Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen taloudellinen tilanne teillä oli kun aloititte äitiysloman?

Vierailija
08.07.2019 |

Kaipaan vähän kannustavia kommentteja. Lainaa mulla on reilu kolme tonnia, ja äitiysloman alkuun 5 kuukautta. Keskitänkö varat siihen että lainat saan maksettua, vai onko yritettävä myös säästää? Veronpalautuksia saan reilun tonnin, säästöön vai lainojen maksuun?

Tuntuu että kaikilla muilla on vähintään 10 tonnia säästössä, asunnot maksettu yms. Tarkoituksena on äitiysloman aikana tehdä sunnuntaitöitä mahdollisuuksien mukaan. Tosin en tiedä miten se käytännössä toimii kun sivutyötäni teen kotoakäsin ja just silloin kun haluan.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ne asunnot, lainat yms maksetaan ensin ja sitten vasta perustetaan se perhe, kun on säästöjä joilla paikataan sitä tulovajetta. 

Vierailija
2/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinsen lapsen sain heti opiskelujen päätteeksi. Mies opiskeli vielä. Minimiäitiysraha. Ei lainoja, mutta tulot oli toki ihan naurettavan pienet. Toisen lapsen sain sitten kun oli vakityöpaikka, asunto- ja autolaina, säästössä muistaakseni 2000€. Kolmannen kohdalla tulot oli vakaat ja nousseet, lainoja edelleen, ei kovin kummoisia säästöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapsi syntyi amk-opintojen loppupuolella, ihan toivotusti. Toisen lapsen kohdalla olin töissä. Ei säästöjä. Olen aina tottunut elämään suht pienillä tuloilla, en kokenut ongelmaksi äitiyslomallakaan. 2v olen molempien kanssa ollut kotona.

Vierailija
4/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinsen lapsen sain heti opiskelujen päätteeksi. Mies opiskeli vielä. Minimiäitiysraha. Ei lainoja, mutta tulot oli toki ihan naurettavan pienet. Toisen lapsen sain sitten kun oli vakityöpaikka, asunto- ja autolaina, säästössä muistaakseni 2000€. Kolmannen kohdalla tulot oli vakaat ja nousseet, lainoja edelleen, ei kovin kummoisia säästöjä.

Lohduttavaa kuulla! Teen kyllä kaikkeni että nuo lainat tulee maksetuksi, on helpompi olla äitiyslomalla kun ei ole niitä ”turhina kuluina”. Tämä nyt on kaikki kiinni siitä, että pysyisin työkykyisenä loppuun asti. Toivottavasti..

Vierailija
5/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asunto maksettu 70%, lainaa vielä jäljellä 75 000, (ei saatu yhteistä asuntolainaa, kun mies omisti kerrostalon eikä oltu naimisissa. Mulla ei vielä mitään omaisuutta kun ostettiin yhteinen talo) maksan sitä 400e kk. Onneks otin pienen kk erän, jota voi maksas enenmmänkin kun töihin palaan tammikuussa, koska ptin selvää miten paska kodinhoitotuki on, kun kaupunki ei maksa edes kuntalisää. Poika nyt 1.5v ja mies maksaa muut menot, koska olen kodinhoitotuella jota saan bruttona 290e. Raskausaikana säästöjä oli 15 000e ja pari tonnia niistä kulunut oman auton menoihin, meillä on siis kaksi autoa.

Vierailija
6/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mulla 10000 tilillä. Toki olin vain vuoden pois töistä niin ei nuo säästöt siinä paljoa huvennut. Nyt rahaa on mennyt kun rupesin taas opiskelijaksi hetkeksi.

Vierailija
7/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asunto maksettu 70%, lainaa vielä jäljellä 75 000, (ei saatu yhteistä asuntolainaa, kun mies omisti kerrostalon eikä oltu naimisissa. Mulla ei vielä mitään omaisuutta kun ostettiin yhteinen talo) maksan sitä 400e kk. Onneks otin pienen kk erän, jota voi maksas enenmmänkin kun töihin palaan tammikuussa, koska ptin selvää miten paska kodinhoitotuki on, kun kaupunki ei maksa edes kuntalisää. Poika nyt 1.5v ja mies maksaa muut menot, koska olen kodinhoitotuella jota saan bruttona 290e. Raskausaikana säästöjä oli 15 000e ja pari tonnia niistä kulunut oman auton menoihin, meillä on siis kaksi autoa.

