Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesukoneet päällä öisin

Vierailija
16.07.2019 |

Mikä tämä homma oikein on, miksi se tiski/pyykkikone pitää laittaa aina yöksi päälle? Miksei voi pestä päivän aikana? Taas jollain naapurin idiootilla oli kone pyörimässä ja jouduin kaivamaan korvatulpat kun vesiputket tymähteli vähän väliä. Eikö sitä pesukonetta pitäisi sitäpaitsi valvoa kun voi syttyä vaikka palamaan kuten jollain oli käynyt? Siinä sitten parhaassa tapauksessa poltattavat koko talon ja tap-attavat kaikki.

Kommentit (225)

Vierailija
201/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni uppiniskainen uskoo vasta sitten kun saa varoituksen häiriöstä.

Mä en kinaa asiasta vaan teen kirjallisen ilmoituksen häiriöstä.

Moni vasta sitten kun saa itse naapurikseen tyypin joka vii veisaa mistään yhteisitä säännöistä ja ryskää surutta ympäri vuorokauden. Normistihan se kun on niin, että talossa on just tasan se yksi mölyapina joka tett¤risoi kaikkia muita jotka osaa elää ihmisiksi. Ja se ihan kaikista tolloin möykkääjä vielä kuvittelee, että kaikki muutkin ryskää ja mekastaa 24/7 mutta talossa on vaan niin hyvä ääniseristys ettei hälle kuulu koskaan inaustakaan..

Vierailija
202/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valita isännöitsijälle. Ottavat asunnon haltuun jos ei yöllä pesu lopu.

😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon järjestyssäännöissä voidaan kieltää pyykkikoneen käyttämine klo 23 jälkeen.

Järjestyssäännöt ohjaavat asuintalon käytäntöjä.

Suihkussa ja vessassa voi toki käydä vuorotyöläinen, mutta täytyyhän talossa olla joku hiljainen aika, jolloin jokainen saa levähtää melusta ja kaikista äänistä.

Asiat voi tarkistaa isännöitsijältä, hän myös tietää mikä on lain ja järjestyssääntöjen ero.

Kukaan asukas ei voi määrätä miten talossa ollaan ja eletään, säännöt koskevat kaikkia asukkaita-

Vierailija
204/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista se on kirjoitti:

Hyvä myös, että sinulle on lehdenjako ok ja ehkä se että naapuri avaa hanan, mutta kun isossa kuvassa nämä tilanteet usein paisuvat kuin pullataikina koskemaan öisiä kävelyn äänia portaissa ja kaikkea mahdollista.  Pesukoneen äänentasoa mitanneena  pyykinpesukoneiden vähäinen melutaso ei ole markkinamiesten huijausta. On  eri asia jos seinät ovat täyttä pahvia ja silloin ongelmia on muitakin. Kukin kuitenkin vastaa omasta työkunnostaan itse ja omalle vastuulle kuuluu myös se, että valitsee asuinpaikkansa oman sietokykynsä mukaan. Vaikka kuinka yritettäisiin kompromisseja. 

Tein myös osan oletuksista sillä perusteella, että lähtökohtaisesti suihkun tai pesukoneen takia polisiilla uhkailu tai soittaminen on outoa,  tai ylipäätään sellaisen ehdottaminen, ellei kyseessä ole äärimmäisen poikkeuksellinen tilanne.

Taas paljastat asenteesi.

Naapurini saavat avata hanan ja käydä suihkussa öisinkin. Siitä ei ole missään vaiheessa ollut kyse. Itse asiassa pidän näistä normaalin elämän äänistä, mutta pyykin linkousta en itse laske siihen. Ja todetaan nyt vielä kerran, että minun naapurini eivät pyykkää öisin. Vuorotyöläinen kävelee raskaasti portaissa yöllä tullessaan kotiin, ja siitä minulle tulee vain hyvä mieli, kun tiedän, että on päässyt kotiin. Jälleen: tuo on vain lyhytaikainen orgaaninen ääni, ei teknisen vempeleen aiheuttama tasainen särinä ja hurina, joka on taajuudeltaan aivan erilainen ja häiritsevä.

Olen pahoillani, jos sinun työssäsi (oletan nyt, että yrität jotenkin käsitellä näitä asioita työksesi, vaikka et ilmeisesti haluaisi) tilanteet paisuvat kuin pullataikina. Olen sitä mieltä, että suhtautumisellasi voi olla osuutta paisumiseen.

Kerro, mistä kohtaa pesukoneen pitämää ääntä mitataan? Alakerran asunnosta ja viereisestä asunnosta olisi syytä mitata, ja myös seinän tärinä tulisi mitata, ei vain ilmassa kulkevat ääniaallot. Myös äänen taajuus ja ns. kapeakaistaisuus tulisi mitata. Desibelit eivät yksin kerro mitään. Mieluummin itse nukun aaltojen kohinan tuudittamana kuin kuuntelen pienenpientä teepannun tasaista vihellystä naapuriasunnosta, vaikka ensinmainittujen desibelit olisivat suuremmat.

Vierailija
205/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei käsittääkseni ole valittanut linkouksesta. (Kuten sanottu uusilla koneilla linkous ei ole sama kuin vanhoilla ja keskivertoeristeillä sekään ei kuulu kummempana äänenä. Voit toki keskustella naapurisi kanssa ja toisen huomiointi olisi mukava homma. Sitä ei kuitenkaan kannata odottaa.) En johda harhaan triviaaleilla esimerkeillä, vaan kokemuksella kerron sinulle miten asiat ovat, en sitä miten haluaisit niiden olevan.

Ei aloittaja, mutta tässä ketjussa muutkin ovat tuoneet esiin yöllisen pyykinpesun olevan häiritsevää. Linkous on uusissakin malleissa se äänekkäin vaihe.

Mitä ei kannata odottaa? Miksi asenteesi on niin kyyninen? Uskotko todella, että yölliselle metelöinnille ei voi tehdä mitään? Minulla on kokemusta siitä, että se saadaan loppumaan. Mutta ei varmasti saada, jos ajattelee noin, että mikään ei koskaan onnistu niin ei kannata yrittääkään.

Ei kannata odottaa, että asialle voi tehdä jotain, koska taloyhtiöiden puuttuminen on blokattu oikeuskäytännössä. Ihmiset ovat nykyään todella tietoisia oikeuksistaan. Myös hyvin harva pitää pyykinpesua (tai siihen rinnastuvia asioita) häiritsevänä, joten näihin sinusta häiritseviin asioihin panostaminen on turhaa jos asian kokee pieni vähemmistö ongelmana. Usein tällaiset kuivuvat kasaan siinä vaiheessa, kun yöllisestä suihkusta tai pesukoneesta hermostuva henkilö ei saa porukkaa kasaan.

Luuletko, että oikeuskäytäntö on se ainoa, jolla jotain voi saada aikaan?

En tiedä, mitä tarkoitat sillä, että oikeuskäytäntö olisi blokannut taloyhtiöiden toiminnan, mutta näinhän ei ole. Esimerkiksi taloyhtiössä voidaan päättää, että pyykkituvan koneisiin asennetaan aikalukko ja niitä ei täten yöhiljaisuuden aikana voi käyttää. Tätä ei mikään oikeuskäytäntö pysty estämään. Oikeuskäytäntö ei estä myöskään sitä, että 1) asukas keskustelee toisen kanssa ja huomauttaa tälle metelistä, 2) taloyhtiön edustaja keskusteee asukkaan kanssa ja huomattaa tätä metelistä ja muistuttaa taloyhtiön järjestyssäännöistä. Myös poliisit voidaan soittaa yöllä paikalle, jos metelöinti on häiritsevää. Keinoja on monia, ja harva tapaus oikeuteen asti päätyy.

Olet jotenkin nyt hirttäytynyt joihinkin oikeustapauksiin vedoten niihin, ettei mitään voi tehdä, vaikka oikeuden ratkaisut eivät mitenkään estä tulevaisuuden toimintaa.

Lakeja voidaan muuttaa ja muutetaankin. Nykyään kiinnitetään yhä enemmän huomiota melualtistukseen ja on syytäkin, sillä kaupungistuminen jatkuu edelleen, niin myös työelämän tehostumispaineet. Työssäkäyvät ihmiset todellakin tarvitsevat rauhallisen lepoajan kotonaan ilman, että joku terrorisoi seinän takana yötä päivää. Yhteisiin pelisääntöihin tullaan lainsäädännönkin tasolla kiinnittämään jatkossa enemmän huomiota, varsinkin nyt kun metelin aiheuttamista terveyshaitoista alkaa olla yhtä enemmän tutkimusta.

Ei ole mitään "nykyisiä koneita", jotka eivät pitäisi meteliä. Meteli on aina olosuhdekohtaista. Jotkut tilat resonoivat, joskus taas uusikin kone voi rikkoutua ja alkaa pitää enemmän ääntä. Kategorisesti ei voi sanoa, että uudenaikaisilla laitteilla voisi pestä missä ja milloin vain, eikä se aiheuttaisi meluhaittaa kenellekään. Tuo on vain laitevalmistajien myyntipuhetta.

Kuulostaa siltä, että tarpeesi ovat erilaisia kuin työssäkäyvillä kerrostaloasujilla keskimäärin ja turhautumisesi naapureihin, isännöitsijään ja taloyhtiöön tulee olemaan loputon suo. Ei tätä voisi sanoa päin naamaa, mutta tuleepahan nyt sanottua sellaista mitä kerrankin voi sanoa ilman, että joutuu uhkailun kohteeksi.

Voi hyvänen aika taas tätä tulkinnan hurmaa! En ole puhunut itsestäni, vaan yleisellä tasolla.Miksi juuri AV:lla notkuu niin paljon villillä mielikuvituksella varustettua porukkaa, joka olettaa aina, että muut keskustelevat henkilökohtaisesti itseään koskettavista asioista? Joskus nuorena olen toki melutalossa asunut, mutta se oli opiskelija-aikoina.

Kerro vielä, mitkä minun tarpeeni ovat? ;-) Ja myös "turhautumisestani"? Asun itse oikein mukavassa ja rauhallisessa yhtiössä, eivätkä naapurini metelöi lainkaan. He menevät aikaisemmin nukkumaan kuin minä. Eipä silti että naapurista mitään kuuluisi, vaikka valvoisivat. Meillä on vanhan ajan paksut seinät, mikään ei kuulu.

Hyvä homma, että viihdyt asunnossasi ja olet valinnut oikean paikan. Teen olettamuksia kokemukseen perustuen ja tiedän, että jos joku alkaa pyörittämään show'ta niin on vaikea löytää muuta ratkaisua kuin, että poikkeus sopeutuu muiden sietämään melutasoon tai siirtyy eteenpäin. Esimerkiksitaloni tapauksessa pyykinpesukoneen desibelitaso olisi ollut vitsi viranomaisille ja sen kantautuminen makuuhuoneeseen oli vähäistä testiajossa.  Melutasoa ei muuten arvioida subjektiivisesti sen mukaan, mikä ketäkin sattuu häiritsemään, vaan yksilön sietokykyä verrataan keskivertoon.  

Nuo omat olettamuksesi toisten kuulosta (jos olit se joka kysyi yhden kommentoijan kuulokkeiden käytöstä) ja puheet työssäkäyvien tarpeista vaikuttavat myös melkoisilta olettamuksilta siitä kuka valittaa melusta.  Kuuloni on myös tarkka ja asun kivitalossa.

Huomaatko, miten asenteellista kielenkäyttösi on? Joku "alkaa pyörittämään showta" – mitä tarkoitat shown pyörittämisellä? Pystytkö puhumaan neutraalisti ihmisistä, joita palvelet työssäsi, vai otatko heihin heti tietyn asenteen?

