Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuitti ilman nimeä, Gigantti ja muut

Vierailija
14.07.2019 |

Oletteko ostotilanteessa vastanneet Gigantin (muiden vastaavien) nimi-, osoite- yms. henkilötietokyselyihin ettette halua näitä antaa? Mikä oli reaktio?

Olin kaverin kanssa tuolla ostoksilla, ja alkoi oikein riepomaan kun siinä vieressä kuuntelin uteluita. Perustuote, hinta suoraan hyllystä... eli ei mitään järkevää syytä kyselyyn, kuin että yritys saa kivasti dataa talteen.

Meninpä huvikseni lukemaan yrityksen tietosuojalauselmat, ja miten kamalaa tekstiä se olikaan:

"Ostaessasi tuotteita myymälässä käytämme nimeäsi tai puhelinnumeroasi tunnistetietona kassamaksuun ja voidaksemme suorittaa henkilökuntaan ja tavarantoimittajiin kohdistuvaa sisäistä laskentaa. Käsittelyn perustana on oikeutettu tarpeemme voida hallinnoida myyntiä ja toimintaa soveliaalla tavalla ja olemme päätyneet siihen, että nämä intressit ovat merkittävämpiä kuin henkilötietojesi suoja."

Samalla tavalla varmasti toivat muutkin, Powerit yms... Enpä kyllä antaisi omia tietojani. Takuulaput kun on helppo arkistoida ihan itsekin...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyyminä onnistui ainakin Pieksun Kikatissa.

Vierailija
2/20 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tilanteessa ne tuollaisia kysyy? Ei ole koskaan kysyneet minulta ainakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kun ostat vaikka tonnin television, se menee rikki ja olet hukannut kuitin tai se haalistuu lukukelvottomaksi? Et varmaan raivoa myyjälle kun myytyjä ei rekisteröidä henkilökohtaisesti ja arkistoida?

Vierailija
4/20 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa harvinaisen huonosti perusteltu teksti Gigantilta. Itse olen sitä mieltä, etten osta Gigantista, koska henkilökohtainen lompakkoni ei salli minkäänlaista maksusuoritusta tuollaisilla perusteilla toimivalle firmalle. Sorit siitä Gigantti ja muut kyylä-rekisteri-mainos-sunmuut toimijat. Raha puhuu.

Vierailija
5/20 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun ostat vaikka tonnin television, se menee rikki ja olet hukannut kuitin tai se haalistuu lukukelvottomaksi? Et varmaan raivoa myyjälle kun myytyjä ei rekisteröidä henkilökohtaisesti ja arkistoida?

Ei ole tapana räyhätä myyjille, en ole mikään öykkäri. Ja itsekin työskennellyt palveluammatissa, joten pystyy asettumaan sen toisen saappaisiin.

Talletan omat kuitit skannaamalla, ja tallentamalla pariin eri paikkaan. Arkistot pysyy siistinä kun sillon tällön poistaa ne mitkä ei ole enää ajankohtaisia. Vie minuutin, kaks aikaa. Aika pieni hinta, verrattuna siihen että tiedot ois jonkun toisen hallinnassa.

Ja virallisestihan tuotteita reklamoidessa ei edes tarvittaisi kuittia (katso lisätietoa kkv. fi->virhevastuu), jos tuotteessa on virhe. Riittää että pystyy tavalla tai toisella osoittamaan että tuote on ostettu kys. paikasta (tilitiedot, myymälän tarra paketissa jne.). Kuitti tottakai helpottaa aisan hoitamista, siksi itsekin niitä säilyttelen.

Arvostanpa vaan yksityisyyttä, ja haluan omalla tavallani tukea anonymiteetin säilymistä tässä hullussa maailmassa. Se ei mun mielestä ole peruste, etta "ei ole mitään salattavaa".

-ap-

Vierailija
6/20 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun gigantissa jouduin kerran melkein tappelemaan pöntön myyjämiehen kanssa kun hän väitti että ostamaani vatkaimeen(!) ei tule ollenkaan takuuta, jos en anna nimi- ja osoitetietojani.

Jouduin häntä siinä sitten asiasta opettamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä positiivista kokemusta nimen tallentamisesta. Olen ihan muilla asioilla Gigantin lähellä, kun tuli mieleen, että tulostimeni muste on melkein loppu. Menin myymälään, vaikka en muistanutkaan tarvittavan mustekasetin tyyppiä tai tulostimeni tyyppinumeroa. Kun seisoin vähän epäröivän näköisenä mustekasettien edessä, myyjä kertoi, että hän voi nimeni perusteella katsoa koneelta, mikä on ostamani tulostimen tyyppi. Niinpä sain oikeanlaisen mustekasetin mukaani enkä joutunut tekemään uutta reissua vain sen takia.

Vierailija
8/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on viime vuodelta, mutta aihe edelleen ajankohtainen. Jos jotakin Gigantin tuotetta ei ole myynnissä verkossa eikä sitä myydä myymälässä suoraan hyllystä, niin silloin on pakko kysyä apua henkilökunnalta. Myyntitilanteessa myyjät kalastelevat aina mahdollisimman paljon asiakkaan henkilötietoja yrityksen tietojärjestelmään. Annatteko tiedot vai kieltäydyttekö? Luulisi nyt viimeisimmän tietovuotokohun jälkeen ihmisten olevan todella nihkeitä antamaan henkilötietoja yhtään mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun ostat vaikka tonnin television, se menee rikki ja olet hukannut kuitin tai se haalistuu lukukelvottomaksi? Et varmaan raivoa myyjälle kun myytyjä ei rekisteröidä henkilökohtaisesti ja arkistoida?

Warmaan pitäisi tehdä sitten sellaisia kuitteja, mitkä ei haalistu.

Eikös ..

Sincc

Sinäkin joudut nyt luovuttamaan minulle pankkitilisi tunnuksesi, koska näyttäisi siltä, että ne tunnukset alkaa nyt niiiiiiin hirveästi haalistumaan .. 

Laitappas ne tähän.

Vierailija
10/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun gigantissa jouduin kerran melkein tappelemaan pöntön myyjämiehen kanssa kun hän väitti että ostamaani vatkaimeen(!) ei tule ollenkaan takuuta, jos en anna nimi- ja osoitetietojani.

Jouduin häntä siinä sitten asiasta opettamaan.

Kaikenlaisia omia pilipalisääntöjä voi keksiä, mutta ei ne lakeja kumoa.

Sincc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gigantilla oli myös ihan oma tietovuotokohunsa.

!!!!!!!!!!!!!!! !!!! !!!!!!!! !!!!!!! !!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tiedote rekisteröintilomakkeen tietoturvaa koskien

16.11.2019

https://www.gigantti.fi/cms/tietoturvatiedote/tietoturvatiedote/

Nettikansa hämmentyi: Gigantin nettisivuilta pystyy katsomaan kenen tahansa julkiset yhteystiedot

16.11.2019

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/bd10538a-a08d-4e60-8e55-9664d7ca…

Gigantti tutkii, paljastiko sen rekisteröitymis­lomake jopa salaisia osoite­tietoja

17.11.2019

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006311958.html

Gigantti-kohu paisuu: sivuilta näkyi myös arkaluontoisia henkilötietoja – ”Olemme todella pahoillamme”

17.11.2019

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f97f41ec-26c9-4107-a788-03853dfde083

Gigantin sivuston tietoturva-aukko ehti olla auki kuukauden, sivustolta pääsi hakemaan henkilötietoja

17.11.2019

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006312024.html

Gigantin tietoturva-aukon henkilötiedot eivät ole peräisin väestötietojärjestelmästä

18.11.2019

https://www.sttinfo.fi/tiedote/gigantin-tietoturva-aukon-henkilotiedot-…

Näin Gigantti vastaa tietoturvakohuun: "Suhtaudumme erittäin vakavasti" – yhteistyö kumppanin kanssa päättyi ongelman havaitsemisen jälkeen

18.11.2019

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-gigantti-vastaa-tietoturvakohu…

Gigantti ilmoitti tietoturva-aukosta viranomaisille viime tipassa – sivuilta näkyi arkaluontoisia henkilötietoja

19.11.2019

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aca3f6b0-3ea7-472c-a5ab-6cb117b725b2

Gigantti antoi kenkää rekisterifirmalle – syynä arkaluontoisten tietojen vuotaminen

20.11.2019

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/020f9e6d-d61c-4e7e-b65b-1a7f5cf5aeb2

Näin ihmisten osoitteet ja iät vuotivat Gigantin sivuilta – rekisterin ylläpitäjä sai kenkää

20.11.2019

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006315183.html

Vierailija
12/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksan käteisellä, ei tarvitse antaa mitään henk.koht. tietoja. Ostoskuitti kelpaa takuukuittina samalla tavalla, kun koko elämänkerran kertominen kortilla maksaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla onko kukaan kieltäytynyt antamasta henkilötietoja ja mikä on ollut reaktio.

Vierailija
14/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyvät henkilötietoja asiakaspalvelupisteellä ennen kassalle menemistä, joten ei ole mitään väliä maksaako kortilla vai käteisellä. Itse asiassa kysyvät maksutapaakin jo ennen kassalla maksamista ja näpyttelevät tiedon talteen järjestelmään. Kyseistä toimintatapaa kutsutaan kuulemma ennakkokuitin tekemiseksi. Myyjä saa näin tekemästään myynnistä provikat. Kalliita tuotteita ei voi ostaa paikan päällä muuten kuin asioimalla myyjien kanssa. Eivät pidä arvotuotteita hyllyssä, vaan ne saa myymälästä mukaansa ainoastaan myyjien kautta. Ja myyjien kanssa pakkokommunikoidessa saa aina kaupanpäälliseksi kinastelun siitä, että onko pakko antaa henkilötietonsa vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasin muista Gigantti-ketjuista tätä ihan samaa keskustelua.

"sieltä ei pääse veks antamatta tietojaan"

https://www.vauva.fi/keskustelu/3953615/gigantissa-ostoksilla

Viesti nro 7

"Voiko tuota edes välttää mitenkään"

https://www.vauva.fi/keskustelu/3832887/tapahtui-tanaan-gigantissa?page…

Viesti nro 74

"Joskus olen antanut ihan pilipali-yhteystiedot jos myyjä vaan on inttänyt."

https://www.vauva.fi/keskustelu/3832887/tapahtui-tanaan-gigantissa?page…

Viesti nro 79

"Sinun yhteystietosi ovat rahan arvoisia"

https://www.vauva.fi/keskustelu/3832887/tapahtui-tanaan-gigantissa?page…

Viesti nro 80

Vierailija
16/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paypal ? Klarna ? Alipay ? Mobilepay ? Tarjotkaa noita jos myyjä kyselee ennen kassaa !

Taidan ens kerralla kysyä miten teillä Turvakieltoiset asiakkaat on hoidettu

Vierailija
17/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meninpä huvikseni lukemaan yrityksen tietosuojalauselmat, ja miten kamalaa tekstiä se olikaan:

"Ostaessasi tuotteita myymälässä käytämme nimeäsi tai puhelinnumeroasi tunnistetietona kassamaksuun ja voidaksemme suorittaa henkilökuntaan ja tavarantoimittajiin kohdistuvaa sisäistä laskentaa. Käsittelyn perustana on oikeutettu tarpeemme voida hallinnoida myyntiä ja toimintaa soveliaalla tavalla ja olemme päätyneet siihen, että nämä intressit ovat merkittävämpiä kuin henkilötietojesi suoja."

Jännittävää luettavaa totta tosiaan tuo teksti otsikolla Gigantti Oy Ab:n tietosuojaseloste.

https://www.gigantti.fi/cms/tietosuojalauseke/tietosuojalauseke/

olemme päätyneet siihen, että nämä intressit ovat merkittävämpiä kuin henkilötietojesi suoja...

katsomme, että organisaatiomme tällaisesta käsittelystä saama etu on suurempi kuin sinulle käsittelystä aiheutuva haitta...

intressimme käsittelyn osalta on merkittävämpi kuin henkilötietojesi suoja...

intressimme käsittelyn osalta on merkittävämpi kuin sinulle mahdollisesti aiheutuva haitta...

olemme harkinneet, että intressimme on merkittävämpi kuin sinulle mahdollisesti aiheutuva haitta...

intressimme henkilötietojesi rajoitettuun käsittelyyn tässä yhteydessä on merkittävämpi kuin käyttäjän sinulle aiheutuva mahdollinen haitta...

Vierailija
18/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tilanteessa ne tuollaisia kysyy? Ei ole koskaan kysyneet minulta ainakaan.

Multa on kysytty jopa sähköhammasharjan vaihtopäitä ostaessa "millä nimellä takuukuitti?". Vastasin, että näille ei varmaan tarvita takuuta.

Vierailija
19/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joskus olen antanut ihan pilipali-yhteystiedot jos myyjä vaan on inttänyt."

https://www.vauva.fi/keskustelu/3832887/tapahtui-tanaan-gigantissa?page…

Tämä on todennäköisesti paras tapa selvitä Gigantista ulos menettämättä hermojaan henkilötietoja tivaavalle myyjälle. Nykyään on onneksi tosi helppo mumista kasvomaskin takaa epämääräisiä vastauksia myyjien nimi-, yhteystieto- ja muihin tiedusteluihin. Ei ole nimittäin asiakkaan vika, jos myyjä kuulee väärin ja kirjaa järjestelmään väärät tiedot.

Vierailija
20/20 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olemme päätyneet siihen, että nämä intressit ovat merkittävämpiä kuin henkilötietojesi suoja...

katsomme, että organisaatiomme tällaisesta käsittelystä saama etu on suurempi kuin sinulle käsittelystä aiheutuva haitta...

intressimme käsittelyn osalta on merkittävämpi kuin henkilötietojesi suoja...

intressimme käsittelyn osalta on merkittävämpi kuin sinulle mahdollisesti aiheutuva haitta...

olemme harkinneet, että intressimme on merkittävämpi kuin sinulle mahdollisesti aiheutuva haitta...

intressimme henkilötietojesi rajoitettuun käsittelyyn tässä yhteydessä on merkittävämpi kuin käyttäjän sinulle aiheutuva mahdollinen haitta...

Ei jää kenellekään epäselväksi, että Gigantti Oy Ab on kiinnostunut enemmän omista kaupallisista intresseistä kuin heidän asiakkaidensa henkilötietojen suojasta ja henkilötietojen käsittelystä aiheutuvista haitoista.