Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoinnin lopettaminen

Vierailija
09.07.2019 |

Haluan lopettaa tupakan polton nyt. Olen yrittänyt miljoona kertaa ja aina sortunut. Tahdonvoimani ei vain riitä. Parhaimmillaan viime syksynä olin viisi päivää polttamatta ja nyt kesällä useamman kerran pari päivää ja sitten taas palannut siihen maailman idiootimpaan puuhaan.

Te, jotka olette lopetettaneet tupakoinnin, niin jakakaa hyvät vinkkinne. Onko esim. nikotiinipurkka auttanut ensimmäisten viikkojen aikana ja sitten olette päässeet siitäkin eroon ja tupakointi on jäänyt kokonaan taakse?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua siirtyä sähkötupakkaan vaan haluan lopettaa kokonaan. 

ap

Vierailija
22/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Itse olen parhaillaan Champix-kuurilla; paiva 10 menossa ja huomenna on vika paiva kun poltan! :) 

Champix on siita hyva etta se ei sisalla nikotiinia, toimii niin etta "hyokkaa" aivon nikotiinia vastaanottaviin reseptoreihin ja ikaankuin "blokkaa" ne, eli et saa samaa mielihyvaa tupakoinnista kuin aikaisemmin. Negatiivisena puolena se, etta koska tama on psykotrooppinen aine (so. muuttaa aivojen kemiallista koostumusta), tata ei suositella masentuneisuuteen taipuvaisille tai jos on jotain muita mielenterveyden ongelmia. 

Tupakka maistuu jo nyt pahalta ja poltan huomattavasti vahemman kuin ennen (ennen meni iso aski paivassa, olen polttanut liki 30 vuotta). 

Olen kokeillut aikaisemmin laastareilla, ei toimineet mulle, poltin edelleen niista huolimatta. Mutta talla kertaa onnistun!!!!

Hei!

Olen kanssa miettinyt lopettamista tuon Champixin avulla.

Olen kuullut että se on aika kallis kuuri, mitä se tuli maksamaan???

En valitettavasti osaa vastata, silla en asu Suomessa ja taalla ne korvaa sen sairausvakuutuksesta. :) (No ei tassa mitaan tuulettamista ole, maksan vakuutuksesta 140 euroa kuussa jo 16 vuoden ajan...) 

Ja onhan se kai aika kallis. Mutta jos se auttaa sua lopettamaan tupakoinnin, niin kylla se loppujen lopuksi halvemmaksi tulee kun tupakoinnin jatkaminen... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lopetitte tupakoinnin, niin tuliko teille maha kipeäksi? Kun olen ollut polttamatta muutamia päiviä, niin mulla on ollut ihan tosi kovat vatsakivut. On ollut jopa vaikea nukkua niiden kanssa. 

ap

Minulle tuli kyllä ummetusta aluksi, on helppo uskoa että se yltyy kivuksi saakka joillain.

Yritin ensin pari kertaa nikotiinipurkan ja mint-tuotteiden avulla, mutta sitä nikotiinilientä meni aina sen verran kurkunkin puolelle että ne ärsyttivät nieluani ihan valtavasti, melkein turvottivat nielua umpeen. Karmean tuntuista. Lisäksi ne eivät minulla vähentäneet alkuunkaan polttamisen himoa. Lopulta sain motivoiduttua lopettamaan sen avulla että innostuin taas vanhasta liikuntaharrastuksesta ja polttaminen oli niin vahvasti liikunnan terveysvaikutuksien vastainen. Viikko oli vaikeaa, sitten helpotti.

Yksi käytännön askel joka auttoi, oli se kun hoksasin että nyt olen pessyt kaikki vaatteet jotka haisivat vielä muutama päivä sitten tupakalta. Tätä ei tehnyt mieli "turmella".

Vierailija
24/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lopetitte tupakoinnin, niin tuliko teille maha kipeäksi? Kun olen ollut polttamatta muutamia päiviä, niin mulla on ollut ihan tosi kovat vatsakivut. On ollut jopa vaikea nukkua niiden kanssa. 

ap

Ummetusta kyllä on ollut, mutta en sen takiakaan ala uudestaan polttaa!

Vierailija
25/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousee helposti kun aineenvaihdunta hidastuu. Esim kilo parissa kuukaudessa ja vuodessa 6-10kg

Vierailija
26/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino nousee helposti kun aineenvaihdunta hidastuu. Esim kilo parissa kuukaudessa ja vuodessa 6-10kg

Tuohon olen itse varautunut lisaamalla liikuntaa ja ruokavalioon luumuja ja enemman kuituja. :) Ja jos tupakoinnin lopettamisesta tulee ekana vuonna 6-10kg, niin sittenhan tulee. Nuo 10kg saa tarvittaessa pudotettua vaikka 10 viikossa, jos niikseen tulee. 

Vierailija
27/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla noussut. mietin kauanko menee kun kävelee röökipaikalle ja takas ja olen tuon ajan käyttänyt kävelyyn sitten päivittäin. ei ihan pieni määrä kuitenkaan.

Vierailija
28/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin oli pari vuotta sitten yhtä inhottava olo tupakoinnista. Ajattelin vain koko ajan, miten epäterveellistä se on omalle keholle, miten pahalta vaatteeni haisevat, miten pahalta minä ja hiukseni haisevat, missä voisin polttaa häiritsemättä ketään, miten kaikki paheksuvat... Ei ollut enää yhtään positiivista seikkaa asiaan liittyen.

Olin jo jonkin aikaa halunnut lopettaa ja sitten vain lopetin. Pelkäsin aloittavani uudestaan, sillä välillä teki niin kovasti mieli polttaa. Pahoja hetkiä minulla oli aamuisin, ruokailun jälkeen, jos joku poltti elokuvassa nautinnollisen näköisesti sekä jotkut tilanteet, joissa olin tottunut ennen polttamaan. Välillä tupakkaa teki niin paljon mieli, että menin ostamaan askin ja poltin yhden tai kaksi putkeen. Sitten katkoin loput ja heitin roskikseen. Näin tapahtui muistaakseni 2 tai 3 kertaa. Kun näiden kertojen välillä oli pidempi aika, oli tupakan maku ja haju muuttunut aika kamalaksi, mikä sitten auttoi entisestään siihen, ettei enää tehnytkään mieli. Lopulta en enää ostanut tupakkaa. Mieli teki vielä satunnaisissa tilanteissa 4-6kk ”lopetuksen aloituksen” jälkeen, mutta tuolloin jo pystyin olemaan hakematta uutta askia, kun pidin mielessä viimeisimpien kertojen epänautinnollisuuden. Lisäksi minulla auttoi tuo jonkun jo aiemmin mainitsema vaatteiden peseminen.

Stumppaa tähän -kirjasta ei ollut minulle mitään hyötyä, vaan kirja oli mielestäni amerikkalaista ”ostos-TV -hömppää”. Kirja vain ärsytti minua koko ajan, enkä jaksanut ihan loppuun asti sitä lukea.

Vierailija
29/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin 17 vuotta sitten. Taisin käyttää alkuun nikotiinipurkkaa, en kyllä muista oliko siitä mitään apua.

Olin silloin työttömänä ja ajattelin kokeilla lopettamista, kun ei ollut työstressiä ( oli vaan työttömyysstressi). Alkuun oli hirveää kärsimystä, mutta sitten se hiljalleen helpotti.

Sanoisinkin, että koittakaa vaan kärsiä se alku, sinnitelkää vaikka miten, laskekaa tunteja ja vaikka minuutteja, tehkää mitä vaan, mutta älkää ottako sitä röökiä, ei sitä yhtäkään. Mulla se oli aiemmissa lakoissa kariutunut just siihen yhteen. Ja sitte tuli toinen ja kolmas. Aina piti stressiä helpottaa ja itse olen jännittäjä ja hermoilija, mutta hermoilin sitten vaan enkä yrittänyt lieventää sitä oloa enää tupakalla.

Ehkä voisi tehdä niin, että määrittelee jonkin päivän, vaikka viikon päähän jolloin heti aamusta lopettaa polttamisen. Yrittää muutenkin silloin tehdä epätavanomaisia asioita, mennä paikkoihin joissa ei normaalisti käy tai jotain vastaavaa - syödä jotain uutta tai mitä vaan.

Voimia aapeelle ja muillekin!

Vierailija
30/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne sinua, joten en tiedä onko näistä sinulle apua, mutta itselläni auttoi.

Alkoholi pois kokonaan riittävän pitkäksi aikaa. Mulla jo pieni annos laukaisi ylitsepääsemättömän tupakanhimon. Jollain voi olla sama juttu kahvin kanssa, silloin kannattaa korvata kahvi jonkin aikaa esim. kofeiinitapleteilla.

Sallin itseni syödä mielin määrin suklaata. Se on myös paheeni, mutta tiesin että siitä pääsen helpommin eroon kuin tupakasta. Joten kun ilman tupakkaa oli tosi huono fiilis ja masensi, auttoi kun sai ilman huonoa omatuntoa vedellä suklaata. Tässä on riskinä lihominen, mutta mulle ne tupakan vieroitusoireet oli niin hirveitä, että otin riskin. Eikä sen herkun tarvitse olla juuri suklaa, voi olla mikä vaan muu herkku, josta itse pitää.

Vältin tupakoivia ihmisiä. Ei mitenkään mahdollista olla tupakkaporukassa polttamatta, kun muut polttaa ympärillä. Jos puoliso polttaisi, olisin pyytänyt häntäkin tekemään sen "salassa" minulta, myös tupakat ja sytytin piilossa. Omani ei onneksi polttanut, joten se helpotti asiaa.

Vierailija
31/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin toiminut Champix hyvin. Tai siis tähän mennessä, viikon olen nyt syönyt, ja tupakointi vähentynyt yli puolesta askista max. kahteen savukkeeseen päivässä. Uskon pystyväni lopettamaan tämän viikon aikana kokonaan. Polttaessakaan ei tupakka maistu, tuntuu siltä kuin vetäisi jo kolmatta tupakkaa putkeen vaikka ei olisi polttanut vuorokauteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi