78% suomalaisista tienaa alle 40 000€/brutto vuodessa. Yli 100 000 vain 1,8%.
Ja silti, tällä palstalla todella monet sanoo tienaavansa vähintään sata tuhatta. Palkka on joka toisella täällä vähintään viisi tonnia. Tämä taitaa olla rikkaiden temmellyskenttä koko palsta.
12% suomalaisista on pienituloisia jotka tienaa vuodessa alle 15 000€/brutto.
Kotitalouksien mediaanitulo, josta pienituloisuusraja on laskettu, oli vuonna 2017 yhden hengen taloudessa 24 580 euroa. Eli suomalaiset on todellakin paljon köyhempiä kuin tämän palstan perusteella voisi olettaa.
Miehet vinkuu etteivät saa naista koska ovat köyhiä, epäilen että moni heistä ei edes ole köyhiä. Ja suurin osa suomalaisista on ollut tai on parisuhteessa vaikka suurin osa on pienituloisia tai jopa köyhiä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä teistä tarkalleen ottaen on epäuskottavaa? Se, että useampi kuin yksi hyväpalkkainen voi osua Suomen suurimmalle keskustelupalstalle? Vai se, että kukaan hyväpalkkainen ylipäänsä haluaisi kirjoittaa tänne? Mikä on teidän oma tekosyynne tällä palstalla kirjoitteluun, ja mikä saa teidät luulemaan ettei kukaan rikas voisi kirjoittaa samasta syystä?
Kyse ei ole siitä, etteikö tällä palstalla kirjoittelisi hyvätuloiset tai jokunen rikas. Jos olet näitä keskusteluja seurannut vaikka kymmenen vuotta, niin ymmärrät kyllä mitä Ap ja moni muu kommentoija tarkoittaa; suhteessa väestöön täällä kirjoittelee mm. liian moni Mensalainen, kirurgi ja yli 100 000€/vuodessa tienaava. Se ei ole enää mahdollista.
Olen seurannut aika tarkalleen kymmenen vuotta, ja mielikuvaksi jäänyt, että palsta on täynnä köyhiä.
T. eri
Tulen tienaamaan tänä vuonna noin 95 000€ ja sekös harmittaa, olisin nimittäin halunnut että 100 000 € menee rikki :(. Ens vuonna sit kovemmin hommia
T: herra insinööri
Vierailija kirjoitti:
minun vuosiansiot noin 44.000E ja miehen 118.000E.
Silti asutaan Helsingissä vuokralla kahden muksumme kanssa. Mies vaan ei ikinä ole suostunut, että otettaisiin asuntolainaa. Ei tunnu yhtään, että tulot melko hyvät tuon vuokralla asumisen takia.
Miehesi on tosi typerys!
Siis miten voi 78% tienata muka alle tuon 40000k€? Onko tuossa siis mukana kaikki lapset ja eläkeläisetkin? Eikö mediaanikuukausipalkka ole jotain 3300 huitteilla? Ja mediaanin yli tienaavia pitäisi olla se 50%.
Ja kyllä itse tienaan yli tuon enkä pidä itseäni hyvätuloisena. Silti viihdyn nykyisin täällä palstalla lepuuttamassa aivojani. Pitäisikö olla köyhä että täällä uskotaan ettet ole trolli.
Vierailija kirjoitti:
En tienaa edes vuodessa tuota 40 000 €.
Jep, ei läheskään. Silti olen pärjännyt elämässäni oikein hyvin, minulta ei puutu mitään, on omaisuutta ja velat on maksettu pois jo muutama vuosi sitten.
Just tänään oli joku vuosiansio ketju. Arvaapa mitä summia sieltä löytyi 😆
Ja sitten on mun kaltaiset, jotka virallisesti tienaavat vaikka 1200,- kuukaudessa, eivät hae mitään tukia, tienaavat pimeästi tuon päälle 3-4 tonnia joka kk... paljonkohan meitä on?
