Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eritysherkän kanssa tapailu, seurustelu?

Vierailija
09.07.2019 |

Olen alkanut tapailemaan eritysherkkää ihmistä.
Aiemmat kokemukseni eritysherkistä on lähinnä tuttavia, joilla on liuta mielenterveysongelmia kuvioissa, eli kokemus ei ole hyvä. Tai nämä ovat sellaista joista olen tiennyt, olenhan voinut tavata montakin tietämättäni, eritysherkkiä kun lukemani mukaan on jopa 20% väestöstä.

Kaipaisin kailenlaisia kokemuksia eritysherkän kanssa seurustelusta, tapailusta, arjesta, ehkä riidoista, rakkaudesta ja koko elämästä. Jos olet itse eritysherkkä, voit myös kertoa ajatuksiasi.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jollakin on kokemuksia?

Vierailija
2/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etsit hankalaa suhdetta, nii siinä sul on semmonen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkän kans ei mikään suju ilman draamaa.

Vierailija
4/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas lässynlää nää erityisherkät. Toi termi kalskahtaa niin pahasti korvaan että ei hemmetti... miksi pitää julistautua muotitermein? Eikö nyt vaan voi sanoa että on herkkä, saa esim päänsärkyä isoista tv-näytöstä tai jotain.

Jos joku sanoo olevansa erityisherkkä niin nostasin kyllä kytkintä.

Vierailija
5/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei. Yks vanha tuttu sano olevansa erityisherkkä, tarkotti sillä siis että on ihan pimee päästään, agressiivinen, riidanhalunen, ilkeä, väkivaltainen ynnä muuta. Onneks on entinen tuttavuus hän.

Vierailija
6/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaikuttaa tosi paljon.Musiikkia on kuunneltava kuulokkeilla jne. järkyttävää elämää :( Olisi pitänyt naida normaaliherkkä niin voisin kuunnella musiikkia ilman kuulokkeita.

Vierailija
7/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eirtyisherkkä vaiko ihan perus vikisijä?

Vierailija
8/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon erityisherkkä. Ei oo mitään mielenterveysongelmia ollu koskaan, muuta kuin tunnetta, ettei ymmärretä, koska tarviin enemmän omaa aikaa ladatakseni akkuja ja se, että herkkyyteni takia välillä koen, että ihmiset ei ees halua ymmärtää mua, koska herkkyys on nykymaailmassa paha asia (kuten ketjun kommenteistakin näkee, että herkkyys nähdään heti jonaan hirveenä draamailuna ja valittamisena ja elämän hankaloittamisena). Erityisherkkyys näkyy elämässä: syvällinen sisäinen maailma, aistiherkkyys (liian kovat äänet aiheuttaa pahoinvointia).

Erityisherkkyys ei oo mikään tekosyy käyttäytyä huonosti. Erityisherkkyys ei myöskään ole mikään merkki siitä, että ois mt-ongelmainen ja valittais aina ja kaikesta. Ite inhoon draamaa ja riitelyä yli kaiken. Suutun äärimmäisen harvoin ja haluun, että asiat käydään asiallisesti läpi keskustelemalla. Huutaminen ei koskaan johda mihinkään hyvään.

Kannattaa lukea Elaine Aronin kirja, jossa käsittelee erityisherkkyyttä ja parisuhdetta. Kertoo siinä myös mitä on erityisherkkyys ja miten se vaikuttaa elämään.

Vierailija
9/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa vielä sen, että itellä on lähes kokoajan musiikkia soimassa, mutta jos volyymi on liian kova niin sitten alan kärsimään.

Tutustukaa siihen mistä puhuttu ennen kuin tuomitsette täysin. HSP:stä on tosi hyviä kirjoja.

Vierailija
10/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa monta negatiivista kokemusta. Onko lisää kokemuksia, ja saiainko esimerkkejä draamasta ja muusta?

Eikö kellään ole positiivisia kokemuksia?

En ole vielä huomannut mitään outoa, ollaan miehen kanssa tapailtu puolisen vuotta ja nyt puhuttu seurustelusta. Huomaa ehkä muita paremmin, jos mieltäni painaa joku tms, mutta muusta en ole huomannut. Tuleeko tuo draama ja muu kuvioihin myöhemmin vai onko hän vain erilainen kuin monet kokemukset täällä?

Vierailija
11/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up?

Vierailija
12/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin sellainen hipsuttelu iholla tuntuu ällöttävältä, eli mieheni tietää koskettaa kunnolla. Mutta joku tökkiminen tai puristaminen sattuu minuutteja, niin tietää ettei tee sitäkään.

Vierailija
13/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostus lopahtaisi heti. Muutkaan hullut eivät herätä kiinnostusta.

Vierailija
14/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioherkät ratsastavat erityisherkkyydellä. Erityisherkät harvemmin haluaa draamaa elämäänsä, koska siitähän seuraa ylikuormittuminen. Enemmänkin ykkösvaihtoehtona tulee konfliktien välttely. Huomaan helposti toisten tunnetilan ja poikkeavan käyttäytymisen, vaikka toinen ei sanoisikaan mitään. Minulle on sanottu monta kertaa, että osaan lukea muiden ajatukset. Huonona puolena on, kun tarvitsen päivittäin tavallista enemmän aikaa yksinoloon.

Vierailija
15/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasapainoinen kirjoitti:

Kiinnostus lopahtaisi heti. Muutkaan hullut eivät herätä kiinnostusta.

Hullut?

Onko neurologiset häiriöt sellaisia??

Vierailija
16/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkät eivät draamaile, koska se kuormittaa. Ennemmin välttävät konflikteja.

Vierailija
17/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löydy tautiluokituksesta. Ilmiö on jotain hysteerian kaltaista valitusta.

Ei ole tieteellistä näyttöä ilmiölle, joten piirteet liittyvät muihin psyykkisiin ongelmiin ja taipumuksiin. Välttäisin myös näitä henkilöitä. Luulottelua?

Vierailija
18/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eritysherkkä ex-mies oli aika usein omissa ajatuksissaan ja kaipasi PALJON omaa rauhaa. Jälkimmäinen oli yksi monista eron syistä.

Rakasti vahvasti, silloin kun erityisesti niin tunsi, ja toki alkuhuumassa.

Jos huomautin jostakin tavallisestalin asiasta, saattoi vaipua mietteisiinsä, jonka minä koin mököttämisenä/mykkäkouluna/marttyrointina, mutta hän sanoi vain vetäytyvänsä miettimään kuinka voisi asioita tehdä toisin. Mitään kritiikkiä ei sietänyt.

Jotenkin kaikki pyöri niin kovasti toisen tunteiden ympärillä, että minun "tavallisille" (=ei erityisen herkille) tunteille ei ollut tilaa. Minun satunnaisesti raskas päivä töissä ja siitä johtuva henkinen väsymys illalla rasitti häntä kovasti useita päiviä jne.

En tiedä millaisen luonteen vaatii, että erityisherkän kanssa kykenee olemaan suhteessa, mutta minusta siihen ei kuitenkaan ollut.

Vierailija
19/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki erityisherkät eivät ole samanlaisia, toiset ovat introvertimpiä ja toiset ulospäinsuuntautuneempia ja toisilla aistiyliherkkyydet ja tietyt aistit korostuvat enemmän. Draamahakuiset erityisherkiksi itseään väittävät eivät mahdollisesti edes ole erityisherkkiä.

Vierailija
20/78 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puoliso on erityisherkkä, ei tosin mainosta sitä. Valoja ei saisi pitää päällä, aina pidettävä säleverhoja alhaalla vaikkakin aukinaisena, tv:n volume saa olla korkeintaa 2 tai 3. Voit pitää sammuttaa muutenkin kun "kuluttaa sähköä".

En näistä tiennyt ennen mitään mutta alkoi tulla esille kun ollaan saatu lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä