Saako lentokoneessa syödä omia eväitä?
Perheen kanssa ensimmäinen lentoreissu Espanjaan. Vaan miten on eväiden laita. Saako omia syödä jos niitä ottaa koneeseen käsimatkatavarana?
Kommentit (46)
No luulisi saavan jos 6h junamatkallakin saa. Ihan kunnon murkinat termareissa.
Mä otan aina pitkälle lennolle eväitä. Erilaisia hedelmiä, pikkutomaatteja ja jotakin voileipä/juustosarvi/minipizza -tyyppistä ruokaa (itse tehdyt ja pakastetut). Joskus otan myös pieniä pakastettuja korvapuusteja tms. juoman kanssa nautittavaksi. Pakastetut tuotteet säilyvät hieman pitempään, ja ovat valmiiksi sulaneet kun nälkä iskee. Lentokoneruoka on usein syömäkelvotonta, joten nälkä saattaa tulla pitkällä lennolla. Minulle ei ruoka maistu ennen lentoa, enkä pysty syömään niin hyvin, jotta jaksaisin 10 - 14 tunnin matkaa syömättä.
On yleinen harhaluulo, ettei koneeseen saisi tuoda omia ruokia. Itselläni avautui silmät 15 vuotta sitten, kun Helsinki-Vantaalla turvatarkastuksessa edellä menevä matkustaja heitti läpivalaisuhihnalle Kotipizzan laatikon. Läpi meni heittämällä. Tämä matkustaja tuli samaan koneeseen parin penkkirivin päähän ja katselin kateellisena kun hän soi pizzaansa. Sittemmin tehnyt itsekin samat.
Koneessa saa syödä omia eväitä mutta niiden tuominen maahan voi olla kohteesta riippuen kiellettyä. Eli pitäkää huolta siitä että jos olette matkustamassa elintarvikkeiden tuontia rajoittavaan maahan niin laitatte yli jääneet ja tuontisäännösten vastaiset eväkset roskiin ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Miniluumu- ja kirsikkatomaatit, pähkinät, rusinat, mysli- ja välipalapatukat, hedelmälohkot ja -viipaleet, Skyr rahkat. Eivät haise voimakkaasti muiden matkustajien nenään ja pitävät nälän poissa. Espanjaan on niin lyhyt lentoaika, että noilla esimerkiksi pärjää vallan mainiosti. Tietenkin mahdolliset allergiat huomioiden.
Tuo rahka ei kyllä mene läpi turvatarkastuksesta.
No kuule ei mikään lentoyhtiö enää tarjoa Euroopan sisäisillä lennoilla ruokaa, ellet matkusta business-luokassa tai economy plussassa. Ja ne istettavatkin ruoat ovat varsin vaatimattomia ja usein loppu, ellet tilaa etukäteen.