Jos et olisi ikinä juonut ja ostanut alkoholia etkä olisi korvannut sitä millään muualla, paljonko tililläsi olisi nyt extra rahaa sen myötä?
Itselläni on keskiarvo n. 10e / kk alkoholiin menevä raha.
Eli
12 kk * 10e = 120e
15 vuotta olen juonut näin
120 * 15 = 1800e
Minulla olisi extra 1800e jos en ikinä joisi tai ostaisi alkoholia.
Paljonko summa olisi sinulla? Joillain tämä summa lienee sadoissa tuhansissa? Se pistää miettimään, että onko alkoholiin tuhlaamisessa järkeä. Mitä siitä on jäänyt käteen?
Kommentit (51)
En juonut enkä ostellut Alkon tuotteitta, muulloin kun suurin perhejuhliin,
Enpä ole myöskään laskeskellut ostmatta jääneidein tuotteiden hintoja, enkä siitä saatuja säästöjä,
Kukin elää tavallaan, minä näin, sinä toisin!
Alkoholi on tuonut elämääni huippuja ja totaalisia mahalaskuja. Muuten olisi ollut niin tasapaksua ja sosiaalisesti köyhää, että olisin varmasti kuollut aikoja sitten. Rahaa siihen on kulunut ehkä 50-100e/kk 15 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tämmönen ketju... Muistuu mieleen aloitus, jossa kysyttiin, että jos sais syövän, mikä kenenkin kohdalla ois syynä. "Kaikilla" oli perimä, "kun mummullaki oli syöpä" jne. Tämän ketjun perusteella sanoisin, että varmaan se alkoholi ois monella oikea vastaus. Mutta eihän monet edes tajua sen olevan karsinogeeni.
Äitini kuoli keuhkosyöpään, ei ollut tupakoinut ikinä. Anoppini kuoli maksasyöpään, ei ollut käyttänyt alkoholia koskaan. Sisareni kuoli aivosyöpään, mieheni euirauhassyöpään. En tiedä, mitä jättivät käyttämättä tai käyttivät, syy sairastumiseen epäselvä. Alkoholia ei voi syyttää näissä tapauksissa.
Olen varmaan viimeisen 5 vuoden aikana käyttänyt 10 euroa alkoholiin, jos sitäkään. Muutamia kymppejä olisi siis säästynyt parinkymmenen vuoden aikana.
Siitä on jäänyt käteen se että tuli käyttyä opiskelija-aikana kerran bileissä. Ei harmita menetetty 10 euroa, ja tuskin olisin sen onnellisempi/onnettomampi jos olisin jättänyt käyttämättä.
Ehkä joku 100 euroa. En juo alkoholia ollenkaan, mutta olen joskus ostanut sitä ruoanlaittoon.
Tosi vähän, mahtaakohan tonniakaan olla mennyt, maksimissaan kaks. Ikää 53.
Entä paljonko olisit säästänyt, jos olisit jättänyt naudan pihvit kauppaan ja tyytynyt tavalliseen sikanautaan?
En itse voi laskea ihan suoraan. Juon nykyisin todella harvoin, max.yksi saunalonkero viikossa. Saunalonkerot on ostettu Tallinnasta, jonne olisin mennyt joka tapauksessa, vaikken olisi ostanut alkoholia.
Pahimmat kännit on vedetty paikoissa, jossa on ollut ilmaista viinaa tarjolla. Esim.firman pikkujouluissa.
Kun matkustan ulkomaille, ja tilaan baarissa oluen janoon, se maksaisi siellä yhtä paljon kuin limpsa.
Eli jos en joisi alkoholia baarissa, niin en voisi siellä kuivin suinkaan olla. Helsingissä joissan paikoissa jopa vesi maksaa!
noin 5000 menee vuodessa ryyppyreissuihin kaikkine oheistoimintoineen.
No jaa-a... kun pitäis laskea mukaan ne kaikki hullunlailla tarjoamiset ym, joihin humalassa sorrun. Toisaalta olisin varmaan ostanut niillä rahoilla esim. vaatteita tai jotain muuta järkevää.
Jos en olisi käyttänyt päihteisiin sitä summaa mitä olen käyttänyt, en kirjoittaisi tätä viestiä tässä ja nyt.