Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämästä täällä palstalla kumma mielikuva

Vierailija
15.07.2019 |

Oma kokemukseni työelämästä eroaa tosi kovasti tämän palstan keskusteluista. Mistäköhän se johtuu? Olen tavallinen kolmikymppinen nainen pk-seudulta, paperit yliopistosta, arvosanat olivat hyvin keskivertotasoa. Työllistyminen on aina ollut helppoa, hakemus on lähes aina johtanut haastatteluun ja 50% haastatteluista työpaikkaan. Työnantajat on aina arvostaneet ja kohdelleet erinomaisesti, palkkaa on korotettu pyytämättäkin. Koskaan ei kukaan ole ollut huolissaan siitä että olen hedelmällisessä iässä oleva nainen joka saattaisi jäädä mammalomalle. Kaikki työsuhteet on ollut alusta asti aina vakituisia. Myös kollegoillani ja opiskelukavereilla pyyhkii hyvin. Kuulostaa tosi kaukaiselta tämän palstan keskustelu työelämästä. En siis vähättele kenenkään kokemuksia, mutta kiinnostaa onko nämä ongelmat selkeesti jollain tietyllä alalla tai esim pk-seudun ulkopuolella?

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää koksujen trollisoasto on kyllä ylivoimaisesti palstan paskin.

En itse kuulu kyseiseen trolliosastoon, mutta muuten on aika samanlaiset kokemukset kuin AP:lla. En tosin asu pk-seudulla, mutta ala on työllisyyden kannalta (tällä hetkellä) hyvä. Toki on paljon hyvää onnea ollut matkassa (esim. hyvät esimiehet jne), eikä esim. sairastuminen paljoa pärstää katso jos olisi kohdalle sattunut, mutta muuten on kyllä töitä ollut niin paljon kun on ehtinyt tekemään ja niistä on ihan kohtuullisen korvauksen saanut.

Vierailija
62/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odota kun olet lähempänä viittä kymppiä ja YT-neuvottelujen poispotkittujen joukossa. Sen ei tarvitse ollenkaan johtua sun työpanoksestasi tai osaamisestasi, käy vaan huono tuuri siinä vaiheessa kun työnantaja päättää "kirkastaa strategisella tasolla yrityksen fokusta" tai jotain muuta konsulttijargonia ja edustamasi toiminto lakkautetaan.

Siinä kohtaa se on paaaaljon hankalampaa. Ei ole sattunut omalle kohdalle - vielä - mutta tuttavapiirissä useampi korkeakoulutettu jolla on ollut suuria vaikeuksia työllistyä. Osa on lähtenyt ihan itse vuoden palkka taskussaan (vaihtoehtona irtisanomiselle) ja silti se on ollut hankalaa, vaikka on ollut 20 vuotta työkokemusta, kansainvälisiä tehtäviä jne. jne.

Hankalaa se oli myös tälle Nokian johtajalle joka työllistyikin sitten yrittäjäksi ryhtymällä - aivan toiselle alalle.

https://telma-lehti.fi/polku-paallikosta-pyykkariksi-ei-harmita

"Työttömäksi jäätyään Vesanen sai määräaikaisen pestin ostajana, mutta sen päätyttyä työnhaku diploomi-insinöörin papereilla ja huippukokemuksella osoittautui yli 50-vuotiaalle naiselle likipitäen toivottomaksi.

– Jos edes pääsin työhaastatteluihin, minun motiivini kyseenalaistettiin ja väitettiin, että lähden heti kun saan paremman työn. En saanut töitä, koska olin ylipätevä."

"– Minulla on terve itsetunto, mutta toivoton työn hakeminen nakersi sitä."

Jutussa muutenkin aika raadollista kuvaa työelämästä silloin Suomen kruununjalokivessa...

Raadollisinta on että Nokiassa pantiin ties-minkä-alan diplomi-insinöörit johtamaan koodaajia. Pomoilla ei ollut mitään käryä itse hommista kunhan kasattiin powerpoint raportteja ja kierrettiin palaveroimassa ympäri maailmaa.

