Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olethan jo allekirjoittanut kansalaisaloitteen, että mielenterveyshoitoon pääsisi helpommin?

Vierailija
10.07.2019 |

Lisätietoa löytyy täältä: https://mielenterveyspooli.fi/terapiatakuu/
En ole tässä aloitteessa mitenkään mukana, olen vain kansalainen joka toivoo että aloite menisi läpi ja asialle oikeasti tehtäisiin jotain. Liian kauan seurannut vierestä kun 30v läheinen on ollut vuosikausia työkyvyttömyyseläkkeellä mm. masennuksen takia, ja terapiaan ei vain pääse, paitsi omalla rahalla, jota ei ole. Terveyskeskuksessa yleensä vain isketään lääkeresepti kouraan, sitten kun ensin on jonottanut lääkäriaikaa muutaman kuukauden. Ja ehkä pari jutustelukertaa sairaanhoitajan luona.

"Joka toinen suomalainen kokee jossakin vaiheessa elämäänsä mielenterveyden häiriön, mutta vain puolet mielenterveyden häiriötä sairastavista saa tarvitsemaansa hoitoa."

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta aiheesta aiemmin keskustelu poistui, taisi olla terapia takuu

Vierailija
2/23 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/1000 kansalaisaloitetta menee läpi, eli turha toivo vaikka allekirjoitettu on...ei Suomi enää ole hyvinvointivaltio

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2/1000 kansalaisaloitetta menee läpi, eli turha toivo vaikka allekirjoitettu on...ei Suomi enää ole hyvinvointivaltio

Ei ole Ei

Vierailija
4/23 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheet saa edes vähän huomiota, mutta siinä se. Pitääkin käydä katsomassa.

Vierailija
5/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko niin kyynisiä! Aina kannattaa yrittää. Tuossa on jo melkein 38 000 allekirjoitusta niin saattaa ainakin edetä eduskuntaan.

Vierailija
6/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea aloitetta(si), koska nämä ovat pääasiassa täysin älyvapaita raapustuksia, joita ei ole loppuun asti tai oikeastaan alkuunkaan mietitty. Onko aloitteessa tälläkään kertaa mitään konkreettisia realiteetit huomioon ottavia ehdotuksia miten se toteutetaan vai tyyliin 'joku muu maksakoon'? Villi veikkaus, että arpa osuu jälkimmäiseen.

Vierailija
7/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska ei tämä nykyinenkään hoito näytä ketään auttavan, miksi siis sen määrää pitäisi lisätä.

Vierailija
8/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä. Aloite on perusteellinen ja siinä on mukana mielenterveysalan ammattilaisia, ei ole jonkun huru-ukon pystymetsästä sahtipäissään väsäämä. Eikä minun.

Vierailija
9/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitettu, itsekään en ole vuosien "hoidosta" ja lääkityksestä huolimatta saanut terapiaa. että ketkä sitä saa? Nyt työkyvytön.

Vierailija
10/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyshoito ei auta yhtään mitään,

jos ongelmia ei saada poistettua

Vierailija
11/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Aloite on perusteellinen ja siinä on mukana mielenterveysalan ammattilaisia, ei ole jonkun huru-ukon pystymetsästä sahtipäissään väsäämä. Eikä minun.

Ps. Se huru-ukkokin huruilisi paljon vähemmän (ja sahtia menisi vähemmän) jos mielenterveyshoitoon pääsisi helpommin ja nopeammin.

Vierailija
12/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska ei tämä nykyinenkään hoito näytä ketään auttavan, miksi siis sen määrää pitäisi lisätä.

Tämä! Olisi kiva tietää hoidolla ”oikeasti parantuneet”? Ja mitkä tekijät siihen on johtaneet? Onko ollut ”hoito” vai joku muu tekijä elämässä mikä muuttunut?

Ja sekin, että milloin on sairas ja milloin riittävän terve?

Esim. itse voin hyvin lomalla. Jaksan tehdä itselle mielekkäitä asioita, huolehtia hyvinvoinnistani kokonaisvaltaisesti, nukkua hyvin. Kun olen töissä jaksan vain pakolliset, nukun huonosti ja mielialani on matalampi ja olen äreämpi. Olenko sairas? Pitääkö minun päästä hoitoon ja aloittaa lääkitys?

Vierailija
13/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Olisi kiva tietää hoidolla ”oikeasti parantuneet”? Ja mitkä tekijät siihen on johtaneet? Onko ollut ”hoito” vai joku muu tekijä elämässä mikä muuttunut?

Ja sekin, että milloin on sairas ja milloin riittävän terve?

Esim. itse voin hyvin lomalla. Jaksan tehdä itselle mielekkäitä asioita, huolehtia hyvinvoinnistani kokonaisvaltaisesti, nukkua hyvin. Kun olen töissä jaksan vain pakolliset, nukun huonosti ja mielialani on matalampi ja olen äreämpi. Olenko sairas? Pitääkö minun päästä hoitoon ja aloittaa lääkitys?

Tämä on mielestäni hassu asenne. Nykyinen hoito ei auta ketään, koska se ei ole riittävää. Ja hoitoon pääsyä joutuu jonottamaan iät ajat. Pelkkä lääkitys harvoin auttaa, yleensä tarvittaisiin lisäksi psykoterapiaa, mutta kun sinne ei pääse. Se on se ongelma.

Itse olen "parantumassa" keskivaikeasta masennuksesta ja ahdistuneisuushäiriöstä nimenomaan psykoterapian avulla. Olen käynyt nyt 2 vuotta. Jos olisin tyytynyt vain lääkereseptiin, niin mitään muutosta ei olisi todennäköisesti tapahtunut. 

Vierailija
14/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vastustatte sitä, että hoitoon pääsisi nopeammin? :0

Vierailija
15/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita. Minusta pitää puuttua syyhyn eikä seuraukseen. Siis siihen miksi mielen sairauksista on tullut muotijuttu ja miksi niin moni kokee tarvitsevansa terapiaa elämän pikku vastoinkäymisten märehtimiseen.

Normaali vuorokausirytmi, riittävä yöuni, niskastaan kiinni ottaminen ja riittävä ulkoilu auttaisivat useimmille. Loput voisivat vaikka ryhmissä terapioida keskenään.

Vierailija
16/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En allekirjoita. Minusta pitää puuttua syyhyn eikä seuraukseen. Siis siihen miksi mielen sairauksista on tullut muotijuttu ja miksi niin moni kokee tarvitsevansa terapiaa elämän pikku vastoinkäymisten märehtimiseen.

Normaali vuorokausirytmi, riittävä yöuni, niskastaan kiinni ottaminen ja riittävä ulkoilu auttaisivat useimmille. Loput voisivat vaikka ryhmissä terapioida keskenään.

Yksi syy on varmaan kaltaisesi empatiakyvyttömät ihmiset. "Niskasta kiinni, ylös ulos lenkille vaan! Minäkin hiihdin kouluun kesät talvet" jne. Ei ihme, että niin moni masentuu, kun asenneilmapiiri on tällainen.

Vierailija
17/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyden häiriöt kustantavat yhteiskunnalle 11 miljardia euroa vuodessa. Tulisi aika paljon säästöä, kun ongelmiin pystyttäisiin puuttumaan aikaisemmin. Pitkiä ja kalliita psykoterapioita ei välttämättä tarvittaisi niin paljon, jos mielenterveysongelmat eivät pääsisi niin pahoiksi ennen kuin hoitoon pääsee. 

On älytöntä, kuinka paljon työikäisiä on mielenterveysongelmien takia sairauseläkkeellä. Luulisi, että pitkällä tähtäimellä tulee ihan hiton paljon kalliimmaksi maksaa eläkettä jollekin 50+ vuotta, sen sijaan että ongelmiin saisi ajoissa apua ja henkilö voisi kuntoutua työkykyiseksi.

Vierailija
18/23 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitettu. Käykäähän muutkin!

Vierailija
19/23 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka hoidossa on, sitä ei silti saa välttämättä riittävästi... Minullakin on juuri 2 kk hoitotauko. Sitä ennen hoito on ollut 2-4 viikon välein psyk sh:lla käynti. Olen itsetuhoinen ja masentunut ihminen, jonka mieliala on hyvin matalla. Olen meinannut tehdä itsemurhan ja viiltelen.

Jostain kumman syystä hoitoni ei ihan toimi..?

Vierailija
20/23 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka hoidossa on, sitä ei silti saa välttämättä riittävästi... Minullakin on juuri 2 kk hoitotauko. Sitä ennen hoito on ollut 2-4 viikon välein psyk sh:lla käynti. Olen itsetuhoinen ja masentunut ihminen, jonka mieliala on hyvin matalla. Olen meinannut tehdä itsemurhan ja viiltelen.

Jostain kumman syystä hoitoni ei ihan toimi..?

Ja kyllä, hoitoon pääsemisessäkin on ongelmia. Kävin ensin yhden henkilän luona pyytämässä apua. Tuloksena sain käskyn tull uudestaan 3 viikon päästä. Menin. Siitä 3 viikkoa, jotta pääsin lääkärille. Siitä viikko, jotta pääsin takaisin ensimmäisen henkilön luo. Siitä kaksi viikkoa, jotta pääsin psykiatriselle sairaanhoitajalle...