Saako lentokoneessa syödä omia eväitä?
Perheen kanssa ensimmäinen lentoreissu Espanjaan. Vaan miten on eväiden laita. Saako omia syödä jos niitä ottaa koneeseen käsimatkatavarana?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä saa, mutta ei ole suotavaa kanssamatkustajien vuoksi. Ei pls ainakaan kananmunaa eikä tonnikalaa!
Esimerkiksi KLM:n lennoilla tarjotaan usein munavoileipiä ihan lentoyhtiön puolesta. Miten eväsleipä eroaa tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Erikoistuokavalioiset ja pikkulapset saa.
Juju onkin sitten siinä, mikä on lentoemon valta alkaa kyseenalaistamaan perunamuusiläskisoosi-dieetillä olevan ihmisen oikeutta omaan ruokaansa.
Mihinköhän tämä rajoitus muka perustuu? Yleisimmin käytetyillä lentoyhtiöillä, kuten Finnair tai Norwegian, saa kyllä syödä aivan vapaasti. Saahan junassakin syödä eväitä, vaikka myös niissä on ravintolapalvelut. Matkustan viidestä kymmeneen kertaan vuodessa, sekä loma- että työmatkoilla, ja minulla on poikkeuksetta omat eväät. Koskaan ei tästä ole tullut mitään sanomista.
Saako ravintolaan mennä syömään omia eväitä? Miksi asia olisi erilainen jos ravintola lentäisi ilmassa?
Vaikkapa siksi, että lentokone ei ole ravintola. Typerä vertaus. Lentokone on kulkuväline, jossa on lisäksi ravintolapalveluita. Saat syödä omia eväitä myös junassa ja laivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle, joka olen matkustanut lähinnä kansallisilla lentoyhtiöillä tai skandinaavisilla, missä välissä edes ehtii tulla niin nälkä ettei lentokoneen tarjoilut riitä? Vähän päästä on joku laittamassa eteen ateriaa tai välipalaa tai kahvia.
Kiinnostaisi, minkänimisillä lentoyhtiöillä ei ole tarjoilua. Olen itse lentoa tilatessani joutunut rastittamaan, millaisen aterian eri vaihtoehdoista haluan.
Mannertenvälisillä lennoilla ateriat sisältyvät lipun hintaan, mutta Euroopan sisäisillä ei. Lämmin ateria maksaa 10-15 euroa ja se joko tilataan etukäteen lipunoston yhteydessä tai valitaan ruokalistalta koneessa. Varmasti tähän on varaa, jos on varaa lentolippuunkin, mutta monille lentokoneruoan hinta-laatusuhteen vuoksi omat eväät on mieluisampi vaihtoehto. Monilla on myös erilaisia ruokarajoitteita.
Välimerelle lento kestää noin neljä tuntia, Kanariansaarille kuusi. Lisäksi on huomioitava odotusaika lentokentällä sekä matkustusaika kodista lentokentälle. Kaikki lentomatkustajat eivät asu Helsingissä.
Olen tuo kysyjä, ja saanut EU-alueella ateriat matkan hintaan. Myös kaikki juomat ovat kuuluneet lipun hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle, joka olen matkustanut lähinnä kansallisilla lentoyhtiöillä tai skandinaavisilla, missä välissä edes ehtii tulla niin nälkä ettei lentokoneen tarjoilut riitä? Vähän päästä on joku laittamassa eteen ateriaa tai välipalaa tai kahvia.
Kiinnostaisi, minkänimisillä lentoyhtiöillä ei ole tarjoilua. Olen itse lentoa tilatessani joutunut rastittamaan, millaisen aterian eri vaihtoehdoista haluan.
Norwegianilla ollaan paljon lennetty. Valikoima on erittäin rajallinen ja se nirson lapsen toivoma ruoka voi olla loppu. Lisäksi esim. sipsejä saa koneessa pikkuruisen boxin siihen hintaa kuin kaupasta 2 isoa tuubia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Erikoistuokavalioiset ja pikkulapset saa.
Juju onkin sitten siinä, mikä on lentoemon valta alkaa kyseenalaistamaan perunamuusiläskisoosi-dieetillä olevan ihmisen oikeutta omaan ruokaansa.
Mihinköhän tämä rajoitus muka perustuu? Yleisimmin käytetyillä lentoyhtiöillä, kuten Finnair tai Norwegian, saa kyllä syödä aivan vapaasti. Saahan junassakin syödä eväitä, vaikka myös niissä on ravintolapalvelut. Matkustan viidestä kymmeneen kertaan vuodessa, sekä loma- että työmatkoilla, ja minulla on poikkeuksetta omat eväät. Koskaan ei tästä ole tullut mitään sanomista.
Saako ravintolaan mennä syömään omia eväitä? Miksi asia olisi erilainen jos ravintola lentäisi ilmassa?
Vaikkapa siksi, että lentokone ei ole ravintola. Typerä vertaus. Lentokone on kulkuväline, jossa on lisäksi ravintolapalveluita. Saat syödä omia eväitä myös junassa ja laivalla.
Onhan se silloin ravintola kun siellä myydään ruoka-annoksia asiakkaille. Jos se lentokone olisi pultattu maahan kiinni se olisi vain hassun näköinen ravintola.
Olen toiminut lentoemäntänä, joten voin varmuudella sanoa että todellakin saa syödä omia eväitä.
Omien eväiden syömisestä ei ole mitään haittaa kunhan ei roskaa. Omia alkoholijuomia ei saa juoda. Mielestäni on kohteliastakin tuoda omia eväitä, koska lentokone ei todellakaan ole mikään lentävä ravintola. On myös asiakkaita, jotka yrittävät pyyttä ekstraruokaa, valittavat etteivät voi syödä koska erikoisruokavalio (eivätkä ole tilanneet etukäteen...), tai sanovat että on jo nälkä tai valittavat että lapset haluavat toisenlaista ruokaa. Näissä tilanteissa mietin aina että miksei tuo omia eväitä, jos tietää vaikka että lapsi on supernirso tai ettei itse kestä nälkää.
Tosiaan joskus tuli sanomista, kun avattiin omat oluet kotimaan lennolla. Siellä kun ei ollut olutta tarjolla.
Toisella kerralla, Finskin lennolla, oli koneessa cateringin lakon vuoksi tarjolla vain vettä. Lentoemännät osoittivat pelisilmää ja antoivat muovimukit omien tax-free-juomien nauttimiseen.
Saa, lentokone ei oo mikään finkinon elokuvateatteri jossa vartiat tulevat ja maadoittavat sinut lattiaan, jis rikot sääntöjä mussuttamalla omia antimia.
10€ popparit, raaka aineet 20ct.
Ja vot, hapansilakka purkki vaan auki heti kun renkaat ilmassa ja voileipien tekoon, ei sitä nyt mitään 8 tunnin lentoa jaksa ilman hiukopalaa.
mä otan aina välipalapatukoita ja sen sellasta. Mulla on aina ruokaa muokana varalta, jos tulee nälkä. Vaikka ois vaan kahen tunnin matka. Otan semmosta syötävää, että säilyy, vaikka ei tuliskaan syötyä sitä
Ap:lla lienee ruumassa yhdessä laukussa ruuat koko Espanjan reissun ajaksi.
Kannattaa miettiä se homma niin, ettei tarvitse lentokoneessa käydä kakalla. Se haju on sitten hirveä koko koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus jollain halpislentoyhtiön (fly scoot muistaakseni) lennolla kuulutettiin, että omat evät ovat kielletty. Olimme pakanneet voileipiä ja pähkinöitä mukaan ja söimme ne kyllä lennon aikana, eikä kukaan mitään sanonut, mutta tosiaan riippuu lentoyhtiön käytännöstä.
Nuo pähkinät olisi ihan huomaavaista jättää maassa syötäväksi, siitä kun saattaa olla jonkun henki kiinni. Joskus ihan senkin takia kielletään pähkinöiden syönti lennolla että tiedetään kyydissä olevan pahasti allerginen henkilö.
Voisiko lentoemännän houkutella kuumentamaan uuninsa jotta oman pitkon saa lämmitettyä?
Ei ole tullut mieleenikään ottaa omia eväitä lentokoneeseen. Olen lentänyt niin mannertenvälisiä kuin Euroopan ja kotimaan lentoja. No ehkä jos olisi diabeetikko, siinä olisi tolkkua.
Saa. Käsittääkseni myös nesteitä, jotka on ostettu/hankittu turvatarkastuksen jälkeen.Tietenkin riippuu kohteesra, onko kielletty viemästä tiettyjä elintarvikkeita, mutta jos ne on mahassa ennen maahanlaskua, niin problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut lentoemäntänä, joten voin varmuudella sanoa että todellakin saa syödä omia eväitä.
Omien eväiden syömisestä ei ole mitään haittaa kunhan ei roskaa. Omia alkoholijuomia ei saa juoda. Mielestäni on kohteliastakin tuoda omia eväitä, koska lentokone ei todellakaan ole mikään lentävä ravintola. On myös asiakkaita, jotka yrittävät pyyttä ekstraruokaa, valittavat etteivät voi syödä koska erikoisruokavalio (eivätkä ole tilanneet etukäteen...), tai sanovat että on jo nälkä tai valittavat että lapset haluavat toisenlaista ruokaa. Näissä tilanteissa mietin aina että miksei tuo omia eväitä, jos tietää vaikka että lapsi on supernirso tai ettei itse kestä nälkää.
Hyviä vinkkejä! Tosiaan siististi ja roskaamatta syöminen ei pitäisi häiritä ketään.
Kyllä saa. Meillä on usein kolmioleipiä ja valmiiksi pilkottuja hedelmiä ja proteiinipatukoita tms. Helsingin kentällä on nykyään hyvät kaupat mistä voi ostaa eväät, jos ei kotona laita. Koneesta ostetaan vain juomat. Monilla yhtiöillä on niin surkeat ja kalliit ruuat, että ollaan päädytty etenkin lyhyillä Euroopan lennoilla omiin eväisiin, jos ei olla paria, kolmea tuntia kokonaan ilman.
Jos on vähän pitempi lento esim. Finnairilla, ollaan tilattu ateriat. Kaukolennoillahan useimmiten ruuat kuuluu hintaan.
Joidenkin mielestä on noloa syödä omia eväitä koneessa, miksi olisi, ei se lentokone ole sen hienompi matkustusväline kuin muutkaan. Monille ihan arkipäivää.
LMAO AP'n kaltaisen kannattaisi ihan vaan jäädä kotiin :D Vauvapalstalta pitää tulla hakemaan apua matkustamiseen...
Kysy nyt samalla kannsa että kuinka aikaisin lentokentällä pitää olla. Kun teille tampiolle saattaa tulla yllätyksenä että siellä lentsikkakentällä on TURVATARKASTUS! Ja alkavat ottamaan koneeseen aikaisemmin :)
Yllätyksenä saattaa tulla sekin että check inin voit tehdä nykymaailmassa jopa INTERNETSISSÄ!
Ja muista nesteet!
Eksytte kuitenkin.....
Mannertenvälisillä lennoilla ateriat sisältyvät lipun hintaan, mutta Euroopan sisäisillä ei. Lämmin ateria maksaa 10-15 euroa ja se joko tilataan etukäteen lipunoston yhteydessä tai valitaan ruokalistalta koneessa. Varmasti tähän on varaa, jos on varaa lentolippuunkin, mutta monille lentokoneruoan hinta-laatusuhteen vuoksi omat eväät on mieluisampi vaihtoehto. Monilla on myös erilaisia ruokarajoitteita.
Välimerelle lento kestää noin neljä tuntia, Kanariansaarille kuusi. Lisäksi on huomioitava odotusaika lentokentällä sekä matkustusaika kodista lentokentälle. Kaikki lentomatkustajat eivät asu Helsingissä.