Miten pidätte kirjaa menoista? Tarttis jonkun helpon tavan
Ekana tulee mieleen kuittien pitäminen ja joku excel taulukko - eli lisää duunia. Kenellä on helpoin tapa pitää kirjaa tuloista ja menoista?
Kas kun pankit eivät ole tällaista keksineet lisäpalveluna tarjota.
Kommentit (28)
Minä kerään kuukauden kuitit kristallimaljaan. Jos ostan vaikkapa torilta jotakin, mistä en saa kuittia, kirjoitan siitä lapun. Seuraavan kuukauden alussa listaan kuiteista ja käyttötilin tiliotteesta kuukauden menot lehtiöön ja lasken loppusumman. Vähennän ne tuloista, niin näen, paljonko jäi jäljelle vai menikö vajeen puolelle, jos jossakin kuussa on isoja erikoismenoja, kuten hammaslääkäri, vakuutukset, jälkiverot tai pesukoneen osto. Tämä on hyvin yksinkertaista, yksinkertaisempaa kuin Excel.
Excel ollut jo n 30v.
Välillä olen seurannut kuittejakin (ruokakulut) mutta se on tarpeetonta kun excelissä on x eueoa varattu ruokiin ja k- ja s- appeista näkee mihin on mennyt
Joka vuosi lokakuussa teen seuraavalle vuodelle taulukon johon laitan pakolliset menot. Päivitän todelliset summat palkkapäivinä, 5 min homma.
Ei mulla ainakaan ole vaikeaa kirjottaa seinäkalenteriin aina kun tankkaan paljon meni ja millon. Ruokaan on varattu max 200e viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole vaikeaa kirjottaa seinäkalenteriin aina kun tankkaan paljon meni ja millon. Ruokaan on varattu max 200e viikossa.
Bensako on ainoa muuttuva kulu ruuan lisäksi?
Itse en pidä kirjaa oikeastaan mitenkään. Mutta niin kauan, kun pystyn automaattisesti sijoittamaan rahastoihin ja jossain vaiheessa vuotta tekemään lainaan ylimääräisen lyhennyksen, eipä ole oikeastaan väliä. Pankkitilin loppusummaa seurailen tonnin tarkkuudella, nyt on taas keväästä näemmä rahaa huvennut jonnekin, kun saldo näyttää keskimäärin pienentyneen (lomamatka ja lainalyhennyksiä).
Ihan perinteisesti kynällä paperille. :D
Meillä on kotona A4-vuosikalenteri, johon merkataan miehen kans kaikki menot ja tulot pallukoilla omaan viivoitettuun osioonsa kullekin päivälle. Joka kuukauden vaihteessa otetaan tilitiedoistamme kopiot ja laitetaan sähköpostiin + merkataan kalenteriin saldot & paljonko tullut säästöä vaiko joskus miinusta.
Joskus yli 10v sit koitettiin pitää exceliä, mut koettiin se hankalammaksi, kun olisi pitänyt olla koneella aina avaamassa se ja erikseen näpyttelemässä. Jotenkin tuo kynä+kalenteri on meille helpompi, kun kalenteri on aina tuossa käden ulottuvilla ja siihen tulee oikeasti laitettua niitä melkein kuin ohimennen ja matalammalla kynnyksellä. Toki pitää ihan itse laskea ne sit siitä, mut meille sopii vanhanaikaisempi systeemi. :)
Joskus kyllä naurettu, että onko tää ihan sairasta ja mä olen miettinyt olenko jotenkin taloudellista/henkistä väkivaltaa harrastava, kun pidetään tämmöistä... Mut kai tää sit ok, kun muutkin pitää kirjaa. Yli 20v oltu yhdessä.
Excel taulukko. Siellä myös budjetti laadittuja
Excel on niin sekava ja monimutkainen ohjelma, että en ehdi moista opetella. Ja aika eikö motivaatio riitä siihen että menisi läppärille kirjailemaan joka kauppareissun jälkeen mitä meni rahaa. Itse pistän joka tilipäivä kylmästi kiinteän summan säästöön ja pärjään sitten sillä mitä tilille jää enkä keitä päätäni excelillä. En ole keksinyt mitään järkevää käyttöä excelille. Eikö se ole makdullinenkin?