Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkakaa nuoret säästämään, sillä teidän eläkeikä on 70-vuotta. Vielä 90-luvun alussa eläkkeelle pääsi 55-vuotiaana ja tätini 53-vuotiaana.

Vierailija
05.07.2019 |

Siis avatkaa joku säästötili tai sijoittakaa.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millä alalla on päässyt 55-vuotias 90-luvulla eläkkeelle? Enkä tarkoita mitään sairaseläkettä tmv. En myöskään ns. poikkeusaloja, kuten konduktööri, armeijan työntekijä ym. 

Turhaan kyselet, kun poissuljettu itse vastaukset.

Vierailija
42/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta nyt on että siinä vaiheessa kun pääsisin eläkkeelle niin mitään eläkejärjestelmää tuskin enää on Suomessa. Tällä hetkellä liian moni elää yhteiskunnan tuilla ja lisäksi otetaan vielä ulkomailta lisää elätettäviä, niin kyllä tämä meidän hyvinvointiyhteiskunta vaan nyt tulee kaatumaan parinkymmenen vuoden päästä.

Joten parempi vaan työskennellä ahkerasti ja laittaa sukan varteen säästöön eläköitymistä varten. Onneksi itse aloitin työnteon jo 10-vuotiaana (toki silloin vain satunnaista työskentelyä), niin on nyt 24-vuotiaana jo asunto, auto, mökki ja lapsikin hankittuna ja vielä on pitkä työura edessä.

Mielenkiintoista sitten katsoa näiden työtä vieroksuvien ruikutusta kun ilmaisen rahan saaminen loppuu. :D

Minä aloitin jo 3-vuotiaana työt,pajukorien punonta. Rahat laitoin sitten sijoituksiin. Nyt 15-vuotiaana olen mm. Koneen suuromistaja. Lapsikin on tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt eläkkeellä olijat omaa etuaan tavoitellen romuttivat lastensa ja lastenlastensa työelämän. Jos eläkemaksuja ja eläkeikää olisi nostettu jo 90-luvulla eikä vasta 2010, niin palkat olisivat isommat, eläkemaksut pienemmät ja nyt töissä olevilla olisi huomattavasti alhaisempi eläkeikä. Kaikille voittoa, paitsi nyt eläkkeellä olijoille, he kun nostavat yli 2k eläkkeitä ja ovat jääneet n.60 vuotiaana tai nuorempina (pääsääntöisesti) eläkkeelle.

Itselläni tulee olemaan yli 50vuoden työura, kun eläkeikä huitelee 70 vuodessa. Ei paljoa siinä paina nykyisten eläkeläisten työvuodet jotka ovat pääsääntöisesti maksimissaan 35-40v. Ainiin, nousseiden eläkemaksujen myötä yms saan myös maksimissaan samanverran, mutta todennäköisesti reilusti vähemmän eläkettä. Ei ole reilua ei.

Onneksi aloitin osakesäästämisen jo 5v sitten eli 20-vuotiaana. Salkku on ennen 30 ikävuotta yli 100k ja asunnostakin pitäisi olla yli puolet maksettuna. Jään itse omatoimisesti eläkkeelle siinä 55-60vuotiaana:)

Vierailija
44/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt eläkkeellä olijat omaa etuaan tavoitellen romuttivat lastensa ja lastenlastensa työelämän. Jos eläkemaksuja ja eläkeikää olisi nostettu jo 90-luvulla eikä vasta 2010, niin palkat olisivat isommat, eläkemaksut pienemmät ja nyt töissä olevilla olisi huomattavasti alhaisempi eläkeikä. Kaikille voittoa, paitsi nyt eläkkeellä olijoille, he kun nostavat yli 2k eläkkeitä ja ovat jääneet n.60 vuotiaana tai nuorempina (pääsääntöisesti) eläkkeelle.

Itselläni tulee olemaan yli 50vuoden työura, kun eläkeikä huitelee 70 vuodessa. Ei paljoa siinä paina nykyisten eläkeläisten työvuodet jotka ovat pääsääntöisesti maksimissaan 35-40v. Ainiin, nousseiden eläkemaksujen myötä yms saan myös maksimissaan samanverran, mutta todennäköisesti reilusti vähemmän eläkettä. Ei ole reilua ei.

Onneksi aloitin osakesäästämisen jo 5v sitten eli 20-vuotiaana. Salkku on ennen 30 ikävuotta yli 100k ja asunnostakin pitäisi olla yli puolet maksettuna. Jään itse omatoimisesti eläkkeelle siinä 55-60vuotiaana:)

Mistä tiedät eläväsi 55-60 -vuotiaaksi?

Vierailija
45/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllpä on tosiaan ihmeellisiä tarinoita. En yhtään ihmettele että Pahkasika lopetti.

Vierailija
46/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät eläväsi 55-60 -vuotiaaksi?

Olen meedio.

Vierailija
47/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millä alalla on päässyt 55-vuotias 90-luvulla eläkkeelle? Enkä tarkoita mitään sairaseläkettä tmv. En myöskään ns. poikkeusaloja, kuten konduktööri, armeijan työntekijä ym. 

Toimistotyöstä ainakin.

Vierailija
48/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isotätini pääsi eläkkeelle 55 v iässä. Hän meni töihin 12-vuotiaana ja teki siis töitä vaivaiset 43 vuotta ennen eläkkeellepääsyä. Montako vuotta sinä ajattelit tehdä ennen eläkettä? 15 vai peräti 20 vuotta?

Tästä eteenpäin on jäljellä viralliseen eläkeikään rapiat 30-vuotta. Monet ikätovereistakin ovat olleet töissä sieltä parikymppisistä asti taukoamatta eli työuraksi tulee silloin lähemmäs 50 vuotta. 

Jännä juttu, että nyt näitä koko ajan töissäolleita löytyy, kun yleensä 80-luvulla ja sen jälkeen syntyneet itkevät sitä, että takana on pelkkää pätkätyötä.

Niin parikymppisestä tehty pätkää ja osa-aikaa eri paikoissa.

Vierailija
49/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että haluaisin jäädä kovinkaan nuorena eläkkeelle. Periaatteessa ehkä voisin jäädä noin 15 vuoden kuluttua eli 55-vuotiaana, mutta tuskinpa niin tekisin. Pidän työstäni ja jos terveyttä riittää niin jatkan mielellään vielä hyvinkin pitkään.

50/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen eiole hyväksi kansantaloudelle, vaan sijoittaminen on!

Pistäkää kaikki ylimääräinen liikkumaan mitä ette tarvitse, niin saatte niistä vielä jotain rahaa irti ennenkö ruostuu tai lahoo tyhjänpanttina.

Minäkin korjailen tietokoneita ja saan usein herätettyä henkiin käyttökelpoista elektroniikkaa, mikä vaatii vain puhdistuksen ja uudelleen asennuksen. Tai hyvin mitättömiä summia uusiin osiin.

Vierailija
51/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jassoo. Yks tuttu pääsi eläkkeelle jo 27-vuotiaana, vaikka hän ei ollut säästänyt senttiäkään.

Vierailija
52/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ois ihan ok tehdä töitä 70-vuotiaaksi asti, aika mielekkäissä hommissa oon saanut puurtaa. Ja voisihan sitä vielä vaikka vaihtaa alaa. Tai siis jos mä elän vaikka 90-vuotiaaksi niin mitä hittoa mä sen 30 vuotta eläkkeellä teen? Toisaalta ehkä robotisaatio on jo vähentänyt työpaikkoja, ehkä sitten pitää alkaa vaikka maalata tauluja.

Mun mielestä ok että eliniän noustessa eläkeikä nousee myös. Toki työoloja voisi vähän parantaa Suomessakin, niin jaksettaisiin paremmin.

Vierailija
53/53 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isotätini pääsi eläkkeelle 55 v iässä. Hän meni töihin 12-vuotiaana ja teki siis töitä vaivaiset 43 vuotta ennen eläkkeellepääsyä. Montako vuotta sinä ajattelit tehdä ennen eläkettä? 15 vai peräti 20 vuotta?

Muutaman viikon jos jaksaa.