Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studio nyt: Matkailu tuhoaa luonnon

Vierailija
15.07.2019 |

Ymmärrättekö te maaniset etelään suhaavat, että te olette pahimmasta päästä olevia ympäristön paskaajia?

Itse tein ihan muutaman ulkomaanmatkan ennen lapsia ja enää ei kiinosta yhtään, kuten ei miestäkään! Lasten kanssa matkaillaan kotimaassa.

T: 25-vuotias nainen, kolmen äiti.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteiset yöjunat tarjoavat vaihtoehdon lentämiselle, mutta 2010-luvulla monia yhteyksiä on lopetettu *

Tämäpä juuri! Ihmetyttää miksei raide kulje esim. Kuusamoon, Kittilään ja vaikkapa Ivaloon?!

Vierailija
62/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jättäisin matkustelun teidän ilmastoahdistuksenne takia? Kerran vuodessa äkkilähtö jonnekin missä voi unohtaa arjen, nähdä erilaista maisemaa, upeita luontokohteita, maistaa paikallisia ruokia. Sellainen antaa minulle ainakin virtaa ja iloa elämään.

En suostu ahdistumaan ja syyllistymään siitä. Muuten elänkin melko kulutusvapaata elämää. Inhoan shoppailua, edes matkatuliaisia en ostele, kuvat ja muistot riittää.

Lentämisestä en kylläkään nauti, koska olen lievästi lentopelkoinen. Jos joku keksii nopean matkustuskeinon joka tuntuu turvalliselta ja olisi vähäpäästöinenkin olisin tyytyväinen.

Sinä voisit hyötyä junabuumista jos suhtaudut asiaan sillä avarakatseisuudella(?) jonka olet hankkinut tähän astisilla lentomatkoilla.

Kyllähän junamatkustaminen etenkin Euroopassa ja miksei paikoin Pohjois-Amerikassakin on sivistys- ja kuningaslaji lentomatkustamisen kiistattomaan rahvaanomaistumiseen verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentohäpeä

Lentohäpeä? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut ajattelevat siitä miten vapaa-aikani vietän, Olet lammas!

K*rpä otsassa!

Vierailija
64/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteiset yöjunat tarjoavat vaihtoehdon lentämiselle, mutta 2010-luvulla monia yhteyksiä on lopetettu *

Tämäpä juuri! Ihmetyttää miksei raide kulje esim. Kuusamoon, Kittilään ja vaikkapa Ivaloon?!

Jotta rautatie olisi taloudellisesti kannattava, olisi sen kuljettava Norjan valtamerisatamiin.

Mutta miksipä ei. Näen isot mahdollisuudet siinä, että Suomesta olisi rautatieyhteys Natomaan valtamerisatamiin. Myös Suomen maanpuolustuksen kannalta. Sotatilanteessa tuollainen rautatieyhteys voisi olla kullanarvoinen.

Vierailija
65/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni nolokehujista tietää, että suurin syy matkailun kasvuun on YK, tai sen alainen järjestö UNWTO? Kovasti ovat töitä tehneet jo pitkään ja pitäneet matkailun 3 nopeimmin kasvavan bisneksen joukossa, poistaneet viisumivaatimuksia, lisänneet yhteyksiä maiden välillä ja muutenkin neuvotelleet kovasti matkailun lisäämisen puolesta.

Vierailija
66/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jättäisin matkustelun teidän ilmastoahdistuksenne takia? Kerran vuodessa äkkilähtö jonnekin missä voi unohtaa arjen, nähdä erilaista maisemaa, upeita luontokohteita, maistaa paikallisia ruokia. Sellainen antaa minulle ainakin virtaa ja iloa elämään.

En suostu ahdistumaan ja syyllistymään siitä. Muuten elänkin melko kulutusvapaata elämää. Inhoan shoppailua, edes matkatuliaisia en ostele, kuvat ja muistot riittää.

Lentämisestä en kylläkään nauti, koska olen lievästi lentopelkoinen. Jos joku keksii nopean matkustuskeinon joka tuntuu turvalliselta ja olisi vähäpäästöinenkin olisin tyytyväinen.

Sinä voisit hyötyä junabuumista jos suhtaudut asiaan sillä avarakatseisuudella(?) jonka olet hankkinut tähän astisilla lentomatkoilla.

Kyllähän junamatkustaminen etenkin Euroopassa ja miksei paikoin Pohjois-Amerikassakin on sivistys- ja kuningaslaji lentomatkustamisen kiistattomaan rahvaanomaistumiseen verrattuna.

Suomeen tarvitaan se Tallinan tunneli aivan ehdottomasti, jos täältä halutaan saada toimivat junayhteydet Eurooppaan. Nykyisellään pitäisi kiertää Ruotsin kautta ja se on aivan helvetin pitkä matka, ellei sitten asu Lapissa. Mutta on se pitkä ja vaivalloinen matka sieltäkin.

Vierailija
67/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme mekään matkustele mihinkään. Eipä ole matkastressiä ja rahat säästyvät. Matkustelu on nykyihmisen keksimä keinotekoinen tarve.

Matkailu on yhtä stressiä. Pakkaa laukku. Saavu oikeaan aikaan oikealle paikalle. Etsi tuliaisia. Kirjoita kortteja. Pakkaa laukku. Mene oikeaan aikaan oikealle paikalle. Kärvistele taas ahtaasti. Saavu kotiin ja laita ensimmäinen koneellinen pyörimään.

Vähemmällä pääsee kun tutustuu kunkin maan ihmeisiin netin kautta.

Se laukkujen rahtaaminen.  Ja kaikesta huolehtiminen.  Tarvitsi palvelijan että voisi huolettomasti kierrellä.   

Vierailija
68/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusbritti kuluttaa viikossa enemmän kivihiiltä ja muovipulloja (kierrättämättömiä) enemmän kuin sinä vuodessa. Ja se on sentään eurooppalainen. Paljon saat tehdä ja taikatemppuja tehdä, että sinä sen luonnolle kompensoit.

Vierailija
69/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pahimpia? Lentoliikenteen osuus maailman kasvihuonepäästöistä on 2,5 %. Betonirakentamisen osuus esimerkiksi on 4, internetin käytön jo yli 4 % ja luku on kasvussa. Siitä vaan luopumaan mobiililaitteista, nettiyhteyksistä ja kerrostalokämpästä, niin maailma pelastuu.

Vierailija
70/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja puoliso ollaan lapsettomia, eikä meillä ole autoa, vaan liikutaan ainoastaan julkisilla. Tietoisesti olemme olleet hankkimatta autoa, koska lennämme sen verran. Syömme mahdollisimman vähän mitään lihaa. Liikutko sinä AP lastesi kanssa aina julkisilla? Montako autoa taloudessanne on? Syöttekö lihaa? Meillä asuu perheenjäseniä töiden takia ulkomailla ja käydään heitä tapaamassa. Ihmiset tekevät erilaisia valintoja elämässään. Sinulle AP se voi olla kotimaan suhaaminen autolla ja kolme lasta ja jollekin toiselle se voi olla jotain muuta. Tärkeintä on, että jokainen tekee jotain muutoksia elämässään ympäristön hyväksi ja pohtii omaa elämäntapaansa.

Vierailija
71/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja puoliso ollaan lapsettomia, eikä meillä ole autoa, vaan liikutaan ainoastaan julkisilla. Tietoisesti olemme olleet hankkimatta autoa, koska lennämme sen verran. Syömme mahdollisimman vähän mitään lihaa. Liikutko sinä AP lastesi kanssa aina julkisilla? Montako autoa taloudessanne on? Syöttekö lihaa? Meillä asuu perheenjäseniä töiden takia ulkomailla ja käydään heitä tapaamassa. Ihmiset tekevät erilaisia valintoja elämässään. Sinulle AP se voi olla kotimaan suhaaminen autolla ja kolme lasta ja jollekin toiselle se voi olla jotain muuta. Tärkeintä on, että jokainen tekee jotain muutoksia elämässään ympäristön hyväksi ja pohtii omaa elämäntapaansa.

Samaa mieltä että annetaan ihmisten tehdä itse valinnat päästöbudjetin puitteissa. Hyvä että lentomatkustaminenkin ja turismi yleisesti on vihdoin otettu mukaan keskusteluun. Vapaamatkustajana se on ollut verrattuna autoilu- ja ruokavaliokeskusteluun verrattuna joista on puhuttu jo vuosikymmeniä.

Fiskaalisesti lentomatkustaminen on vieläkin vapaamatkustaja. Tähän olisi hyvä saada ensimmäisenä muutos.

Vierailija
72/75 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaali ilmastonmuutos pysäytetään parhaiten siten, että suomalaiset eivät enää lennä tai aja polttomoottoriautoilla. Maailma siten pelastuu, ja muut ovat meille kiitollisia.

Vierailija
73/75 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka ei matkustele on näitä rahattomia yh/wt porukkaa jotka matkustelisivat jos olisi rahaa :)Nyt yritetään oma taloudellinen tilanne käyttää ilmastomoralisoinin "rahastamiseen"No voi kertoa että teidän ankea elämä ei kiinnosta.

Vierailija
74/75 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, joten todellakin aion matkustaa kerran pari vuodessa ulkomaille ihan ilman omantunnontuskia. Vaikka matkustaisin enemmän, en taatusti ottaisi nillitystä vastaan kolmen lapsen vanhemmalta tästä aiheesta. Oletan, että noinkin suuressa perheessä kulutustottumuksia ym. mietitään sitten muutoinkin kuin vain kotimaan matkailun kautta, vaikka se hiilijalanjälki on kyllä niin valtava, ettei sitä kompensoida oikein millään.

Vierailija
75/75 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en matkustele EIKÄ minulla ole lapsia!

En myöskään syö lihaa enkä tilaile nettikaupoista.

Päihitän tällä niin monet. Olkaa hyvä.

Maailmassa on paljon paikkoja ja kohteita, joista olen teoriassa kiinnostunut. Ei vaan ole perusteltua syytä miksi juuri minun pitäisi päästä sinne paikan päälle ne näkemään ja kokemaan, ei sille ole mitään tarvetta. Matkustelu on mielestäni enimmäkseen merkityksetöntä, yhdentekevää, itsekeskeistä ja kokemushakuista. Varaa varmaan minullakin siihen olisi, eihän esim. ne lennot tunnetusti niin kalliita ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi