Supistukset, koska lähteä sairaalaan?
Odotan ensimmäistä lasta, jonka laskettu aika on muutaman viikon päästä. Nyt kun synnytys lähenee, niin mielessä pyörii sairaalaan lähtö ja jännittää tietysti muutenkin. Tänään illan aikana on ollut alaselän ja alavatsan pientä polttelua ja tuntuu, että vatsa menee välillä kovaksi. Kovia kipuja ei kuitenkaan ole ja olen pystynyt normaalisti olemaan. Nyt mietinkin, että onkohan tämä vasta harjoitusta vai voiko olla, että synnytys on pian edessä.
Siksipä kysynkin teidän kokemuksia siitä, millaiselta teidän supistukset tuntuivat ja kauanko uskalsit/pystyit olemaan kotona? Missä vaiheessa lähdit sairaalaan?
Kommentit (5)
No mulla tuli kivuliaita supistuksia vasta sitten, kun synnytys oli käynnissä. Sitä ennen tuli vain kivuttomia. Tiesin kyllä heti ekasta supistuksesta, mistä on kyse, mutta olin muutenkin sairaalassa. Yleensä sen tietää, kun synnytyssupistukset alkavat. Annettiinko teillä perhevalmennuksessa tietoa, missä vaiheessa kannattaa lähteä sairaalaan? Esim. meiltä on lähes 100 km synnyttämään, joten kauhean pitkään ei voi kotona odotella (esim. kun synnytin toista lastani, rupesin heti ekan supistuksen jälkeen tekemään lähtöä).
Itse lähdin esikoisesta kun kivuliaat, säännölliset supistukset olivat kestäneet kotona pari tuntia. Meiltä ajaa tunnin sairaalaan, synnytyssalissa olin kolme tuntia ennen kuin esikoinen syntyi.
Koska ensimmäinen synnytys meni noinkin nopeasti, en toisen kanssa jää kotiin tunneiksi odottelemaan, nyt rv34.
Pääsääntö on se, että jos mieti, että onkohan nämä kipeitä supistuksia, niin vastaus on ehdoton ei. Kipeät synnytyssupustukset todellakin tunnistaa. Heti.
Toki nuo sun pienet tuntemukset voi tehdä jotain pientä työtä jo, mutta ei ne synnytyssuppareita ole.
Okei, poikkeuksia on, jotkut sanoo, ettei sattunut missään vaiheessa, mutta nyt puhutaan pääsäännöstä.
Multa lähti vedet ja soitin sairaalaan että kuis toimitaan. Sanoi että tule sitten kun et enää kestä suppareita. Klo 22 illalla siis homma alkoi ja aamulla klo 7 totesin että olivat muuttuneet niin kivuliaiksi ettei kotona passaa enää olla. Kannattaa soitella sinne sairaalaan jos jokin mietityttää, ovat siellä sinua varten.
Asutko kivenheiton päässä synnytys sairaalasta vai Enontekiöllä?