Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

78% suomalaisista tienaa alle 40 000€/brutto vuodessa. Yli 100 000 vain 1,8%.

Vierailija
08.07.2019 |

Ja silti, tällä palstalla todella monet sanoo tienaavansa vähintään sata tuhatta. Palkka on joka toisella täällä vähintään viisi tonnia. Tämä taitaa olla rikkaiden temmellyskenttä koko palsta.
12% suomalaisista on pienituloisia jotka tienaa vuodessa alle 15 000€/brutto.
Kotitalouksien mediaanitulo, josta pienituloisuusraja on laskettu, oli vuonna 2017 yhden hengen taloudessa 24 580 euroa. Eli suomalaiset on todellakin paljon köyhempiä kuin tämän palstan perusteella voisi olettaa.
Miehet vinkuu etteivät saa naista koska ovat köyhiä, epäilen että moni heistä ei edes ole köyhiä. Ja suurin osa suomalaisista on ollut tai on parisuhteessa vaikka suurin osa on pienituloisia tai jopa köyhiä.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu keskustelun aiheesta. Eläkekeskustelussa kaikki palstalaiset ovat alle 2000e tienaavia mutta heidän vanhempiensa eläke on vähintään 5000e/kk, eli nämä ovat työssä käydessään kuuluneet kaikki tuohon 1,8 prosenttiin.

Vierailija
62/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen tienaamaan tänä vuonna noin 95 000€ ja sekös harmittaa, olisin nimittäin halunnut että 100 000 € menee rikki :(. Ens vuonna sit kovemmin hommia

T: herra insinööri

Mulla on sama, kyrsii kun ei nimi löydy IS:n verokoneesta. T: Toinen insinööri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä teistä tarkalleen ottaen on epäuskottavaa? Se, että useampi kuin yksi hyväpalkkainen voi osua Suomen suurimmalle keskustelupalstalle? Vai se, että kukaan hyväpalkkainen ylipäänsä haluaisi kirjoittaa tänne? Mikä on teidän oma tekosyynne tällä palstalla kirjoitteluun, ja mikä saa teidät luulemaan ettei kukaan rikas voisi kirjoittaa samasta syystä?

Kyse ei ole siitä, etteikö tällä palstalla kirjoittelisi hyvätuloiset tai jokunen rikas. Jos olet näitä keskusteluja seurannut vaikka kymmenen vuotta, niin ymmärrät kyllä mitä Ap ja moni muu kommentoija tarkoittaa; suhteessa väestöön täällä kirjoittelee mm. liian moni Mensalainen, kirurgi ja yli 100 000€/vuodessa tienaava. Se ei ole enää mahdollista.

Kuulun Mensaan, olen insinööri ja tienaan tänä vuonna 87 500 € palkkatuloina. Ei kiinnosta pätkääkään uskooko joku keskustelupalstalla sen vaiko ei.

Vierailija
64/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tienannut 40 000e ja 60 000e vuodessa. Voin aika rehellisen suoraan sanoa, että mitään massiivista eroa ei ole elintasossa. Silloin lihavina vuosina taidettiin syödä kotimaista lihaa ja raaskin ostaa enemmän lähikaupasta. Laihana vuonna ajettiin kauemmas lidliin. Aika mitättömän pieniä eroja.

Vierailija
65/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tulot on noin 5000€/kk ja joskus kuvittelin että tienaan ihan kivasti ja tilastojen mukaan olenkin palkansaajien parhaiten tienaavassa 10%:ssa.

Mutta pitää muistaa että parhaiten ei tienaa ne jotka ovat vieraalla palkkatöissä.

Kun katsotaan muitakin tuloja, kuin palkkoja, niin tilanne vähän muuttuu . Yli 25% suomalaista tienaakin yli 60 tonnia vuodessa. Todellisuudessa vielä useampi, sillä yrittäjät ja sijoittajat käyttävät myös tuloja, joita ei ole verotuksessa merkitty heidän henkilkohaisiksi tuloiksi.  Kun yrittäjäkaverukset käy lounaalla, niin se menee firman piikkiin. https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html

Yrittäjä voi myös maksaa yritykseensä liittyviä maksuja, jotka näkyvät verotettavan tulon puolella.

Esim. yritystoimintaan liittyviä lainanlyhennyksiä.

Itse maksamme selkaisia n. 9000€/v.

Vierailija
66/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideaalitilanteessa kone- ja kalustopoistot kompensoivat lainanlyhennykset verotuksessa, mutta muutamia laihoja vuosia, investointien ollessa jäissä ja lainoille lyhennysvapaita, niin ollaan mainitsemassani tilanteessa.

Vierailija
67/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen tienaamaan tänä vuonna noin 95 000€ ja sekös harmittaa, olisin nimittäin halunnut että 100 000 € menee rikki :(. Ens vuonna sit kovemmin hommia

Verokoneeseen muuten päätyy vasta, kun verotettavat (vähennysten jälkeiset) ansio- ja pääomatulot ylittävät sen 100te.

T: kolmas insinööri, joka on listoille jo joutunut

Vierailija
68/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just just. Tuntemani paljon tienaavat eivät kyllä todellakaan halua nimeään tuolle listalle. Päinvastoin pyrkivät keinotekoisesti vaikuttamaan tuloihinsa niin etteivät ne näyttäisi niin isoilta. Tällä palstalla on mielestäni suurin vääristymä tässä, oikeasti rikkaat tai edes varakkaat eivät halua leveillä tuloillaan tai omaisuudellaan. Ja miksi kaikki on ”insinöörejä”? Joku Mensan jäsenkin tuolla huuteli olevansa insinööri. Insinööri on vaan AMK-tason tutkinto ja harvat heistä pääsevät tuollaisiinkaan tuloihin. Insinööriksi taas pääsee kuka vaan.

Noita 100k€ tai yli tienaavia on kyllä todellisuudessa paljon enemmän kun mitä listalla. Esim jos yrittäjä nostaa omaa vapaata pääomaa sillä 8% verokannalla, ei nämä tulot näy kokonaisvuosituloissa. Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka.

Vierailija
69/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka 21000 e vuosi. Sisältää ylitöitä noi 20 h kuukausi sekä pyhälisät, koitan olla kaikki pyhät töissä. Työkokemusta 12 vuotta ja olen ict-alalla. Kokemus laskuri alkoi nollasta uudessa duunipaikassa. Kyllä tällä elää, mutta enemmänkin kelpaisi!

Avaappa missä päin maailmaa sitä tehdään oikein töitä? Ja tarkennappa myös työtehtävä? Ihmettelen tuota kun minut revittiin yli 20 vuotta sitten koulunpenkiltä töihin, tienasin jo tuon alaikäisenä.

Vierailija
70/70 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just just. Tuntemani paljon tienaavat eivät kyllä todellakaan halua nimeään tuolle listalle. Päinvastoin pyrkivät keinotekoisesti vaikuttamaan tuloihinsa niin etteivät ne näyttäisi niin isoilta. Tällä palstalla on mielestäni suurin vääristymä tässä, oikeasti rikkaat tai edes varakkaat eivät halua leveillä tuloillaan tai omaisuudellaan. Ja miksi kaikki on ”insinöörejä”? Joku Mensan jäsenkin tuolla huuteli olevansa insinööri. Insinööri on vaan AMK-tason tutkinto ja harvat heistä pääsevät tuollaisiinkaan tuloihin. Insinööriksi taas pääsee kuka vaan.

Noita 100k€ tai yli tienaavia on kyllä todellisuudessa paljon enemmän kun mitä listalla. Esim jos yrittäjä nostaa omaa vapaata pääomaa sillä 8% verokannalla, ei nämä tulot näy kokonaisvuosituloissa. Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka.

Minä haluaisin tuolle listalle ja se saattaisi nipin napin onnistua jos lunastaisin optioni. Palkka + varhennettu osa-aikaeläke + n. 30.000e laskennallinen arvo optioista mennee yli 100.000 euron kun vähennyksiä ei juurikaan ole. En vaan haluaisi lunastaa optioita koska työnantaja on listautumaton yritys ja osakkeilla ei ole minkäänlaista kysyntää tai arvoa. Niitä ei saa kaupaksi mihinkään hintaan.

Olisi upeata jos nimeni tupsahtaisi yli 100.000 tienaavien listalle. Olen niin persaukisesta suvusta että sukunimihaulla ei tuolta listalta löydy koko maasta kuin kaksi minulle tuntematonta tyyppiä. Lähtisin heti rehvastelemaan lapsuudenmaisemiini ja yrittäisin ujuttaa juttuihin jotenkin tuon listalle 'joutumisen'. Käskisin levittää sanaa myös minut kylmästi hylänneelle ensi ja ainoalle -rakkaudelleni.