Teiniä ei kiinnostaa muu kuin juominen, huumeet, autolla ajelu. Mitä ihmettä vanhemmat voi tehdä?
16 v poikamme ei ole kesätöissä. Suurin osa kavereista on.
En tiedä mistä ihmeestä hän saa rahaa (paitsi isältään 100-300 e kuussa), mutta sitä tuntuu menevän juomiseen, tupakkaan, nuuskaan ja pilven polttoon aivan tolkuttomasti.
Mikään muu ei kiinnosta kuin rillutella auton kyydissä yöt ja nukkua ja pelata päivät.
Lastensuojelu tietää tilanteesta.
Isä antaa rahaa, koska aiemmin kun ei antanut, niin varasti meiltä ja kaupasta.
Nyt varmaan isän rahojen lisäksi diilaa jotain kamaa, jotta rahaa on riittävästi.
Päihdeklinikan asiakas on myös, mutta siellä käyminen perustuu vapaaehtoisuuteen eikä hän halua siellä aina käydä.
Mitä tekisit jos olisit hänen vanhempansa?
Kommentit (84)
En osaa sanoa nyt muuta, mutta toivon voimia äidille.
Mitä ikinä teettekin, tehkää nyt. Kun täyttää 18, niin ei voi enää puuttua kukaan muu kuin poliisi. Ne vasta surullisia tapauksia onkin, kun vanhemmat yrittää auttaa vastentahtoista täysi-ikäistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoittaisin lastensuojeluun että en tule nulkin kanssa toimeen. Siinäpähän sitten pitäisi hauskaa koulukodissa kunnes täyttää 18.
Tuolla oli syitä miksi en halua näin:
- välitän lapsestani
- haluan hyvän elämän hänelle ja haluan että hänellä on joku tulevaisuus 18 v jälkeenkin. Epäilen, että koulukoti ei sellaista hänelle pysty enää tässä iässä tarjoamaan. Se kaveripiiri siellä on tuon ikäisille aika sekaisin.
Haluaisin eroon todellakin kaikesta, mutta en tiedä mihin pitäisi muuttaa ja miten kaveripiirin saisi vaihdetuksi netin aikana? Hän löytäisi varmaan uudella paikkakunnallakin ne eniten päihteitä käyttävän. Ja kaikenmoisia nettisivustoja valitettavasti on, joille en ymmärrä miksei rikospoliisi voi mitään?
ap
Sanot että se voi valita vain 2 noista kolmesta.
Ensinnäkin voimia taisteluun.
Nykynuorten huumeiden käyttö on ihan oikeasti joillain alueilla räjähtänyt käsiin; on siis ihan hyvin mahdollista että lähes koko luokallinen käyttää jotain. Varsinkin pienellä paikkakunnalla saattaa huomata, että puolet vuosikerrasta voi olla selvästi ”huonommin pärjäävää.”
Varsinaisia neuvoja mulla ei ole antaa, samankaltaisten asioiden kanssa on painittu kyllä täälläkin. Rahaa ehdottomasti vähemmän käyttöön. Päihdeongelmainen saa helposti puhuttua läheisensä, ne aidosti auttamishaluiset ihmiset. käyttönsä mahdollistajiksi. Jotain ”palkitsemista” toisaalta vois harjoittaa, jos esim. antaa puhtaat seulat. Pelkkään sanaan ei kuitenkaan kannata luottaa.
Kanada teki omat toimensa sen suhteen ettei nuoriso saisi kannabista niin helposti käsiinsä.
Coloradossa on saatu jo tuloksia että nuorten kannabiksen käyttö on saatu laskuun, kun pantiin ikärajat ja sallittiin aikuisille ihmisille.
Ainakin alkoholin osalta itselleni auttoi ikärajat ja en käyttänyt koskaan alkoholia alaikäisenä.
Ei varmasti toimi kaikille, mutta meille tunnollisille se toimii hyvin. Sama tupakan kanssa ja tupakan käyttökin on saatu laskemaan.
Huumeista en tiedä, mutta onhan alkoholi ja tupakkakin laillisia huumeita ja tuntuisi että tuo kieltäminen vain avaa vapaat markkinat alaikäisille.
Meillä ei ole vielä laajaa ongelmaa, mutta päättäjistähän tämä on kiinni. Otetaanko ongelmaa sarvista kiinni vai jatketaanko samalla linjalla, joka vain luo Aarnioita ja huumeongelmat lisääntyvät.
Olisi hyvä jos nuoret saataisiin suojaan. Kannabis on eräällä tavalla portti myös koviin huumeisiin ja niitä voidaan tarjota nuorille. Jos nuori on nauttinut alkoholia, niin kynnys kokeilla on suuri. Sitten ollaan ongelmissa.
Ette te voi tehdä yhtään mitään asialle, mutta omia voimianne voitte säästää laittamalla lapsen koulukotiin. Sama oli meilläkin, tosin ei ollut huumeiden käyttöä, alkoholin kulutus oli rajoissa eikä sen kummempaa ongelmaa mitä nyt koulussa riehui, kotona oli kuin enkeli. Kyllä lapsi sitä ihmetteli miksi sinne laitettiin, rikkoi ensimmäisenä päivänä koulukodissa huoneestaan kaikki kamat ja sitten rauhoittui. Minä selitin että yhteiskunnassa on sääntöjä ja kaikkien tulee käyttäytyä niiden mukaan, että itse on tilanteensa aiheuttanut, hän itse sen korjaa. Kukaan ei kiusallaan häntä sinne laittanut vaan omalla käytöksellään valitsi kohtalonsa ja jos sama jatkuu niin sitten vankilassa voi jatkaa samaa menoa,kunhan muistaa aina että kaikki on hänen oma vikansa, ei kenenkään muun. Kun elää ihmisiksi ja sääntöjen mukaan saa olla rauhassa.
Auton kyydissä ryyppää? Eli lapsellanne on täysi-ikäisiä kavereita?
Puolet luokasta käyttää piriä ja toinen puoli pilveä. Joo varmaan. Kenen mukaan? Amiksessakin järjestetään vanhempainiltoja, sielläkö sanottiin näin?
Entä koulukuraattori ja kouluterveydenhoitaja, mitä sanovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huhu aika paljon massia saa :O Kyllähän tolla polttelee ja vetää nopsaa nenään.
Mä menin ton ikäsenä juuri töihin että olisi rahaa käyttää huumeita. Sitten lopetin työt koska huomasin että jos teen töitä niin on pakko käyttää huumeita koska sitä työläisen arkea ei kestä muuten.
Siksipä pitää olla työttömänä muuten narkahdan heti.
No tää kierre just. Oli rahaa tai ei, niin huonosti tuntuu menevän ja hinku päihteisiin on kova.
Miten sä pystyt olemaan työttömänä ilman? Kyllähän sitä halvallakin saa itsensä sekaisin?
Miten pysyt erossa? Mitä tuolle mun lapselle voisi tehdä, neuvo sä?
ap
Huumeet maksaa tosi paljon. Halvinta on varmaan alkoholi, ellei halua liimoja tai bensaa haistella.
Vierailija kirjoitti:
Jagex kirjoitti:
Valitettavasti aika heikolta näyttää- Kun itse katselee noita suvun 16-20-vuotiaina alamäkeen menneitä nuoria niin ei heistä kukaan enää paremmaksi muutu.
Mutta sitten taas täytyy kysyä, että oletteko ihan varmoja siitä että poika käyttää viinaa ja huumeita? Tai siis kysytään, onko asiasta oikeita todisteita? Esimerkiksi omat vanhempani oliat näitä vanhemman sukupolven tyyppejä jotka piti koko (ei-uskovaista) maailmaa pahana ja joka kadunkulmassa nuoret piikittivät itseään ja joivat muka viinaa, vaikkei meillä mitään todellista päihteilyä ollut olemassa.
Vielä tänäkin päivänä olen heidän silmissään entinen teinijuoppo ja narkkari, koska he yksinkertaisesti eivät voi myöntää olleensa väärässä tai koko heidän maailmankuvansa romahtaisi.
Tulee vaan mieleen että ei 16-vuotiaan ihmisen kaikki luokkakaverit voi realistisessa mielessä käyttää huumeita, ei se ole mielestäni mahdollista edes missään B-luokan amiksessa.
Ainoa mahdollisuus on jonkinlaisen ideologian syttyminen, uskoontulo tai muu hengellinen kokemus, tai kilpaurheilu, kenties autourheilu? Rakastuminen? Jokin, joka koskettaa niin syvästi että henkilö näkee että juomista ja huumeiden ottoa ei kannata jatkaa.
Valitettavasti tiedetään. On käyttänyt noita kaikkia kotonakin. Alkoholi, tupakka ja nuuska näkyy kotona päivittäin. Kannabis-pussin esitellyt ja kerran polttanut kotona. Sanoo käyttävänsä sitä kerran viikossa. Välillä isoja, välillä pieniä määriä. Myös lääkkeiden ja viinan yhteiskäytöstä jäänyt testeillä kiinni. Amfetamiinia ei ole myöntänyt, mutta epäilen vähän. Sanoo, että raja menee siinä ettei ala piikittämään, että mietoja vain.
Tyttöystävä on ja peräti melko päihteetön mutta se ei estä yömenoja. Raamattua lukee ja masennuslääkkeet käytössä, mutta ei saa turhautunutta oloaan muulla purettua kuin päihteillä. Käyttää myös arkena ja päivisin.
No, tuolla B-luokan amiksessa on 10 opiskelijaa luokalla ja puolet käyttää pilveä, puolet amfetamiinia. Että sellainen valitettavan yleistä ja kaikki sulkee silmänsä siltä. Amisluokkia tarttis varmaan pistää paljon kiinni ja opiskelijoista varmaan 20-40 % heittää pihalle jos mietoihin huumeisiin haluttaisi yhteiskunnassa puuttua.
On vaan ajan kysymys koska tämä räjähtää käsiin.
Psykiatrisessa hoidossa näkyy, sen tiedän.
Luulisi, että näkyisi myös rikoksissa, mutta sitä en tiedä.
ap
Siis mitä ihmettä, nuori saa vapaasti kotona käyttää tupakkaa, alkoholia ja nuuskaa sekä kerran viikossa polttaa pilveä?
Itse en todellakaan katsoisi tuon jätkän touhuja enää. Valitettavasti kaikkia ei voi pelastaa eikä varsinkaan paapomalla. Itse ilmottaisin selkeästi, että tilanne on nyt se, että perheen sääntöjä noudatetaan eikä päihteet sovi tai sitten hän muuttaa pois.
16 vuotiaan on mahdollista saada sossun valvonnassa asua yksin vuokra-asunnossa tai sitten hänet voidaan antaa huostaan sossuille. Mikäli perheessä muita lapsia niin toimilla suuntaan tai toiseen on kiire sillä he kärsivät joka päivä veljestään ja veljen esimerkki on haitallinen.
Olen päihderiippuvaisia nähnyt ihan riittävästi lähipiirissä ja tehnyt päätöksen, että jos jostain lapsestani alkoholisti tai narkki tulee niin minä en häntä paapo. Ruokakassin voin joskus ovelle heittää, mutta rahaa ei tipu eikä minun kotiin ole mitään asiaa kuin selvinpäin. Teinin kanssa onneksi mennyt hyvin, mutta jos meininki menisi tuollaiseksi niin ovea osottaisin ellei ala kunnioittaa kodin sääntöjä.
Eihän tuohon muu auta kuin täydellinen ympäristön vaihdos ja yhteyksien katkaiseminen vanhaan kaveripiiriin. Huostaanotto ja sijoitus toiselle puolelle Suomea, mielellään jonnekin korpeen. Se joko auttaa tai sitten ei.
Missään tapauksessa ei kannata jäädä odottelemaan, että teini jatkaa tuota vielä pari vuotta ja vanhemmat silittävät päätä ja ymmärtävät, kunnes lapsi on täysi-ikäinen ja täysin vapaa tekemään, mitä haluaa eli jatkamaan päihde-elämää.
Se on kuule sen oma asia mitä se tekee. Sulle ei ole mitään oikeutta vaatia sitä elämään kuten sä käsket. Sä taas päätit tehdä lapsen täysin yksipuolisella päätöksellä, kysymättä asiaa lapselta, joten lapsella on täysi oikeus vaatia sulta mitä se haluaa ja sulla velvollisuus on taas mahdollistaa lapselle juuri sellainen elämä kuin se haluaa. Jos se on juomista, kaman käyttöä ja pillurallia, niin sitten se on sitä ja sun kuuluu se mahdollistaa, kun päätit lapsen tehdä.
Ap pelkää kyllä turhaan laitoksia, suuri osa niistä on asiallisia ja saavat nuoren päihdekierteen katkeamaan, samalla mt-ongelmat saadaan tasapainoon tai jopa kuntoon, oppivat itsenäiseen elämään, koulunkäyntikin alkaa jälleen sujumaan. Että suosittelen vaan, että laitat lapsesi sijoitukseen. Omani kiitteli jälkikäteen, että rakastin riittävästi ja uskalsin vaatia sossuilta enemmän, mitä pelkästään avona "apua" saatiin. Lasta ei siis huostaanotettu missään vaiheessa. Lapseni myötä olen oppinut tuntemaan paljon laitosnuoria, ja vähemmistö heistä on jatkanut huonoa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule sen oma asia mitä se tekee. Sulle ei ole mitään oikeutta vaatia sitä elämään kuten sä käsket. Sä taas päätit tehdä lapsen täysin yksipuolisella päätöksellä, kysymättä asiaa lapselta, joten lapsella on täysi oikeus vaatia sulta mitä se haluaa ja sulla velvollisuus on taas mahdollistaa lapselle juuri sellainen elämä kuin se haluaa. Jos se on juomista, kaman käyttöä ja pillurallia, niin sitten se on sitä ja sun kuuluu se mahdollistaa, kun päätit lapsen tehdä.
Olishan kätevää, jos voisi kysyä lapselta etukäteen, että haluatko syntyä tähän maailmaan, vieläpä meidän perheeseen... OT
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vanhempien sääntöjen lisäksi yhteiskunnan säännöt eli lait. Niidenkään mukaan ei 16 v. pistä päätään sekaisin huumaavilla aineilla tai lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teille on ehdotettu?
Tällä hetkellä vain päihdeklinikkaa.
Sitten jos enemmän vaaraksi itselleen ja muille niin huostaanottoa.
Mutta jos huostaanotettaisi laitokseen 18 v saakka niin siellä sellaista porukkaa että nuoren elämän jatko saattaisi luisua vielä pahemmin huumeisiin ja pahempaan. Siksi huostaanottoa laitokseen pidetään viimeisenä vaihtoehtona.
Mutta ei kai tässä muita vaihtoehtoja ole kuin nuo 2?
Vai keksittekö muuta?
Tämä on kuitenkin aika yleistä noilla 16-17 v pojilla tällainen elämä. Jotenkin tähän pitäisi yhteiskunnan paremmin puuttua.
ap
Nyt aloin epäilemään että tämä on provo. Eihän kukaan voi syyttää tuosta yhteiskuntaa, enemmänkin olisi peiliin katsomisen paikka missä meni vikaan..
Lopettakaa mahdollistaminen.
Rahahanat kiinni, ei käteistä rahaa/rahanarvoisia asioita kotona.
Itse pitäisin sitä linjana että päissään/päihteissä saa tulla kotiin mutta käyttö kotona ei ole ok.
Lapselta puuttuvat selkeät rajat. Olette varsin lepsua väkeä muutenkin, en itse antaisi autoa noin nuorelle käyttöön, saati kustantaisi ajokorttia tms.
Mitäs tuossa nyt pitäisi muka voida?
Rahahanat kokonaan kiinni, yli 200 ekua kuussa on sama kun sanoisi: "mees vähä narkkaan jos et muuta keksi". Kotoa vain ruoka, vaatteet ja yösija. Näin ollen mitä ilmeisemmin opettelee joko diileriksi tai varkaaksi. Ei sit tule 18 v. yllätyksenä, eikä ole loputtomasti vanhemmilleen valehtelemassa jos jotakin traamaa saadakseen huumerahoja.
Jos ei olekkaan ihan tyhmä voi jopa tehdä elämässään korjausliikkeen ja mennä vaikka töihin.
Mutta se ei ole sinun ongelmasi, koska parhaasi teit. Tiedätkö mikä on karhunpalvelus? Sitä tekevät vanhemmat jotka haluavat päästä helpolla. Ja ollaan muka niin huolissaan. Itse ne elämänsä valikoi kuitenkin.
Minä ilmoittaisin lastensuojeluun että en tule nulkin kanssa toimeen. Siinäpähän sitten pitäisi hauskaa koulukodissa kunnes täyttää 18.