Millaisia päivätyöpaikkoja sairaanhoitajalle on tarjolla?
Sai paikan sairaanhoutajakoulutukseen. Hain alalle, koska aihe kiinnostaa. Nyt olen tajunnut, että sairaanhoitajat taitavat pääasiassa tehdä vuorotyötä.
Elämäntilanteeni vuoksi en voi ajatellakaan vuorotyötä. Olen pienen lapsen yh, hän aloittaa koulun sinä vuonna, kun valmistuisin. Eli ei olisi mitään mahdollisuutta vuoropäiväkodin hyödyntämiseen tms.
En voi siis ajatellakaan muuta kuin klo 8-16 työtä arkipäivisin ainakaan kymmeneen vuoteen.
Olen nelikymppinen. Oma älä ei työllistä. Mutta kannattaako sittenkään lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi? Perushoitotyö ei niinkään kiinnosta vaan asiantuntijatyöt.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mikset hakenut sosionomiksi, toimintaterapeutti/fyssari, terveydenhoitajaksi tai bioanalyytikoksi? Päivätyötä.
En ole ap, mutta elämäntilanteeni oli sama. Hain toimintaterapeutin koulutukseen 4 vuotta. Se oli unelmani. En vaan päässyt ja kun ikää tulee, täytyi valita joku kompromissi. Valitsin lääkealan. Vuorotyötä sekin, mutta harjoittelut olen saanut tehtyä arkipäivisin. Lapsi kasvaa ja valmistuttuani pystyn jo venymään iltavuoroihinkin.
En suosittele sairaanhoitajaksi opiskelua, jos tosiaan et voi koskaan tehdä töitä klo 16 jälkeen. Opinnot sisältävät runsaasti harjoittelua. Ilman yövuoroja voi selvitä helposti koko opiskeluajan, mutta en usko, että iltavuoroja pääset karkuun. Monissa paikoissa nykyään onneksi opiskelijat saavat ihan itse päättää, millaisia vuoroja haluavat tehdä. Öitä ei ole mikään pakko tehdä ollenkaan, mutta jotkut HUS:n paikat vaativat valmiuden 3- vuorotyöhön myös opiskelijoilta, mutta sinnehän ei ole mikään pakko mennä.
Aamuvuorot on opiskelijalle antoisimpia, sillä niissä tapahtuu ylivoimaisesti eniten ja oppii eniten. Illat on yleensä aika lepposia ja tuntuvat todella pitkiltä (riippuu toki täysin osastosta ja työn luonteesta, esim. Päivystys yms). Yövuoroissa opiskelija ei opi oikeastaan mitään, eikä monet paikat edes suosittele niitä tekemään kuin ainoastaan kokeilumielessä. Tämäkin toki täysin työpaikkakohtaista.
Asiantuntijaksi ei päästä ilman asiantuntemusta ja se edellyttää kokemusta. Mutta sairaanhoitajille on kyllä päivätyötä tarjolla vaikka kuinka ja paljon. Terveyskeskukset, poliklinikat jne.
Sh:lle riittää kyllä töitä vaikka kuinka paljon. Olen sh-opiskelija ja olen saanut töitä aina niin, että minulle on soitettu kotiin ja pyydetty töihin. Koskaan en ole alan töitä joutunut hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö leikkaussaliin suoraan koulun penkiltä?
Suuntautumalla sisätauteihin ja kirurgiaan.
Leikkurin hoitajat ovat leikkaus- ja anestesiahoitajia, ja ainakaan meidän sairaalassa ei ole ainuttakaan, joka ei tekisi vuorotyötä.
Itse teen päivätyötä kirurgian poliklinikalla, mutta meistä reilusta 20 siellä on vain yksi, jolla ei ole osastotyötaustaa...
Ap, jos olet tosissasi, niin ei tosiaan kannata noilla spekseillä lähteä opiskelemaan alaa. Miten ensinnäkään meinasit selvitä harjoittelut? Tai ylipäätään oppia perustyön?Häh? Ne anestesiahoitajat on ihan tavallisia sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja (AMK) on nykyään jokaisen valmistuvan nimike. Ei ole enää mitään erikoistumista. Työpaikat kouluttavat leikkuriin.
Ei Jyväskylässä ainakaan ole mitään asiaa leikkuriin, jollei ole suorittanut sinne syventävien opintojen harjoitteluja. Ja ei ole erikoistumista, mutta ainakin JAMKissa viimeiset puoli vuotta syvennytään teoriassa ja harjoitteluissa jollekin tietylle alalle, jonka saa itse valita: leikkaus ja ane, sis-kir, lapset, akuutti tai vanhukset jne. Ja vaikka kaikki on sh AMK niin aika vaikea joihinkin tiettyihin paikkoihin päästä, jos ei ole harkan tai kesätöiden kautta kokemusta niistä.
AP:n suhteen kuulostaa siltä, että ehkä kannattaisi jättää paikka ottamatta vastaan, niin joku motivoituneempi voi sen saada.
Sanompa vaan, että kyllä tää on yhtä p*****kaa tehdä kolmivuorotyötä pienen lapsen äitinä :( Ainoa lohtu on lyhennetty työaika, mikä toki näkyy palkassa... Ehkä harjoittelut kannattaa suunnata sellaisille päivätöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset hakenut sosionomiksi, toimintaterapeutti/fyssari, terveydenhoitajaksi tai bioanalyytikoksi? Päivätyötä.
Sitä minäkin nyt mietin. Kuinka vaikeaa alaa on vaihtaa amk:n sisällä?
Ihan normaalisti joudut tekemään haun niin kuin muutkin, et saa mitään etua siitä, että olet jo ko. koulussa tai sote-alalla. Ainoastaan sh:sta terkaksi tai kätilöksi voi onnistua ilman normaalia hakua.
Puhelinseksityö, siinä tarvitaan empaattisuutta , kuuntelutaitoja ja ratkaisukeskeisyyttä = happy ending kuten sairaanhoitajalla
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne verikokeiden ottoon pääsee ihan sh-papruillakin. Ei tarvitse bioanalyytikoksi opiskella.
Lähihoitajia myös on labroissa näytteitä ottamassa.
Ehkä. Mutta varmaan en työpaikkaa tällä asenteella saa. En vaan voisi katsoa vierestä, jos joku vanhus laitettaisiin jo klo 14 yöunille.