Huvittavaa miten nyt porukka pukeutuu katukuvassa toppatakkeihin.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää se että miten nämä ihmiset jotka +10 asteen lämpötilassa kulkevat untuvatakki päällä ja hanskat kädessä pärjäävät talvella jos on - 20 C tai yli ? Ilmeisesti metsästävät karhun,nylkevät sen ja kulkevat karhunturkissa 🤣
Tuskinpa olet oikeaa untuvatakkia näillä keleillä nähnyt, eiköhän kyseessä ole kevytuntuvatakki tai sitten joku polyesteri-versio. Ja hanskojakaan ei maailmassa tosiaan ole kuin yhtä ainoaa mallia...
Kyllä oli naurussa pidättämistä kun kävin kaupungilla lounaalla. Lämmintä 17c ja ihmiset toppatakeissa. Mitenköhän meinaavat pysyä talvella lämpimänä jos jo näillä asteilla on otettava toppavaatteet käyttöön?
Turussa näin viime viikolla nuoren naisen, jolla oli päällä toppatakki, pipo, huivi ja vielä hanskatkin. Itsellä oli t-paita, joten hieman ihmetytti. Ja ei todellakaan ollut kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää se että miten nämä ihmiset jotka +10 asteen lämpötilassa kulkevat untuvatakki päällä ja hanskat kädessä pärjäävät talvella jos on - 20 C tai yli ? Ilmeisesti metsästävät karhun,nylkevät sen ja kulkevat karhunturkissa 🤣
'
Entä, jos kyseessä onkin ulkomaalainen turisti?
Meillä oli pari vuotta sitten saksalainen tyttö kylässä toukokuussa. Ulkona oli +15 - +18 astetta. Tytöt lähtivät muutamaksi tunniksi ulos. Saksalainen tyttö lainasi meidän tytön paksuimman toppatakin, koska hänellä oli mukanaan vain kevyttoppatakki, ja se ei hänelle riittänyt tuossa lämpötilassa. Meidän tyttö ei noissa lämpötiloissa tarvinnut takkia ensinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli naurussa pidättämistä kun kävin kaupungilla lounaalla. Lämmintä 17c ja ihmiset toppatakeissa. Mitenköhän meinaavat pysyä talvella lämpimänä jos jo näillä asteilla on otettava toppavaatteet käyttöön?
No se ei vissiin ole mitenkään sinun ongelmasi miten pärjäävät. Varmaan ne laittaa talvella toppatakin alle lisää vaatetta.
Kai se nyt on ihan sama, mitä muilla ihmisillä on päällä? Kuinka yksinkertainen pitää olla, että naureskelee moiselle. Jotkut palelee, ja kesällä 11 astetta tuntuu paljon kylmemmältä kuin keväällä tai syksyllä. Juuri oli hellettä! Antaa ihmisten pukeutua miten pukeutuvat, kunhan tarkenevat. Jessus sentään.
Tällä hetkellä päällä ripoutuneet rumat verkkarit, löysä neulepaita, päällä löysempi neulepaita ja ylisuuri miesten fleece. Nenäni on kylmä, ajattelin kohta pyörittää siihen villasukan. Jalassa myös villasukat...kohta ehkä vain sukka.
Kyllähän tuo ihan naurettavaa on näillä keleillä kun kuitenkin on lämpöasteita vetää jotkut toppatakit niskaan.
Ei ole yhden yhtä toppatakkia näkynyt koko kesäkautena! Nuorilla tuo voi vielä mennä jonkun trendin mukaan, kun noin näyttävät pukeutuvan eteläisemmässä Euroopassakin. Luonnon helmassa ja ulkoillessa sitä tietenkin pukeudutaan enemmän säätä silmällä pitäen, ja mökkeily on monesti kerrospukeutumista parhaimmillaan - jopa ihan keskikesällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo ihan naurettavaa on näillä keleillä kun kuitenkin on lämpöasteita vetää jotkut toppatakit niskaan.
M-I-K-S-I-?
Mies kävi lasten kanssa eilen puistossa Kuopiossa, lapsilla oli normaalien sisävaatteiden (trikoopaidat, collegehousut) päällä verkkapuvut ja päässä lippikset. Aika äkkiä tulivat kotiin, 5v valitti että korvia palelee ja 7v:llä oli muuten vaan kylmä kun kaikki tuuli verkkatakin läpi.
En valita säästä, mutta ymmärrän hyvin ihmisiä jotka pukeutuvat sään ja oman kylmänsietonsa mukaan. Se on fiksua.
