Opetetaan tässä ketjussa taitoja toisillemme- esim kuinka ostetaan lentolippu
Kommentit (118)
Bloggaajia paikalla? Jos saa tuotteen testiin postausta varten, pitääkö tuote palauttaa sen jälkeen? Jos ei, ilmoitetaanko asiasta verottajalle ja jos pitää, onko tähän joku tietty raja esim. alle 1 000e/v vapautettu ilmoitusvelvollisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku kertoa miten toimii avoin yliopisto?
Menet Yliopiston opintotoimistoon ja esittelet mikä ala kiinnstaa saat maksusysteemit ja listan kursseista ja ajoista siell ja luentopaikoista sitten vaan maksat kusrrit ja menet luennolle. Luennoilla tehdään muistiinpanot joten lehtiö mukaan. Merkitse kurssin pitäjä ja luennon aihe ja pvm. Sitten varaat tarvittavat tenttikirjat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ennen tenttiä.
Vierailija kirjoitti:
Lentämiseen on hyvä pukeutua mukaviin vaatteisiin ja sellaisiin jotka on helppoa tarkastaa, hiuksiin ei kannata laittaa metalleja, kengät joissa voi juostakin (korkkarit otetaan pois hätäliukumäessä) , iso huivi pitkälle matkalle ja kännyt kiinni. Paloturvalliset materiaalitkin voi olla. Käsidesiä, vaikka lentoemolta pyyhkeitä. Silmälaput nukkumiseen. Vessa- asiat kannattaa hoitaa vasta korkeuksissa turbulenssirajan päällä.
Ja vaikka sitä penkkiä voi taivuttaa taaksepäin niin jos takana on joku niin harkintaa sen kanssa, mikään ei ole tukalampaa kuin joku röhöttää nukkua seuraavan sylissä. Nousussa ja laskussa penkki viimeistään takaisin asentoon.
Miten ulkomailla toimitaan kun mennään sellaiseen kahvilaan hörppäämään kahvi tai juoma, missä tarjoillaan pöytiin, kun joskus tuntuu ettei niissä ole mitään listoja vaan pitäisi tietää mitä tilata, vai onko listoja. Maksetaanko lasku tiskille, pyydetäänkö lasku vai jätetäänkö raha vain pöytään, tätäkin olen nähnyt ainakin "elokuvissa" :D pitääkö aina jättää tippiä. Jotenkin olen aina niin kömpelö sellaisissa, enkä oikein osaa toimia sulavasti vaan olen tosi turisti
Jos on todella introvertti niin kuinka voi asioida Subwayssa? Jos puhuu hiljaisella äänellä ja punastelee. Ja jos vielä änkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentämiseen on hyvä pukeutua mukaviin vaatteisiin ja sellaisiin jotka on helppoa tarkastaa, hiuksiin ei kannata laittaa metalleja, kengät joissa voi juostakin (korkkarit otetaan pois hätäliukumäessä) , iso huivi pitkälle matkalle ja kännyt kiinni. Paloturvalliset materiaalitkin voi olla. Käsidesiä, vaikka lentoemolta pyyhkeitä. Silmälaput nukkumiseen. Vessa- asiat kannattaa hoitaa vasta korkeuksissa turbulenssirajan päällä.
Mikä ihmeen turbulenssiraja?? Lennän vähintään pari kertaa kuussa enkä ole ikinä tuollaisesta kuullut tai sellaista huomannut. Turbulenssihan voi tulla missä korkeudessa tahansa.
Turbulenssiraja on alle 3 km alueella maasta tapahtuu 60-90% alla tuon rajan, maa kun lämpiää niin pukkaa ns aaltoa ja kuplaa ilmaan.
Alle 3 km ssä kannattaa siis pysytellä vöissä, ainakin.
Ei kannata mennä Tennispalatsiin, koska siellä on luteita. Sain puremia leffan päätteeksi. Laitoin valituksen heille, mutten koskaan saanut siihen vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Miten ulkomailla toimitaan kun mennään sellaiseen kahvilaan hörppäämään kahvi tai juoma, missä tarjoillaan pöytiin, kun joskus tuntuu ettei niissä ole mitään listoja vaan pitäisi tietää mitä tilata, vai onko listoja. Maksetaanko lasku tiskille, pyydetäänkö lasku vai jätetäänkö raha vain pöytään, tätäkin olen nähnyt ainakin "elokuvissa" :D pitääkö aina jättää tippiä. Jotenkin olen aina niin kömpelö sellaisissa, enkä oikein osaa toimia sulavasti vaan olen tosi turisti
Yleensä Etelä-Euroopassa linjalla Ranska-Espanja-Italia-Kreikka on tapana mennä vain pöytään, ja tarjoilija tulee kysymään mitä halutaan ja suosittelee erilaisia vaihtoehtoja ja tuo juomat. Usein listoja ei ole, koska niitä pidetään vähän matalamman tason merkkinä. Korkeamman luokan ravintolat aina räätälöivät tuotavansa asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Tarjoilijan tehtävä on lasien/kuppien tyhjennyttyä tulla kysymään, saisiko olla muuta, ellei ravintolassa ole hirveää kiirettä. Asiakkaan ei siis tarvitse itse nähdä vaivaa noustakseen pöydästä.
Lasku pyydetään kohteliaasti esim Please-sanaa käyttäen juomien nauttimisen jälkeen pöytään tarjoilijan kulkiessa ohi lähempää. johon asiakas tippien kera jättää maksunsa, joskus kansien sisään hienovaraisesti. Myös Pankkikortin voi sinne laittaa, jolloin tarjoilija tulee pöytään uudestaan laskunmaksukoneen kanssa. Myös Shekkejä käytetään kuulemma yleisesti, vaikka kukaan suomalainen ei osaa niitä käyttää:)
Ideana on, että juomista nautitaan kaikessa rauhassa eikä mitään kiirettä tarvitse pitää, vaikka täytyy myöntää että pidän suomalaista käytäntöä että mennään tiskille, tilataan kahvit, maksetaan ja lähdetään huomattavasti tehokkaampana.
Tapana on useimmissa etelän maissa, ettei perinteisessä kahvilaravintolassa alkoholia oteta ilman ruokaa, vaikka sitten vain jotain pientä naposteltavaa, mutta turistipaikoissa omituisuuksiin on jo totuttu.
Halvemmat turistipaikat ovat aika monesti siirtyneet vulgaarimpaan, mutta tehokkaampaan tyyliin että mennään tiskille ja tilataan, jotkut jopa ottavat maksun juomista etukäteen. Tarjoilijat kyllä osaavat suhteuttaa käytöksensä turistin osaamiseen, koska money talks.
Vierailija kirjoitti:
Jos on todella introvertti niin kuinka voi asioida Subwayssa? Jos puhuu hiljaisella äänellä ja punastelee. Ja jos vielä änkyttää.
Tukihenkilö mukaan.
Miten asioidaan auton pesukadulla, siis sellaisessa pesukoneessa joka pesee auton (en tiedä edes sanaa sille...)? En uskalla mennä koska olen kuullut ja lukenut juttuja miten ihmiset panikoivat ja jäävät jumiin niissä. Onko se oikeasti vaikeaa vai liioittelevatko ihmiset tässäkin?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä Tennispalatsiin, koska siellä on luteita. Sain puremia leffan päätteeksi. Laitoin valituksen heille, mutten koskaan saanut siihen vastausta.
Hyi olkoon, täytyyhän saada rahat takaisin moisesta!!!! tee ilmoitus tarkastajille ainakin että myrkyttävät ne luteet!
Jagex kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä Etelä-Euroopassa linjalla Ranska-Espanja-Italia-Kreikka on tapana mennä vain pöytään, ja tarjoilija tulee kysymään mitä halutaan ja suosittelee erilaisia vaihtoehtoja ja tuo juomat. Usein listoja ei ole, koska niitä pidetään vähän matalamman tason merkkinä. Korkeamman luokan ravintolat aina räätälöivät tuotavansa asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Tarjoilijan tehtävä on lasien/kuppien tyhjennyttyä tulla kysymään, saisiko olla muuta, ellei ravintolassa ole hirveää kiirettä. Asiakkaan ei siis tarvitse itse nähdä vaivaa noustakseen pöydästä.
Lasku pyydetään kohteliaasti esim Please-sanaa käyttäen juomien nauttimisen jälkeen pöytään tarjoilijan kulkiessa ohi lähempää. johon asiakas tippien kera jättää maksunsa, joskus kansien sisään hienovaraisesti. Myös Pankkikortin voi sinne laittaa, jolloin tarjoilija tulee pöytään uudestaan laskunmaksukoneen kanssa. Myös Shekkejä käytetään kuulemma yleisesti, vaikka kukaan suomalainen ei osaa niitä käyttää:)
Ideana on, että juomista nautitaan kaikessa rauhassa eikä mitään kiirettä tarvitse pitää, vaikka täytyy myöntää että pidän suomalaista käytäntöä että mennään tiskille, tilataan kahvit, maksetaan ja lähdetään huomattavasti tehokkaampana.
