Onko jauheliha sinusta "perustuote"?
Tarkoitan "perustuotteella" että syöt sitä säännöllisesti tai pidät aina pakkasessa tai jääkaapissa. Kun ajattelee jauhelihaa itsessään niin se on halvimmillaan aika oksettava tuote - jotain sekalihaa puristettuna nuudeliksi. Moni silti pitää sitä suunnilleen arkiruuan kulmakivenä, vakiotäytteenä pizzassa jne. JA nimenomaan sitä halvinta ja huonointa sellaista. Itse en ole koskaan edes oppinut tykkäämään siitä, joku Tartar hyvässä raflassa on jees mutta sekin ihan eri juttu.
Kommentit (118)
Pakkasessa on aina useita kiloja hirven jauhelihaa. En ihan viikottain käytä
Mul on pakkasessa aina nautakymppiä paketti.
Kastikkeissa vakioaines. Yhdestä 400 g paketista riittää neljään lounaaseen. Joskus kyl ahnehdin enemmänkin.
No jos vertaa vaikka juusttoon jota tulee päivittäin leivän päälle laitettua, niin ei jauhis todellakaan ole perustuote. Kerran viikossa tai joka toinen viikko tulee siitä tehtyä ruokaa.
Ap:lle sanoisin, että halpa ei tarkoita huonoa. Ap varmaan syö eläimestä vain rasvattomat fileet, jotka on ravinnollisesti sitä huonointa kamaa.
On se mulle perustuote, aika usein pakasteessa on paketti tai parikin. Ostan yleensä vähärasvaista nauta-sikajauhelihaa, joka maksaa vähän alle 3 € per 400 g. Kaikkein halvin maksaisi alle 2 €, mutta se on paljon rasvaisempaa.
Mitä tarkoitat halvimmalla jauhelihalla? En tiedä yhtään miten korkealle tasolle jauhelihoja menee.
Jauheliha on lattialta lakaistua kuraa.
Liha tuoksuu muutenkin ruumishuoneelle. Mielummin syön jotain muuta.
Jauhelihaa ei kannata jääkaapissa hautoa. Yleensä valmistan sen ostopäivänä ja katson ostaessa, että käyttöaikaa on runsaasti edessä, mitään viimeisen päivän jauhelihoja en osta vaikka olisi -30%.
Perusruokaa. Kyllä sitä vähintään kahdesti viikossa laitetaan. Ei silti jääkaapissa aina ole, mutta jos ei ole niin sitten on kokolihaa, pihviä, kanaa tai kalaa. Perusruokaa.
Kurko kirjoitti:
Jauhelihaa ei kannata jääkaapissa hautoa. Yleensä valmistan sen ostopäivänä ja katson ostaessa, että käyttöaikaa on runsaasti edessä, mitään viimeisen päivän jauhelihoja en osta vaikka olisi -30%.
Sama juttu, harmaantuvatkin lähellä viimeistä käyttöpäivää.
Sillä tavalla perustuote, että helppo tehdä erilaisia ruokia. Meillä ei pidetä jauhelihaa aina pakkasessa, vaan ostetaan tarpeen mukaan. Jauhelihasta tehdään lähinnä lihapullia tai -mureketta, kaalilaatikkoa, -pataa ja -kääryleitä. Ei kovin usein tokikaan. Pizzaan minusta jauheliha ei käy. En tykkää.
Koiralle ostin usein jauhelihaa kyllä aiemmin, mutta nyt vanhan koiran maha ei enää sitä oikein kestä, joten se on jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kurko kirjoitti:
Oikeasti liha on luonnostaan harmaata, jos se on punaista se on värjätty.
Mulle se ei ole perusruokaa. Syön punaista lihaa ehkä kerran kuussa tai kahdessa, koska se ei ole terveellistä. Broileri on mulle enemmän perustuote.
Vierailija kirjoitti:
Mulle se ei ole perusruokaa. Syön punaista lihaa ehkä kerran kuussa tai kahdessa, koska se ei ole terveellistä. Broileri on mulle enemmän perustuote.
Miksi miellät punaisen lihan epäterveelliseksi?
En käytä jauhelihaa ollenkaan. Kasvissyöjä kun olen, niin tumma soijarouhe on korvannut jo vuosikausia jauhelihan. Soijarouhe sopii tacoihin, kasvislasagneen, chili con soija, bolognese jne. Kokeilkaapa muutkin! Soijarouhe säilyy hyvin kaapissa. Edullistakin se on.
Vesi on perus tuote. Vesi on monipuolisin ruoka. 2-3litraa päivässä.
1,5litraa vähintään, VÄHINTÄÄN!
Vegetaristi kirjoitti:
En käytä jauhelihaa ollenkaan. Kasvissyöjä kun olen, niin tumma soijarouhe on korvannut jo vuosikausia jauhelihan. Soijarouhe sopii tacoihin, kasvislasagneen, chili con soija, bolognese jne. Kokeilkaapa muutkin! Soijarouhe säilyy hyvin kaapissa. Edullistakin se on.
Ei takuulla kokeilla, halutaan syödä aitoa ruokaa.
Ei suinkaan se ole mikään perustuote vaan erittäin kylddyrellien ihmisten yleellisyystuote. Jauheliha ja aito shampanja ovat vakiosyötävää paremmissa hoveissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurko kirjoitti:
Oikeasti liha on luonnostaan harmaata, jos se on punaista se on värjätty.
Joka tapauksessa oksettava väri raa'assa lihassa.
no en aina pidä jääkaapissa tietenkään. Silloin tällöin ostetaan ja tehdään esim. lihapullia. Pakkasessa on yleensä aina paketti varalta, en kyllä oikeastaan tiedä miksi. Se on joku ihme tapa?