Minulla ainakin on jo kylmä. Asumme myös järven rannalla ja sieltä tulee aina kova tuuli. Uimaan ei voi kuvitellakaan menevänsä. Paikallaan ei tarkene kauaa istua. Itse yritin pärjätä hupparin kanssa jonka alle pitkähihainen paita. Nyt tuli kerrankin sellainen olo ettei tämä ole mitään kesää ja syksy on tullut. Tekisi mieleni lähteä jonnekin lämpimään, mutta rahaa ei ole ( en silti ole wt vain muutne köyhä).
Mulla on yleensä aina kuuma ja just nyt on hyvät t-paitakelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyttoppatakki on liioittelua. Kyllä mä kuitenkin yhtä paljonn ihmettelen näitä jotka kulkevat 13-15 asteen lämpötilassa shortseissa ja t-paidassa. Ei toi ole mikään shortsikeli. Ei tee mieli laittaa edes sandaaleita jos on pitempään ulkona.
Minä ihmettelen tätä ihmettelyä. Joillekin se on shortsikeli, joillekin kevyttoppatakkikeli. Ihmiset sietävät kylmää ja lämmintä eri tavalla. Minä käytän kevyttoppatakkia vasta kun pakkasta on yli 15 astetta, ja kuljen shortseissa heti kun on kymmenen astetta lämmintä, mutta jos näen jonkun tällä säällä kevyttoppatakki päällä, niin oletan vain, että hän on erilainen kuin minä. Miten ihmeessä ihmisillä voi riittää päiviteltävää tuntemattomien pukeutumisessa??
Mä siedän ilmeisesti kylmää hyvin kun selviän kovassa pakkasessa kevyemmin pukeutuneena kuin moni muu tuttu. Toisaalta en myöskään lamaannu lämmöstä. Viime kesänä lenkkeilin kokon kesän. Teen fyysistä työtä ollen välillä ulkona. Työtä tehdessä kun on kiire en vain yksinkertaisesti ehdi miettiä onko kuuma. Juon silloin toki litratolkulla päivässä.
Typeryyttähän se on. Onneksi itse asun lähiössä. Täällä osataan vielä pukeutua kesävaatteisiin kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Typeryyttähän se on. Onneksi itse asun lähiössä. Täällä osataan vielä pukeutua kesävaatteisiin kesällä.
Ai kun kalenterin mukaan on kesä niin vaatetta ei lisätä vaikka räntää tulis taivaalta?
Jaa, olinpa taannoin Ateenassa marraskuussa. Siellä oli +16. Paikalliset kulkivat kevyttoppatakit päällä, meidän seurue t-paidassa ja shortseissa, kahlasin vielä meressä ja sain katseita.
Täällä on +13 nyt (Lohja) ja mulle riittää t-paita.
Ei, ongelmana ei ole se, että pukeutuu lämpimästi vaan se, että jokin kevyttoppatakki koetaan tarpeelliseksi +14 asteen kelissä Suomessa. Ihmiset eivät enää osaa pukeutua suomalaisittain vaan kuljetaan kesät talvet topeissa ja keinokuituisissa napapaidoissa ja tungetaan vain sitä lämpimämpää takkia päälle tajuamatta, että se pukeutuminen säähän lähtee kyllä kerroksista. Jos sisällä on +20 astetta kesällä, voi hyvin olla t-paidassa mutta jos sisällä on +20 astetta talvella, saattaa lattiat olla kylmiä, ikkunoista vetää tai aikankin ovesta, jos sitä avataan paljon ja silloin on järkevää laittaa päälle pitkähihaista ja villasukkaa.
Sama juttu sitten kesäsäähän. Jos aamulla on +10, katsotaan päivän ennustetta, ja jos todetaan, että parissa tunnissa sää lämpenee kuudella asteella, niin se kevyttoppatakki ei ole oikea vaate keliin (ellei sitten työskentele ulkona, jolloin on syytä kantaa kunnon vaatevarastoa mukana) vaan alle laitetaan villatakkia ja päällimmäiseksi tuulen pitävä takki. Kevyttoppatakki sopii nollakeleihin joita Suomessa on tyypillisesti eli siis -5:stä +5 asteeseen ja sinnekin alle kuuluu laittaa pitkähihaista ja mahdollisesti villatakkiakin riippuen siitä, kauanko siellä ulkona oikein on.
Huvittavia nämä kävelykadut joita on joks kylässä nykyään. Terassit ovat tyhjiä ja ketään ei huvita jäädä notkumaa noihin nytkin kylmiin tuulitunneleihin.
Untuvatakki +10c säällä ja talvella -20c pakkasella kuljetaan matalissa Convers kengissä nilkat paljaana 🤣