Tapana on useimmissa etelän maissa, ettei perinteisessä kahvilaravintolassa alkoholia oteta ilman ruokaa, vaikka sitten vain jotain pientä naposteltavaa, mutta turistipaikoissa omituisuuksiin on jo totuttu.
Halvemmat turistipaikat ovat aika monesti siirtyneet vulgaarimpaan, mutta tehokkaampaan tyyliin että mennään tiskille ja tilataan, jotkut jopa ottavat maksun juomista etukäteen. Tarjoilijat kyllä osaavat suhteuttaa käytöksensä turistin osaamiseen, koska money talks.
Kuulostaa karmealta tuo pankkikortin laittaminen minnekään omista käsistä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, ja opeta sitten miten menetellään kun on maksanut, kun menet kentälle siitä lähtien....
No tästäpä lähtee :)
1. Varmista, että lähdet lentokentälle ajoissa. Tarkista etukäteen reitti (jos menet autolla, googleta esim finavian sivut ja lue parkkeerausmahdollisuuksista. Jos menet julkisilla, katso etukäteen vaikkapa junan aikataulut ja pysähdyspaikat.). Varaa AINA extra-aikaa, siltä varalta, että junat on myöhässä, motarilla on onnettomuus jne.
2. Voit tehdä "check in"in jo etukäteen kännykällä tai tietokoneella. Jos lentolippusi ovat sähköpostissa, seuraa sähköpostin ohjeita.
Voit tehdä check inin myös kentällä ja siellä on henkilökuntaa auttamassa. Heidän tehtävänsä on auttaa, joten älä pelkää pyytää apua!3. Varmista etukäteen, kuuluuko lentolippuusi matkalaukkuja ja jos kuuluu, tarkista lentoyhtiöltä matkalaukun sallitut mitat. Jos otat koneen sisälle laukun, tarkista senkin sallitut mitat ja painorajoitus.
4. Kun saavut kentälle, tarkista, että olet oikeassa terminaalissa. Jos et tiedä mihin terminaaliin sinun pitäisi mennä, voit tarkistaa asian niiltä isoilta ruuduilta tai kysyä henkilökunnalta apua.
5. Mene oikean lentoyhtiön tiskille lentosi mukaisesti. Esimerkiksi lennät Finnairilla ja lentosi on abc123 Kiovaan, katso seinällä näkyvältä ruudulta mikä tiski on käytössä lennon abc123 matkustajille. Jonota tiskille, ojenna henkilökunnalle matkustusasiakirjasi ja passisi ja toimi ohjeiden mukaan jotta saat matkalaukkusi ruumaan.
Jos lennät pelkillä käsimatkatavaroilla, siirry turvatarkastukseen.6. Ota tavaroistasi esille nesteet (niiden tulee olla läpinäkyvässä pussissa. Tarkista ajankohtaiset ohjeet nesteiden määristä ym vaikkapa Finavian sivuilta.
Ota erikseen myös elektroniikka, taskuista pois avaimet ym ja kävele portin läpi. Toimi saatujen ohjeiden mukaan ja kerää tavarasi ripeästi takaisin kassiisi.7. Tarkista taululta/ruudulta, miltä portilta lentosi lähtee. Siellä lukee esimerkiksi "lento kiovaan abc123 portti 78". Katso missä suunnassa portti 78 on ja suuntaa sinne.
8. Jos olet reilusti etuajassa voit kuluttaa aikaa vaikka shoppaillen. Ole kuitenkin ajoissa portilla ja mene koneeseen sisälle ohjeiden mukaisesti. Henkilökunta saattaa ohjeistaa vaikkapa että ensin koneeseen menevät ne, jotka istuvat riveillä 10-20. Katso lipustasi, millä rivillä istut.
9. Kun pääset lentokoneeseen, sujauta ripeästi matkatavarat paikoilleen (laukku joko ylös tai oman penkkisi edessä olevan penkin alle). Älä kuhnaile hirveästi, jotta kaikki muutkin pääsevät istumaan.
10. Kuuntele lentohenkilökunnan ohjeet ja toimi ohjeiden mukaan. Älä törttöile ja ole ystävällinen muille kanssamatkustajille.
Täydentäkää ihmeessä, jos jotain unohtui!
Muista, että kentällä on henkilökuntaa ihan juuri sinua varten. Älä pelkää kysyä apua!
Taitaa olla useilla kentillä tätä varten palvelijoita pikku maksua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten asioidaan auton pesukadulla, siis sellaisessa pesukoneessa joka pesee auton (en tiedä edes sanaa sille...)? En uskalla mennä koska olen kuullut ja lukenut juttuja miten ihmiset panikoivat ja jäävät jumiin niissä. Onko se oikeasti vaikeaa vai liioittelevatko ihmiset tässäkin?
Ikkunat kiinni kokonaan ainakin.
Minulla oli kammo että sormi jumittuu keilapalloon ja irtoaa.
Eikä se niin tuulesta temmattua ollutkaan, sillä niinpä vaan eräs mies vastikään jumitti sormensa palloon heittäessään. Oli uutisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee nolohko kysymys, mutta so what... Miten leffalippu nykyisin ostetaan? Käyn niin harvoin leffassa, että edellisellä käynnillä lipun voi vielä ostaa leffateatterin omasta lipunmyynnistä, ja paperilippu näytettiin ovella sisään mennessä.
Toivottavasti kukaan näsäviisas ei nyt tule kertomaan, että tällaisen tyhmän, vanhan kurpan on paras pysytellä vain kotona. Silloin tällöin tarjolla on leffoja, jotka olisi kiva nähdä.
Eikö kukaan viitsi neuvoa leffalipun ostamisessa? Minuakin kiinnostaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsen terapeutin juttusille (kelan korvaamana)?
Etsit netistä terapeutttien nimiä, valitset pari, ja soitat ja sovit ajan. Jos terapeutti kiinnostuu ottamaan potilaaksi pyydät häntä kirjoittamaan Kelalle lausunnon joka puoltaa pääsyäsi. Kun rahoitus selvä käyt terapiassa.
Aluksi hoito pitää aloittaa jossakin, esim. julkisella ilmaisjuttusilla, jotta sinulle voidaan myöntää Kelan tukema terapia. Soitat siis terveyskeskukseen tai mielenterveyspuolelle (esim netistä nro) ja kerrot että haluat varata ajan. Se voi mennä parin tai muutaman viikon päähän. Alat käydä siellä ja se hlö (usein psykiatrinen sairaanhoitaja) neuvoo kyllä sua jatkon osalta. Kelan sivuilla on lista terapeuteista omalla paikkakunnallasi ja lähialueilla. Hän voi näyttää mistä se löytyy. Psyk. SH voi suositella jotakuta sinun tilanteeseesi sopivaa, mutta sinä valitset hlön itse. Liian kaukana ei kannata kulkea, koska et saa välttämättä matkakorvausta.
Hän todennäköisesti varaa sinulle ajan julkiselle psykiatrille (lausunto maksaa sinulle jotain, minulle se oli 60e), joka tekee lausunnon Kelalle. Psykiatreja on myös yksityisiä, jos et halua sen näkyvän omakannasta. He vain maksavat enemmän (itse olen ollut kahdesti ja maksoin käteisellä jotain 150-200e väliltä, joista lausunnon osuus oli n. 50), mutta käyttävät sinuun aikaa. Mielestäni mukavanpi kokemus kuin julkinen.
Lausunto toimitetaan Kelaan. Joko toimitat sen itse tai pskiatri postittaa sen puolestasi. Sinun on haettava tukea sen kuun aikana, jonka alusta haluat korvauksen. Huom. Sitä haetaan paperisella lomakkeella, ei netissä. Lausunnossa menee muutama viikko, mutta terapeutti laskuttaa sinulta omavastuuden kuitenkin se kelakorvaus huomioituna eli et maksa täyttä tuntihintaa, vaikka lausunto ei saavukaan heti. Esim. Itse maksoin viimekuussa n. 50e koko kuukaudelta (1,5h/vko).
Lausunto myönnetään vuodeksi kerrallaan ja ainakin ekana vuonna sinun tulee käydä tarpeeksi terapeutilla. Seuraava vuosi haetaan samalla tavalla ja suosittelen käymään samalla psykiatrilla, joka seuraa vointiasi. Terapeutin voi aina vaihtaa jos muuttaa. Näissä asioissa kyl neuvotaan siel terapiassakin.