Nimim. vanhat ulosotot jo maksettu, mutta liian helppoa tämä
Palkka 21000 e vuosi. Sisältää ylitöitä noi 20 h kuukausi sekä pyhälisät, koitan olla kaikki pyhät töissä. Työkokemusta 12 vuotta ja olen ict-alalla. Kokemus laskuri alkoi nollasta uudessa duunipaikassa. Kyllä tällä elää, mutta enemmänkin kelpaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosituloni ovat n.570000e. Tosin en asu Suomessa enkä maksa sinne veroja. Tällä palstalla pyörin huumorimielessä. :)
No viihteeksi tämä on tarkoitettu, ja sitä se on ihan kaikille, tuloluokkaan katsomatta.
Paljonko sinä muuten maksat veroja ja sosiaalimaksuja? Onko sun maassa ilmainen koulutus, kouluruoka, halpa terveyden- ja sairaudenhoito jne.?
Suomessa on kaikkea muuta kuin halpa (ja toimiva) terveydenhuolto. Asuin ennen Englannissa jossa homma hoitui eikä maksanut mitään ja verot oli vähemmän., täällä ei toimi edes yksityisellä. -en ole tuo kirjoittaja-
ja tuo tuloluokka koskee myös yrittäjiä. palkaahan mekin itselle maksetaan. täällä on muuten köyhiä kaikki, siis kaikki tässä ilmaisessa sosialismissa. muutama hullu poikkeus joskus. lapsistammekin tulee köyhiä.
En ylipäätään ymmärrä pienituloisten jatkuvaa viinkumista enkä etenkään sitä miksi parempituloisten pitäisi sponsoroida heitä yhteiskunnan tuilla. Itse olen lähtenyt liikkeelle täysin nollasta, kotoa en saanut mitään. Kuuntelin koulussa kun ilmaista opetusta annettiin, kesät olin duunissa 17 vuotiaasta allkaen, sitä ennenkin tein jotain lehdenjakohommia yms. ja opiskeluaikana otin opintolainaa niin paljon kuin sain. Hommasin insinöörin paperit ja nyt tienaan vuositasolla n. 90 - 130 t välillä riippuen bonuksista eli siitä kuinka hyvin hommani hoidan ja teen firmalle tulosta. Vaikuttaa siltä, että monella on sellainen asenne että kaikenlaista pitää saada mutta ei olla itse valmiit tekemään sen eteen mitään.
Koulutus tässä maassa on tosiaan ilmaista ja sitä voi hankkia lisää milloin vain. Mikäli taas kyvyt ei riitä vaikka tekee varmasti kaikkensa niin se on sitten luonnon valintaa. Eläinkunnassa sellaiset yksilöt joko tapetaan tai kuolevat muuten omia aikojaan suhteessa erittäin nuorena. Siinä mielessä ihmiskunnassa asiat on hyvin kun tällaisessa maassa kuin Suomi saa kuitenkin katon pään päälle ja ruokaa sen verran ettei nälkään kuole edellyttäen ettei itse tee typeryyksiä. Mikäli on niin laiska ettei mitään viitsi tehdä niin silloin täytyy tyytyä minimiin ja lopettaa valittaminen. Ketään ei kiinnosta kuunnella köyhien itkemistä kun se hyvin pitkälti on kuitenkin itse aiheutettua. Jokainen kuitenkin tekee viime kädessä itse omat valintansa.
Kyllä täällä Suomen keskipisteen lähellä kauppojen työntekijöiden tuntianfiot pyöribät 20€ molemmin puolin. Ei siitä täysillä tunneilla ja lisilläkään vedetä neljän kympin bruttovuosituloja, 20 on lähempänä.
Assburger kirjoitti:
Kyllä täällä Suomen keskipisteen lähellä kauppojen työntekijöiden tuntianfiot pyöribät 20€ molemmin puolin. Ei siitä täysillä tunneilla ja lisilläkään vedetä neljän kympin bruttovuosituloja, 20 on lähempänä.
Tarkoitin 10€/h. Näppismoka.
Vierailija kirjoitti:
Palkka 21000 e vuosi. Sisältää ylitöitä noi 20 h kuukausi sekä pyhälisät, koitan olla kaikki pyhät töissä. Työkokemusta 12 vuotta ja olen ict-alalla. Kokemus laskuri alkoi nollasta uudessa duunipaikassa. Kyllä tällä elää, mutta enemmänkin kelpaisi!
Vai että ict-alalla. Laskemassa kaapelia maahan vai poistamassa vanhoja puhelinpylväitä 🤔? Niissäkin kyllä tienaa tuota enemmän... Eli Nokian konttorin siivoojan apupoika?
Omat tulot on noin 5000€/kk ja joskus kuvittelin että tienaan ihan kivasti ja tilastojen mukaan olenkin palkansaajien parhaiten tienaavassa 10%:ssa.
Mutta pitää muistaa että parhaiten ei tienaa ne jotka ovat vieraalla palkkatöissä.
Kun katsotaan muitakin tuloja, kuin palkkoja, niin tilanne vähän muuttuu . Yli 25% suomalaista tienaakin yli 60 tonnia vuodessa. Todellisuudessa vielä useampi, sillä yrittäjät ja sijoittajat käyttävät myös tuloja, joita ei ole verotuksessa merkitty heidän henkilkohaisiksi tuloiksi. Kun yrittäjäkaverukset käy lounaalla, niin se menee firman piikkiin. https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html
Assburger kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Tarkoitin 10€/h. Näppismoka.
No minä jo vähän ajattelin.... Täysi työaika on noin 1800 tuntia vuodessa, eli 10€ palkalla 18 tonnia ja 20€ palkalla tulee nippanappa se 40 tonnia kun lisätään lomarahat ja pieni määrä ylitöitä tai joku tulospalkkio tms.
Palkka on aina neuvottelukysymys vaikka Suomessa lakisääteistä sopimisen vapautta tehokkaasti rajoitetaankin työehtosopimuksilla. Yritystoiminnan tarkoitus on tehdä omistajille rahaa. Mikäli olet firmalle arvokas työntekijä ja pystyt osoittamaan kuinka hyvin teet tulosta niin sellaiselle työntekijälle yritys varmasti haluaa myös maksaa. Pyytämättä ja ilman perusteita kukaan tuskin tulee rahaa tuputtamaan.
Mikäli taas käyt töissä vain koska on pakko, teet vain välttämättömän jos sitäkään etkä ymmärrä että asiakas on lopulta se joka palkkasi maksaa (eli asiakkaista täytyy huolehtia niin hyvin kuin mahdollista) niin sitten kannattaa lopettaa valittaminen sillä saat jo nyt liikaa.
Ap sanot ensin että on köyhiä ja sitten miehet eivät ole köyhiä. Mutuilet oman agendasi mukaan. Onko sinulla jotakin väitteidesi tueksi? Sama kun minä sanon että usein kateellinen ihminen on nainen.
Ei suurituloisia Suomen kokoisessa maassa kovin montaa ole, mutta poliitikkoja kuitenkin houkuttelee aina ajatus suurituloisten kovemmasta verottamisesta. Jokainenhan meistä tienaa omasta mielestään liian vähän ja "suurituloisia" on kiva kadehtia, joten niiden maksettavaksi olisi kiva laittaa vielä vähän lisää yhteiskunnan kuluja. Juuri laskin maksaneeni elämäni aikana tuloveroja saman verran kuin mediaanipalkansaaja 120 vuodessa. Jokohan kohta voin sanoa kantaneeni oman korteni kekoon?
Kyse ei ole siitä, etteikö tällä palstalla kirjoittelisi hyvätuloiset tai jokunen rikas. Jos olet näitä keskusteluja seurannut vaikka kymmenen vuotta, niin ymmärrät kyllä mitä Ap ja moni muu kommentoija tarkoittaa; suhteessa väestöön täällä kirjoittelee mm. liian moni Mensalainen, kirurgi ja yli 100 000€/vuodessa tienaava. Se ei ole enää mahdollista.