Näkösuoja hävisi, ahdistaa, mikä avuksi
Jooh naapurin mummo oli sitten päättänyt vetästä orapihlaja aidan silleeks kysymättä keneltäkään mitään.
Itsehän oli juuri pari päivää aikaisemmin ihastellut sitä vehreyttä ja katseilta suojaisaa pihaa. Vaan ei enää, niiden olohuoneesta on suora näköyhteys meidän pihalle ja vaikuttavat myös mielellään käyttävän tuota mahdollisuutta hyödyksi kun pehko ilmestyy ikkunaan pyörimään aina kun meiltä näkyy liikettä.
Mieheni on muuttunut yhtäkkiä vastustajaksi, hänen mielestään asia on ihan sama ja miten mua nyt voikaan näin paljoa kiukuttaa tää asia. Yritti äsken ehdotella seksiä, en pysty kyllä vastustajan kanssa rakastelemaan kun olen saanut kuulla olevani ainut sekopää ketä yksityisyyden menetys näin itkettää. Hän ei halunnut kehitellä ratkaisuja tilanteeseen.
Tutkin jo mitä valmiiksi iso tuija aita tulisi maksamaan, lähemmäs 800 euroa ja minulla nyt just ei olisi laittaa rahaa siihen. Ehdotin pitkiä keppejä joiden varaan virittelisin lakanoita. Joo näyttää varmaan vähän rumalta mutta saisinpahan näkösuojan. Olen kuulemma naurettava lakanoideni kanssa.
Joo en ole pystynyt menemään puhumaan naapurille koska olen niin vihainen, naapureiden kanssa on jo aikaisempina kesinä yritetty puhua aidan korkeudesta mutta he yksimielisesti näköjään päättävät asiasta...
Miten muilla on ratkaistu ongelma?
Kommentit (97)
En osaa laittaa tähän linkkiä, mutta www.meillakotona.fi -sivustolla on mielenkiintoinen artikkeli: 14 ideaa - näkösuoja pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku menee omalla päätöksellään leikkaamaan tontin rajalla olevan pensasaidan alas niin kannattaa olla hyvin varma kenen se aita on. Samalla saa sanoa hei hei naapurisovulle.
Itse ymmärrän ap:n yksityisyyden suojan tarvetta varsin hyvin. Mussuttajien kommentteja pidän rakkikoirien räksytyksenä ja minulle he ovat tyyppejä, joilla ei ole kovin paljon älykkyyttä suotu. Pohjasakkaa, sori tästä mielipiteestä.
Kiitos 🧡
Ja kiitos muillekin vastaajille, sain jo jonkunlaisen käsityksen mitä laitan näkösuojaksi.
Yhden kivan muiston tästä mummelista vielä jaan, jotta kriittisimmätkin uskovat että kyseinen tapaus on liian utelias. Kannoimme kamamme sisään syksyllä ja isot olkkarin ikkunamme loistivat avoimena suoraan heidän olkkariinsa. Mummo ja vaari istuu siellä nojatuolissa katselemassa muuttotohinaamme, nojatuolit meihin käännettyinä, siinä katselimme hetken toisiamme silmiin.
4 vuoden aikana aita on vedetty matalaksi 2 kertaa (toissa kesänä ja nyt) tekosyyllä että heidän on niin hankalaa hoitaa korkeaa aitaa, vaikka olen 3 kertaa luvannut hoitaa sitä. Niinkuin joku arveli niin en tietenkään ollut tarpeeksi painottava kun sanoin että mielelläni tekisin sen. Halusin kunnioittaa vanhoja ihmisiä esittämällä toiveeni nöyrästi. Ei se toiminut. Nyt en halua olla heidän kanssaan enää missään tekemisissä, en halua tervehtiä enkä mitään. Yksityisyyttäni on loukattu.
-Ap
Laita sellainen pyykkiteline naapureiden puolelle taloa, mihin tulee pyykkinarut reunasta reunaan. Siihen sitten vaikka kirpparilta suihkuverhoja roikkumaan. Tai laitat nättejä pikkareita sinne uloimpaan naruun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä virittäisin ihan piruuttani oikein ruman jätesäkki/kevytpeitevirityksen siihen kesän ajaksi. Sitäkö sitten naapurin on kiva katsella. Mies voisi nyt mennä pötköttämään sinne naapurin katseiden alle ja kertoa oman mielipiteensä onko se niin kauhean kiva. Vai olisiko se lakanaviritys sittenkin paikallaan ihan vaikka naapurin kiusaksi.
Tiesin etten voi olla ainut jonka mielestä tämä on ihan kamalaa. Pelkästään se tieto vituttaa, että ihminen jolla ei ole mitään muuta kuin aikaa katsella, katselee. Sitten hän ihan vilpittömästi tulee meille kertomaan mitä näkee kenekin naapurin pihalla tai mitä minä olen omallani tehnyt, hän ihan oikeasti pistää paljon merkille. Ja kyllä, ymmärrän että normaalit ihmiset huomaavat asioita. Ei kuitenkaan ole ok raportoida huomioita naapurustolle. Hän tekee niin. 4 vuotta sitten muuttaessani olin nimittäin hänen uusin uhrinsa jonka kanssa voisi jopa yhdessä pitää huolta naapuruston vahtimisesta, yritti aina udella mitä tapahtuu niillä pihoilla jonne hän ei aivan näe. Ja sitten kerran meidän kadulla oli yhdessä talossa juhlat niin tää kyylä mummo tuli minulta tiedustelemaan että onko talo myynnissä kun siellä oli näyttö.
Joten ahdistukselleni on perää.
Hahhah paras *reps* "onko naapurilla talo myynnissä ja näyttö" . Kunnon Ulla Taalasmaa paikalla tekemässä johtopäätöksiä.
Nyt otat vaan rauhassa ja mielet pettymyksen ja ostat sen verran tuijia kun alkuun pääset ja jatkat köynnösritilöillä. Hyvä siitä tulee.
Ei muuta kun leveästi pihaan ottamaan aurinkoa, tissit paljaana! Ja jos on oikein kova pokka, niin nakuna, haaroväli suunnattuna naapuriin. Saa mummeli ja vaari koko rahan edesta ;) Tsemppiä ap, vittumainen tilanne, voin kuvitella että olisin itse ihan hermona. Ehkä palviljonki, peittävillä sivukankailla olis nopein ratkaisu. Aitaelementit varmaan myös nopeat pystyttää. Maksaa toki rahaa, mut sinuna tiristäisin vaikka väkisin että sais suojaisan pihan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko aita naapurin tontilla? Ja naapurin maksama? Eikun omaa aitaa kyhäämään.
Aita on rajalla ja siksi se harmittaakin että hän vain sen leikkaamisen yksin hoitaa. Olen siis aikaisempina vuosina aina juossut heti keväällä pulputtamaan että Minä leikkaan sen sitten! Viime vuonna leikkasi matalaksi vain ns toisen puolen ja jätti pitkät oksat meidän puolelle ja minä vain tasoittelin ne pitkät oksat sitten, selkeästikin oli hänen mielestään niin hirveä että päätti tänä kesänä varmistaa esteettömän näkemisensä vetäsemällä koko paskan pois.--
Voi ap, minä ymmärrän täysin mielipahasi! Jälkiviisaus on turhaa, mutta varmaan sinun olisi alunperinkin pitänyt sanoa, että aitaan ei kosketa. Tuommoinen lupailu, että kyllä sinä leikkaat aidan sitten, mutta mitään ei kuitenkaan tapahdu varmaan sai naapurin sitten tekemään työn itse. Hänhän nyt on luullut sinun olleen samaa mieltä aidan kaadosta, mutta saamaton vain hoitamaan asiaa.
Tämä minullakin tuli ensimmäisena mieleen. Itse tein saman rivarissa, kun 5-vuotta lupasi leikata puolensa, ja ne viisi vuotta aita oli pituus suunnassa puoleksi leikattu. Sen jälkeen vetäsin kokonaan maan tasalle ja aloin kasvattelemaan kapeammaksi, jotta yllä omalta puolen päältä kokonaan leikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku menee omalla päätöksellään leikkaamaan tontin rajalla olevan pensasaidan alas niin kannattaa olla hyvin varma kenen se aita on. Samalla saa sanoa hei hei naapurisovulle.
Itse ymmärrän ap:n yksityisyyden suojan tarvetta varsin hyvin. Mussuttajien kommentteja pidän rakkikoirien räksytyksenä ja minulle he ovat tyyppejä, joilla ei ole kovin paljon älykkyyttä suotu. Pohjasakkaa, sori tästä mielipiteestä.
Kiitos 🧡
Ja kiitos muillekin vastaajille, sain jo jonkunlaisen käsityksen mitä laitan näkösuojaksi.
Yhden kivan muiston tästä mummelista vielä jaan, jotta kriittisimmätkin uskovat että kyseinen tapaus on liian utelias. Kannoimme kamamme sisään syksyllä ja isot olkkarin ikkunamme loistivat avoimena suoraan heidän olkkariinsa. Mummo ja vaari istuu siellä nojatuolissa katselemassa muuttotohinaamme, nojatuolit meihin käännettyinä, siinä katselimme hetken toisiamme silmiin.
4 vuoden aikana aita on vedetty matalaksi 2 kertaa (toissa kesänä ja nyt) tekosyyllä että heidän on niin hankalaa hoitaa korkeaa aitaa, vaikka olen 3 kertaa luvannut hoitaa sitä. Niinkuin joku arveli niin en tietenkään ollut tarpeeksi painottava kun sanoin että mielelläni tekisin sen. Halusin kunnioittaa vanhoja ihmisiä esittämällä toiveeni nöyrästi. Ei se toiminut. Nyt en halua olla heidän kanssaan enää missään tekemisissä, en halua tervehtiä enkä mitään. Yksityisyyttäni on loukattu.
-Ap
Olet luvannut hoitaa, mutta et ole asian eteen mitään tehnyt.
Eihän valmiit aitaelementit hirveästi maksa. Minä laittaisin aidan.
Sellainen pressu-autotalli olisi hyvä kosto.
Kuormalavoista saa halvalla aidan. Työtä se vaatii jotta nätti tulee, mutta halvalla selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 🧡
-ApOlet luvannut hoitaa, mutta et ole asian eteen mitään tehnyt.
Niin kesinä kun kerkesin ennen häntä leikkaamaan niin ei vetässy enää siitä alemmas mutta tänä vuonna näytti pitävän huolen siitä, että kerkeää ennen minua. Joten oikeasti kyse ei ole siitä että hän jotai metritolkulla pitkää aitaa olisi joutunut tuijottamaan... Ja yksi kesä oli sellainen että veti alas vain toiselta puolelta, silloin osoittaakseni mielipiteeni vain tasoittelin omalta puoleltani pidemmän aidan.
Haluaisin ymmärtää, että miksi sen aidan yli on päästävä näkemään? Ja mistä tekstistäni jäi sellainen vaikutelma että olen antanut aidan kasvaa hallitsemattomaksi risukoksi? Kun sitä se ei ollut...
Asia harmittaa minua vieläkin, joka kerta kun nään ne niitten ikkunat tunnet suuttumuksen kuohahtavan. En puhu mummolle enää ikinä, tulkoon vain päivittelemään kun laitan näitä näkösuoja virityksiä, työnnän kuulokkeita tiukempaan korviin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pressu-autotalli olisi hyvä kosto.
Tää ois iha sika hyvä, pitää tiedustella mieheltä tarvitsisiko sellaisen, mummelin keinun edessä on hyvä paikka (keinu on asetettu meihin päin ja istuskelee iltapäivisin tuntikaupalla tuijottamassa meille, vilkuttelee jos näkyy liikettä)
Ap
Sälekaihtimet ikkunoihin. Tulee vähän valoa mutta ei näy sisälle mitään kun taas verhot pimentää liikaa. Heti pitää istutella omat näkösuoja puskat eikä luottaa siihen että naapurin puskat pysyy. Omat puskansa saa leikata maan tasalle milloin lystää. Meillä ei ole mitään yhteisiä sovittu ja naapurikin voi vaihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pensasaita leikataan aika-ajoin että se ei rehevöidy ja leviä liikaa, leikataan matalaksia, mutta pian se kasvaa taas korkeaksi. Ei sitä kiusallaan matalaksi ajeta. Voihan olla että se oli jo niin korkea että varjosti naapurin ikkunoita.
Yhteistä raja aitaa ei leikata matalaksi yksin päättämällä
Se hoitaa ja tekee mitä haluaa kuka on aidan aikoinaan hankkinut. Toki silloin jos aita on hommattu yhdessä niin sitä hoidetaan yhteisillä päätöksillä. Me muutimme taloomme vajaa kymmenen vuotta sitten ja kyselin heti tultuani naapureilta kenen raja-aidat ovat, kumpikin naapuri väitti niitä omikseen ja he ne myös leikkaavat.
Orapihlaja-aita on todella vaikea leikattava. Piikkinen ja kasvaa leveäksi. Oksat on vaikea hävittää ja rikkoo jopa autonrenkaan. Lisäksi jos pihoissa on korkeuseroa, voi varjostaa enemmän naapurin pihaa. Poistatin sen ja laitoin norjanangervoa kai. En ole ihan varma nimestä, kun sain taimet. Nopea kasvuinen, kun pääsee vauhtiin ja helppo leikata.
Hyviä köynnöksiä: jo mainittu humala, piippuköynnös, alkuun hidas köynnöshortensia myöhemmin hyvin vahvakasvuinen, japaninkelasköynnös, villiviinit, vaihtoehtoja löytyy tosi paljon. Vaativat todnäk kunnon ravinteikkaan maan tai edes jonkinverran uutta multaa sekaan ja lannoitusta kasvaakseen kunnolla sekä kastelua alkuun. Rautakaupoissa on kauniita valmispala-aitaelementtejä. Ruutupaperille vaan tekemään suunnitelmia ja laskelmia. Loppukesällä ja syksyllä taimia saa samalla rahalla tuplamäärän taimistojen sulkiessa talveksi.
Sama ahdistava kokemus.Näkösuojana edes vähän toiminut pensas seinustalta matalaksi myös minun puolelta. Ei minkäänlaista suojaa enää. Onko omistusasujalla määräysvalta vuokralaiseen.Ei kelpaa minun leikkaam a aita edes omalla puoleltani.Sairasta.