Terapia aloitetaan siis ennen kuin hakemus on laitettu. Usein eka käynti on ilmainen, joten voit siellä kysyä, miten toimitaan. Kuuntele vaistoasi.. soita eri terapeuteille. Puhelunkeskustelusta saa jo tuntumaa, onko teillä "oikeanlainen kemia". Älä valitse sellaista, joka vaikuttaa puhuvan eri kieltä kuin sinä. Mut joo, terapeuttia voi vaihtaakin ja se on heille ihan ok.
Lyhyesti:
-Soita tai käy vaikka tk:ssa/mielenterveysyksikössä, jotta syntyy hoitosuhde (vaaditaan sen kuntoutuksen myöntämiseksi, näin olen ymmärtänyt). Varaa aika esim. psyk sh:lle
-SH neuvoo sua
-SH varaa ajan psykiatrille (tai sinä varaat sen itse) joko julkiselle tai yksityiselle. SH voi kartoittaa myös fyysistä terveyttä (esim pääsin verikokeisiin helpommin hänen kauttaan).
- Aloita terapia. Päätä haluatko käydä esim. 2 istuntoa putkeen vai yhden kerrallaan
- Lausunto ja hakemus toimitettava Kelaan
- Kelakorvaus vähennetään terapeutin palkkiosta suoraan ja hän ojentaa sinulle laskun säännöllisesti.
-Sovitte tapaamisajat yhdessä teidän aikataulujenne mukaan. Hän pitää kirjaa siitä, onko käyntejä tullut vuoden aikana tarpeeksi, sinun ei tarvise.
Kuulostaa monimutkaisemmalta kuin on... eka sun tarvii vain soittaa sinne tk/mt-puolelle, kyl asiat sit lähtee sujumaan. Neuvoja saat joka vaiheessa.
Mää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ostetaan lippu, missä se leimataan, kun matkustetaan metrolla, bussilla ja ratikassa Helsingissä? Mistä voi nousta bussin kyytiin Helsingissä? Etuovesta vai takaovesta? Voiko etuovesta jäädä pois?
Nämä ohjeet siis satunnaiselle kävijälle, kiitos.Hsl lippu on paras, nopein, helpoin ja kätevin ostaa hsl-sovelluksen kautta. Maksu menee joko puhelinlaskuun, tai kortilta jos syötöt tiedot. Reissun jälkeen vaan deletoit applikaation. Voit ohjelmoida lipun alkamaan vaikka tunnin päästä. Lippumasiinat ovat loppumassa mutta niitä löytyy isommilta asemilta. Lippuja ei leimata, missään, ikinä, ei sovelluslippua tai paperista. Molemmat näytetään jos joku kysyy
On joitain busseja joista voi nousta keskeltä mutta niitä vähän. Käytä vain etupäätä niin ei mene mönkään
Entä jos ulkomailla asuva haluaa ostaa lipun. Ei luottokorttia, pelkästään pankkikortti. Täytyyhän turisteille olla jotain palvelua, kai??
Lippuja saa automaateista, liitytäparkkien automaateista, myyntipisteistä (R-kioskit, Prismat, jne), hotellien respoista 1-7vrk.n liput. ja linja-auton kuljettajilta.
Matkailija voi myös ladata hsl-sovelluksen ja käyttää maksutapana korttia
Nykyään voi tilata / ostaa myös verkkokaupasta haluamansa määrän HSL-kertalippuja ja tulevat kirjeenä suoraan kotiin. Ovat muistaakseni voimassa vuoden ostopäivästä.
Sekä aikuisille että lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikkunat kiinni kokonaan ainakin.
Minulla oli kammo että sormi jumittuu keilapalloon ja irtoaa.
Eikä se niin tuulesta temmattua ollutkaan, sillä niinpä vaan eräs mies vastikään jumitti sormensa palloon heittäessään. Oli uutisenakin.
Jos autossasi on hydrauliikka-ominaisuus (eli auton korkeutta voi säätää), auto pitää mahdollisesti nostaa korkeimpaan ajokorkeuteen, jotta autopesuri ei naarmuta autoasi. :) Tarkista myös ohjekirjasta, onko autossa antureita jossakin.
Miten liitytään moottoritielle? Kammoan niitä. Entä jos kiihdytän ja tulee auto? Joudunko pysähtymään?
Meidän vanhassa talossa oli ruskea ja musta johto ja päättelin siitä vaaleusasteesta vaan kumpi- onnistui. Eli tummempi väri tummempaan, vaalea vaaleampaan.