Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyyttärihäät 2020?

Vierailija
16.07.2019 |

Suunnittelen ensi kesäksi häitä, mutta en ole perinteisten juhlien perään oikein. Varsinkaan hääperinteet kaikkine seremonioineen ja pönötyksineen ei kiinnosta tippaakaan.

Tarkoitus siis etsiä rento paikka jossa viettää häitä n. 30-40 ihmisen porukalla riippuen toki kuinka moni kutsutuista pääsee. Ajattelimme että tarjoilut hoidettaisiin nyyttäriperiaatteella, vieraina enimmäkseen ystäviä ja vain muutama sukulainen. Catering on kallis ja aiheuttaa hirveästi säätöä ja henkilökunnan kanssa vääntämistä.

Miltä kuulostaa ja mitä kannattaisi ottaa huomioon? Tosiaan ei mitkään jättihäät, ihan maksimissaan 40 osallistujaa meidät hääpari mukaan lukien. Ja ei lapsia. Alkoholia tarjoamme mutta omaakin saa ottaa halutessaan mukaan.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä tuo voisi olla ihan kiva idea, mutta jos vieraiden pitää jo maksaa itse ruokailustaan, niin sanotte heti kärkeen vieraille, että ei mitään häälahjoja sitten ostella teille.

Vierailija
2/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä tuo voisi olla ihan kiva idea, mutta jos vieraiden pitää jo maksaa itse ruokailustaan, niin sanotte heti kärkeen vieraille, että ei mitään häälahjoja sitten ostella teille.

Tarvitseeko erikseen mainita että ei häälahjoja? Itse ajattelin ihan automaattisesti että tietenkään ei tarvitse eikä ole ikimaailmassa tarkoitus sellaisia kerjätä... Mutta voihan siitä selvyyden vuoksi kai erikseen mainitakin, mietin vaan kuulostaako perinteiseltä "ei ei ei tarvitse mitään", joka helposti tulkitaan niin että jotain pientä nyt vähintäänkin pitäisi olla!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. Kyllä mun mielestä, jos valmistaudun häihin, vaikkakin rentoihin, niin oletan, että mun ei tarvitse viedä ruokia mukanani. Mitäpä, jos kaikki tuovat tullessaan vaan salaattia? Tai makkaraa? Lahjat päälle? Mieti nyt ap vähän pidemmälle.

Vierailija
4/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttärit on ihan hyvä idea pienelle porukalle,  mutta noin isolle porukalle?

Kuka alkaa tekemään esim.salaattia 40 henkilölle?

Olen itse ollut joskus kotibileissä, missä on etukäteen pyydetty ilmoittamaan kuka tuo salaatin, kuka tuo jälkiruuan, kuka tuo pääruuan etc.  Tuo on ihan toimiva max.20 henkilölle, mutta siitä yli alkaa olemaan jo henkilöä. Jos esim. sovitaan, että neljä henkilöä tuo salaatin, ja sitten yhden henkilön salaatti onkin parempaa kuin muiden, niin se menee ensimmäisenä kaupaksi, ja ne kolme muuta salaattia jää syömättä.

Entäpä ruoka-allergiaa potevat, miten heidät huomioidaan?

Vierailija
5/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielesta kuulostaa aika ankealta pyytaa vieraita osallistumaan ruuan valmistukseen haissa, sori vaan...

Jos kerran tulee vain 30-40 ihmista, niin itse varmaan muutaman kaverin voimalla vaantaisin tarjottavat, ja miettisin ne siten, etta ison osan voi pakastaa ja siten tehda jo hyvissa ajoin etukateen. 

Jos valttamatta haluat kuitenkin nyyttariperiaatteella, niin jarkkaa sitten piknikki tai jotain muuta yhta epavirallista kuin nyyttarit. 

Ma pidin grillibileet n. 50 hengelle, pistin kotipihalle ison juhlateltan ja vuokrasin tutun kokin paistamaan grillattavat. Naihin kekkereihin meni juomineen n. 1500 euroa. 

Vierailija
6/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä käytännössä onnistuisi?

Joku tuo 40 vieraalle perunoita, yksi lihaa, yksi salaattia. Ei taida olla 40 ruokalajia, saati että ne kulut jakautuisi tasaisesti. Vai tuoko jokainen viidelle ja sitten arvotaan kuka saa Pertti-sedän tuomaa salaattia ja kuka joutuu tyytymään Pirkon salaattiin. Vai tuoko jokainen vain omat ruoat?

Käsittämättömän typerä ajatus, joten pakko olla trolli.

Vierailija
7/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytännössä esim. kutsuttu pariskunta toisi, mitä? 40 ihmiselle pizzaa? Kallis osallistumismaksu. Miten jaetaan etteivät kaikki tuo samaa? Kuulostaa enemmän säädöltä kuin catering. Tehkää mieluummin vaikka talkooporukalla eväät kaikille. Pitää myös huomioida säilytyslämpötilat ja esillepano.

Vierailija
8/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tulisi. 30-40 ihmisen ruokkiminen vaatii ihan kamalasti, ei tuosta millään juustolla tai viinipullolla selviä. Jonkun pitäisi koordinoida tuomiset ja siinäpä sitä sitten metsästäisi tietynlaisia makkaroita jostain, juu ei kiitos.

Eli siirtäisit ruokakustannukset ja vaivan vieraille.

Häpeä.

Vierailija
9/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa hirveästi säätöä ja suvun kanssa vääntämistä kuka tuo mitäkin.

t. ihan vaan juhannus nyyttäriperiaatteella parin kaverin kesken :D

Vierailija
10/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii vain jos tarkoitus napostella sipsiä ja karkkia yms. Eli ei voi olla koko päivän juhlat. Siltikin hankkisin sipsit mieluummin itse koko porukalle kuin pyytäisin vieraita tuomaan sen parin euron pussukan.

Vierailija
11/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siis tarkoitus ap, että syötte ihan kunnolla? Vai se, että jokainen toisi jotain sekä suolaisia että makeita piirakoita?

Vierailija
12/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimisi jos vieraita max 10 hlö. 

Vierailija
13/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eijei. Minä rasitun täällä jo kun vain luenkin jotain tällaista. Kesällä voi olla ihan mikä keli tahansa. Jos sattuu olemaan yli 30 asteen helle (tai vaikka ei olisikaan), minä en kuunapäivänä koskisi johonkin toisten tuomiin kana- tai kalasalaatteihin. Kaiken tulee olla visusti kylmässä. Kenellä on niin monta tai niin suurta kylmälaukkua että saa edes 30-40 henkilön ruoat pysymään kylmässä - oikeasti kylmässä. Pilaantumisvaara ja ruokamyrkytysvaara on todellinen.

Jättäisin tuollaiset rennot häät väliin. Olen jättänyt muutenkin väliin kun rasittaa ajatuski lähemisestä, ajomatkasta ja lahjasta ja siitä että saa itsensä ihmisen näköiseksi.

Vierailija
14/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei. En itse suostuisi kokkailemaan ruokia 40 henkilölle! Eihän keittiöni edes riitä siihen. Sitäpaitsi en ole hääparin työmyyrä. Lahjan voin ostaa kaupasta. Näin ollen en itse tulisi paikalle. Paikalle tulee luultavasti vain muutama kokkailusta poikkeuksellisen innostunut.

Miten ajattelit hoitaa tiskit ja muun siivoamisen? Vieraat talkoisiin? Kiinnostaa entistä vähemmän!

Vierailija
15/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tuo myös omat astiansa?

Vierailija
16/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos järjestää (hää)juhlat, niin huolehtii itse kustannuksista. Tietty catering on kallis, mutta se nyt on se hinta, joka vaan täytyy teidän maksaa, jos meinaatte, etteivät vieraat suutu/jätä tulematta juhliinne.

Vierailija
17/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos mieluummin ilmoittaisitte vieraille, että juhlissa on tarjolla vain pikkupurtavaa ja kakkukahvit, hommaisitte ne ihan reilusti itse. Vieraat voisivat sitten varautua syömällä ennen juhlia, juhlan kestossa ja alkamisajassa tämä toki pitää ottaa huomioon.

Nyyttäriperiaatteella kunnon ruokailu monelle kymmenelle kuulostaa katastrofilta. Kyllä minä häihin silti lähtisin jos joku hölmö ystäväni tuollaisen kutsun lähettäisi, mutta varautuisin varmaan tilaamaan pizzan ihan itselleni enkä jaettavaksi...

Vierailija
18/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit myös koettaa säästää ensi kesää varteen, että saat pidettyä ne juhlat? 

Vierailija
19/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokemusteni mukaan enemmän säätöä aiheutuu nyyttäreistä verrattuna cateringiin, tuon kokoluokan nyyttäreistä nyt puhumattakaan.

Vierailija
20/74 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

200g/hlö makaronilaatikkoa riittää. Kukin pariskunta tuo oman 400g rasian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä