Lähdenkö opiskelemaan vai en ?!
Elikkä tilanne on tämä:
Olen kohta 20 -vuotias. Valmistuin ylioppilaaksi kesällä 2018 ja hain silloin opiskelemaan yliopistoon ja AMK:hon. En päässyt yliopistoon enkä päässyt SOTELI:n esivalintakoetta pidemmälle (en siis päässyt varsinaiseen valintakokeeseen). Silloin minulla ei ollut edes hinkua päästä, koska olin vasta valmistunut ja opiskellut lukiossa 3 vuotta.
Nyt keväällä hain yhteishaussa AMK:hon SOTELI -alalle kahdelle paikkakunnalle joista toiseen riitti esivalinnan pisteet pääsykokeeseen ja kävin sen tekemässä. Kun tulokset tuli, olin toiseen paikkaan varasijalla 71 ja toiseen varasijalla 4. Nyt tilanne on muuttunut ja olenkin toisessa paikassa varasijalla 54 ja toiseen sijalla 1(!).
Ensimmäisellä varasijalla oleminen tarkoittaa siis, että tulen todennäköisesti pääsemään opiskelemaan. Mutta nyt en enää tiedä haluanko, koska:
- Minulla on vakituinen työpaikka, jossa olen työskennellyt kesäkuusta 2018 eli reilun vuoden.
- Rahatilanne mietityttää, koska tilillä on säästössä vain pari tonnia (älkää kysykö minne säästöt on huvenneet, mietin samaa) ja minulla on 2kk sitten ostettu auto, josta en todellakaan luovu (seisontaan laitto?)
- auto pitäisi katsastaa ja laittaa pari vikaa kuntoon
- Omille muutto pelottaa aivan järkyttävästi, suunnilleen itken joka kerta itseni uneen kun mietin asiaa. Toisaalta haluaisin jo itsenäistyä mutta mutta..
Mutta jos en lähde opiskelemaan, niin tuleeko sama tilanne eteen ensi vuonnakin? että en lähdekään? jos en pääsekään pitkään aikaan opiskelemaan, pisteet ei riitä?
Mitä te tekisitte? Jäisin todella mielelläni vielä vanhemmilleni asumaan ja säästäisin rahaa, koska en todellakaan haluaisi töitä lopettaa.
Jos ala ei ole sellainen, joka oikeasti kiinnostaa, voi olla, että poltat tukia turhaan mennessäsi opiskelemaan vain että pääsee jonnekin kouluun. Mutta en turhaan tarraisi tuohonkaan, että työssäkäynti on selvästi parempi vaihtoehto, miettisin nyt tarkkaan tässä keskustelussa esitettyjä huomioita.
Toi "autosta en luovu" on myös sellainen, mitä miettisin. Jos muutat isoon kaupunkiin, et välttämättä tarvitse autoa. Ja sen pitäminen opiskelijalle voi olla liian kallista. Tekisin siis laskelmia senkin suhteen.
Jotenkin tunnut kovasti haluavan enemmän mukavaa, muuttumatonta elämää nyt kuin sitä, että siirtyisit eteenpäin ja hyvä muutos (kuten ammatti) olisi mahdollinen päämäärä muutaman vuoden päästä kunhan vain asetat sen tavoitteeksi.