Noihin pyykkäysongelmiin ei saada porukkaa valituksen taakse siksi, että jonkun tietyn asukkaan pyykkäys ei tietenkään kuulu kuin yhteen, kahteen asuntoon. Yleisesti ihmiset eivät kuitenkaan ole välinpitämättömiä yöllisen pyykkäyksen suhteen – kyse on vain siitä, kuka häiriintyy mistäkin asunnosta kuuluvasta pyykkäyksestä. Samahan koskee bilettämistä. Ei yöllinen musiikinsoitto ja kännisekoilukaan kuulu kaikkiin taloyhtiön asuntoihin samalla volyymilla, ja ihmiset ovat usein kovin haluttomia lähtemään mukaan mihinkään, mikä ei suoraan kosketa itseä.

Pyykkausongelmiin ei saatu muita tueksi, koska suurelle osalle se ei ollut ongelma. Desibelit mitattiin. Muitakin ajoittain yöllä pyykkiä peseviä oli - mukaanlukien oma naapurini. Bilettäjän ja alkoholistin toimintaan taas haluttiin puuttua, koska melu ja häiriö oli ihan eri luokkaa, vaikka se ei koskettanut kaikkien asumista. Jos valittaja on muista asukkaista riesa, niin kutsun valittamista armottomasti showk'si koska sitä se on. Otatko itse heti uhriutujan asenteen? Mukaudutaan tiukempaan standardiin kun ei jakseta yhden "aktiivin" valitusta? 

Tässäkin ketjussa vain toistuu uudelleen ja uudelleen, että taloyhtiö voi ottaa asunnon haltuun tai isännöitsijä lähettää varoituksen. Jos asukas saa varoituksen pyykinpesusta, joka on esimerkiksi suihkun tasolla naapurille kuuluvassa melussa, niin sen voi heittää roskikseen.  Kenenkään kämppää ei oteta haltuun, jos omistaja riitauttaa asian JOS kyse on vain tästä. Ihan vain tiedoksi.  Yrittänyttä ei laiteta, mutta kuten sanoin, ei se nykyään tehoa. Riippuu tietenkin kuinka hyväuskoinen vastapuoli on.

Vierailija
206/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pesukoneiden käyttö on aivan sallittua yöaikaan, kunhan kyseessä ei ole pitkä ja kovaääninen linkous. Jos pahoittaa mielensä vesijohtojen äänistä, niin on kyllä jo murheet. Toisaalta äänieristys on asumiseen aivan liian heikko, jos hanaäänet kuuluvat häiritsevän kovalla. Herkkäunisielle suosittelen hyvin äänieristettyä asuntoa kerrostalon ylimmästä kerroksesta tai omakotitaloa, niin ei pääse äänet häiritsemään. Jokaisella on oikeus asua ja järjestää elämänsä kotonaan niinkuin parhaaksi ja helpoimmaksi näkee. Ei kaikilla ole aikaa pestä pyykkejä tai astioita aamulla tai päivällä tai iltapäivällä. Ei minullakaan. Illalla se pyykkikone laulaa ja joskus aamuyöstä, että saan pyykit kuivumaan heti herättyäni. Pesukone on sänkyni vieressä seinän toisellapuolen, mutta toisaalta tällaisessa puurakenteisessa kerrostalossa ei äänet kantaudu niin hyvin. En ole koskaan kuullut naapureideni pesukoneita, jos heillä sellaisia on. Muutekaan naapureiden äänet eivät ole minua koskaan häirinneet, paitsi opiskeluaikoina, kun asuin opiskelija-alueella, jossa 16-v vasta omilleen muuttaneet teinit eivät käsittäneet, mitä tarkoittaa naapureiden rauha (musiikki soi yötä päivää ja niin kävivät myös poliisitkin kyläilemässä muutaman kerran). Se sellainen elämäntyyli häiritsee, mutta pesukoneet ja askeleet eivät todellakaan. Se on elämää.

Vierailija
207/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mittaukset hoidettiin tietääkseni viimeisen päälle. Tiedän myös miltä ääni kuulostaa omassa ja toisten asunnoissa. Kuten sanoin kuuloni on myös tarkka.

Kyseessä on asuintaloni, mutta tuon ja muutaman oikean häiriötapauksen myötä opin  tarkkaan miten tietyt asiat toimivat. Hauska että kuulostan leipiintyneeltä ammattilaiselta. Olen asukas ja olin leipiintyneenä hallituksessa. Sen kyllä arvaan, että aika samalla asenteella ne isännöitsijät vetää, ellei vielä leipiintyneemmin.

Vierailija
208/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valita isännöitsijälle. Ottavat asunnon haltuun jos ei yöllä pesu lopu.

Höpö, höpö. Entäs jos asuu vuokralla?

Vierailija
209/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä toiset perustelevat pesukoneen käyttöä yöaikaan sillä, että "asun omakotitalossa" tms. soopaa. Se, että asuu omakotitalossa, ei suojaa teiltä tulipalon tai vesivahingon riskeiltä, jos konetta pyörittää yöaikaan, valvomatta. 

En päivälläkään seiso pyykkikoneen vieressä. Minulla on palohälytin joka ärsyttävästi reagoi jo vesihöyryyn jos joku taloudessani viihtyy liian pitkään suihkussa, joten paloriskistä en ole yöllä sen enempää huolissani kuin päivälläkään, en silloinkaan huomaisi paloa ennen palohälytintä. Mitä vesivahinkoon tulee, pyykkikone on täysin kaakeloidussa, lattiaviemärillä varustetussa kylpyhuoneessa, joten riski vesivahinkoon on melko olematon. Ja jos nyt rehellisiä ollaan, jos sellainen vesivahinkoylläri jota en osaa edes kuvitella tapahtuisi, en todennäköisesti osaisi sille heti mitään tehdäkään vaikka seisoisin pesukoneen vieressä, joten vahinko tapahtuisi silti...

Vesihöyryhän se suurin riski on tulipalossa.

Mihin tämä liittyy? Eiköhän pointtina ollut kylpyhuoneen läheisyydessä olevan palohälyttimen herkkyys (rautalangasta väännettynä: oli yö tai päivä, palamaan syttyneen pesukoneen huomaa ensimmäisenä palohälytin), eikä vesihöyryn osuus tulipalon riskeihin...

Jos se on herkkä vesihöyrylle mutta ei välttämättä savulle?

Vierailija
210/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimme huolen ja suljimme pois asioita parhaan mukaan.  Kyse ei ollut mistään jatkuvasta minkään taajuuden melusta (kuten pyykkitupa, kylmälaitteet yms.). Melu alitti ohjearvot siellä minne se kuului. Se ei toistunut joka päivä. Ehkä se on sinulle vaikea ymmärtää, mutta joissain tilanteissa valittaja on ongelma, jos hän ei sopeudu ryhmään eikä hänelle kuitenkaan aiheudu terveyshaittaa "keskivertoihmisen" standardeilla.

Vierailija
211/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pesukone on asennettu oikein paikoilleen, se ei lingotessa pompi eikä pidä kovinkaan suurta ääntä.

Vesijohdot (tulo- ja menovesi) eivät pauku ja kolise niin paljon, että yöunet niihin katkeaa.

Nämä valittajat taitavat olla niitä ihmisiä, jotka valittavat aivan kaikesta purkaakseen omaa pahaa oloaan.

Muistan miten muutama vuosi sitten kävin äitini luona klo 21 maissa, kun hän kesken iltateen sanoi minulle: ole nyt ihan hiljaa ja kuuntele tarkkaan. Kuuletko tämän metelin?

Tietenkään en kuullut mitään, mutta lepakkokuulon omaava äitini tiesi kertoa, että kolmannessa kerroksessa laitettiin tiskikone päälle.

Toi putkien paukkuminen on muuten paljon kiinni koneesta ja jopa tulovesiletkun materiaalista. Yks LG piti aivan kamalaa pauketta, kunnes mukana tullut tosi kovaa läpinäkyvää muovia ollut letku vaihdettiin pehmeään kumiletkuun. Pelättiin oikeasti, että jotain hajoaa, kun vessanpytyn säiliössäkin kilahti aina jotain koneen katkaistessa veden ottamisen.