Keskijohto veti hirveät palkat ja optiot, kun koodaajille tarjottiin kehnoa palkkaa. Tämän takia parhaimmat koodaajat häipyvät muualle.

Sama se oli HW- puolella.

Palkan muodossa ei arvostusta tullut, jos ei noussut hierarkiassa ylöspäin.

Muistan kun sairaanhoitajat lakkoilivat, "2000€ palkalla ei elä" kuului slogan.

Itselläni oli HW- suunnittelijan palkka 1800€/kk. Tosin silloin oli osastomme jo ulkoistettu alihankkijalle.

Lähdin muihin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin myös kuten ap kiinnostunut ihan konkreettisista vastauksista hänen kysymykseensä: mikä ala ja missäpäin Suomea. Selviä vastauksia ei ole vielä tullut.

Mitä tulee esim.mainittuun koodari pulaan se lienee todellinen. Miksi joku ei sitten työllisty, vaikea sanoa. Itsellä on tiedossa vain it-ammattilaisia joille rekryfirmat soittelevat kerran pari viikossa.

Vierailija
64/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin myös kuten ap kiinnostunut ihan konkreettisista vastauksista hänen kysymykseensä: mikä ala ja missäpäin Suomea. Selviä vastauksia ei ole vielä tullut.

Mitä tulee esim.mainittuun koodari pulaan se lienee todellinen. Miksi joku ei sitten työllisty, vaikea sanoa. Itsellä on tiedossa vain it-ammattilaisia joille rekryfirmat soittelevat kerran pari viikossa.

Karkeasti ottaen alle 50% it-alan ammattilaisista on koodareita. Tämä unohtuu lähes aina. Koodareiden lisäksi alalla on suunnittelijoita, myyjiä, tuoteomistajia, analysteja, projektipäällikoitä, testaajia, tukihenkiloitä, jne jne... Pelkkien koodareiden palkkaaminen yleenä tarkoittaa sitä että yritetään tehdä mahdollisimman halvalla lyhytjänteistä tyotä, eli verrattavissa siihen että rakennettaisiin taloja ilman arkkitehtiä, yhden tyypin tehdessä kaikki myynnistä suunnitteluun, tarkistuksiin ja toimitukseen. Kertoo alan kypsymättomyydestä ja siitä että kilpailu tehdään vain hinnalla, ei laadulla.

Vierailija
65/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai 90% palstalaisista on ollut töissä ja puhuu omistakin kokemuksistaan. Miksi leimaat mielikuviksi?

En väitä etteivätkö puhuisi totta, kummastuttaa vaan miten työllistymisen ja työelämän kamaluus on monelle se ainut kuva työstä tässä maassa, ja kun se ei yhtään vastaa omia kokemuksiani. Toki varmasti on niinkin että työhönsä tyytyväiset ei aina tuo sitä ilmi ja pitää sitä itsestäänselvyytenä. 

Pelkäsin itse työelämää pitkään kaikkien kauhukertomusten vuoksi, ja olen ollut positiivisesti yllättynyt.

Tietysti voi olla että elämä potkii vielä tulevaisuudessa, tulee uusi lama tai muuta, ei sitä tiedä. 

Minua kiinnostaa etenkin kuulla onko jotain tiettyjä aloja joilla tilanne on erityisen paha?

Oma kokemukseni IT-alalta.

ap

Mielenkiintoista.

Minäkin olen tehnyt työurani IT-alalla.

Välillä saattoi mennä parikin vuotta ilman YT-neuvotteluita, lomautuksia ja irtisanomisuhkaa.

Enemmän on kuitenkin ollut niitä YT-vuosia. Saattoi olla neljätkin yyteet vuodessa. Joskus alkoi uudet ennenkuin edelliset oli saatu päätökseen.

Irtisanomiset olivat usein laajoja. Enimmillään irtisanottiin puolet henkilöstöstä.

Muuten kokemukseni alalta ovat olleet myönteisiä. Työilmapiiri oli hyvä, työntekijöitä arvostettiin ja edut olivat hyviä. Epäkohtiin puututtiin ja työskentely oli hyvin vapaata ja joustavaa.

20 vuotta pysyin mukana siinä yt-sirkuksessa ennenkuin tuli osuma omalla kohdalle. Eikä sen jälkeen ole töitä löytynyt. Eikä taida tällaisella vanhalle naiselle enää löytyäkään.

Siksi vaihdoin alaa ja ryhdyin yrittäjäksi.

Nyt työskentelen käsityöläisenä omassa firmassa. Välillä käyn tekemässä jotain projekteja alihankkijana IT-puolen tehtävissä (sillä niissä hommissa tienaa paremmin), mutta ei minua enää kukaan työsuhteeseen palkkaa.

Niistä IT-alan firmoista, joissa olen työskennellyt ei ole kukaan siirtynyt eläkkeelle. Aina on irtisanottu ennen eläkeikää. Vanhempaan väkeen ne irtisanomiset yleensä painottuvatkin.

Vierailija
66/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Generalistiala yliopistosta plus ammattikorkeakoulututkinto. Arvosanat keskimäärin hyvää ja kiitettävää, tosin eihän niillä ole juuri mitään merkitystä.  Ei minkäänlaisia suhteita omalle alalle, ei työkokemusta omalta alalta harjoittelupätkiä lukuun ottamatta. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella, mutta kasvukeskus joka tapauksessa. Valmistumisesta noin vuosi. En tosin ole työtön, mutta en omalla alalla. En usko, että tulen saamaan oman alan töitä avointen hakujen kautta, suhteita minulla ei ole ja ilmaisia harjoitteluja ei ole varaa tehdä. AMK-tutkinnollani haetaan samoja paikkoja, joihin kelpaa kymmenen vuotta kokeneempi merkonomikin ja generalistitutkinnolla tosiaan ei tee mitään itsessään, vaan pitää oman kiinnostuksen mukaan rakentaa kokemusta ja erikoisosaamista työelämässä. Millä alalla aloittaja itse työskentelee ja miten hän sai ensimmäisen työpaikkansa? 

Vierailija
67/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi kaukaiselta sinun, kollegoidesi sekä opiskelukavereidesi tilanne työelämästä.

En siis vähättele teidän onnistumistanne tai omaa panostanne onnistumisiinne, mutta voisiko onnistumisiinne myötävaikuttaa suhteet sekä se, että ympärillenne nyt vain on sattunut kerääntymään ihmisiä jotka haluavat sulle hyvää eikä pahaa.

Kaikilla ei sellaisia ole. Tulos on usein sen mukainen. Ihminen voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta valtaosassa asioita ihmisen onnistumisen päättävät muut ihmiset. Vaikka siis tekijä onnistuisi tekemisissään loistavasti niin katkerat(?), kateelliset(?), vallan kahvassa kiinni olevat saattavat sanoa toisin näin mitätöiden onnistujan onnistumisen.

Suhteet luodaan viimeistään opiskeluaikana!

Kyllä, töihin palkataan suhteiden ja tuttuuksien perusteella, koska silloin tietää, mitä ollaan palkkaamassa. Itsekseen 5 vuotta korkeakoulussa nysvännyt ja pelkästään ryyppykavereiden kanssa mesonnut ei todennäköisesti ole ymmärtänyt verkostoitua.

Aktiiviset ja osaavat saavat töitä. Eikö olekin kummallista, että tänäänkin solmitaan satoja työsopimuksia eli moni pääsee töihin, valittajat tosin vain todella harvoin.

Vierailija
68/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotanto ja logistiikka (asiantuntijat), PKS, silmä käteen ja lukemaan vastaukseni.

Vierailija
69/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinoiden ongelma on juuri se, että tuijotetaan sokeasti niitä koulutuksia ja tutkintopapereita, kompetensseista viis veisaten. Tämä järjestelmä tosiaan suosii niitä aavistuksen kilttejä vihervasemmistolaisesti suuntautuneita korkeakoulutettuja naisihmisiä, meidän älykkäiden mutta auktoriteetteja kumartelemattomien miesten kustannuksella.

Se, että on nuori, leuhka mies jolla on aivan tolkuton palkkapyyntö, ei ole älykästä.  IT-alallakin näille jo nauretaan, jostain kaupallisesta puhumattakaan.  

Vierailija
70/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheessä teknillistä, kaupallista ja viestintäalan koulutusta ja työpaikat IT-palveluiden, teollisuuden ja kaupan aloilla, eikä ole ollut ongelmaa työllistymisessä. Lapsillakin on kaikilla vakinaiset työpaikat, vaikka kuopuksella on vielä maisterintutkintokin kesken.  

Vierailija
71/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perheessä teknillistä, kaupallista ja viestintäalan koulutusta ja työpaikat IT-palveluiden, teollisuuden ja kaupan aloilla, eikä ole ollut ongelmaa työllistymisessä. Lapsillakin on kaikilla vakinaiset työpaikat, vaikka kuopuksella on vielä maisterintutkintokin kesken.  

Uuh, se on siis geeneissä. Vai mikä on salaisuutenne?

Vierailija
72/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottakaa vaan te kolmekymppiset, kun tulee seuraava taantuma. Sitten ymmärrätte että potkut voi saada ihan kuka tahansa. Työpaikkansa saavat pitää onnekkaat, jos koko osasto tai yksikkö menee kiinni ei silloin ole merkitystä sillä kuka tekee hommansa hyvin ja kuka huonosti.

Sen jos mitä olen 18 kertaa YT-neuvotteluissa olleena oppinut, että kyse on pelkästä hyvästä onnesta, tai sitten huonommasta.

Täällä moni tuntuu ajattelevan että se että itsellä menee hyvin on omaa ansiota. Näinhän asia ei ole. Jos olet työllistynyt helposti olet ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan, sopivalla koulutuksella ja kenties myös sopivilla suhteilla. Tämän kun ymmärtää että kaikki ei ole pelkästään omasta ahkeruudesta ja erinomaisuudesta kiinni, on jo todella pitkällä.

Vierailija
73/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni tuntuu ajattelevan että se että itsellä menee hyvin on omaa ansiota. Näinhän asia ei ole. Jos olet työllistynyt helposti olet ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan, sopivalla koulutuksella ja kenties myös sopivilla suhteilla. Tämän kun ymmärtää että kaikki ei ole pelkästään omasta ahkeruudesta ja erinomaisuudesta kiinni, on jo todella pitkällä.

Ei tietenkään ole, moni meistä kolmikymppisistä muistaa laman lapsuudesta, osalla vanhemmilta meni työpaikka alta. Itseäni vaan ärsyttää miten täällä palstalla tuntuu moni ajattelevan suorastaan käänteisesti, ihan kuin jumalan armo olisi ainut duunin saamiseen/etenemiseen vaikuttava tekijä. Siis tyyliin töitä ei kannata hakea, koska ei niitä kuitenkaan saa. Avointa hakemusta pidetään typeränä ideana, potentiaalisille työnantajille soittamista vielä typerämpänä, muun kuin oman alan hommien tekeminen hetken aikaa on täydellinen kauhistus. Työnantajat on pe.rseestä, kaikki on menetetty, ja jos joku väittää toisin niin valehtelee. Joku kuvittelee että 8 työhakemusta 7 kuukauden aikana on paljon. Voi jeesus. Ette te työttömätkään täydellisiä ole.

Vierailija
74/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole, moni meistä kolmikymppisistä muistaa laman lapsuudesta, osalla vanhemmilta meni työpaikka alta. Itseäni vaan ärsyttää miten täällä palstalla tuntuu moni ajattelevan suorastaan käänteisesti, ihan kuin jumalan armo olisi ainut duunin saamiseen/etenemiseen vaikuttava tekijä. Siis tyyliin töitä ei kannata hakea, koska ei niitä kuitenkaan saa. Avointa hakemusta pidetään typeränä ideana, potentiaalisille työnantajille soittamista vielä typerämpänä, muun kuin oman alan hommien tekeminen hetken aikaa on täydellinen kauhistus. Työnantajat on pe.rseestä, kaikki on menetetty, ja jos joku väittää toisin niin valehtelee. Joku kuvittelee että 8 työhakemusta 7 kuukauden aikana on paljon. Voi jeesus. Ette te työttömätkään täydellisiä ole.

Kukaan ei ole väittänyt, että 8 hakemusta olisi paljon. Viittaamasi henkilö ei myöskään ollut työtön, mutta et osannut lukea seuraavalle riville asti.

Vierailija
75/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkeasti ottaen alle 50% it-alan ammattilaisista on koodareita. Tämä unohtuu lähes aina. Koodareiden lisäksi alalla on suunnittelijoita, myyjiä, tuoteomistajia, analysteja, projektipäällikoitä, testaajia, tukihenkiloitä, jne jne... Pelkkien koodareiden palkkaaminen yleenä tarkoittaa sitä että yritetään tehdä mahdollisimman halvalla lyhytjänteistä tyotä, eli verrattavissa siihen että rakennettaisiin taloja ilman arkkitehtiä, yhden tyypin tehdessä kaikki myynnistä suunnitteluun, tarkistuksiin ja toimitukseen. Kertoo alan kypsymättomyydestä ja siitä että kilpailu tehdään vain hinnalla, ei laadulla.

mun kokemus on että esim. product ownerilla, analyytikoilla, IT-arkkitehdeillä ja muilla mainitsemillasi tilanne on varsin hyvä, vaikka eivät ole halpoja. Kun heitä kontaktoidaan(avoimia paikkoja harva firma julkaisee) on palkkapyynnöt lähes poikkeuksetta 5000 eurosta ylöspäin. Ja usein niihin suostutaan.

Vierailija
76/99 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pyyhkii nykyään hyvin. Mutta kyllä se on ollut tuurista kiinni, jos 87 hakijasta jää ekaksi varalle tai jos palkataan tyyppi, jota itse ei todellakaan palkkaisi.  Mielestäni tuurilla tämä nykyinenkin paikka löytyi, vaikka toki alan koulutus pitikin olla. 

Vierailija
77/99 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En siis vähättele kenenkään kokemuksia, mutta kiinnostaa onko nämä ongelmat selkeesti jollain tietyllä alalla tai esim pk-seudun ulkopuolella?"

Et vähättele, mutta otsikossa puhut joidenkin kummasta mielikuvasta?

Ihan samalla tavalla varmaan kun tässäkin ketjussa kummastellaan ja väitetään aloitusta valehteluksi? Ei kai sen ihan normaalia pitäisi olla että työelämästä vallitsee tosi negatiivinen fiilis, on se siinä mielessä kumma. 

En tiedä, missä lalala-maassa edellinen elää, mutta eikös tuossa juuri Hesari uutisoinut, miten heikko ja negatiivinen kuva opiskelijoilla oli työelämästä. Arveltiin, että se oli yksi syy opiskelijoiden pahoinvoinnin taustalla; tulevaisuudennäkymät eivät paljoa mairittele. Sitten tänne pöllähtää joku kertomaan, miten kummallista se on, että työelämästä vallitsee tosi negatiivinen fiilis. Missä korvat ja silmät?

Tuo opiskelijoiden pelottelu työttömyydestä on kyllä outo ilmiö.

Itse valmistuin vastikään alalle, jossa ammattibarometrin mukaan alueittain pulaa hakijoista. Tämä myös näkyy, koska on ollut varaa ihan valita työpaikkojen välillä. Yhdessäkin työhaastattelussa enemmänkin esiteltiin minulle ko. työtä ja perusteltiin, miksi minun kannattaisi ottaa juuri se työ.

Vaan tästäkin alasta pelotellaan ympäri av:ta, miten töitä ei ole ja että tälle alalle opiskelevat kouluttautuvat kortistoon jne.

Että kyllä nuo lietsonnatkin karkaa käsistä keskustelupalstoilla ja antavat väärää mielikuvaa, joka taas lisää toivottomuutta.

Vierailija
78/99 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin suoraan 90 -luvun lamaan. Onnistuin silti nappaamaan itselle ni vakipaikan. Ei toki ihan omalta alalta, mutta ihan kelvolliselta. Vuodet vierivät ja krooninen yt -kierre pyöri. Työpaikka säilyi 20 vuotta, sitten sain itse tarpeekseni. Opiskelin uuden akateemisen tutkinnon. Olen saanut helposti töitä. Nyt 47 -vuotiaana sain jälleen uuden vakipaikan. Nykyisellä alallani on valtava työvoimapula. Työpaikan saa päivässä ja pätevä hakija saa valita minne menee. Suhteita minulla ei ole koskaan ollut käytettävissäni työpaikan saamiseksi.

Vierailija
79/99 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai 90% palstalaisista on ollut töissä ja puhuu omistakin kokemuksistaan. Miksi leimaat mielikuviksi?

En väitä etteivätkö puhuisi totta, kummastuttaa vaan miten työllistymisen ja työelämän kamaluus on monelle se ainut kuva työstä tässä maassa, ja kun se ei yhtään vastaa omia kokemuksiani. Toki varmasti on niinkin että työhönsä tyytyväiset ei aina tuo sitä ilmi ja pitää sitä itsestäänselvyytenä. 

Pelkäsin itse työelämää pitkään kaikkien kauhukertomusten vuoksi, ja olen ollut positiivisesti yllättynyt.

Tietysti voi olla että elämä potkii vielä tulevaisuudessa, tulee uusi lama tai muuta, ei sitä tiedä. 

Minua kiinnostaa etenkin kuulla onko jotain tiettyjä aloja joilla tilanne on erityisen paha?

Oma kokemukseni IT-alalta.

ap

Mielenkiintoista.

Minäkin olen tehnyt työurani IT-alalla.

Välillä saattoi mennä parikin vuotta ilman YT-neuvotteluita, lomautuksia ja irtisanomisuhkaa.

Enemmän on kuitenkin ollut niitä YT-vuosia. Saattoi olla neljätkin yyteet vuodessa. Joskus alkoi uudet ennenkuin edelliset oli saatu päätökseen.

Irtisanomiset olivat usein laajoja. Enimmillään irtisanottiin puolet henkilöstöstä.

Muuten kokemukseni alalta ovat olleet myönteisiä. Työilmapiiri oli hyvä, työntekijöitä arvostettiin ja edut olivat hyviä. Epäkohtiin puututtiin ja työskentely oli hyvin vapaata ja joustavaa.

20 vuotta pysyin mukana siinä yt-sirkuksessa ennenkuin tuli osuma omalla kohdalle. Eikä sen jälkeen ole töitä löytynyt. Eikä taida tällaisella vanhalle naiselle enää löytyäkään.

Siksi vaihdoin alaa ja ryhdyin yrittäjäksi.

Nyt työskentelen käsityöläisenä omassa firmassa. Välillä käyn tekemässä jotain projekteja alihankkijana IT-puolen tehtävissä (sillä niissä hommissa tienaa paremmin), mutta ei minua enää kukaan työsuhteeseen palkkaa.

Niistä IT-alan firmoista, joissa olen työskennellyt ei ole kukaan siirtynyt eläkkeelle. Aina on irtisanottu ennen eläkeikää. Vanhempaan väkeen ne irtisanomiset yleensä painottuvatkin.

Minä olen eläkeikäinen (65v.) koodari ja vielä työssä. 50-vuotispäivän jälkeen olen vaihtanut kahdesti työpaikkaa, eli vaikka iäkkään on vaikeampi saada työtä tällä alalla niin ei se mahdotonta ole. Minulla on lisäksi suurena rasitteena se että muodollinen koulutus puuttuu, sehän on tänä päivänä työnantajalle kaikkein tärkein ominaisuus.

Siiryin pari vuotta sitten IT-konsulttifirmasta asiakkaalle ja täällä töitä riittää niin kauan kuin on haluja tehdä. Uusien työntekijöiden rekryt ovat käynnissä melkein koko ajan, eli vink, vink, tänne vaan hakemusta sisään. Haemme siis sekä IT-alalle että kaikenlaisiin muihin tehtäviin eikä meillä ole ainuttakaan määräaikaista.

Vierailija
80/99 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoivoi! Nyyhnyyhnyyh! Valivalivali! Aina nämä IT-alan "turhat ihmiset" tulevat valittamaan tästä. Myyjä on myyjä, vaikka myisi softaa tai makkaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi