Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studio nyt: Matkailu tuhoaa luonnon

Vierailija
15.07.2019 |

Ymmärrättekö te maaniset etelään suhaavat, että te olette pahimmasta päästä olevia ympäristön paskaajia?

Itse tein ihan muutaman ulkomaanmatkan ennen lapsia ja enää ei kiinosta yhtään, kuten ei miestäkään! Lasten kanssa matkaillaan kotimaassa.

T: 25-vuotias nainen, kolmen äiti.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen maantieliikenteen tasoinen polttoaineverotus lentoyhtiöille!

Kyllä. Nythän lentopolttoaineet ovat verovapaita. Lentomatkustajat ovat vapaamatkustajia viherkommunisteja muiden maksamina.

Vierailija
42/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Rahaa on niin mihin muuhunkaan sitä tuhlata, luonnonsuojeluun vai? hAH!

Miksi sitä pitää tuhlata yhtään mihinkään? Sijoita vaikka osakkeisiin niin saat joskus eläkettäkin.

Sijoittamisessa pitää olla tarkkana jos haluaa sijoittaa ympäristöystävällisesti ja eettisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan joka vuosi Suomesta kaukomaille 2 tai 3 kertaa. Lisäksi siellä lyhyempiä lentoja n. 10 kpl. Suomessa jos menen lappiin, käytän myös lentokonetta. Olen siis oikea ilmastotuholainen, mutta kaikella on aikansa, niin minulla kuin ilmastollakin. 

Vierailija
44/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus esitettiin väite, että yksi Atlantin ylittävä suuren matkustajakoneen lento saastuttaa enemmän kuin kokonainen Formula 1 -kausi.

Vierailija
45/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveiset täältä kreikasta. Etelässä lomailu vaan on niin mukavaa. Tälläkin hetkellä lämpöä 26.

Eli siis aivan liian kuuma. Onko hotellissa edes ilmastointia ja montako torakkaa olet heivannut ulos?

Ilmastointi löytyy tarvittaessa ja yhen ainoota torakkaa en ole nähnyt. Ja tää lämpö on just sopiva.

Vierailija
46/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki niin huolissaan lentomatkustelun haitoista, mutta kukaan ei ole itse valmis vähentämään omalta kohdaltaan. Myöskään ton ohjelman besserwisserit. Joka iikka tekee vaan tarpeelliset ja ansaitut lentonsa. EU mieletön saastuttajakompleksi, kun kuskataan meppejä jatkuvasti eestaas ristiin rastiin Eurooppaa.

Vierailija
47/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkihän oikein ylpeili turistilaivoilla, mutta kukaan ei maininnut minkälaisia ympäristökatastrofeja nuo jättilaivat ovat...

Vierailija
48/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun luin uutista siitä kuinka ihmiset varaavat nyt paniikissa etelänmatkoja, koska Suomessa on "kylmä" niin aloin ihmetellä missä vaiheessa ihmisestä on tullut näin itsekäs ja tyhmä? Siis voi kyynel!

Ainakin reilut 30 vuotta sitten oltiin jo yhtä itsekkäitä ja tyhmiä. Äiti varasi meille äkkilähdön Kreikkaan 1987, koska kesä oli ihan tolkuttoman kylmä. 

Kreikassa tuona kesänä oli puolestaan hirvittävä helleaalto, joka tappoi isot määrät ihmisiä.

https://www.nytimes.com/1987/07/29/world/heat-wave-in-greece-turns-into…

Vierailija
49/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus esitettiin väite, että yksi Atlantin ylittävä suuren matkustajakoneen lento saastuttaa enemmän kuin kokonainen Formula 1 -kausi.

En usko, koska sitä F1-kalustoa myös lennätetään ympäri maailmaa. Voi pitää paikkansa jos otetaan pelkkä ajaminen huomioon.

Vierailija
50/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki niin huolissaan lentomatkustelun haitoista, mutta kukaan ei ole itse valmis vähentämään omalta kohdaltaan. Myöskään ton ohjelman besserwisserit. Joka iikka tekee vaan tarpeelliset ja ansaitut lentonsa. EU mieletön saastuttajakompleksi, kun kuskataan meppejä jatkuvasti eestaas ristiin rastiin Eurooppaa.

No, jotkut ovat ja jotkut eivät. 

En ole edes vihreä ja silti 80-luvusta asti olen elänyt periaattella, että maksimissaan yksi lomalento vuodessa (hätätilassa voisi osua kaksi lentoa samalle vuodelle, mutta ei ole osunut). Välissä on ollut useita vuosia ilman yhtään lentoa. 

Vierailija
51/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vähentää jotka voi. Ne joilla kyse on pelkästä lomailusta voivat suunnata halutessaan lomailun kohteisiin, mihin ei tarvi lentokonetta. Mun kohdalla lentokone on aivan välttämätön, joten en edes mieti matkustamisen vähentämistä.

Vierailija
52/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun luin uutista siitä kuinka ihmiset varaavat nyt paniikissa etelänmatkoja, koska Suomessa on "kylmä" niin aloin ihmetellä missä vaiheessa ihmisestä on tullut näin itsekäs ja tyhmä? Siis voi kyynel!

Ainakin reilut 30 vuotta sitten oltiin jo yhtä itsekkäitä ja tyhmiä. Äiti varasi meille äkkilähdön Kreikkaan 1987, koska kesä oli ihan tolkuttoman kylmä. 