Ai niin laina otettu tammikuussa 2017 ja poika syntyi joulukuussa 2017. 85000 otin asuntolainaa.

Vierailija
8/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suinkin pystyy säästämään, niin olisi hyvä olla jotain sukan varressa ennen äitiysloman alkamista. Säästän juuri esikoista varten, jota aletaan yrittämään vuoden tai kahden sisällä. Vuoden päästä on 20k "pahan päivän varoja" ja asp-tilillä enemmän kuin tarvittava määrä ensiasuntoa varten. Stressaan taloudellisesta pärjäämisestä, vaikka kummallakin perheestä on hyvät tulot, joten koen että minulle paras vaihtoehto on turvata tulevaisuus siltä varalta, että työpaikka jostain kumman syystä lähtisi alta.

Saanen säästötavoitteet toteutettua, sillä auto on uusi ja muuhun elämiseen ei mene paljoa.

Vierailija
9/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pääkaupunkiseudulla ihan kaikilla tutuilla lapsiperheillä on joko asuntolainaa seuraavaksi 25 vuodeksi tai yli tonnin vuokra. Kyllä siinä hedelmällinen ikä ehtii mennä ohi, jos jää odottelemaan että lainat on maksettu. Ei se niin tärkeää ole, että kuinka paljon lainaa on, vaan se että onko työpaikkaa ennen ja jälken äitiysloman. Tuohan se turvaa, jos edes jommalla kummalla on vakituinen työpaikka.

Vierailija
10/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on onneksi vakituinen työpaikka ja itsellänikin uskoa siihen että töitä kyllä löytyy äitiysloman jälkeenkin. :) ja myös sen aikana.

Onhan se kyllä etten haluaisi olla miehen tuloista riippuvainen.

Vierailija
11/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla todella hyvätuloinen jos yli 80 k laina on maksettu alle kolmessa vuodessa.

Vierailija
12/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v ja tuoreen asuntolainan kera. Toki mun päivärhatakin oli samaa luokkaa kuin miehen palkka. Mutta pakolliset menotkin oli mitoitettu pieniksi.

Miten pieni palkka sulla oikein on jos joku 3000 laina huolettaa noin kovin? Se ei kuitenkaan ole mitenkään iso. Jos se on pikavippi älyttömällä korolla, niin kannattaa tietysti lyhentää pois. Ja lapsen kulut sitten kasvaa exponentiaalisesti sitä mukaa kun ikää tulee lisää, ala säästää niihin heti ekasta lapsilisästä.

Vierailija
13/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35v ja tuoreen asuntolainan kera. Toki mun päivärhatakin oli samaa luokkaa kuin miehen palkka. Mutta pakolliset menotkin oli mitoitettu pieniksi.

Miten pieni palkka sulla oikein on jos joku 3000 laina huolettaa noin kovin? Se ei kuitenkaan ole mitenkään iso. Jos se on pikavippi älyttömällä korolla, niin kannattaa tietysti lyhentää pois. Ja lapsen kulut sitten kasvaa exponentiaalisesti sitä mukaa kun ikää tulee lisää, ala säästää niihin heti ekasta lapsilisästä.

Ap kertoi että laina on asuntolaina. Koko aloitus on älytön koska ap on todella hyväosainen kun laina on jo käytännössä maksettu.

Vierailija
14/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli säästöjä n. 4000 euroa. Elin tosi tiukasti äitiyslomaa edeltävät kuukaudet, että sain edes tuon verran säästöön. Nettopalkkani oli tuolloin vain 1600 ja yritin joka kk säästää 500 euroa. Ei kyllä turhia hurviteltu. Asuntolainaa oli myös, mutta ei muita lainoja.

Vierailija
15/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla paljoa ehtiny tulla. Mulla lapsi 11kk, aloitan uudet työt syyskuussa eli olen vielä pari kk kotona.

