MILLAINEN IHMINEN heittää pantilliset tölkit ja pullot ROSKIKSEEN? Ihmetytti löytää muovipussillinen panttitölkkejä kerrostalon roskiksesta
Vein roskat kerrostalon roskikseen ja sieltä löytyi muovikassillinen tölkkejä, olutta ja limpparia muun muassa. Eikä ollut virolaisia tölkkejä vaan ihan suomalaisia pantillisia tölkkejä.
Parin sadan metrin päässä olisi ollut lidl mutta tämä ihminen ei vaivautunut viemään? No onneksi minä otin ja vein ja tein 3 euroa tällä roskiskäynnillä.
Millainen ihminen ylipäätänsä on sellainen, joka ei huoli pantteja ja heittää ne menemään roskikseen? Edes Bill Gates ei ole niin rikas, etteikö kannattaisi viedä pantteja kauppaan.
En voi ymmärtää miksi ihmiset heittää rahaa maahan, tai eivät poimi rahaa maasta kun näkee 15 centin tölkkejä maassa. Kummallisia ihmisiä kun ei raha kelpaa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Meillä romanit kiertää joka ikinen päivä roskikset.Asukkaat jättää heille tölkit ja pullot erikseen pakattuna.
Onpas teillä huomaavaisia asukkaita! - Kertomasi toi mieleen, että kaipaan hieman asumisaikaani taloyhtiössä, jossa lehtiroskiksen yhteydessä oli hylly, jolle saattoi kukin vuorollaan halutessaan jättää mielestään vielä lukukelpoisia (kuva)lehtiä sen sijaan, etä olsi heittänyt ne suoraan pois, muiden paperiroskien sekaan. - Niinpä sitten moni sai lukea mmm. minula jääneitä ekniikan maailmoja ja Newsweekiä ja vasaavasti minä sain luettavaksi monta eri (ns.) naistenlehteä.
Ainakin yksi kehitysvammainen tuttuni, kun ei osaa viedä palautukseen.
En tiedä. Eilen löytyi katoksesta kolme pussillista oluttölkkejä, veikkaan, että saan niistä noin seitsemän euroa. Kyllä mulle työttömälle hilut kelpaa.
Tuilla eläjä.
Toimin aikanaan opettajana lukiossa, missä opiskeli nuoria hyvin monentaustaisista perheistä - päivän päätteeksi noukin aina useamman kola/energiajuomatölkin jätesäkkiin kaappiin odottamaan. Ryhdyin tarkkailemaan kuka niitä oikein roskiin heittää niin pääsääntöisesti kyse oli sellaisista opiskelijoista, jotka tulivat tukia saavista perheistä (mistäkö tiedän - no esim siitä että joku perusteli kirjattomuuttaan sillä ettei sossun rahat olleet vielä tulleet...)
Toki sitten moni tukia saava perhe lypsy mättää kerätä niitä pulloja lisärahan takia.
Ja mitä tapahtui minun pulloilleni? Niistä tuli aina kevääksi kelpo stipendi jollekin yritteliäämmälle nuorelle.
En säilyttele nurkissani, enkä kanniskele ympäriinsä yhtään käytettyä pulloa tai tölkkiä, jossa on ollut jotakin muuta, kuin vettä.
Käytetyt vesipullot jätän erikseen pussissa roskien oheen tai annan koululaisten oveltaovelle - keräyksiin.
Ajatuskin, että pitäisi haistella, säilytellä ja hiplata likaisia, sokeri- ym. klähmäisiä puteleita on vastemielinen. Maksan ilomielin pantista ja heitän likaiset roskat hyvällä omallatunnolla roskikseen.
No itselläni ainaki on kertynyt niin paljon pulloja kotiin, etten haluu niit yhtää enempää. Jos oon jossain muualla ku kotona niin en rupee kantaa kotiin aina niitä, aina ei oo käski käytössä tms. Mut kyl mä kotona säilytän ja vien kauppaan.
Miksen mä tee tollasia löytöjä kuin ap?
Mä keräään pyörälenkillä aina kaikki purkit talteen, jos ei ole pantillinen niin sitten metallikeräykseen. Isot rahat joka kesä tienaan ja kaikki on kotiin päin
Joskus on niin paha krapula että pakko heittää pullokassit mäkeen.
Minä. Lopetin ihan kaiken kierrättämisen kun alkoi vituttamaan tämä ilmastovouhotus.
Todennäköisesti mun duunikaveri. Hän heittää kaikki tölkit roskikseen. Samoin jos on hiluja taskussa, niin heittää ne suoraan roskiin tai kadulle. Ei todellakaan keräile niitä.
Hän ei liiemmin pese vaatteitaan, vaan ostaa uusia likaantuneiden tilalle. Ja likaantuneet vaatteet menee roskiin.
Viime kesänä hän unohti uuden kännykkänsä ravintolan terassille. Ei jaksanut seuraavana päivänä noutaa sitä sieltä, vaan pisti taksin asialle, ja maksoi siitä ilosta toista sataa euroa.
Ja kun hän kyllästyi vuoden vanhaan fillariinsa, jätti sen kadun kulmaan lukitsemattomana, että joku voi napata sen jos huvittaa. Ja olihan jotain huvittanut.
Tämä duunikaveri ei ole mikään keräilijäluonne saatikka säästäväinen, vaan enemmän sellainen huoleton oman tiensä kulkija.
Vierailija kirjoitti:
Tuilla eläjä.
Toimin aikanaan opettajana lukiossa, missä opiskeli nuoria hyvin monentaustaisista perheistä - päivän päätteeksi noukin aina useamman kola/energiajuomatölkin jätesäkkiin kaappiin odottamaan. Ryhdyin tarkkailemaan kuka niitä oikein roskiin heittää niin pääsääntöisesti kyse oli sellaisista opiskelijoista, jotka tulivat tukia saavista perheistä (mistäkö tiedän - no esim siitä että joku perusteli kirjattomuuttaan sillä ettei sossun rahat olleet vielä tulleet...)Toki sitten moni tukia saava perhe lypsy mättää kerätä niitä pulloja lisärahan takia.
Ja mitä tapahtui minun pulloilleni? Niistä tuli aina kevääksi kelpo stipendi jollekin yritteliäämmälle nuorelle.
Kävisi enemmänkin järkeen, että tuilla elävät nimenomaan veisi pantit kauppaan kun on muutenkin vähyyttä.
Vauraammat ja vaikka perinnön saaneet taas voivat olla sellaisia, jotka eivät vaivaudu viemään hiluja kauppaan. Vaikka kaikissa tapauksissa ilmainen extra raha on fiksua ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdyin tarkkailemaan kuka niitä oikein roskiin heittää niin pääsääntöisesti kyse oli sellaisista opiskelijoista, jotka tulivat tukia saavista perheistä
---
Tosissasiko kerrot, ettet jakanut stipendejä koulumenestyksen perusteella, vaan siksi, että oppilas ei juonut limsoja, tai jos joi, niin palautti pullot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhdyin tarkkailemaan kuka niitä oikein roskiin heittää niin pääsääntöisesti kyse oli sellaisista opiskelijoista, jotka tulivat tukia saavista perheistä
---
Tosissasiko kerrot, ettet jakanut stipendejä koulumenestyksen perusteella, vaan siksi, että oppilas ei juonut limsoja, tai jos joi, niin palautti pullot?
Huoh mikä väärinkäsitys - mutta ei koulumenestyksen suoraan vaan sellaiselle nuorelle joka teki paljon töitä kehittyäkseen omasta tasostaan eteenpäin. Ja toki stipendien saajat päätettiin opettajankokouksessa eikä kai kukaan ope mitään ’omia stipendejään’ jakele. Mutta kaikki normi stipendit oli niille luokkien parhaille, ei sille sinnikkäälle puurtajalle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla eläjä.
Toimin aikanaan opettajana lukiossa, missä opiskeli nuoria hyvin monentaustaisista perheistä - päivän päätteeksi noukin aina useamman kola/energiajuomatölkin jätesäkkiin kaappiin odottamaan. Ryhdyin tarkkailemaan kuka niitä oikein roskiin heittää niin pääsääntöisesti kyse oli sellaisista opiskelijoista, jotka tulivat tukia saavista perheistä (mistäkö tiedän - no esim siitä että joku perusteli kirjattomuuttaan sillä ettei sossun rahat olleet vielä tulleet...)Toki sitten moni tukia saava perhe lypsy mättää kerätä niitä pulloja lisärahan takia.
Kävisi enemmänkin järkeen, että tuilla elävät nimenomaan veisi pantit kauppaan kun on muutenkin vähyyttä.
Vauraammat ja vaikka perinnön saaneet taas voivat olla sellaisia, jotka eivät vaivaudu viemään hiluja kauppaan. Vaikka kaikissa tapauksissa ilmainen extra raha on fiksua ottaa vastaan.
Niinhän se kävisi, mutta maailmassa on monta ihmeellistä ja epäloogista asiaa. Joku varmaan ei vain halunnut leimautua nuoreksi, jonka täytyy kerätä pullorahatkin?
Laiskuus ja välinpitämättömyys syynä moiseen. Eivät vain viitsi nähdä vaivaa, että vievät tölkit palautuspisteeseen. Jaksavat kyllä niitä täysinä raahata kaupasta.
Vien pullot ostarille ja annan ne eräälle suomalaiselle vanhalle naiselle palautettavaksi. Sovimme, että tuon pullot joka toinen keskiviikko.
Air-bnb -vuokralainen, joka ei tunne maan tapoja.
Järveenkö pitäisi heittää? Tai mereen?