Teini ei pidä ostamaani gollega paitaa
13 v ja alkaa olla noita temppuja. Miten saan pitämään paitaa joka maksoi kuitenkin 29, ei mikään halparätti...
Kommentit (36)
Sellainen hieno nallen kuvakin, mutta ei vaan kelpaa
Kallis paita, et voi sallia tuota nirsoilua.
Joos halluaa huoomiota, nin parrasta on kirijoittaa kirijoitusviriheitä. Kyyllä trrollit tieetää...
Lapsen ei tarvitse päättää mitä laitetaan päälle.
Helppoa! Joko etukäteen kyselet mitä hän toivoo ja mitä ei. Tai sitten annat 30-50e lahjakortin vaikka tokmanniin, tai enemmän rahaa ja menisi stadiumiin tms. Seuraa ja kato millasia vaatteita okkein ostelet hänelle. Siis kaihan nyt oma vanhempi ostaa ja tietää mitä oma muksu käyttää? Aika noloa, että et tiedä mitä muuta voisit tehdä kun kuitenkin pystyt täällä sitten ihmettelemään tuollaisia asiaoita... eli anna jokin lahjakortti, kysele mitä haluaa mitä ei, älä jatkossa ostele lahjaksi vaatteita. Tai vie pizzalle, heselle, osta karkkipussi...
+ teini on teini. Teiniksi määritelmään 13v-19v. Tottakai olet vanhempi ja sulla on oikeus puuttua asioihin kunnes hän täyttää 18v. Silti 13v on vähän eri tasolla kehitykseltään että ajatuksiltaan, kun taas 7v. 7-vuotias on vielä tyytyväinen kun saa palan kakkua, ja jotain herkkua ja jonlun lelun. 13-vuotiaan ajatus ja kehitys on erilainen, ja toivoo vaikka rahaa lahjaksi tai lahjakortin eikä mitään lelua. Tottakai vaate on hyödyllinen ostos, mutta anna vaatekauppaan lahjakortti niin hän saa itse päättää mitä ostaa. Paljon vöhemmällä pääseee, eikä mee ostetusta tavarasta raha hukkaan kun ei hyväksykkään tai kelpaa sittenkään.
Ja saahan sen vaatteen palautettua, ja saa rahat takaisin tai vaihtaa johonkin toiseen? En kauheesti ostele merkkivaatteita, vaan tokmannilta enimäkseen itse ostelen kun kalliisiin merkkivaatteisiin ei ole varaa. Mutta riippuu myös varmaan liikkeestä, mutta mee ihmees nyt edes kysymään että voisitko saada rahat takaisin tai hommaa toisen sen tilalle. Ota muksu mukaan. Pääsette ainalin vähemmällä v*****ksella.
Sori kirjoitusvirheistä, jutta toivottavasti sait jotenkin selvää!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsen asia päättää vaatteista.
No huomattavasti helpompaa jos antaa sen 30e käteen ja antaa ostaa itse.
Entä teillä töissä, pitävätkö gollegasi teinipaitoja?
Tein saman virheen että ostin tosi mageen (?) paidan kysymättä 13 v:lle. Nyt pidän paitaa itse, no problem.
Persauki Yacht club? Noihan on nyt suosittuja;)
Vierailija kirjoitti:
Ei saa antaa valtaa lapsille.
Se, haluaako vielä pitää jotain tietyn väristä tms vaatetta ei ole mitään vallan omimista vaan olan identiteetin kehittymistä ja vanhempi tekee todella väärin jos estää nuoren oman persoonansa etsimisen ja kehittymisen. Tuon collegepaidan vastustuksen kohdalla saattaa myös olla vaikkapa joku aiempi nälviminen kaveriporukassa tai pelko (tieto) siitä että tulee kiusatuksi kun kaikki muut koulussa käyttää vaikkapa edestä napitettavia paitoja kun ne heidän viiteryhmässään on nyt Hot.
Vanhempi toki määrittelee tietyt rajaehdot, kuten vaatteisiin käytettävän maksimin ja ’talvikengät on nyt ostettava’ ja nuori aluksi varmaan ’hyväksyttää’ ostoksensa vielä sillä maksajalla, ettei esim tule aivan liian paljastavaa tai vaikkapa jotain tosi ihanaa mutta täysin epäkäytännöllistä. Mutta herranen aika, kyllä jo päiväkotilapselle voi antaa niin paljon ’valtaa’ että kysyy haluaako hän punaiset vai vihreät kurahousut tai mielummin sinisen collegen missä on kukkakuvio vai keltaisen collegen missä on kisun kuva!
Vierailija kirjoitti:
Tein saman virheen että ostin tosi mageen (?) paidan kysymättä 13 v:lle. Nyt pidän paitaa itse, no problem.
Niin teit. Se on "magean"
Olisit liimannut siihen muutaman My Little Pony-tarran. Kyllä olis kelvannut.