Ilmatieteenlaitos kääntää takkia koko ajan
Tänään piti alun perin ukkostaa yhdestä kolmeen, mutta nyt ukkonen onkin siirretty neljästä yhdeksään. Eikä ole ensimmäinen kerta tänä kesänä kun tulevaa ukkosta siirretään tunneilla tai päivillä eteenpäin kunnes luovutetaan ja vedetään koko ennustus takaisin.
Onkohan ikinä sääsennustukset menneet Suomessa niin vihkoon kuin tänä kesänä? Mitään ukkosta tuskin taaskaan tulee ja tämäkin ennustus vedetään takaisin.
Kommentit (22)
Ei pitäisi laitoksen luvata säätä jos ei osaa pitää lupauksiaan.
Kyllähän ne hienosti pitävät paikkansa. Ja aina paikallista vaihtelevuutta esiintyy. Jos puhutaan etelä-suomesta, niin ei se tarkoita pelkästään helsinkiä, vaikka se siellä asuvien mielikuvan mukaan koko maan napa onkin.
Ikinä ei ole säätiedotukset olleet niin väärässä kuin tänä kesänä. Ehkä ilmastomallia piti rukata tarinaan sopivammaksi ja sen vuoksi säätiedotukset ei pidä enää paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, nehän eivät lupaa mitään, vaan ennustavat.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tämä vitsi, olihan?
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa, kyllä ne sääilmiöt ihan itse siirtyvät.
Niin eihän sitä koskaan voi tietää, milloin sadepilvi tekee yllättävän u-käännöksen kun muisti että kotona jäi hella päälle.
Oli ne pielessä viime vuonnakin. Sadetta lupailtiin mutta aina jäi tulematta ja luonto kärvisteli kuivuudessa.
Viime kesä tuntui olevan aika helppo ennustettava, mutta sen jälkeen ennuste on ollut yhtä tyhjän kanssa. Minä olen odotellut luvattuja sateita, mutta jatkuvasti paistaa aurinko - paitsi tänään: ennustettiin puolipilvistä ja aurinkoa, mutta nyt sataa. Omilla silmillä ja arvaamalla pärjää paremmin kuin Ilmatieteen laitoksen ennusteilla. Meteorologit ravaavat sitkeästi sääilmiöiden perässä, uupuvat ja tekevät kokonaan uuden ennusteen.
Säätä on vaikea ennustaa, vaikka käytettävissä on valtavasti teknologiaa. Ei näin pahasti ja jatkuvasti kuitenkaan saisi tulla virheellisiä ennusteita. Katsoin juuri ensi viikon ennustetta, ja näyttää siltä, että nyt pelataan varman päälle: jokaiselle päivälle luvataan suurin piirtein kaikkea mahdollista. Ainakin jokin osuu kohdalleen. Ehkä.
Olen huomannut että jostain syystä Foreca osaa ennustaa osuvammin säät kuin Ilmatieteen laitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että jostain syystä Foreca osaa ennustaa osuvammin säät kuin Ilmatieteen laitos.
Foreca veti jo takaisin oman ennutuksen ukkosesta. Ilmatieteenlaitos seurannee pian perässä.
Sää on koko ajan vaihtunut ja piti olla sade mutta sitten ei kuitenkaan. Olisi hyvä jos tulisi kunnolla vesisadetta monta tuntia kestävää ja se raikastaisi.
Tuulen suunta pyörii. Pelkästään lenkillä käymisen aikana suunta voi vaihtua. Lisäksi sadekuurot ovat olleet ainakin täällä todella paikallisia. Sadekuuro on eri asia kuin jatkuva sade. Eilen meidän asuinalueella satoi samalla kun 4 km päässä asuvan pojan alueella ei satanut.
No niin, nyt on jo yritystä! Oikeassa on Ap, kun kerran ennustetaan niin sitä ei muuteta!
Niin, miksi pitää yrittää ennustaa viikon päähän kun tietää ettei se onnistu kuitenkaan.
Ihan sama molemmilla, forecalla ja ilmatieteenlaitoksella.
Vierailija kirjoitti:
Ne yhdistää tiedot useammasta lähteestä. Eivät luota pelkkään ilmatietenlaitoksen dataan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää, että ilmatieteenlaitos säätää säät. 🤣
Katso säätutkasta, jossa näkyy pilvien liike. Siinä huomaa että saderintamat ovat usein kapeita (muutama kymmenen kilometriä), ja voivat helposti siirtyä muutamia kymmeniä kilometrejä sivuun ennustetusta päivän aikana, jolloin ei sadakaan tietyllä alueella. Tai sitten joskus sataa, vaikka sadetta ei ole ennustettu. Kun sadealue on niin suuri, että se kattaa lähes koko Suomen leveydellään, niin silloin sadetta voi ennustaa varmuudella muutamia päiviä ennen kuin sadealue saapuu Suomeen.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/paikallissaa
T. Lidl-mies
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi pitää yrittää ennustaa viikon päähän kun tietää ettei se onnistu kuitenkaan.
Ihan sama molemmilla, forecalla ja ilmatieteenlaitoksella.
Miksi luet pitkän ajan ennusteita? Niissähän sanotaan, että luotettavuus on heikompi ja vaihteluväli suuri. Lyhyelläkin aikavälillä paikallisten sadekuurojen ennustaminen on vaikeaa.
Ei pystytä niin tarkasti ennustamaan, että pieni kuuro sataa juuri sinun kohdalla, mutta 10 kilometrin päässä paistaa koko päivän aurinko. Siksi sääennusteen luvatessa kuurosateita on aina mahdollisuus, että joku jää ilman sitä sadetta.
Hoh hoijaa, kyllä ne sääilmiöt ihan itse siirtyvät.