Lastensuojelulaitoksen johtaja lävistyksistä: 'Että minun pitää omassa kodissani niitä rautanaamoja katsella'
HS tänään juttu kovamaineisesta lastensuojeluyksiköstä, jossa tiukat rajat. Yksikön johtajan suku on jo kolme sukupolvea johtanut lastensuojelulaitoksia. Johtaja harmittelee nykymenoa ja liian sallivaa lakia. Esim nuoren ulkonäköön ei saa puuttua, kun ennen lävistykset napattiin pois. 'Että minun pitää omassa kodissani niitä rautanaamoja katsoa. Lävistykset ovat terveysriski ja turvallisuusriski, ja sitä paitsi ne ovat äärettömän rumia.'
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään pidä lävityksiä kauniina, mutta en silti ole ajatellut, että jos voisin niin kieltäisin ne. Jos joku niistä tykkää niin tykätkööt, ei kukaan minun naamaani väkisin ole laittamassa niitä.
Ajattele mikä määrä CO2 turhaan syntyy niitäkin rinkuloita tehdessä.
Hyvin ammattitaidoton ja ajattelematon kommentti. Ei kerro älyn eikä sydämen lahjoista. Heidän pitäisi ammattilaisina nähdä nuori ihmisenä ja hänen sisimpäänsä, keskittyä heidän auttamiseen eikä ulkoisiin seikkoihin, jotka ovat kunkin oman määräysvallan alla.
Tämmöinen aihe ja rupesitte kerroin omia mielipiteitä lävistyksistä. Jäikö ammattikoulukin kesken?
Syöttöporsaita ja rautanaamoja ja sitten julkisen(kin) häpäisyn jälkeen ihmetellään miksi nuorilla on huono itsetunto.. Onnea media ja onnea kirjoittajat!
No onpas kamalaa jos lävistykset kielletään! Minun äitini kielsi minulta tatuoinnit ja lävistykset, ja hyvä olikin että kielsi! Maailma on rajoituksia täynnä, miksi ihmeessä osalle nuorista pitäisi opettaa ettei heidän tarvitse miettiä ulkomuotoansa yhtään? Sitten samat ihmiset valittavat kun ei töitä löydy, vaikka nassussa on kilo rautaa ja tukka on pesty viimeksi jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Syöttöporsaita ja rautanaamoja ja sitten julkisen(kin) häpäisyn jälkeen ihmetellään miksi nuorilla on huono itsetunto.. Onnea media ja onnea kirjoittajat!
Tämän maan vanhemmat sukupolvet ovat keskimäärin aivan sairasta sakkia. Ei terve ja tasapainoinen ihminen hauku ketään julkisesti tuolla tavoin. Suurten ikäluokkien tavaramerkki on se, että omassa käytöksessä ei nähdä mitään korjattavaa ja kaikki on aina nuorempien syytä, myös se, kun itsellä on paska fiilis.
Vierailija kirjoitti:
No onpas kamalaa jos lävistykset kielletään! Minun äitini kielsi minulta tatuoinnit ja lävistykset, ja hyvä olikin että kielsi! Maailma on rajoituksia täynnä, miksi ihmeessä osalle nuorista pitäisi opettaa ettei heidän tarvitse miettiä ulkomuotoansa yhtään? Sitten samat ihmiset valittavat kun ei töitä löydy, vaikka nassussa on kilo rautaa ja tukka on pesty viimeksi jouluna.
Miten ihmeessä tatuoinnit ja lävistykset kuuluu siihen, miten usein käydään pesulla...?
Asuin itse lastenkodissa teininä. Otin nenäkorun 14-vuotiaana. Yhtä hoitajaa se ärsytti. Joka kerta työvuorossaan hän väänsi minua nenästä ja sanoi, että vääntää niin kauan, kunnes koru lähtee. Sanoin, että minä en korua ota pois. Mulla on siihen sekä äitini, että omahoitajani lupa. Hän sitten suuttui ja väänsi niin kovaa, että nenän limakalvo repesi ja nenästä tuli verta. Potkaisin häntä käteen ja sanoin, että voin tehdä rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Olimme juuri syömässä ja hän oli ainoa hoitaja paikalla. Pöydässä oli minun lisäksi 8 nuorta. Yksi sanoi heti, että ”tässä sulla on 8 todistajaa jotka voi todistaa, että hoitsu veti turpaan”. Sen jälkeen ei koko tapauksesta, eikä lävistyksestä puhuttu.
Nyt siitä on aikaa 24 vuotta ja mulla on edelleen nenäkoru (ei tosin enää sama koru). Ja mun nenäkoru on aina ollut pieni nappi, ei mikään sonnin rengas.
Minun jälkeen lastenkotiin tuli nuoria, joilla oli naamassa enemmänkin rautaa, eikä heille sanottu mitään enää.
Mä niiiin odotan, että nää suuret ikäluokat kuolee pois. Ehkä helpottaa se nuortenkin paha olo, kun ei olla jatkuvasti dissaamassa ja hokemassa ”susta ei ikinä tuu mitään, toista oli meidän nuoruudessa”.
Onko ikinä ollut katkerampaa sukupolvea, kuin 40-luvulla syntyneet?!
Vierailija kirjoitti:
”En ole katkera, mutta kuitenkin.”
”Kun minä en saanut, ei saa kukaan muukaan.”
Sun kommentista oikein paistaa katkeruus.
Älä katsele! Vaihda alaa! Puhelinmyynti vois sopia. Ei tarvitse katsella rautanaamoja.
Vierailija kirjoitti:
Ai, taidan siis olla tuotantoeläin, noh ainakin aamulla peilistä katsoin ja tiettävästi olen ihan ihminen.
Ilmeisen ruma sellainen!!!
Huoh.. mikään ei näköjään muutu .( Kun olin lastikassa 90luvulla tyttöjen meikkaamiseen puututtiin uittamalla päätä lavuaarissa, yhden punkkaripojan piti valita ottiko itse kulmakorunsa pois vai irrrotettiinko se pihdeillä, seurusteleva pari ei olisi edes saanut nojata toisiinsa...
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko niitä on omassa kodissa katsoa. Aina voi alkaa tekemään jotain muuta, jos joku asia työssään ei innosta.
Totta! Onhan parempi, että lapset ovat ennemmin heitteillä, kuin että joutuvat näin kovan väkivallan alle, että joku _kertoo mielipiteensä_! Ei 80-luvulla saanut mielipiteitään sanoa ääneen. Mihin tämä maailma on menossa!
Vierailija kirjoitti:
Huoh.. mikään ei näköjään muutu .( Kun olin lastikassa 90luvulla tyttöjen meikkaamiseen puututtiin uittamalla päätä lavuaarissa, yhden punkkaripojan piti valita ottiko itse kulmakorunsa pois vai irrrotettiinko se pihdeillä, seurusteleva pari ei olisi edes saanut nojata toisiinsa...
Meidän aikaan lastenkodissa ei saanut edes seurustella. Eikä tytöt ja pojat saaneet olla samaan aikaan ulkona, eikä uimassa. Veljeni kanssa tehtiin tästä valitus ja sain poikkeusluvan olla ulkona veljeni kanssa silloin, kun äiti tai isä tuli käymään.
T. 32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän maan vanhemmat sukupolvet ovat keskimäärin aivan sairasta sakkia. Ei terve ja tasapainoinen ihminen hauku ketään julkisesti tuolla tavoin. Suurten ikäluokkien tavaramerkki on se, että omassa käytöksessä ei nähdä mitään korjattavaa ja kaikki on aina nuorempien syytä, myös se, kun itsellä on paska fiilis.
Miten ei mene jakeluun, että suuret ikäluokat ovat 1946-50 syntyneet?
Miksi tässä puhutaan lävistyksistä? Kyse oli lastensuojelulaitosten lainvastaisista rangaistuksista, esimerkiksi pitkistä eristyksistä. Eristystä ei saisi edes käyttää rangaistuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän aikaan lastenkodissa ei saanut edes seurustella. Eikä tytöt ja pojat saaneet olla samaan aikaan ulkona, eikä uimassa. Veljeni kanssa tehtiin tästä valitus ja sain poikkeusluvan olla ulkona veljeni kanssa silloin, kun äiti tai isä tuli käymään.
T. 32
Mutta tästä huolimatta suhteita syntyi ja yksi pariskunta sai lapsen 15-vuotiaina. Poika joutui koulukotiin ja tyttö lähti vauvansa kanssa ensikotiin.
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ei mene jakeluun, että suuret ikäluokat ovat 1946-50 syntyneet?
Onko joku jotain muuta väittänyt?
Johtaja elää omassa kuplassaan, jossa luulee, että on ok nimitellä nuoria nöyryyttävillä ja negatiivisilla tavoilla. Niitä nuoria, joita heitä pitäisi AUTTAA. Onko tuo arvomaailma ollut heidän auttamisfilosofiansa taustalla jo kolmen sukupolven ajan?
Ihan sama mitä kukin on mieltä, ovatko kauniita vai ei, mutta johtajan suusta sanottuna kertoo enemmän heidän asenteestaan näitä autettavia nuoria kohtaan kuin mistään muusta.