Voisiko joku neuvoa suomen kielen oikeinkirjoituksessa? Asia koskee pilkkua.
Yritin jo löytää tähän vastausta eri sivustoilta, mutta päädyin lopulta tänne. Voisikohan joku auttaa? En nimittäin tiedä tai muista, pitääkö tällaiseen lauseeseen laittaa pilkku ei-sanan eteen:
Hänen täytyy selvittää asiaa ei huvikseen vaan ammattinsa takia.
Tällaisia lauseita ei aina voi muuttaa ihan kokonaan (esimerkiksi muuttamalla kieltolauseeksi), mutta voihan tuo olla tyylillisesti muutenkin heikko. Joka tapauksessa olisi kiva kuulla perusteltu neuvo ilman sarvia ja hampaita.
Kommentit (33)
Tulee pilkku. Vähän niin kuin "lisäselitys" tuolle lauseelle.
Laittaisin molemmin puolin "ei huvikseen" ilmausta.
Hänen täytyy selvittää asiaa, ei huvikseen, vaan ammattinsa takia.
Tai
Hänen täytyy selvittää asiaa - ei huvikseen, vaan ammattinsa takia.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin molemmin puolin "ei huvikseen" ilmausta.
Samoin.
Hänen täytyy selvittää, asiaa ei, huvikseen vaan, ammattinsa takia.
Tulee pilkku ennen ei-sanaa. Ei tule pilkkua vaan-sanan eteen, sillä loppuosassa ("vaan ammattinsa takia") ei ole verbiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin pilkun huvikseen -sanan jälkeen.
Vaan-sanan eteen ei nykyään laiteta pilkkua, jos sen jälkeen ei seuraa verbillinen sivulause.
Vierailija kirjoitti:
Hänen täytyy selvittää asiaa, ei huvikseen, vaan ammattinsa takia.
Tai
Hänen täytyy selvittää asiaa - ei huvikseen, vaan ammattinsa takia.
Alempi on parempaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee pilkku ennen ei-sanaa. Ei tule pilkkua vaan-sanan eteen, sillä loppuosassa ("vaan ammattinsa takia") ei ole verbiä.
Kannatan tätä, vaikka itse käyttäisin ajatusviivaa ennen ei-sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Hänen täytyy selvittää, asiaa ei, huvikseen vaan, ammattinsa takia.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan-sanan eteen ei nykyään laiteta pilkkua, jos sen jälkeen ei seuraa verbillinen sivulause.
Se on edelleen oikein ja paljon helpompi kuin alkaa miettimään lauserakenteita.
Tuossa taitaa olla kyseessä irrallinen lisäys, joka on selvyyden vuoksi hyvä eristää yhdellä tai kahdella pilkulla.
Muistakaa, että ajatusviiva tulee yllättävän lisäyksen kanssa. Ajatusviivaa ei kannata kovin paljon viljellä, koska muuten se menettää tehonsa ja koska paljon ajatusviivoja sisältäviä tekstejä ylipäänsä on raskasta lukea. Kannattaa välillä suosia suomalaista ja käyttää puolipilkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauserakennehan ei ole ainoa syy. Pitkissä teksteissä näyttää pahalta joka ikisen mutta- ja vaan-sanan edessä. Etenkin asiateksti muuttuu takkuiseksi.
Kertokaapa nyt myös yksinkertaisesti selittäen, milloin tulee pilkku ennen ja -sanaa.
Voit käyttää 0, 1 tai 2 pilkkua. Ihan miten haluat. Ja taas: WHO CARES!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauserakennehan ei ole ainoa syy. Pitkissä teksteissä näyttää pahalta joka ikisen mutta- ja vaan-sanan edessä. Etenkin asiateksti muuttuu takkuiseksi.
Lauserakenteitakin kannattaa miettiä ja pitääkin, jos kirjoittaa työkseen. Itseltäni menee maku esimerkiksi romaaneihin, joissa pilkut ovat miten sattuu. Välimerkit kun välittävät sitä, mitä sanoilla ei voi välittää.
Vierailija kirjoitti:
Voit käyttää 0, 1 tai 2 pilkkua. Ihan miten haluat. Ja taas: WHO CARES!
Joku väitöskirjan tarkastaja voi hyvinkin välittää. Avarra vähän mieltäsi, BABE!
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa nyt myös yksinkertaisesti selittäen, milloin tulee pilkku ennen ja -sanaa.
Silloin kun sitä seuraa itsenäinen lause, jossa on eri subjekti kuin edeltävässä lauseessa eikä mitään yhdistävää. Esimerkiksi:
Hanna kutoo, ja Henna maalaa.
Mutta:
Iltaisin Hanna kutoo ja Henna maalaa.
Kun taas:
Iltaisin Hanna kutoo, ja Henna maalaa öisin.
Hänen täytyy selvittää asiaa ammattinsa takia, ei(kä) vain huvin vuoksi.
Sen verran sarvia, että pilkkusäännöt eivät ole oikeinkirjoitusta.