Mistä riipiä 300€ kolmessa viikossa? Vinkkejä?
Minulla on tänä kesänä talous todella tiukalla: olen laskenut budjettini tarkasti siten, että ilman ylimääräisiä menoja selviän tästä kesästä. Mitään ei jää säästöön, mutta en joudu velkoihinkaan. Kesäkuussa tuloni ja menoni olivat tasan +-0, ja näin tulee jatkumaan syyskuuhun saakka.
Hyvin mennyt tähän asti, mutta nyt se sitten jysähti: tuli täysin yllättävä 300€ suuruinen menoerä, joka minun pitää maksaa kolmen viikon kuluessa.
Kertokaa vinkkejä, miten voisin saada tuon rahan kasaan? Siis ihan mitkä vain pikkurahankin keruuvinkit ovat tervetulleita. Olen jo ainakin ajatellut, että laitan pari esinettä/vaatetta kotoani Toriin myyntiin ja toivon että ne menisivät nopeasti.
Olen yhden hengen opiskelijatalous. Elän jo nyt tosi yksinkertaisesti ja säästeliäästi (minulla ei ole asumisen ja puhelinlaskun lisäksi käytännössä muita kuluja kuin ruokakauppa - sekin säästeliäs) joten peruselämästäni en enää voi oikein nipistää. Pitäisi siis ikäänkuin "tyhjästä" taikoa tuo 300€.
Vinkit kehiin! :)
Kommentit (56)
Itse myin muumimukini ja muita esineitä.
Panttasin koruni vihki- ja kihlasormusta myöten.
Ota yhteyttä henkilöstönvuokrausfirmaan ja pyydä keikkatyötä. Saat varmaan tuota palkkasummaa vastaan lainaa jostain.
Luotollinen Visa. Maksat pikku erissä pois. Lainaat sukulaiselta tai ystävältä.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaisi, mikä on tuo yllättävä meno? Mulle ei tule koskaan tuollaisia. Voisin kuvitella omalla kohdalla, että jos kissa sairastuu, sehän olisi äkillinen meno. Tai jos itse sairastun, sekin olisi äkillistä (lääkkeet, taksi lääkäriin tms). Mutta nuokin pitää maksaa heti, ei ole kolmen viikon maksuaikaa.
Mä tiedän tarkkaan mitä laskuja mulle on tulossa ja minkä suuruisia.
Olet ollut onnekas jos ei ole koskaan tullut yllättäviä menoja! Itselle on tämmöisiä tullut esimerkiksi lohjenneen hampaan korjauksesta (lasku oli julkisellakin yllättävän iso päivystysmaksuineen) ja hajonneen kodinkoneen korjauttamisesta. Lasku ei toki itsessään yllätys, mutta yllättävä menoerä jota ei ole osannut budjetoida.
Jos sinulla on talous oikeasti noin tiukalla, niin hae ehdottomasti valtion tarjoamia tukia (toimeentulotuki) etkä mitään pikavippejä tai lainaa jota sitten kituutat pienellä budjetilla kuukausikaupalla pois.
Jos olet kiinnostunut tienaamaan tuon rahan, niin mene kuukaudeksi tai puoleksi johonkin matalan kynnyksen duuniin. Tarkoitan tällä, siis alaa jolla on työntekijäpulaa ja lyhyetkin työsuhteet mahdollisia, esim. torimyynti, tietyt siivousalan hommat (laivasiivoukseen pääsee aina, tosin riippuu asuinpaikastasi) tai (monelle viimekädessä) puhelinmyyntihommat. Noilla kaikilla tienaa kolmessa viikossa jo enemmänkin kuin tuon 300e.
Jos haluat tienata tuon 300e, muttet halua mennä "oikeeseen" duuniin, niin kerää vaikka pulloja. Yhteen kaupan muovipussiin mahtuu tölkkejä/pulloja 6e verran. Kaupungissa kesällä yksi muovipussi voi täyttyä alle tunnissa. Tarvit niitä 50.
Soita jotain kappeletta kadunkulmassa ja laita hattu viereen. Jos et osaa spittaa, niin teet sala playbackin josta musa oikeasti tulee ja teeskentelet.
Kerro rehellisesti mikä yllättävä meno on. Sitten voin ehkä auttaa sinua . Missä asut
1. Soita äidille tai isälle, koska olet opiskelija. 2. Varmista että otit opintolainan, pelkkä opintoraha ei riitä. 3. Laita kauppaan lappu että autat iäkkäitä henkilöitä tekniikassa tai huonekalujen kokoamisessa, palovaroittimen patterien vaihdossa ym mitä itse haluat. 4. Kysy paikalliselta isolta firmalta jotain muutamien tuntien hommaa, silloin tällöin? Ehkä huono idea. 5. Valmista laadukkaita käsitöitä siistissä tilassa, pakkaa ja myy niitä myyjäisissä /messuilla jne. 6. Valokuvaa ja kirjoita tasokas juttu, myy jollekin lehdelle joka kaipaa uusia kirjoittajia /kuvasisältöä.
Mä myin joskus pikkareita. Jos ois myynyt livenä ois helposti saanu satasen yksistä. Muuten se miesten kanssa inttäminen toki on paskaa.
Ap. Menitkö festareille ja nyt puuttuu osa vuokrasta .
Kiitos kaikille! :) olen saanut tosi paljon vinkkejä! Valoitte uskoa siihen että tuon rahan kerääminen on mahdollista. Nyt vaan toimeen. Jotkut kyselivät mikä meno, tiedän että on ärsyttävää kun i kerro, mutta en halua kertoa koska en halua olla tunnistettava jos joku tuttuni vaikka lukee tätä palstaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap. Menitkö festareille ja nyt puuttuu osa vuokrasta .
En... kyse ei ole mistään hölmöilystäni, kuten sanoin aloituksessa, elän säästäväisesti. Ei ole festarit paljon käyneet mielessä tänä kesänä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Luotollinen Visa. Maksat pikku erissä pois. Lainaat sukulaiselta tai ystävältä.
lol 24% korolla... jos ny ei ole ihan rämäperheestä niin pitäisi voida saada vanhemmilta lainaa. Tonni irtoaa helposti jos on nimellisesti keskiluokkaa, 300e on pieraisu. Ymmärrän ettei kailla ole 4000e. Mutta 300e ,, hei kamoon.. onko kaikilla koko suvussa elämänhallinta hukassa?
Saako kelasta föörskottia pyytämällä?
Vierailija kirjoitti:
Itse myin muumimukini ja muita esineitä.
Panttasin koruni vihki- ja kihlasormusta myöten.
Pantti on muuten ylivoimaisesti edullisin pikarahotuskeino jos on aikomuksia maksaa takaisin.
Myyminen on varsin typerää, joutuu vaan ostamaan takaisin ja luultavasti kalliimmalla kun sitten kuitenkn tarvitsee kaiken minkä on ostanut.
Ai niin... tavikset shoppailee turhaa paskaa mitä ei tarvitse mihinkään... raha ku polttaa sormissa.
Myy zadaassa vaatteita/laukkuja/asusteita, ei edes tarvitse olla mitään kalliita merkkejä. Sain itse sen kautta noin 100e viikon aikana, kun kävin vaatekaapin läpi ja otin laadukkaat kuvat päällä ajan kanssa. Liikkuu paremmin kuin torissa ainakin oman kokemuksen mukaan ja ei tarvitse sopia tuntemattomien kanssa noudosta 😊
Ei välttämättä ole mitenkään suvun köyhyydestä tms kiinni, kaikki suvut ei yksinkertaisesti halua auttaa opiskelijoita. Ja jotkut vanhemmat ihan oikeasti on suoranaisesti paskoja vanhempia eikä minkäänmoista ymmärrystä heru. Puhun kokemuksesta, olin rahattomuuden vuoksi pari päivää ilman tosi tärkeitä lääkkeitäni. Vanhemmat eivät lainanneet rahaa.
Googleta chat-operaattori, tuolla voi tienata pari sataa kuussa tekemällä n. 10 tuntia per viikko.
Käytettyjä pikkareita saa kuulemma myytyä 25 eur/kpl, jos on ihan peruskäytetyt. Jos on kuukautisten merkkejä niin sitten saa kuulemma kovemman hinnan.
Eli 12 kpl peruspikkareita myytynä on 300 euroa.
Mutta ilmoitus täytyy muotoilla sopivasti, huutis poistaa ilmot, jos suoraan kerrot mitä myyt.
Minä lainaisin vakavaraisilta vanhemmitani. Toivottavasti sinullakin on turvaverkkoa!