Jos et olisi ikinä juonut ja ostanut alkoholia etkä olisi korvannut sitä millään muualla, paljonko tililläsi olisi nyt extra rahaa sen myötä?
Itselläni on keskiarvo n. 10e / kk alkoholiin menevä raha.
Eli
12 kk * 10e = 120e
15 vuotta olen juonut näin
120 * 15 = 1800e
Minulla olisi extra 1800e jos en ikinä joisi tai ostaisi alkoholia.
Paljonko summa olisi sinulla? Joillain tämä summa lienee sadoissa tuhansissa? Se pistää miettimään, että onko alkoholiin tuhlaamisessa järkeä. Mitä siitä on jäänyt käteen?
Kommentit (51)
Tämmönen ketju... Muistuu mieleen aloitus, jossa kysyttiin, että jos sais syövän, mikä kenenkin kohdalla ois syynä. "Kaikilla" oli perimä, "kun mummullaki oli syöpä" jne. Tämän ketjun perusteella sanoisin, että varmaan se alkoholi ois monella oikea vastaus. Mutta eihän monet edes tajua sen olevan karsinogeeni.
No olipas kysymys. Ei niin mitään hajua. Meillä on aika mittava viinikellari, jossa on arvokkaita viinejä, vintageshampanjoita jne. Baarikaappi on täynnä muita alkoholijuomia.
Iso osa on lahjaksi saatuja, mutta ostamme myös aina laatikollisen tai pari viiniä, kun tulee hyvä tarjous. Vielä ei ole oltu siinä tilanteessa, että olisi pitänyt laskea riittääkö rahat juomiin.
Aloitin alkoholin käytön vuonna -98, mutta ei sitä ole kovin paljon tullut käytettyä. Vuosina 2008 ja 2009 en varmaan juonut tai ostanut alkoholia kertaakaan. On voinut muutama muukin vuosi jäädä kokonaan väliin. Tosi vaikea laskea tuollaisia.
Raittiina olisin varmaan mennyt narun jatkoksi jo aikoja sitten.
Ei aavistustakaan. Joskus menee enemmän, joskus vähemmän. Tällä viikolla mennyt ehkä 50 euroa kotiin ostettuun viinin. Koitan rajoittaa ulkona juomista ellen ole lomamatkalla ja nyt aion ottaa pari kuukauden tauon juomiseen kokonaan.
Oon nyt 34-vuotias ja varmaan maksimissaan 200 €:a on mennyt koko elämän aikana. Juon tosi vähän. Mutta älkää kysykö paljonko rahaa on mennyt kirjoihin, en uskalla laskea!
Enemmän minulla on mennyt rahaa erikoiskahveihin kuin alkoholiin. Latteja juon päivittäin, viiniä vain viikottain.
Äkkilaskemalta 117 000 e, olen 47 v.
Varmaan samoja lukemia kuin ap:llakin eli pari tonnia. Tai no, veikkaan että tuo summa on alakanttiin.
Toisaalta, silloin yhden kerran kun lähdin ryyppäämään reilu parikymppisenä, löysin mieheni. Mieheni on hyvätuloinen ja mahdollistanut paremman asumisen, hienomman auton yms. Jos olisin ollut ikäni absolutisti, olisi monet hauskat bileet jääneet välistä ja tuskin olisin miestäkään mistään lenkkipolulta/kirjastosta löytänyt. Sanoisin siis, että olen kyllä saanut rahalle vastinetta.
On siihen mennyt ainakin 50 000 elämäni aikana. Vähän riippuu mitä siihen laskentaan. Laajasti otettuna on enemmänkin, about 100 000. Kaikenlaisia reissuja on tullu tehtyä ihan vaan sen vuoksi, että on ryypätty siellä reissussa nimittän. Ravintolassa ryypätessä ajellaan usein taksilla ja syödään ravintoloissa jne.
Paljon vähemmän ois tilillä, tein kännissä kaikki koulujutut aina, ja luin kokeisiin myös.
Selvinpäin pääse yhtä sivua pidemmälle kirjassa tai ekaa riviä esseessä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä monilla voisi olla aika suuri portfolio näillä rahoilla, osinkotuotot 5%, lasketaan mukaan osakemarkkinoiden keskimääräiset tuplaantumiset 10v aikaväleillä, monella voisi olla 200k portfolio ja 10k vuositulo pelkistä osingoista.
Mutta ryyppääminen on kai tärkeämpää.
Jotenkin elämäsi tuntuu kovin surulliselta, jos kaikki rahat on pakko sijoituksiin laittaa. Mitään ei voi itseensä ja nautintoihin laittaa?
Itse tykkään hyvistä single malt viskeistä. Ostan vuosittain 5 tai 6 pulloa. Hintaa näillä 100-500€. Toki paremminhan ne rahat luultavasti tuottaisi rahastoissa tai osakkeissa, mutta omalle nautinnolle on vaikea hintaa laittaa. Itse nautin viskien mausta ja siitä rentoutuneesta fiiliksestä minkä niistä saan.
Täysi-ikäisyyttä takana 12 vuotta. Ostan yhden 2-3e hintaisen alkoholijuoman kaupasta ehkä 8 kertaa vuodessa, nuorempana harvemmin kun en opiskelija-aikana raaskinut laittaa rahaa kalliiseen alkoholiin. (Joo, olin tosi menevä tyyppi parikymppisenä) Pari kertaa olen ostanut jonkin 5e viinipullon ruoanlaittoon. 200-300 euroa olisi ehkä säästynyt jos olisi jättänyt alkoholit ostamatta.
Mitä väliä kun ei sitä takaskaan saa. Varmasti satoja tuhansia euroja, en jaksa laskea. Otan mielummin huikan taas ja jatkan pohdintaa aiheesta miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon vähemmän ois tilillä, tein kännissä kaikki koulujutut aina, ja luin kokeisiin myös.
Selvinpäin pääse yhtä sivua pidemmälle kirjassa tai ekaa riviä esseessä.
Sama, alko auttanut aika moneen asiaan paineistetusta työstä keskittymisvaikeuksiin ja jännitykseen. Turha siis laskea siihen menneitä rahoja, kun ilman sitä olisin varmaan luultavasti narun jatkona, tai lamautettuna vahvalla lääkityksellä/ huumeilla vähintäänkin.
varmaan 50.000 euroa, ainakin. Todennäköisesti paljon enemmän. Mutta mitä sitten? Minun elämääni ei raha hallitse, en mittaa arvoani sillä onko minulla rahaa vai ei. Ja että onko minulla osakkeita vai ei. Viimeisessä palttoossa ei taskuja ole mihin niitä varakkuuksia sitten laittaisi. Elätän itseni ja käytän rahani miten haluan, turha on muiden arvostella. M39
Paljon menee rahaa viinaan, mutta menee sitä paljon kaikkeen turhaankin.