Kreikassa tuona kesänä oli puolestaan hirvittävä helleaalto, joka tappoi isot määrät ihmisiä.

https://www.nytimes.com/1987/07/29/world/heat-wave-in-greece-turns-into…

Muistan. Se alkoi kaksi päivää ennen kotiinlähtöä ja oli huojentunut olo päästä sieltä pois. Silloin oli ilmastointien suhteen ihan eri tilanne kuin nykyään. 

Vierailija
53/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun ei Antti Rinteen ilmastohömpällä ole minkään tason vaikutusta. Lentojen hinnat mahdollisella ilmastoverolla nousevat korkeintaan Suomessa, mutta lopulta sekin on vain pois valtion kassasta, koska ihmiset (kuten minä) matkustamme kaukomaille muulta kuin Helsingistä. Esim. Tallinnasta ja Tukholmastakin pääsee.

Vierailija
54/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jättäisin matkustelun teidän ilmastoahdistuksenne takia? Kerran vuodessa äkkilähtö jonnekin missä voi unohtaa arjen, nähdä erilaista maisemaa, upeita luontokohteita, maistaa paikallisia ruokia. Sellainen antaa minulle ainakin virtaa ja iloa elämään.

En suostu ahdistumaan ja syyllistymään siitä. Muuten elänkin melko kulutusvapaata elämää. Inhoan shoppailua, edes matkatuliaisia en ostele, kuvat ja muistot riittää.

Lentämisestä en kylläkään nauti, koska olen lievästi lentopelkoinen. Jos joku keksii nopean matkustuskeinon joka tuntuu turvalliselta ja olisi vähäpäästöinenkin olisin tyytyväinen.

Vierailija
55/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastohuoli on lisännyt yöjunien kysyntää – Ruotsi aloitti selvityksen suorista yhteyksistä Euroopan suurkaupunkeihin

Perinteiset yöjunat

MUUTAMA vuosi sitten Euroopan klassiset yöjunat näyttivät jo tulevan raiteidensa päähän. Kilpailu halpalentojen kanssa ei enää onnistunut, yhtiöt valittelivat.

Muun muassa Saksan Deutsche Bahn lopetti vuonna 2016 kaikki yöyhteydet ja myi nukkumavaunut pois. Useita perinteisiä reittejä lopetettiin tai pätkittiin vaihdoilla, kertoi muun muassa brittilehti The Guardian. Nukkumahytein varustettu yöjuna Pariisista Nizzaan kulki viim

eisen kerran vuonna 2017.

NYT suunta näyttää kuitenkin kääntyneen, osin ilmastonmuutoksen ansiosta.

Torstaina Ruotsin hallitus luovutti 50 miljoonaa kruunua eli noin 5 miljoonaa euroa liikennevirastolle. Sen tehtävä on selvittää uusia yöjunayhteyksiä Tukholmasta ja Göteborgista Euroopan suuriin kaupunkeihin.

tarjoavat vaihtoehdon lentämiselle, mutta 2010-luvulla monia yhteyksiä on lopetettu.

Vasemmistohallitus haluaa tehdä junista kilpailukykyisen vaihtoehdon lentämiselle, jota moni haluaa suurten päästöjen vuoksi välttää.

Deutsche Bahnin myymät vaunut kelpasivat itävaltalaiselle ÖBB-yhtiölle, joka on sittemmin tilannut lisävaunuja vastaamaan kasvaneeseen kysyntään, kertoo alan lehti Railway Gazette. Myös sveitsiläinen liikennöitsijä SBB harkitsee vanhojen yöjunayhteyksien ottamista uudelleen käyttöön.

YÖJUNIEN ystävät ovat vaatineet suosittujen reittien palauttamista erilaisin tempauksin ja mielenosoituksin. Back on Track -järjestön aktivistit ovat muun muassa nukkuneet makuupusseissa rautatieasemilla.

Ranskassa mielenosoitukset ovat johtaneet rakastetun Pariisin ja Ranskan etelärannikon välisen yöjunayhteyden säilyttämiseen, kertoo Back on Trackin ja ranskalaisen Oui au Train de Nuit -ryhmän aktiivi Nicolas Forien New York Timesille.

”Yleinen mielipide on muuttumassa muutaman vuoden takaiseen verrattuna, kun yöjunia pidettiin vanhanaikaisina ja nostalgisina”, Forien arvelee New York Timesille.

Nyt [yöjunia] pidetään vakavana vaihtoehtona lentämiselle, ja niitä tulisi siksi kehittää.”

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006174583.html

Vierailija
56/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu on ihanaa, ja tuhoaa ilmastoa huomattavasti vähemmän kuin  ne sinun kolme massiivista hiilijalanjälkeäsi. Noin 60 kertaa vähemmän joka vuosi. Tai oikeastaan 60 x 3 eli 180 kertaa vähemmän. Miettikääpä sitä.

Vierailija
57/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset yöjunat tarjoavat vaihtoehdon lentämiselle, mutta 2010-luvulla monia yhteyksiä on lopetettu *

Vierailija
58/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet KOLMEN äiti eli pahempi ilmaston tuhoaja kuin yksikään lapseton matkustelija.

Tuossa nyt ei ole mitään logiikkaa.

Vierailija
59/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki niin huolissaan lentomatkustelun haitoista, mutta kukaan ei ole itse valmis vähentämään omalta kohdaltaan.

Miten niin ei ole? Tässäkin keskustelussa suurin osa näyttää olevan matkustelematta. Sinua vaan ärsyttää kun olet itse niin selkärangaton.

Lentohäpeä

Vierailija
60/75 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

I.di.ootti matkustaa etelän lämpöön, mutta vaatii jäähdytysilmastoidun hotellihuoneen! Just joo. S**tanan k*rpä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme