Perheellämme EI OLE VARAA savukalaan
Eli mistä tulee tämä ajatus, että savukala on vain varakkaiden syötäväksi tarkoitettu. Kyllä se makupala maistuu yhtä hyvältä köyhänkin suussa. Onko se oikein, että rikkaan lapset saavat savukalaa pöytään, mutta meidän lapsemme jäävät ilman? Ei ole oikein.
Ei meillä ole rahoja maksaa 17 € 500 g:n palasta. Yhtään emme saa edes saa ahneelta kauppiaalta alennusta. Onko se häpeä? Kyllä on. Kauppiaan ja yhteiskunnan häpeä: emme elä tasa-arvoisesti tässä maassa!
Makaronia taas 😣
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Ai että tulee taas HÖLMÖJÄ neuvoja!! Meinas suoni katketa päästö, kun suutun!! Asumme kerrostalossa, ei meillä ole venettä!!! Saatikka mahdollisuutta savustaa. Älyvapaata!!! Eipä kukaan tarjonnut taloudellista apua... Pistipä silmään!!!!
AP
Onkimseen ei tarvitse venettä ja savustuspussin (pari euroa) voi laittaa sähköuuniin. Tai osta silakkaa ja savusta ne.
Vaikka olenkin varoissani, en silti osta kaupan savukalaa, itse savustamalla saa parempaa ja saa syödä sen lämpimänä eikä jääkaapissa pilattuna.
Vierailija kirjoitti:
Ai että tulee taas HÖLMÖJÄ neuvoja!! Meinas suoni katketa päästö, kun suutun!! Asumme kerrostalossa, ei meillä ole venettä!!! Saatikka mahdollisuutta savustaa. Älyvapaata!!! Eipä kukaan tarjonnut taloudellista apua... Pistipä silmään!!!!
AP
Onkia voi rannastakin tai laiturin nokasta. Savustuksen voi suorittaa ulkona.
Miksi teidän pitäisi alennusta saada? Leipä se kalastajankin on tienattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me savustamme itse. Savustin tosiaan 39€ ja kympilläkin saa välillä lohta/kilo. Aika pian on savustin maksettu ja sitä voi käyttää vuosia.
Jatkan vielä - jos savustatte tyyliin kerran vuodessa halvin vaihtoehto on savustuspussi, hinta 2,19€ prismassa. Eli kilohinnaksi tulee n 12€
Miten kilohinnaksi tulee 12e, jos kaupasta ei saa kalaa alle 17e kilo?
Sinccis
Nyt puhun tietenkin rasvaisesta kalasta, joka parhaiten kestää savustusta.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
AP
Voi että, ku Ap on HÖLMÖ tyhjän naukuja.
Savukala on oikeus. Ainakin pitäisi olla. Nih!
Muikkuja saa halvalla ja ne vasta hyviä ovatkin.
13e maksaa koomarketissa 750g pala savulohta. Ei todellakaan kallista. Edes köyhälle.
Vierailija kirjoitti:
AP
Onnimiseen ei tarvitse venettä ja savustuspussi menee sähköuuniin.
Tai osta silakoita ja savusta ne.
En itsekään osta kaupan savukalaa. Itse tehden tulee parempaa ja sen saa syödä lämpöisenä.
Ihmettelen kalan hintaa ylipäänsä tässä tuhansien järvien maassa.
Kala on todella kallista syötävää siinä tapauksessa, että sen kaupasta ostaa. Ei kaikilla ole mahdollisuutta lähteä kalastamaan.
Olen sillä kannalla, että terveelliselle ruualle rutkat verohelpotukset. Makeiset, limut ym. roska sitten puolestaan ankarasti verotettua kuten jo alkoholi ja tupakka on.
Sama m0l0pää täällä eilenkin naukui, että miksi rikkaat av-mammat eivät anna rahaa hänelle, tunnistaa tuosta savukalajankkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein eilen savukalaa. Ongin viisi ahventa mökkirannassa ja perkasin, suolasin. 10 vuotta vanhaan savustuspönttöön tulet alle. Leppälastuja ja muutama katajan oksa pöntön pohjalle. Kalat ritilälle pönttöön ja kansi kiinni. Puolen tunnin kuluttua söin savukalaa. Hinta 0 €.
Mökki se vasta kalliiksi tuleekin! Ostohinta +ylläpito
Sinccis
Tää palsta on taas sekasin...ekana ei näytä viestejä ja seuraavalla refreshillä on 7 uutta viestiä monen minsan takaa...
Uusia perunoita, kananmunavalkokastiketta ja savulohta, nam! Teenkin tänään, vaikka köyhä olenkin. Kokonaista lohta saa halvalla, savustan puolet ja teen lopusta graavilohta.
Vierailija kirjoitti:
Sama m0l0pää täällä eilenkin naukui, että miksi rikkaat av-mammat eivät anna rahaa hänelle, tunnistaa tuosta savukalajankkauksesta.
Tää trolli naukuu kerran aamupäivässä milloin mistäkin, aina samalla kaavalla. Vaihtaa copy-pasteviestissään ehkä 7 sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää palsta on taas sekasin...ekana ei näytä viestejä ja seuraavalla refreshillä on 7 uutta viestiä monen minsan takaa...
Itse päivitän sitä sitten kun etusivu näyttää viestejä, muttei sivulta löydy.
Kun kirjoittaa itse viestin asefölksdfrlk23jr4k2l3
alkaa näkymään ..
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää trolli naukuu kerran aamupäivässä milloin mistäkin, aina samalla kaavalla. Vaihtaa copy-pasteviestissään ehkä 7 sanaa.
Ihmeellinen tyhjästä naukuja, naukuu kun keskustelupalstalla keskustellaan ..
o tempores o mores
Sinccis
Sitten varmaan kannattaa mennä johonkin muualle?
Nykyään, kun kaupoilla on velvollisuus myydä tuotteita viimeisenä käyttöpäivänä tai sen lähestyessä alennuksella, on omien havaintojeni perusteella savukalaa ja muita kalatuotteita saatavilla alennushyllyltä lähes päivittäin. Kalahan on nopeasti pilaantuva tuote, ja sitä jää herkästi myymättä.
Kalan hinta vaihtelee muutenkin paljon eri kalojen saatavuuden mukaan. Pitää vain olla aktiivinen hintoja seuratessa ja ostaa sitä, mikä milloinkin on edullista. Olen itse hyvätuloinen mutta ostan harvoin kalaa tai lihaa normaaliin hintaan. Kyttään tarjouksia ja tutkin punaisten lappujen hyllyt.
Miksi muuten ap:lle kelpaa vain valmis savukala? Vastakkainasettelu "koska meillä ei ole varaa savukalaan, syömme makaronia" on kummallinen. Esimerkiksi silakoita ja muikkuja saa usein jopa 5 euron kilohintaan, ja niistä voi valmistaa vaikka mitä kalaruokia.
Savustuspussia käytetään normaalissa sähköuunissa
Edelleenkin 2,19€/kpl