Entäs takaiskuventtiili joka ainakin joskus taisi olla pakollinen hanan ja pesukoneen välissä, estikö se sitten jotain paineiskuja vesijohdon suuntaan. Mitä jos sellaisen jättää laittamatta, ei ainakaan oman koneen mukana tullut, mutta onpahan siellä nyt kuitenkin selainen.

Ainakin imusuoja on sitä varten, ettei puhtaaseen veteen sekoittuisi vahingossa pesuvettä. Harvinaista, mutta mahdollista. Aiheuttaisi haittaa monelle. Moni ei edes tajua, että se on pakollinen.

Vierailija
212/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ota kantaa pyykkikoneen aiheuttamiin öisiin ääniin, mutta tuohon vesivahinko/tulipalojuttuun. Mun ensimmäinen ajatus oli, että pyykkikoneen pyörittäjä on hereillä yön. Esim itsellä on välistä muutama yö, yksi vapaa yö ja sitten yötä taas. En koe kannattavaksi kääntää rytmiä 'päivään' vain yhden yön takia, joten valvon sen. Yritän olla hiljaisesti hereillä - en itse pyörittäisi pyykkikonetta - mutta ymmärrän toisaalta pyykinpesijöitäkin. Minulla ei ole suhteellisen paljon vaatteita, ja kun tekee yli kaksitoista tuntista päivää, saattaa välistä havahtua siihen ettei ole puhdasta päällepantavaa. Tietenkin asia on vähän eri, jos sama naapuri käyttää konetta joka ilinen yö. Mutta jos sen äänen erottaa niin selkeästi että se häiritsee, eikö silloin se ole myös helppo paikantaa? -> kohteeliaasti juttelemaan naapurille

Vierailija
213/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peseeköhän kukaan muu kuin minä pyykkiä käsin? Kuivuu sekin näin kesällä, ja kostean vaatteen voi silittää.

Koskaan ei niin hätä ole tullut että yöllä laittaisin koneen päälle. Monet vaatteet muutenkin pysyy parempina hellällä käsinpesulla: rintsikat, sukkahousut, silkkipuserot, mustat lycraa sisältävät farkut, villasukat.

Lakanapyykit pesen aurinkoisina päivinä, että saan ulos kuivumaan.

Vierailija
214/225 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vesihanan sulkemisesta aiheutuva paine, voi olla suht voimakasääninenkin ja se voi tulla jo siitä että joku sulkee käsienpesualtaan hanan. Hanan sulkija ei tätä itse kuule. Eli jos muita ei äänet häiritse, ehkä se ei tule pyykkikoneesta.

Käsiä saa pestä.

Vierailija
215/225 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hanojen sulkeminen aiheuttaa meteliä, silloin hanat olisi syytä tarkistaa. Huoltomies paikalle.

Vierailija
216/225 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pesukone metelöi, se on käyttöikänsä päässä. Kohta se siis hajoaa ja vaihtuu uuteen ja hiljaiseen. Taloyhtiön pesutuvasta on määräykset yhtiöjärjestyksessä.

Käytä korvatulppia, niin muutkin herkkäkuuloiset taloyhtiöissä tekevät.

Kyse ei ole pesutuvasta, koska sellaista ei ole, vaan asunnossa olevasta pesukoneesta. Ja eikö kaikki pesukoneet iästä riippumatta ota aika raakasti katkomalla sitä vettä verkosta, joten ei auta jos talon putket on alimitoitetut tai muuten huonosti kiinnitetty yms. ja siksi ääntelevät. AP

Mitä??

Niin, eli kone katkaisee veden tulon terävästi niin että putkissa kajahtaa. Vähän vastaavasti kuin suihkussa napsahtaa se suihkun nappula alas ja katkaisee nopeasti veden suihkulta. Onko vielä jotain epäselvää? AP

Onko tuo raakka jokin murresana?

Kyllä sitä raakaa vaan raakasti käytetään Pohjanmaalla. Muuta kysyttävää? Tällainen kova henkkoht kiinnostus hieman hämmentää. AP

Kyllä kuuluu yleissivistykseen tietää raakasti -sanan käyttö. Linnakin käytti sitä Tuntemattomassa sotilaassa  -Nurmolaaset on raakasti myöhässä! (Nurmolaiset ovat kovasti myöhässä.)

Onkohan tuo lainaus sittenkään Tunteattomasta sotilaasta? Ennemin se sopisi Antti Tuurin Talvisota-romaaniin. Mutta kiitos tästä ketjusta, pesin pyykkiä viime yönä ja ehkä pesen taas ensi yönä. Sopii omaan elämänrytmiin paremmin. En ole ennen tajunnut, että sehän on normaalia elämää, joten en ole uskaltanut pestä "hiljaisuuden" aikaan.

Vierailija
217/225 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pesukone metelöi, se on käyttöikänsä päässä. Kohta se siis hajoaa ja vaihtuu uuteen ja hiljaiseen. Taloyhtiön pesutuvasta on määräykset yhtiöjärjestyksessä.

Käytä korvatulppia, niin muutkin herkkäkuuloiset taloyhtiöissä tekevät.

Kyse ei ole pesutuvasta, koska sellaista ei ole, vaan asunnossa olevasta pesukoneesta. Ja eikö kaikki pesukoneet iästä riippumatta ota aika raakasti katkomalla sitä vettä verkosta, joten ei auta jos talon putket on alimitoitetut tai muuten huonosti kiinnitetty yms. ja siksi ääntelevät. AP

Mitä??

Niin, eli kone katkaisee veden tulon terävästi niin että putkissa kajahtaa. Vähän vastaavasti kuin suihkussa napsahtaa se suihkun nappula alas ja katkaisee nopeasti veden suihkulta. Onko vielä jotain epäselvää? AP

Onko tuo raakka jokin murresana?

Kyllä sitä raakaa vaan raakasti käytetään Pohjanmaalla. Muuta kysyttävää? Tällainen kova henkkoht kiinnostus hieman hämmentää. AP

Kyllä kuuluu yleissivistykseen tietää raakasti -sanan käyttö. Linnakin käytti sitä Tuntemattomassa sotilaassa  -Nurmolaaset on raakasti myöhässä! (Nurmolaiset ovat kovasti myöhässä.)

Onkohan tuo lainaus sittenkään Tunteattomasta sotilaasta? Ennemin se sopisi Antti Tuurin Talvisota-romaaniin. Mutta kiitos tästä ketjusta, pesin pyykkiä viime yönä ja ehkä pesen taas ensi yönä. Sopii omaan elämänrytmiin paremmin. En ole ennen tajunnut, että sehän on normaalia elämää, joten en ole uskaltanut pestä "hiljaisuuden" aikaan.

Olet kuitenkin aikaisemminkin onnistunut pyykit pesemään, mutta nyt ajattelit vaan alkaa ärsyttämään naapureita, jos siellä on vaikka tällaisia "valittajia", niinkö?

Vierailija
218/225 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naurattaa toi sähkön säästäminen yösähköllä!

Pesukone kuluttaa 1-2 kwh / kerta

Ja yösähkö on sen 1 sentin halvempaa niin, säästöä kertyy 1-2 senttiä / kerta

Vuoden ajan kun pesee pyykkiä yöllä, niin säästöä kertyy huimat

3,65€ - 7,30€

Vierailija
219/225 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiöissä ei saa aiheuttaa melua, joka häiritsee naapureita, klo 22-07 aikana.

Vierailija
220/225 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun siirtomaksut taas nousevat, niin kannattaa vaihtaa yösiirtoon jos kulutus yli 10000kwh, silloin tulee halvemmaksi!

Itsellä 150neliön omakotitalo, suora sähkölämmitys! Kulutus 16000 kwh / vuosi!

päiväsähköä menee 60%

Yösähköä 40%

Tarkastettu sähkölaskusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan