Buffetit kielletään!
Emeritusprofessori tyrmistyi nähdessään ihmisten käytöksen hotellin aamiaisbuffetissa:
LÄÄKÄRI Olavi Ylikorkala kehotti Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa lopettamaan laivojen ja hotellien mässäilybuffetit, koska ne lihottavat kansalaisia.
Nyt äkkiä hotelliaamiaiselle, kohta laki sanoo että saat vain sämpylän ja kahvin! Kyllä joku muu tietää paremmin, mitä haluat syödä.
Kommentit (172)
Kreetalla käydessäni asun aina samassa 5* -hotellissa, en ny osaa sanoa, vastaako se 5* -hotellia, mutta hotellin aamiainen on niin mahtava. Kokki tekee sellaisen omeletin, kuin haluat. On paljon kreikkalaisia suolaisia piirakoita, juuri puristettua tuoretta appelsiinimehua, kreikkalaisia juustoja. Kreikkalaista jogurttia erilaisten ”lisukkeiden” kera, välillä tuoreita viikunoita, erilaisia pähkinöitä, mansikoita. Tuoretta vesimelonia. Löytyy myös leipää, muroja, leikkeleitä, hedelmiä, kreikkalaisia leivonnaisia jne. Ja mikä tärkeintä, ystävällinen henkilökunta. Aamiaisravintola on ihan rannan tuntumassa ja on ihan mukava istuskella siellä rauhassa. En kuitenkaan ahmi itteäni täyteen, no kahvia juon kaksi kannullista. Sitten rannalle.
Saako, eikö saa, saako edes sanoa, ei saa, kaikki kielletään...pienen ja tunkkaisen mielen ahdistus tuottaa hyvää viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Kreetalla käydessäni asun aina samassa 5* -hotellissa, en ny osaa sanoa, vastaako se 5* -hotellia, mutta hotellin aamiainen on niin mahtava. Kokki tekee sellaisen omeletin, kuin haluat. On paljon kreikkalaisia suolaisia piirakoita, juuri puristettua tuoretta appelsiinimehua, kreikkalaisia juustoja. Kreikkalaista jogurttia erilaisten ”lisukkeiden” kera, välillä tuoreita viikunoita, erilaisia pähkinöitä, mansikoita. Tuoretta vesimelonia. Löytyy myös leipää, muroja, leikkeleitä, hedelmiä, kreikkalaisia leivonnaisia jne. Ja mikä tärkeintä, ystävällinen henkilökunta. Aamiaisravintola on ihan rannan tuntumassa ja on ihan mukava istuskella siellä rauhassa. En kuitenkaan ahmi itteäni täyteen, no kahvia juon kaksi kannullista. Sitten rannalle.
Oikeasti syöt ranskalaisia ja ketsuppia kolmen kilometrin päässä rannasta olevassa homeisessa ja kosteassa hotellihuoneessa jossa näkymä on viereisen talon rapistunutta betoniseinää.
Kyseinen proffa on gynekologi ja varmasti on saanut nähdä vaikka minkälaisia vatsamakkaroita, joiden läpi kohdun tunnustelu on vaikeeta! Mulle gyne on sanonut, että on paljon helpompi tehdä tutkimus, kun potilas on hoikka.
Itse en usko tuollaisiin kieltoihin. Syöttöporsas syö oli buffetti tai ei. Kenenkään painoa tai terveyttä ei yksittäinen buffetti ratkaise vaan kokonaisuus. Vähän kuin se, että ei ole merkitsevää, että mitä syö jouluna, vaan se, mitä syö joulujen välillä. Ihmiset jotka matkustavat paljon, joutuvat osaamaan itse rajansa asettaa muutoinkin. Itse matkustin aikoinaan paljon Jenkeissä ja siellä kyllä pystyi helposti yhdellä aamiaisella syömään kahden päivän energiatarpeen, jos et itselleen osannut rajoja laittaa. Kyllä syöttöporsaat mättävät ilman buffettejakin. Enemmän minua buffeteissa surettaa ruokahävikki, kun jää niin paljon tähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Professori puhukoon itsestään vaan. Jos syön hotelliaamiaisen, jätän lounaan väliin, joten vuorokauden kalorit eivät siitä nouse.
Hotelliaamiainen voi maksaa 30 euroa tai se kuuluu kalliiseen yöpymishintaan. Kotona en välttämättä syö aamupalaa ollenkaan mutta en ole maksamassa 30 euroa yhdestä hedelmästä ja kupista kahvia.
Useimmille hotelliaamiainen on poikkeus, pieni juhla arjen keskellä tai osa lomaa. Se ihmisille sallittakoon.
Itse syön kyllä usein buffetteissa ja syön kunnolla. Mutta noina päivinä se buffet on usein päivän ainoa ateria. Olen normaalipainen.
Meillä ihan sama. Aamiaisbuffetti on brunssi ja seuraava ruoka illallinen (iltapäivällä kahvi&hedelmä). Kokonaisuus ratkaisee, ei yksi yksittäinen ateria.
TOP DEFINITION
Buffet shit
A generally large shit taken after eating at a buffet (old country, Chinese, etc.) It usually happens with 15-120 minutes after eating. Usually relaxing and can sometimes end your stomach ache
Guy 1. "that buffet was mad good man."
Guy 2. "Na man the Buffet Shit was way better, I feel amazing
Taitaa kaveri haluta puskaksi puskan paikalle, eri alueella tosin.
Lähtökohtana kummallakin tuntuu olevan, että ihmiset eivät itse osaa huolehtia ja ottaa vastuuta itsestään.
Näin varmaan joidenkin (ehkä 1 %) kohdalla onkin , mutta pitääkö asiaa silloin lähestyä kielloilla ja rajoituksilla, jotka koskisivat myös 99 %:n enemmistöä?
Ikää ja elämänkokemusta on hänelle kertynyt 77 vuotta, joten oudolta tuntuu ulostulo ihan valtamediassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Professori puhukoon itsestään vaan. Jos syön hotelliaamiaisen, jätän lounaan väliin, joten vuorokauden kalorit eivät siitä nouse. Useimmille hotelliaamiainen on poikkeus, pieni juhla arjen keskellä tai osa lomaa. Se ihmisille sallittakoon.
Meillä ihan sama. Aamiaisbuffetti on brunssi ja seuraava ruoka illallinen (iltapäivällä kahvi&hedelmä). Kokonaisuus ratkaisee, ei yksi yksittäinen ateria.
Nämä vastaukset tiivistävät sen, miksi suomalaiset ovat yksi Euroopan lihavimmista kansakunnista. Ruokasuhde on päin prinkkalaa. Kuvitelma siitä, että päivittäisen kalorimäärän lasku riittää on naurettava ja aikansaelänyt: tankkeri olet ja tankkeriksi jäät, jos on normaalia tunkea itsensä kahdesti päivässä umpitukkoon ja (muka) keskellä päivää tyytyä "kahviin ja hedelmään" - kyllä siinäkin useimmat tankkimammat työntävät kuppiin sokeria tai hedelmän ympärille taikinakuoren. Ja jos eivät laitakaan, tuollainen ahmin-pihistelen-ahmin -rytmi takaa sen, että aineenvaihdunta sekoaa ja rasvaa säilööntyy kroppaan entistä tehokkaammin, kun mennään ahmintavaiheesta en syö mitään -tahtiin eli nollasta sataan mielivaltaisesti.
Kokonaisuus ratkaisee, ja nämä kaksi vastausta kertovat hyvin millainen kokonaisuus on epäonnistunut. Mukana vielä tuo "kyllä ylensyönti ja ahmiminen on sellainen arjen juhlahetki, kyllä sen voi ihminen itselleen sallia" -malli, joka kertoo ettyä syöminen ei ole normaalia. Tuollainen kertoo salasyömisestä ja ahmimishäiriöstä ja ruoasta elämän (ainoana?) hyvänolon lähteenä.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi niin moni rattaita legginseissään työntävä äiti on niin keskivartalotukeva...
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kaveri haluta puskaksi puskan paikalle, eri alueella tosin.
Lähtökohtana kummallakin tuntuu olevan, että ihmiset eivät itse osaa huolehtia ja ottaa vastuuta itsestään.
Näin varmaan joidenkin (ehkä 1 %) kohdalla onkin , mutta pitääkö asiaa silloin lähestyä kielloilla ja rajoituksilla, jotka koskisivat myös 99 %:n enemmistöä?
Enemmistöähän lihottavan ja epäterveellisen ruoan kovempi verottaminen ei koskisi, kun eivät he sitä käytä tai pääravintonaan mässytä. Sama kuin tupakkaveron nosto ei vaikuta ei-tupakoiviin muuna kuin siinä, että heidän tarvitsee maksaa vähemmän tupakalla itsensä syöpäännyttäneiden hoidoista.
Menet metsään tuossa kommentissasi. Suomalaisista kelpo osa nimenomaan ei osaa huolehtia eikä ottaa vastuuta itsestään. Suomalaislapset ovat tilastojen valossa Euroopan lihavimpia. Suomalaiset aikuiset toiseksi lihavimpia. Sydän- ja verisuonitaudit lisääntyvät, samaten ahmimalla saatu kakkostyypin diabetes, tuki- ja liikuntaelinten sairaudet sekä kaikki lihavien liikkumisen puutteesta johtuvat kerrannaissairaudet... se tulee kalliiksi meille normaaleille, vaikka lihavat eivät sitä haluakaan myöntää.
Suomessaon suitsittu moni haitallinen käytäntö ja tapa pois lakeja ja sääntöjä muuttamalla. Liikenteessä on nykyään turvavyöpakko ja nopeusrajoitukset, alkoholia ei myydä alaikäisille, tupakkaa verotetaan jne. En näe mitään syytä sille, miksi epätervettä syömistä ei saisi ohjata samanlaisin toimenpitein. Eihän kukaan silloinkaan estäisi ketään syömästä liikaa ja lihomasta. Lihavat vain maksaisivat epäterveistä valinnoistaan enemmän ja siten maksaisivat hoitonsa itse sen sijaan, että niillä kuormitetaan normaaleja.
Erityisen vastuutonta on joidenkin vanhempien harjoittama lastensa lihottaminen. Kun kasvavan ihmisen terveys tuhotaan jo kouluiässä ja opetetaan tämä syömään väärin, niin sepäs vasta kalliiksi tuleekin. Turha syyttää hormoneja tai mystisiä sairauksia, kyllä lihavuus on pelkillä omilla elintavoilla hankittu piirre.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä välillä katsomassa vahusten hoitoa ja elämää ja miettiä haluaako nauttia elämästä täysillä vai kituuttaa kasvis syöjänä haisten soijalle.Buffetit ovat luojan tapa kertoa että antaa mennä kerran täällä vain eletään
Huonot elintavat johtavat sairastumiseen ja siihen, että elämän viimeiset vuosikymmenet joutuu kitumaan. Vaihtoehdot ovat esittämiesi sijaan nämä: haluatko syödä terveellisesti vai kituuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi buffet-ateria vuodessa tekee kansasta ylipainosta?
Joillakin on vuodessa useampia kuin yksi työpäivä.
Proffilla ei näköjään ole kesällä muuta tekemistä kuin kieltää kaikki ja valittaa joka asiasta. Liikennekamerat, buffat ja terveyskengät ovat jo saaneet osansa. Ja oliko muuta vielä?
Hotelliaamiainen on aivan loistava tankkauspaikka, jos lomailee kahden hoikan ja urheilevan teinipojan kanssa. Vedämme siellä aina kunnon överit, niin sitten jaksaa pitkälle iltapäivään. Ja arkena en itse syö mitään ennen töihin lähtöä, pelkan kahvin vain. Hoikkia siis ollaan koko perhe. Professori on nyt ollut ihan väärässä paikassa kyttäämässä, kyllä se on arkiruokailu perheissä, joihin proffan kannattais kiinnittää huomiota. Tiedostan hyvin Suomen valtavan lihavuusongelman, mutta lyhyellä lomamatkalla voi herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Hotelliaamiainen on aivan loistava tankkauspaikka, jos lomailee kahden hoikan ja urheilevan teinipojan kanssa. Vedämme siellä aina kunnon överit, niin sitten jaksaa pitkälle iltapäivään. Ja arkena en itse syö mitään ennen töihin lähtöä, pelkan kahvin vain. Hoikkia siis ollaan koko perhe. Professori on nyt ollut ihan väärässä paikassa kyttäämässä, kyllä se on arkiruokailu perheissä, joihin proffan kannattais kiinnittää huomiota. Tiedostan hyvin Suomen valtavan lihavuusongelman, mutta lyhyellä lomamatkalla voi herkutella.
Luin sen mielipidekirjoituksen. Siinä puhuttiin työpaikkojen lounasruokailusta. Sapuskasta, jota saa lounasseteleillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin sen mielipidekirjoituksen. Siinä puhuttiin työpaikkojen lounasruokailusta. Sapuskasta, jota saa lounasseteleillä.
Ai? Siinä tapauksessa ilmiö on minulle täysin vieras. Itse käyn joka päivä abc:llä syömässä (lounasetu), enkä kyllä siellä ole huomannut mitään överiähkyttäjiä. Työkaveritkin syövät kaikki ihan maltilla. Eihän siinä noutopöydässä edes ole mitään mättöruokaa vaan ihan perusruokaa. Harva kai sitä kalakeittoa tai lihasoosia ähkyyn asti vetää. Huom: Rax ei ole lounasruokala.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä kieltää voi, mutta onhan ne karmeita ylensyöntipaikkoja. Ihmiset mättää ruokaa ähkyyn saakka ja jos kyse aamiaisbuffetista, kehuu ettei tartte seuraavan kerran syödä kuin iltapäivällä. Kaljaa kyllä imetään siinä välissä kaksin käsin.
Inhoan hotelliaamiaisia. Yksi syy on nämä aamiaistankkaajat.
Ai aamisbuffan jälkeen jo iltapäivällä nälkä? Minä kun syön niin nälkä vasta illalla, jos sittenkään... Enkä pieniruokaisena syö edes kauheasti: yhden leivän, luonnonjogurttia marjoilla ja kaloja ja raasteita.
No sinä saat olla buffetruoasta mitä mieltä haluat, siitähän ei tässä keskusteltu vaan määrästä. Minulle ainakin buffeteissa se juttu on monipuolisuus ja se, ettei tarvitse itse tehdä. Hotelliaamiaisella on ihana istua valmiiseen pöytään ja syödä vatsa täyteen kaikessa rauhassa ja päivällisbuffetissa taas on kiva maistella ruokia, joita ei muuten tulisi maisteltua. En esim koskaan tilaisi ravintolassa kokonaista annosta kaviaaria, mustekalaa tai sushia, mutta buffetissa pääsee tällaisia vaivattomasti maistelemaan.