silloin varmaan onnistuu muiltakin.
Tuliko ap koskaan kommentoimaan ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Tuliko ap koskaan kommentoimaan ehdotuksia?
Miksi ihmeessä niitä pitäisi jotenkin erikseen kommentoida? Vinkkejä hän etsi.
Vierailija kirjoitti:
Ja miehelle mustat housut ja paita, ei tarvitse olla puku.
Kyllä aikuisella miehellä pitää olla hautajaisissa musta puku. Ihan Prismastakin saa ostettua, jos ei käytettynä tai lainaan löydy. Jos miehellä on jo mustat suorat housut, niin enää tarvitsee vain paidan, takin ja kravatin. Jos taas ei ole niitä housujakaan, niin sama ostaa kerralla koko setti. Farkut eivät ole hautajaisasu, vaikka olisivat mustat. Vaikka ei olisi koskaan aiemmin ollut tarvetta puvulle, niin nyt on. Ja hautajaisia tulee taatusti olemaan jatkossakin.
mene tori.fi sivulle ja lahjoitetaan osioon, naistenvaatteet. Useita mustia vaatteita annetaan. Tosin joudut postimaksut maksamaan n. 5-7 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäikäinen miehesi on? Ainakin omalla 42v ikäisellä metsurimiehellä on kaapissa tumma puku ja sille on ollut käyttöä 1-2 kertaa vuodessa. Samaa pukua ei käytetä koko aikuisikää, mutta ei ne miesten pukujen mallit niin usein vaihtele etteikö tänä vuonna hankittua voisi käyttää vielä 2021.
Ai niin, ennen kuin kukaan irvailee: ei mies puku päällä töitä tee, työntekoon on kunnon turvavarusteet, jotka maksavat paljon enemmän kuin Dressmanin puku.
sosiaalitoimisto antaa usein vaaterahaa harkinnanvaraisena toimeentulotukena hautajaisiin jos olet niin köyhä ettei rahasi riitä. HM tosin myy alennusrekissä usein 5 eurollakin mekkoja ym joten varmasti löydät HM :stäkin. Mut hyvin voisit vaikka lainata kaverilta. Miksi et äidiltäsi, ja vaikka kavennat sitten jos on liian isoja. Ja miksi ihmeessä äitisi ei lainaisi tai antaisi sulle rahaa hautajaisvaatteisiin? Outo perhe kyllä....
sossu maksoi mulle isoäitini kukka-laitteen hautajaisiin. Varmasti antaisivat vaaterahaakin, koska se on näitä elämän yllättäviä mutta harvinaisia tilanteita. Laki sanoo että heidä on pakko. Soita heti.
Kysy ensin tuttavilta, että löytyykö joltain heiltä lainaksi vaatteita.
Voiko äitisi kustantaa teille hautajaisvaatteet?
Kirpputoreilta saa edullisesti, kannattaa käydä ostamassa siisti hautajaisasu
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kuukausi aikaa etsiä kirppareilta, roskalavapalstoilta tai pyytää lainaksi.
Hautajaisiin mennään mustissa vaatteissa. Mutta ei niiden tarvitse olla uusia
Ei. Kyllä tummansinisetkin käy, ei se enää nykyään niin tarkaa ole, kunhan ei ole riemunkirjavissa, se on varmaan tärkein.
Istun työkseni (mm.) hautajaisissa.
Ketjussa esitettyä harmaan, lilan, vihreän, sinisen taikls ruskean sopivuutta hautajaisiin ei kyllä käytännössä näe. Enkä minä työskentele Pihtiputaalla tai jossakin vanhoillisuuden pesässä vaan yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista.
Suosittelen että aloittaja hankit tavalla tai toisella (mutta ei kauppaan myöhemmin palauttaen) asiallisen, mustan asun. Sinulla on paljon aikaa toimia.
Ei myöskään ihan mikä tahansa asu tai kenkä sinne käy, kunhan on mustaa. Hautajaiset ovat hyvin arvokas ja vanhoillinen juhla. En lähtisi mummoni hautajaisissa revittelemään.
Sitä ei ehkä huomaa surunsa keskellä, miten tökeröltä aikuinen ihminen vaikuttaa ja miten huonon, välinpitämättömän kuvan itsestään antaa, mikäli edes jonkun hautajaisiin ei viitsi pukeutua kunnioittavasti.
Lasten suhteen on eri asia, joidenkin mielestä. Itse olen ostanut lapsellenikin aina juhlavaatteet kun on ollut juhlan aika. Eihän se hänen vikansa ole että kasvaa, päinvastoin kasvusta pitäisi iloita.
Nämä ovat tapakasvatukseen ja myös elämänarvoihin liittyviä kysymyksiä. Siihen mitä kukin tärkeänä pitää, löytyy rahaa ja/tai aikaa.
Suomalaiset eivät erityisesti loista tyylitajullaan muutenkaan. Hautajaiset nyt vähintäänkin ovat se tilanne, jossa ihmisten edes vähän pitäisi tsempata. Ei kuitenkaan olla pitkään aikaan mekään savupirteissä asuttu.
Eivätkä lapsillekaan mitkään punaiset toppapuvut käy. Ei se ole yleinen näky hautajaisissa. Lapsillakin pitäisi olla toppa-asun lisäksi parempikin vaatekerta.
Myydään niitä kirppiksellä esim pieniä villakangastakkejakin. Omallani on kolmas menossa. Nelivuotias. Hinta on ollut aina 2-3 euron luokkaa. En ole noista konkurssiin joutunut. Oma villakangastakkini on muuten vuodelta 1997.
Elämä on valintoja.
Jos ap asuu jossain pikkukylässä, nyt on aika tehdä retki lähikaupunkiin, jossa on UFF ja Fida. Meitä on monia, jotka vuosittain keräävät toimistossa työskentelevien miestensä hyväkuntoiset mutta pitämättä jääneet puvut ja lahjoittavat ne eteenpäin. Ihan hiljattain vein itse taas neljä priimakuntoista pukua Fidaan. Mietin siinä että toivottavasti löytyy käyttäjiä hienoille ja yksityiskohtia myöten hyvin tehdyille puvuille. Oma mies kun käyttää pukua töissä joka päivä, hän kyllästyy vanhoihin ja tietysti muotikin muuttuu - nykyään ovat paljon kapeampia kuin ennen.
Samoin mustia mekkoja ja jakkuja näyttää olevan ihan muutamalla eurolla tarjolla, kun vähän viitsii katsella.
Kengät ovat kinkkisempi juttu, mutta nyt kun on alennusmyyntiaika, ehkä nekin saisi edullisesti.
Ja kun nyt hankitte ne mustat vaatteet, tuulettakaa ne käytön jälkeen ja pistäkää talteen. Ikinä ei tiedä milloin niille tulee taas käyttöä, vaikka muuten kulkisitte huppareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kulta ei tarvitse !
Kuten joku jo sanoi mene vaikka raitamekossa. Hautajaiset ovat läheisiä varten itse päähenkilö ei pukeutumisesta välitä.
Olen 65 ja mieheni saman ikäinen, olemme haudanneet appivanhempani ( minä mustat housut +valkoinen pusero, mies mustat farkut+ musta paita ja oli vielä kantamassa arkkua) sekä vanhempani (pelkkä uurnan lasku ).
Mieheni ei ole koskaan omistanut pukua enkä minä mitään juhlavaatteita.
Myönnän , että joskus on lievä häpeä hiipinyt mieleen, mutta tarve on ollut niin vähäistä että olisi ollut vähien rahojen hukkaan heittämistä hankkia jotain .
Käy ostamassa ja palauta.
Näin minä teen. Tämä tietysti vaatii, ettet sotke kermakakulla rintamusta.