Auttakaa palkan + lomarahan ihmettelyssä
Olen tuntipalkkalaisena kaupanalalla ja teen joka kuukausi täydet tunnit ja useana kuukautena reilusti ylikin ylityötunteja.
Töissä olen ollut vuoden ja kesälomapäiviä kertynyt 18.
Kesäkuussa olin kesälomalla 10 päivää.
Toukokuun palkassa maksettiin toukokuun palkka + lomaraha tuolta 10 päivältä.
Nyt tuli kesäkuun palkka ja yllätys oli suuri.
Palkkaa oli maksettu vain kesäkuun 2 ensimmäiseltä viikolta, kun olin töissä ja ei lainkaan seuraavilta kahdelta, kun oli lomalla.
Eli sain puolen kuun palkan täyden kuun sijaan.
Eli minun ymmärryksen mukaan olin palkattomalla kesälomalla, koska palkkaa en loman ajalta saanut?
Aiemmin olen ollut vuosia kuukausipalkkalaisena ja joka ikinen kuukausi tullut tilille kuukausipalkka ja lomien aikaan myös kesälomaraha(tai mikä onkaan nimeltään) kuukausipalkan päälle.
Eli miten menee oikeasti kaupanalalla vai noinko menee?
Jos tämän olisin tiennyt, että palkaton loma niin en olisi 2 viikkoa ollut lomalla.
Valaiskaa joku viisasta.
Kommentit (40)
Minusta maksettu väärin mutta mikset kysy palkanmaksajalta?
Huomenna olen yhteydessä, kun jälleen auki + liiton puoleen josta sa faktaa tueksi.
Ymmärrän / tiedän osa-aikaisten osalta, että heille ei kerry samalla tavalla, mutta mulla täydet tunnit aina + ylikin.
Tuntityöläinen ei voi saada toukokuussa toukokuun tunteja millään kaikkia maksuun... Saat siis kuitenkin palkan kerran kuussa? Miltä ajalta maksetaan seuraavassa kuussa? Toukokuun kaikki tehdyt tunnit voidaan kyllä maksaa kesäkuussa...
Vähän tarkennusta kiitos! Ja mitkä pv:t olit kesäkuussa lomalla?
Toukukuun palkka maksettiin kesäkuun 15 päivä, eli koko kuun palkka + lomaraha
Ja nyt heinäkuun 15 tuli kesäkuun palkka.
Eli palkka maksetaan aina seuraavan kuukauden 15 päivä niin kausi edellisen kuukauden 1-30pvä (tai mikä onkaan viimeinen päivä)
Meillä maksetaan tuntihepuille kaksi kertaa kuukaudessa palkka. 1-15v pv maksetaan 22.pv, ja 16-30/31 sit 7.pvä. Eli toukokuussa heille on maksettu huhtiikuun lopun palkka sekä toukokuun alun palkka. Jos toukokuun lopun ollut lomalla, ei tehtyjä tunteja makseta, kun ei niitä ole tehtykään. Silloin toukokuun ekassa palkassa maksetaan huhtikuun lopun palkka ja lomapalkka. Ja lomarahat maksetaan kaikille heinäkuussa, ellei toisin ole sovittu.
Otapa suoraan yhteyttä omaan palkanlaskijaasi, joka selventää tilanteen sinulle. Tämä palsta on väärä taho selvitellä asioita.
Terveisin,
palkanlaskija itsekin
Ap, kerro mulle, mitä on lomapalkka ja mitä on lomaraha, ettet sekoita näitä ainakaan.
Ehkä se summa jota kutsuit lomarahaksi sisälsi sekä prosenttiperusteisen lomapalkan että lomarahan (+50% lomapalkasta). Laskitko?
Riippuu siitä, kuinka teille lomapalkat ja -rahat maksetaan. Meille maksetaan kaikille 15.7. riippumatta loman ajankohdasta. Tarkista palkanlaskijalta.
Toukokuun palkkakuitissa lukee: vuosilomapalkka ja sen perässä summa jonka sain.
No siis tuohan on ihan selvää. Sait 15.6. koko toukokuun tuntipalkan + sen kesäkuun 2 viikon palkan. Tuon he pystyivät jo maksamaan kesäkuussa koska se lomasi oli jo sovittu etukäteen eli siitä ei tarvinnut katsoa tuntikirjauksia jälkikäteen kuun lopussa.
15.7. sait taas palkan kesäkuussa tehdyistä tunneista joita kertyi 2 viikolta.
Yhteensä sait kesäkuussa palkan 6 viikolta ja heinäkuussa 2 viikolta = yhteensä 8 viikolta aivan oikein.
Kesäloma kirjoitti:
Toukokuun palkkakuitissa lukee: vuosilomapalkka ja sen perässä summa jonka sain.
No voi äly. Mikä on sitten ongelmana. Sinulle maksettiin toukokuun palkanmaksun yhteydessä 15.6. se kesäkuun kahden viikon loman palkka (=vuosilomapalkka). Sitä ei sitten enää tietenkään makseta heinäkuun maksupäivänä kun sait sen jo kesäkuun maksupäivänä.
Palkkakuitissa on vuosilomapalkka ja alla sarakkeissa eroteltuna: vuosilomapalkka ja siinä summa jonka sain.
Sen lisäksi alaosassa sareke kohta jossa lukee
Ennakonpid. alainen ansio X SUMMA
Rahapalkka X SUMMA
Lomakorvaus 0€
Lomaraha 0€
Vuosilomapalkka JA TÄSSÄ MINULLA X SUMMA
Sairausajan palkka0€
Luontoisedut 0€
Työvälinekorvaus 0€
Eli näin kaikki lukemat.
Vierailija kirjoitti:
No siis tuohan on ihan selvää. Sait 15.6. koko toukokuun tuntipalkan + sen kesäkuun 2 viikon palkan. Tuon he pystyivät jo maksamaan kesäkuussa koska se lomasi oli jo sovittu etukäteen eli siitä ei tarvinnut katsoa tuntikirjauksia jälkikäteen kuun lopussa.
Yhteensä sait kesäkuussa palkan 6 viikolta ja heinäkuussa 2 viikolta = yhteensä 8 viikolta aivan oikein.
Jep, eli ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma kirjoitti:
No voi äly. Mikä on sitten ongelmana. Sinulle maksettiin toukokuun palkanmaksun yhteydessä 15.6. se kesäkuun kahden viikon loman palkka (=vuosilomapalkka). Sitä ei sitten enää tietenkään makseta heinäkuun maksupäivänä kun sait sen jo kesäkuun maksupäivänä.
MIKSI olen aiemmissa tylpaikoissa edelliset reilut 20 vuotta saanut esim kuukausipalkka 2500 + 900€ kesälomaraha tai mikä onkaan eli tilille 3400€ ja taas kaikkina muina 11 kuukausina normaalin 2500€ ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, eli ihan oikein.
Jep, eli vielä on tulossa lomapalkkaa joskus se 8pv. Ja jos niillä maksetaan lomarahaa, niin niitäkin vielä tulossa.
18 lomapäivää on tasan kolmen kalenteriviikon loma. Eli ainakin yhden viikon olit palkattomalla.
Kesäloma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma kirjoitti:
MIKSI olen aiemmissa tylpaikoissa edelliset reilut 20 vuotta saanut esim kuukausipalkka 2500 + 900€ kesälomaraha tai mikä onkaan eli tilille 3400€ ja taas kaikkina muina 11 kuukausina normaalin 2500€ ???
Siksi että suloisesti sekoitat lomapalkan sekä lomarahan. Lomapalkkaa sulle on maksettu, ja ihan oikein, lomarahaa et ole saanut. Mutta miksi, en tiedä. Maksetaanko teillä lomarahat? Maksetaanko ne kerran vuodessa vai miten?
loma(ltapaluu)rahaahan ei tosiaan aina makseta, on yrityskohtaista. Se on joko vielä tulossa myöhemmin tai sitten sitä ei edes ap:n nykytyöpaikassa makseta.
Niin jos olet tuntipalkkainen, saat lomakorvauksen tekemiesi tuntien mukaan, mutta et varsinaisia palkallisia lomapäiviä.
Yhteys oman työpaikan luottamusmieheen tai palkanlaskentaan selvittänee asian.