Tunteeko joku pariskuntia yli 20vuoden ikäerolla?
Tapasin tosi kiinnostavan miehen, mutta ikäeroa on yli 20vuotta ja tuo epäilyttää.
Kommentit (121)
Suomessa pariskunnat saman ikäisiä.Suuren ikäeron parit tosi harvinaisia.Uleistä patriarkaslisessa yhteiskunnissa, joissa nainen alisteisessa asemassa eli naisella ei ole valinnanvaihtoehtoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen 20+ ja mies 40+ ikäero ei tunnu
Nainen 30+ ja mies 50+ ikäero tuntuu
Nainen 40+ ja mies 60+ naisen seksuaalinen huippu ja mies ---
Nainen 50+ ja mies 70+ tervetuloa omaishoitajuuteen
Nainen 60+ ja mies 80+ jos mies on hengissä, siitä ei enää ole ihanaksi papaksi lapsenlapsilleLisäisin tuohon naisen lihomisen ja mummoutumisen, joka tapahtuu jo noin 40-vuotiaana. Jos aletaan tuolla tavalla laskemaan, niin kenenkään miehen ei kannata sitoutua yhteen naiseen. Vähäkään hyvintoimeentulevalla miehelle parisuhde on vain kärsimystä.
Voi voi. Just kävin Prismassa.... Suurin osa +40miehistä: mahakkaita, harvat/harmaat hiukset, setätyyli, huono ryhti...eipä tuo kamalan pantavalta näyttänyt tuokaan...surullista, kun vertaa esim Espanjaan, jossa asun
Hyvä, sitten ainakaan sinulla ei ole ongelmaa. Ei muutakuin vällyt heilumaan
Hei, ihana ketju löytyi. Olen kaivannut ns vertaistukea. Olen itse seurustellut nyt puoli vuotta itseäni 21v vanhemman miehen kanssa ja tämä on elämäni paras ja ihanalla tavalla erikoisin suhde. Minä olen 41v ja hän 62v. Meitä ei ikäero mietitytä. Aluksi siitä keskustelimme, mutta enää se ei meitä kosketa emmekä sitä mieti. Ympäristön reaktiot kylläkin edelleenkin minua pelottavatkin tai satuttavat, vaikka meidät pääasiassa on otettu hyvin. Onnellisempi en itse voisi olla. Monella tapaa minun ja kumppanini elämäntilanteet ovat samanlaiset vaikka ikäeroa on. Molemmilla aikuiset lapset, mutta mulla myös päiväkoti-ikäinen. Keskustelemme paljon tulevaisuudesta myös ja yhteisiä suunnitelmia on. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia lisää...
Vierailija kirjoitti:
Nainen 30 kirjoitti:
Minulla ja miehelläni on yli 20 vuoden ikäero; itse olen 30, mieheni 54, eikä mitään ongelmaa. Vanhemmat, kaverit, kaikki suhtautuneet ihan normaalisti. Jokainen varmaan kokee eri tavalla sen, mikä on elämän tuhlaamista, mutta ei se ainakaan ole sitä, että rakastat toista ihmistä. Hyvänen aika nyt.
No ihan päinvastaisia kokemuksia.Siskolla 22vuotta vanhempi mies, nyt ovat eroamassa, olivat yhdessä vajaa 2vuotta.Systeri sanoi, että arjessa huomaa sen ikäeron ja ajattelutavan erilaisuudessa
sisko kuitenkin vielä nuori(34v), ja haluaa mennä ja nähdä maailmaa.Mies täysin ukkoutunut tupajumi
Tuossahan on kyse yksilöstä. Onko joku Pekka Haavisto ukkoutunut tupajumi?
minskuinen kirjoitti:
Hei, ihana ketju löytyi. Olen kaivannut ns vertaistukea. Olen itse seurustellut nyt puoli vuotta itseäni 21v vanhemman miehen kanssa ja tämä on elämäni paras ja ihanalla tavalla erikoisin suhde. Minä olen 41v ja hän 62v. Meitä ei ikäero mietitytä. Aluksi siitä keskustelimme, mutta enää se ei meitä kosketa emmekä sitä mieti. Ympäristön reaktiot kylläkin edelleenkin minua pelottavatkin tai satuttavat, vaikka meidät pääasiassa on otettu hyvin. Onnellisempi en itse voisi olla. Monella tapaa minun ja kumppanini elämäntilanteet ovat samanlaiset vaikka ikäeroa on. Molemmilla aikuiset lapset, mutta mulla myös päiväkoti-ikäinen. Keskustelemme paljon tulevaisuudesta myös ja yhteisiä suunnitelmia on. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia lisää...
Meillä minä 40v ja mies 63v. Omat lapseni ovat teinejä, miehellä on aikuiset lapset. Yhdessä olemme olleet kaksi vuotta. Yhteen ei ole tarkoitus muuttaa. Muiden reaktiot mietitytti kovasti ihan alussa ja ensimmäisen vuoden aikana ei kerrottu kuin ihan parhaimmille ystäville. Pikkuhiljaa kerrottiin lähipiirille. Meillä oli yhteisiä tuttuja useita. Ihmiset ovat suhtautuneet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen parikin tällaista pariskuntaa, joissa mies on yli 20 vuotta naista vanhempi. Molemmissa tapauksissa suhde on alkanut naisen ollessa alle 20.
Minusta tuollainen alkuasetelma näyttää ongelmalliselta. Näissä molemmissa tapauksissa nainen on ollut niiiiiiiin kypsä ikäisekseen, mutta kypsyyttä arvioidaan naiivisti hyvin pinnallisten ja yksinkertaisten seikkojen perusteella: jos et tykkää käydä baareissa ja olet hillitty tyyppi, olet mukamas automaattisesti paljon muita ikäisiäsi sielukkaampi ja syvällisempi ihminen. Niin kuin nämä pinnalliset seikat kertoisivat suoraan itsetuntemuksesta, elämänkokemuksesta ja mielen tasapainosta. Toki ihmisissä on kypsyyseroja, sitä en kiistä, mutta joillain ihmisillä on kovin epärealistiset käsitykset niistä. Mies on taas tietysti aina niin nuorekas ikäisekseen - selitellään, miten hän on nuorekasta ja menevää tyyppiä, ja tietysti aina paljon paremmassa kunnossa kuin moni nuori mies...
Ongelmaksi nousee vuosien myötä se, että keski-ikäinen mies, joka kokee syvää sielujen sympatiaa ja kumppanuutta alle parikymppisen naisen kanssa, on usein henkisesti tai tunne-elämältään jotenkin jälkeenjäänyt. Ja jos ihminen on keski-ikäisenä sellainen kuin on, ei häneltä ole odotettavissa kovin suurta tai nopeaa henkistä kypsymistä. Tämä tarkoittaa sitä, että nuori nainen tavallaan kasvaa 30 ikävuoteen mennessä henkisesti ohi. Naisella, jota viehätti aikoinaan vanhemman miehen elämänkokemus ja kypsyys, on käsipuolessaan itseään lapsellisempi, ruumiiltaan rapistuva äijä. Näiden naisten tyytymättömyys kasvaa vuosi vuodelta, voisin kuvitella, että tilanne on 40- ja 60-vuotiaina vieläkin kurjempi.
Poikkeuksiakin varmasti on, sellaisia suhteita, jotka ovat alkaneet naisen ollessa hyvin nuori ja ongelmia ei ole tullut. Itse kuitenkin luulen, että onnistumisen mahdollisuudet ovat paljon suuremmat jo silloin, kun nuorempi osapuoli alkaa olla kolmekymppinen. Lisäksi itsepetos lisää ongelmia tulevaisuudessa. Kannattaa rohkeasti myöntää itselleen, että kumppani on vanha, ja oikeasti käsitellä asiaa ja sitä, mitä se tulee tulevaisuudessa merkitsemään. Ei lupaa hyvää, jos laitetaan vaan kädet korville ja jauhetaan mantraa "kukaan ei uskoisi miestäni yli kolmekymppiseksi".
Juu, ei kyllä kannata nuoren ihmisen lähteä suuren ikäeron suhteisiin alle kaksikymppisenä. Vasta 25-vuotiaana aivotkin ovat vasta täysin kehittyneet. On kyllä hyväksikäytön makua, jos kymmeniä vuosia vanhempi jahtaa alle 25-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Ikä on vain numeroita. Jos muuten toimii, niin mikäs siinä. Kaikki ei nykyään löydä koskaan sopivaa kumppania edes samanikäisistä. Näkeehän tuon jo erojen määrästä.
Aivotutkijoiden mukaan vasta 25-vuotiaan aivot ovat kypsät. Nuoren ihmisen käytös ja maailmankuva muuttuvat merkittävästi 18 ja 25 ikävuoden välillä. Nyt tiedetään, että myös nuoren aikuisen aivot kehittyvät. Tärkeimmät muutokset tapahtuvat aivojen etuotsalohkossa, joka säätelee päätösten tekemistä, riskien arvioimista, tulevaisuuden ennakoimista, ongelmanratkaisua ja tunteiden hallintaa. Etuotsalohkon hermoista tulee tehokkaampia. Ne myös kommunikoivat useammin aivojen muiden osien kanssa, jolloin aivot kokonaisuudessaan toimivat yhtenäisemmin.
https://www.maailmankuvalehti.fi/2008/8/pitkat/aivot-aikuistuvat-vaihei…
Ikä ei ole vain numeroita. Yli 25-vuotias seurustelkoon kenen kanssa haluaa, mutta kyllä niitä keski-ikäisiä sietääkin katsoa vinoon, jotka alle 25-vuotiaiden perään ovat. Täälläkin joku eronnut kolmikymppinen yksinhuoltaja-äiti kehuskeli kuinka oli napannut vasta opiskelujaan aloittavan 19-20-vuotiaan itselleen. Tai nämä hopeaketut, jotka kuolaavat juurikin alle 25-vuotiaita nuoria naisia. Ikä antaa osviittaa sekä biologisesta kehityksestä että siitä, onko ehtinyt elämään yhtään itsenäistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Älä. Sanoisin saman nuorelle miehelle joka kyselee. Sulla on vain yksi elämä ja se on yllättävän lyhyt, älä tuhlaa sitä.
Ja elämä "tuhlaantuu" siinä, jos löytää rinnalleen rakkaan ihmisen, joka nyt sattuu olemaan syntynyt 20 vuotta aiemmin? Mun mielestä taas onneen pitää uskaltaa tarttua ja riskejäkin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen 30 kirjoitti:
Minulla ja miehelläni on yli 20 vuoden ikäero; itse olen 30, mieheni 54, eikä mitään ongelmaa. Vanhemmat, kaverit, kaikki suhtautuneet ihan normaalisti. Jokainen varmaan kokee eri tavalla sen, mikä on elämän tuhlaamista, mutta ei se ainakaan ole sitä, että rakastat toista ihmistä. Hyvänen aika nyt.
No ihan päinvastaisia kokemuksia.Siskolla 22vuotta vanhempi mies, nyt ovat eroamassa, olivat yhdessä vajaa 2vuotta.Systeri sanoi, että arjessa huomaa sen ikäeron ja ajattelutavan erilaisuudessa
sisko kuitenkin vielä nuori(34v), ja haluaa mennä ja nähdä maailmaa.Mies täysin ukkoutunut tupajumiTuossahan on kyse yksilöstä. Onko joku Pekka Haavisto ukkoutunut tupajumi?
Nimenomaan, kyllä persoonalla on enemmän merkitystä kuin ikävuosilla, parisuhteessakin. Realistina sanon kuitenkin, ettei se ikä silti pelkkiä numeroita ole.
Haluaisin 40 vuotiaana 18-20v naisen jolla olis kiero huumorintaju ja sanois mua isäksi julkisella paikalla ja kysyis miksi kosken sitä sinne
Hyvin menee. Itse olen mies 42v ja filippiiniläinen vaimoni 22. Ei ongelmia. Vaikka täkäläiset naiset nyt säilyvät hyvin ja pitävät huolta kehostaan ja hoikkuudestaan. Ei tarvitse paljon suomalaisten siiderivalaiden suuntaan katsella.
MikaK kirjoitti:
Hyvin menee. Itse olen mies 42v ja filippiiniläinen vaimoni 22. Ei ongelmia. Vaikka täkäläiset naiset nyt säilyvät hyvin ja pitävät huolta kehostaan ja hoikkuudestaan. Ei tarvitse paljon suomalaisten siiderivalaiden suuntaan katsella.
Miksi sulla siis on noin paha olo?
Jokusen parin tunnen. Yhdessä mies on n. 70 v ja nainen n. 40 v. Nainen on köyhä thaimaalainen viidakkotyttö, ei osaa muuta kieltä kuin thaita. Eli yhteistä kieltä ei alunperin ollut, mutta nainen on vähitellen oppinut vähän suomea. Miehen aikuiset pojat lähes katkaisivat välit isäänsä, koska kuulemma häpeävät niin kovasti isäänsä. Pariskunta kökkii lähinnä miehen talossa, talvet ovat Thaimaassa. Missään työssä nainen ei ole, mutta hänellä on pari vastaavassa asemassa olevaa ystävää, onneksi. Ei mies mitenkään kamala ole, ei varmasti lyö eikä juo, mutta tyypillinen ikäisensä mies, eli ei esim. tee kotitöitä ja on vähän pulska ja ihan ikäisensä näköinen. Nainen poimii kesällä marjoja ja myy niitä naapureille ja torillakin käy myymässä, rahat lähettää kotiinsa. Semmoinen pariskunta, ovat olleet yhdessä vajaat 10 v.
Toisella pariskunnalla ikäero on toisinpäin, nainen nyt n. 65 v ja mies n. 40 v. Ovat olleet yhdessä varmaan kohta 15 v. Ulkonäöllisesti ei uskoisi, että ikäeroa on noin paljon, tyypillisestihän mies vanhenee nopeammin, joten se vaikuttanee + että tämä mies on jo nuorena harmaantunut, on sellainen charmantti herrasmies, jota ajattelisin n. 10 v vanhemmaksi, nuorena oli todella komea. Nainen on hoikka ja siro, nättikin, menisi 10 v nuoremmasta. Molemmat on töissä ja asuvat miehen rakentamassa talossa. Harrastuksen parissa aikoinaan tutustuivat. Naisella on 2 aikuista lasta ja lapsenlapsia.
Kolmanella pariskunnalla on ikäeroa n. 30 v, nainen vanhempi. Mies on jostain Afrikan maasta ja työskentelee kokkina. Nainen on ollut 2 kertaa naimisissa ja kerran avoliitossa, miesystäviä varmaan tusina. Kolme lasta. Englanti on pariskunnan yhteinen kieli ja ovat tavanneet lomamatkalla. Mies on ok-näköinen, nainen lihava ja ikäisensä, eli n. 60 v näköinen. En pista lantteja likoon liiton onnistumisen puolesta. Tämä nainen kyllästyy nopeasti, joten eiköhän miehen vaihto ole kohta ajankohtaista, kun ovat olleet yhdessä jo viitisen vuotta.
MikaK kirjoitti:
On se varmaan hienoa tietää, että kanssasi meni naimisiin nainen, joka on niin nuori, ettei hänen aivonsa ole vielä edes täysin kehittyneet. Mitäs tuolla edellä mainittiin? Hmm. Eli juurikin päätöksenteko, riskien arviointi, tulevaisuuden ennakoiminen, ongelmanratkaisukyvyt, tunteiden hallinta jne. ovat kaikki vielä hakusessa...
Vierailija kirjoitti:
Nainen 60+ ja mies 80+ jos mies on hengissä, siitä ei enää ole ihanaksi papaksi lapsenlapsille
Sä et taida tuntea järin laajasti ihmisiä varsinkaan vähän vanhemmista ikäluokista? Aika harva seitsemänkymppinen on omaishoitajaa vailla ja monet 80-v. ovat ihan vetreitä pappoja. Ja tuosta nyt en viitsi juuri mitään sanoakaan, että 40-v. ja 20-v. välillä ikäero ei tunnu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen 60+ ja mies 80+ jos mies on hengissä, siitä ei enää ole ihanaksi papaksi lapsenlapsilleSä et taida tuntea järin laajasti ihmisiä varsinkaan vähän vanhemmista ikäluokista? Aika harva seitsemänkymppinen on omaishoitajaa vailla ja monet 80-v. ovat ihan vetreitä pappoja. Ja tuosta nyt en viitsi juuri mitään sanoakaan, että 40-v. ja 20-v. välillä ikäero ei tunnu...
Ja taas tuli lihavointi koko tekstiin, anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä on vain numeroita. Jos muuten toimii, niin mikäs siinä. Kaikki ei nykyään löydä koskaan sopivaa kumppania edes samanikäisistä. Näkeehän tuon jo erojen määrästä.
Ei vaan ikä on elettyjä vuosia. Turha sitä on vääntää joksikin muuksi.
Kukin elää vuotensa tavallaan.
Hyi halvatti, että pitäisi panna yli 25-vuotiaan miehen kanssa.Nevöööö