Miten pidätte kirjaa menoista? Tarttis jonkun helpon tavan
Ekana tulee mieleen kuittien pitäminen ja joku excel taulukko - eli lisää duunia. Kenellä on helpoin tapa pitää kirjaa tuloista ja menoista?
Kas kun pankit eivät ole tällaista keksineet lisäpalveluna tarjota.
Kommentit (28)
Excel taulukko. Jaat kuukauden käyttövarat päivien lukumäärällä, merkitset käytön päivittäin ja näet reaaliajassa paljonko olet kuussa plussalla tai miinuksella.
En oikeastaan pida. Mulla on erikseen ns. suoraveloitustili (jolta siis lahtee kaikki laskut) ja kayttotili (jonne tulee palkka).
Laitan palkkapaivana konttasumman suoraveloitustilille ja kayttotilin saldoa seuraamalla sitten nakee, miten paljon on tullut sekalaisia menoja.
Jos tilille jaa vaan muutama satanen ennen seuraavaa palkkapaivaa, tietaa etta on tullut ehka torsattya vahan liikaa. 500+ on ideaali, sen sitten siirran "pesamunatilille" pois jaloista pyorimasta ennen seuraavaa palkkapaivaa. Ja homma alkaa taas alusta. :)
Miksi tarve tämmöiselle? Itse käytän op:n pivoa, joka näyttää suoraan mihin menee kuinkakin monta euroa.
Excel. Kiinteät kulut on helppo lisätä (yleensä vuokra/laina ja puh. lasku, jos on salijäsenyys, Spotify premium, Netflix tmv niin ne vakioksi joka kuukaudelle).
Lisättäviä kuluja on sitten sähkö/vesilaskun kk-summa (jos ei kuulu vuokraan), siirtomaksu, vakuutusmaksut, yllättävät menot ja kauppalaskut, mahdolliset virkistyskulut, työpaikkalounaat. Näitä joutuu ehkä kaksi kertaa viikossa kirjaamaan exceliin, aikaa menee n. 2 min.
Plussapuolelle palkka, mahdolliset tuet jne. Ei ole oikeasti vaikea ja viemällä kk-loppusumma kuvaajaan näet kulujen kehityksen ym.
Tai sitten jos maksat kaiken kortilla, niin kerran kuussa kopioit tiliotteen siihen exceliin. Toimii jos on reserviä taloudessa, muuten on mielestäni liian hidas seurantatapa.
Nordean wallet-appi. Lisäksi kirjaan Exceliin tilien saldot ja maksamattoman luottokorttisaldon kuun vikana päivänä.
Tyhma kysymys ehka, mutta pitaako useatkin ihmiset oikeasti kirjaa menoistaan? Ja miksi?
Rupesi taman ketjun myota kiinnostamaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarve tämmöiselle? Itse käytän op:n pivoa, joka näyttää suoraan mihin menee kuinkakin monta euroa.
Parikin syytä. Yksi korttiostosten seuranta, eli varmistus siitä että ei tule aiheettomia tai tuplaveloituksia. Ja toisena rahatilanteen seuranta. Minulla on tavoitteena kartuttaa vararahasto eläkepäivien varalle oletuksen se että elän enintään 20 vuotta eläkeläisenä ja tarvitsen 500e / kk elämiseen eläkkeen lisäksi. Siis 20 * 6.000e = 120.000e pitää siinä vaiheessa olla säästössä eikä velkoja tietenkään ole.
No en oo kyllä kirjaa ikinä pitänyt menoista, miksi pitäisi? Toki tiedän paljonko lainanlyhennys on yms. mutta hyvin on raha riittänyt ilman exceleitäkin. Säästöjäkin on reilusti.
treffit kirjoitti:
Tyhma kysymys ehka, mutta pitaako useatkin ihmiset oikeasti kirjaa menoistaan? Ja miksi?
Minä lähinnä ostan ihan mielettömästi herkkuja, ja koetan saada vähentämiseen motivaatiota siitä miten paljon säästäisin jos en ostaisi.
Ap
treffit kirjoitti:
Pidän kirjaa rahatilanteestani, en luokittele menoja. Minulla on excel työkirja, jossa on sivut jokaiselle minun ja puolisoni pankkitilille (Nordea, S-Pankki ja Norwegian), lainalle ja luottokortille sekä Yhteensä-sivu, jolle tulee kokonaistilanne.
Vierailija kirjoitti:
No en oo kyllä kirjaa ikinä pitänyt menoista, miksi pitäisi? Toki tiedän paljonko lainanlyhennys on yms. mutta hyvin on raha riittänyt ilman exceleitäkin. Säästöjäkin on reilusti.
Nää on näitä köyhien huolia.
treffit kirjoitti:
Jo kotona opetettu taloudenpidon tapa. Samoin avokki on pitänyt kirjaa niin pitkään kun muistaa. Ja molemmat ollaan ihan hyvätuloisia, eli mitään opiskeluaikojen senttien laskemista ei enää tarvitse harrastaa. Mielestäni on kiva tietää, mihin rahat menee. Lisäksi on tuosta jonkin verran apua esim. veroilmoituksen kanssakin, kun tiedot vähennettävistä saa suoraan taulukosta ilmoitukseen eikä tarvitse erikseen kaivella kuitteja.
Samoin tuosta voi ennakoida lisäsäästämistarpeen esim. johonkin isompana remonttiin tai suunnitella rahankäyttöä jos näyttää siltä, että jostain syystä sivuun. jää normaalia vähemmän.
Minä listasin menot noin vuoden ajan ihan vain kännykän muistioon. Heti kaupasta tultuani kirjoitin kännykkään paljonko meni, mihin ja minkä tyyppiset ostokset olivat (esim. "ruoat").
Olen yrittänyt myös Exceliä, mutta se tyssähti muutamassa päivässä. Olen niin laiska, että kirjanpidon täytyy olla niin helppoa ja nopeaa kuin vain mahdollista, jotta jaksaisin tehdä sitä säännöllisesti.
Kännykältäkin ne tiedot toki voi siirtää koneelle, vaikka kerran kuussa. Tätä varten kirjanpidossa kannattaa olla suht säännöllinen rakenne, jotta se on mahdollisimman kätevää muuntaa Excelissä käsiteltävään muotoon.
On olemassa myös erilaisia kännykkäsovelluksia, joihin menoja voi kirjata, mutta itse olen kokenut ne liian sekaviksi ja vaivalloisiksi opetella. Kun jaksaisi opetella, niin varmaan olisivat tosi käteviä!
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Minä lähinnä ostan ihan mielettömästi herkkuja, ja koetan saada vähentämiseen motivaatiota siitä miten paljon säästäisin jos en ostaisi.
Ap
Mitäs jos vaan kasvattaisi selkärangan ja lopettaisi herkkujen ostamisen? Ei ole kovin vaikeaa mennä kauppaan ja olla ostamasta sitä karkki-/sipsipussia. Laitat vaikka joka päivä sitten 5€ siitä hyvästä jollekkin säästötilille.
Op tarjoon ihan ilmaiseksi.
Lataa appi.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Jo kotona opetettu taloudenpidon tapa. Samoin avokki on pitänyt kirjaa niin pitkään kun muistaa. Ja molemmat ollaan ihan hyvätuloisia, eli mitään opiskeluaikojen senttien laskemista ei enää tarvitse harrastaa. Mielestäni on kiva tietää, mihin rahat menee. Lisäksi on tuosta jonkin verran apua esim. veroilmoituksen kanssakin, kun tiedot vähennettävistä saa suoraan taulukosta ilmoitukseen eikä tarvitse erikseen kaivella kuitteja.
Samoin tuosta voi ennakoida lisäsäästämistarpeen esim. johonkin isompana remonttiin tai suunnitella rahankäyttöä jos näyttää siltä, että jostain syystä sivuun. jää normaalia vähemmän.
Nyt kun ajattelen asiaa tarkemmin: kai ma tuota teen itsekin jossain maarin, mutta en vaan pida siita fyysisesti kirjaa. En itse pida kamalan tarkeana sita, mihin ne rahat menee, kunhan on nauttinut elamastaan siten, etta ei mene persneton puolelle. Mulla ei ole lapsia joille tarttis jattaa perintoa, enka ole erityisemmin materian peraan, eli mulla menee rahat lahinna ruokaan, juomaan ja "elamyksiin".
Veroilmoituksen tekemiseen mulla on veroneuvoja ja "arkistona" kenkalaatikko, jonne heivaan kaikki (vahennysarvolliset) tositteet sita mukaan kuin niita tulee. :D
Ma en edes tarkalleen tieda, paljonko saan palkkaa nettona kuussa. (Nakyyhan se palkkakuitissa mutta en siis osaa summaa "ulkoa".) Olen kai rahankayton suhteen aika suurpiirteinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ap
Mitäs jos vaan kasvattaisi selkärangan ja lopettaisi herkkujen ostamisen? Ei ole kovin vaikeaa mennä kauppaan ja olla ostamasta sitä karkki-/sipsipussia. Laitat vaikka joka päivä sitten 5€ siitä hyvästä jollekkin säästötilille.
Mutta kun tuijottaa seinää eikä elämässä ole sisältöä eikä tiedä mistä sitä löytyisi, niin seinän tuijottaminen on mukavampaa kun on karkki suussa.
Pidän kaksinkertaista kirjanpitoa kirjanpito-ohjelmalla.
Pankit eivät varmaan tarjoa koska sitten paljastuisi kaikki ne pikkuiset palvelumaksut ynnä muut mitä vaivihkaa napsitaan.