Ennen äitiysloman alkua ehdin olla uudessa työpaikassa vain puoli vuotta; säästin erilliselle tilille 400€/kk palkasta. Tätä ennen olin vuoden työttömänä, ts ei säästöjä. Minulla on asuntolainaa, autolainaa, muuta lainaa, vakuutuksia ja kulutusluottoja eli paljon lainaa ja suuret kk- kulut. Kuitenkin kykenen elämään hyvin, ei minun tarvitse onnekseni laskea pennejä.

Jatkoin säästämistä äitiyslomalla päivärahastakin (summa vähän vaihteli riippuen kuukauden muista menoista mutta joka kk säästin kuitenkin). Säästin, jotta voin olla poissa töistä siihen asti, että lapsi täyttää ainakin vuoden eli nyt 4kk kun vanhempainraha loppui. Kotihoidontuki...noin 200€ nettona kuukaudessa. Pyh ihan yks hailee kyllä.

Ennen äitiyslomaa järjestelin maksujani uudelleen: otin uuden pankkilainan keväällä, jolla maksoin pois kaikki kertyneet luottokorttilaskut sekä erään korkeakorkoisten pankkilainan. Sain onneksi syksyllä myös myytyä kelkan (suuret kulut eikä yhtään käyttöä). Uuden lainan otto oli huomattavasti edullisempaa kuin maksaa kulutusluottoja sinne tänne. Kk-lyhennys tästä on kolmasosan verran enää kuin vertaa tilanteeseen ennen.

Nyt minulla on ”erittäin pahan päivän varalla” 10 000€ luottokorteilla. Vaikuttaa, etten näitä tarvitse käyttää vaan selviän hyvin ennen töiden alkua syyskuussaYhtä korttia en maksanut pois vaan se on käytössäni, jota toisinaan olenkin käyttänyt. Melko vähän lopunpelin.

Onnekseni olen saanut aina erittäin hyvää palkkaa ja TES:sini kuului, että työnantaja maksaa vielä 3kk ajan täyttä palkkaa vaikka olin jo äitiyslomalla. Tämä auttoi suuresti. Kelan päivärahahan on vain tietty %-osuus palkasta (50-60%?).

Ymmärrän, että harvalla varmaan on näin hyvät palkkatulot joten suosittelen kyllä karsimaan kaiken menon minimiin. Eli maksa laina pois mikäli vain ehdit. Vauvan kanssa tulee kaikenlaisia kuluja, joita et ole hoksannutkaan ajatella jo etua.

Vierailija
16/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi että laina on asuntolaina. Koko aloitus on älytön koska ap on todella hyväosainen kun laina on jo käytännössä maksettu.

No enhän kertonut? Vuokralla asutaan ja lainat on just niitä kirottuja kulutusluottoja. Ap

Vierailija
17/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa oli toki (talosta) mutta säästöjä ja sijoituksissa 20 000e. En voi kuvitella että olisin tehnyt lapsia niin että olisi pakko mennä heti takaisin töihin tai kituuttaa äitiyslomalla, mitä järkeä siinä olisi! Tietysti valmistauduin niinkuin muihinkin suuriin asioihin elämässä.

Vierailija
18/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enhän kertonut? Vuokralla asutaan ja lainat on just niitä kirottuja kulutusluottoja. Ap

Tietysti kulutusluotot maksetaan ekana pois ja sitten vasta mietitään muuta.

Vierailija
19/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on onneksi vakituinen työpaikka ja itsellänikin uskoa siihen että töitä kyllä löytyy äitiysloman jälkeenkin. :) ja myös sen aikana.

Onhan se kyllä etten haluaisi olla miehen tuloista riippuvainen.

Voittehan sopia niin että jäät miehelle velkaa äititsloman ajalta, kun ilmeisesti lapsi on vain sinun? Tuskin muuten puhuisit ”miehen tuloista riippuvainen” jos mies elättää omaa lastaan..

Vierailija
20/29 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kiinnittää huomio kuluihin. Jos lainoista tulee kuluja kuten tilinhoitomaksuja tai korkeat korkokulut, niin ne kannattaa maksaa pois nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi