Täysi-ikäinen lapsi muuttamassa meille?
Ex ilmoitti, että juuri 18v täyttänyt lukiolainen muuttaa nyt sitten meille asumaan. Nuoremmat lapset jäävät vielä hänen luokseen. Miksi sisarukset pitäisi erottaa toisistaan eri vanhemmille? Vuoden päästä esikoinen muuttaa omilleen opiskelemaan, joten muutto nyt tuntuu tarpeettomalta.
Kommentit (30)
Lisäys vielä, että sitten opastatte nuorelle asumistuki yms. jutut, että pääsee alkuun. Kyllä ne Kelassakin auttaa.
Todellisessa tilanteessa kerrottaisiin jotain tilanteesta ja oltaisiin ihan muista asioista huolissaan. Ehkä tämä on jatkoa siihen aikuisten lasten elättämiseen
Ja miksi et haluaisi omaa lastasi luoksesi asumaan?
3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.
eli laki sanoo näin.
Niinpä, sun lapsi on kyllä hävytön, noin vain muuttaa sun luo.
Siis millainen ihminen ei halua tukea omaa jälkikasvuaan hänen vielä opiskellessaan toista astetta ? Olet 18 , joten minun nurkkiini ei ole asiaa ? Kyllä meillä me molemmat vanhemmat, vaikka erottu ollaankin, ollaan sitä mieltä, että ihan kumman tahansa kotona on paikka asua kun on lukiolainen. Lapsi on molemmille meille tärkeä ja rakas. Onko tässä TAAS jälleen kerran syynä uusi kumppani, joka ei hyväksy ?
Minäkin olen eronnut, mutta meillä kummallakaan vanhemmalla ei tulisi mieleenkään estää lukiota käyvää lasta asumassa ihan kummassa kodissa vain . Lapsi on molemmille rakas ja takuuvarmasti saa asua lukion ajan kotona, pitää sitten kotina kumpaa vain.
Vierailija kirjoitti:
No eihön sun tohon tarvi suostua. Kyseessä kuitenkin jo täysi ikäinen eli ei huoltovelvoitetta sulla enää. Jos exä haluaa, että 18 v. muuttaa pois hänen luotaan niin voi antaa häädön hänelle, niin kaupungin asunnon saa nuori nopeasti yleensä.
On se surullista, että vanhemmilla on tuollainen suhde lapsiinsa.
Höh, sultahan loppui sen elareitten maksu, joten onhan sulla varaa lukiolaisen elättämiseen.
Minun äitini otti minut takaisin kun erosin vaikka olin jo melkein kolmekymppinen <3
Jos tilaa riittää niin ehdottomasti pitäisi antaa asua, tai sitten auttaa taloudellisesti, jos asuu yksin, jos siihen on teillä varaa. Helpottaa nuorta taloudellisesti, kun "vanhemmat kustantaa opiskelun", kun töitä ei tarvitse tehdä opiskelun ohessa, on hyvä varsinkin, jos on sellainen henkilö, jonka pitää opiskella paljon myös vapaa-ajalla oppiakseen...
Vierailija kirjoitti:
Siis millainen ihminen ei halua tukea omaa jälkikasvuaan hänen vielä opiskellessaan toista astetta ? Olet 18 , joten minun nurkkiini ei ole asiaa ? Kyllä meillä me molemmat vanhemmat, vaikka erottu ollaankin, ollaan sitä mieltä, että ihan kumman tahansa kotona on paikka asua kun on lukiolainen. Lapsi on molemmille meille tärkeä ja rakas. Onko tässä TAAS jälleen kerran syynä uusi kumppani, joka ei hyväksy ?
Vaikea ottaa kantaa kun ei tilannetta tunne, mutta jos on vaikka ahdas asunto, mistä ei saa nuorelle omaa huonetta tai muuta kunnollista paikkaa sängylle, tavaroille ja opiskelu rauhaa?
No ei se ex voi tuollaisia ilmoitella, varsinkaan aikuisen ihmisen kohdalla. Mitä nuori itse haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini otti minut takaisin kun erosin vaikka olin jo melkein kolmekymppinen <3
Sama <3 Sanoi jo koko mun avoliiton ajan, etta "muista, etta kotiisi voit aina tulla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ottaa kantaa kun ei tilannetta tunne, mutta jos on vaikka ahdas asunto, mistä ei saa nuorelle omaa huonetta tai muuta kunnollista paikkaa sängylle, tavaroille ja opiskelu rauhaa?
Kyllä aloittajan tilanteesta saa sen olettamuksen, ettei ole tilasta kiinni, onhan hänellä kaksi muutakin lasta, jotka nyt luulisi ihan säännöllisesti aikaa viettävän myös hänen luonaan.
Jos tilaa kuitenkin on, tottakai 18 v. lukiolainen voi toisen vanhemman luo muuttaa. Ehkä oli ajatus, että luonasi olisi parempi opiskelurauha lukiosta valmistumista ajatellen?
Vierailija kirjoitti:
Olet aika nolo, eikö hävettänyt luimia takaisin?
No eihön sun tohon tarvi suostua. Kyseessä kuitenkin jo täysi ikäinen eli ei huoltovelvoitetta sulla enää. Jos exä haluaa, että 18 v. muuttaa pois hänen luotaan niin voi antaa häädön hänelle, niin kaupungin asunnon saa nuori nopeasti yleensä.