Jotenkin ihmetyttää kun transhenkilöillä tai muunsukupuolisilla on usein kauhean ahtaat ja stereotyyppiset käsitykset sukupuolista
Haastatteluissa aina toistuu nämä, en kokenut olevani tyttö koska en tykännyt leikkiä nukeilla tai pitää hameita. Inhoan meikkaamista ja korkokenkiä. En samaistunut lapsena naisväkeen kun heidän piti keittää kahvia ja tarjoilla kun miehet saivat istuskella sohvilla juttelemassa... Yms.
Millaisissa ympyröissä nuo oikein ovat kasvaneet? En minä eikä kaverinikaan suostunut pitämään hameita kasarilla, enkä ole oikeastaan koskaan meikannut saati käyttänyt korkokenkiä. Kesät juostiin pitkin metsiä ja rantoja, ei välitetty mistään nukkeleikeistä.
Täällä maalla (saaristossa) missä nytkin asun on paljon naisia jotka kalastaa ja metsästää, jotkut ei omista ainuttakaan hametta ja silti ovat aivan tavallisia, ei ole tarvetta millekään luokitteluille. Ihmiset tekevät mistä pitävät eikä todellakaan kukaan lähde miettimään onko tuo nyt naiselle vai miehelle sopivaa puuhaa.
Kommentit (97)
Olen heteromies, mutta minua kiihottaa ajatus siitä, että nussisin transnaista peppuun ja imisin hänen penistään.
Vierailija kirjoitti:
Olen heteromies, mutta minua kiihottaa ajatus siitä, että nussisin transnaista peppuun ja imisin hänen penistään.
Et ole hetero.
Nuorten tyttöjen kohdalla sukupuolikriiseily on joskus myös sitä, että ei hyväksytä naisen kulttuurista roolia ja sitä epäreiluutta, mikä naiseksi syntymiseen sisältyy. Tulee semmoinen tää shitti ei koske mua, mä haluan olla mies.
Vähän vanhemman naisen näkökulmasta tämä on surullinen ja vähän raivostuttavakin ilmiö.
Surullinen, koska ei sukupuolenkorjaajasta tule ikinä ihan tavallista miestä, mutta hän menettää myös naisena elämisen hyvät puolet. Tavallaan siinä saa kaikki haitat ja menettää kaikki hyödyt.
Raivostuttava, koska tuo on myös jengipetturuutta. Sen sijaan, että yhdessä taisteltaisiin naisten epäreilua kohtelua vastaan ja edistettäisiin tasa-arvoa, nuo päättävätkin pyrkiä sortajien leiriin.
Sitten taas ihan tutkitusti, naiseksi korjaajissa on monissa mukana masokistisia vivahteita. Halutaan kurmoottaa itseä ryhtymällä halveksituksi naiseksi. Tämäkään ei herätä positiivisia tuntemuksia.
Sukupuolen vaihtamisen mahdollisuus siis lisää epätasa-arvoa ja tukee epäreiluja rakenteita. Sukupuoliroolien leventäminen taas tukisi oikeaa tasa-arvoa.
Että te jaksatte miettiä ihmisten genitaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä käytätte cis-nainen sanontaa? Ei ole olemassa mitään cis-naisia vaan me olemme naisia. Mekkoon pukeutuvat miehet ovat jotain ihan muuta.
MJKON= miehet jotka kuvittelevat olevansa naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ihan rehellisesti sanon transmiehenä joka on prosessissa ja haluaa vain tosiaan olla miehen näköinen, on todettu jo psyykkisesti terveeksi ja on täysin tyhjän panttina odottamassa kuukausi tolkulla joka vaiheen välillä että päivänselvän asian saa hoidettua niin pliiiis älkää sekoittako oikeaa transsukupuolisuutta joka on hoitamattomana hengenvaarallinen tila näihin teidän identiteetteihin ja muihin hörhöilyihin. Tämä ei ole mikään identiteetti vaan sairaus. Ei mielen sairaus vaan aivojen neurologinen poikkeama, lisäksi monella on kromosomi poikkeavuus jotka tämän diagnoosin saa ja keho ei kestä väärän hormonin toimintaa kehossa joka aiheuttaa tuskaa. Viekää ne identiteetti lässytyksenne jonnekin muualle että oikeasti saadaan hoidettua ne oikeasti apua tarvitsevat ihmiset. Me halutaan olla ihan tavallisia miehiä ja naisia. Hitto kun ihan hävettää kadulla kävellä kun kaikki katsoo nykyisi
Aijaa! Eihän?!
Mä kanssa ihmettelen, kun ihan näin tavallisena naisena on usein paljon "miehekkäämpi" kuin moni mies. Monella miehellä on vaikka miten paljon feminiinisenä pidettyjä piirteitä. Niin näillä sukupuolenvaihtajilla on jotenkin hirveän tärkeää olla joku vaaleanpunainen väska bling-blingeillä varustettuna huulet ja tissit törötettynä... Joku oli jopa höylännyt kalloaan, koska hänestä joku tietty kallonmuoto on miehekäs ja toinen naisellinen.
Kun ei meitä muita kiinnosta p****aakaan. Ei sitä sukupuolta mistään kallonmuodosta pysty määrittämään, vaan lantioluista. Apua, ei olisi pitänyt sanoa, kyllä varmaan ahneet leikkelijät leikkaavat lantiotakin ihan uuteen malliin.
Sukupuoli on korvien välissä, eikä jossain luissa ja lihassa.
Ei cis sukupuoliset voi tulla trans ihmisille selittämään sukupuolesta. :D samakuin itse menisin selittämään sokeudesta sokealle. Mutta ainahan kaikki muut tietää paremmin, mikä ylimielisyys.
Ei minunkaan 'naiseuteni' ole samanlaista, mutta minut on kasvatettu siihen että saan olla ihan oma itseni ja itse päätän mitä teen. Rakastun enemmän henkilöön kuin sukupuoleen ja minusta on hassua määritellä itsensä "heteroksi" tai miksikään muuksi. Nykyisen kumppanin kanssa ollaan puhuttu tästä ja ollaan asiasta hyvin samaa mieltä, mikä tuntuu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei cis sukupuoliset voi tulla trans ihmisille selittämään sukupuolesta. :D samakuin itse menisin selittämään sokeudesta sokealle. Mutta ainahan kaikki muut tietää paremmin, mikä ylimielisyys.
Todellakin saan yleisellä keskustelupalstalla selittää omat tunteeni koskien omaa sukupuoltani, sekä kertoa omat näkemykset koskien yleisesti omaa sukupuoltani.
Enkä pidä siitä, että joku ulkopuolinen tulee määräämään, millä nimityksellä minun pitäisi kutsua minua itseäni. Minä päätän siitä ihan itse.
Olen nainen.
No juurikin näin, ihan samaa olen ihmetellyt. Että kenellä ne loppujen lopuksi ovatkaan ne ahtaat ja tunkkaiset käsitykset sukupuolista? "Vaihdoin mieheksi kun ei minusta ollut naiseksi kun en tykännyt asiasta x ja y." Ihan älyvapaata touhua. Mielenterveyden ongelmahan se pohjimmiltaan on.
Vierailija kirjoitti:
No juurikin näin, ihan samaa olen ihmetellyt. Että kenellä ne loppujen lopuksi ovatkaan ne ahtaat ja tunkkaiset käsitykset sukupuolista? "Vaihdoin mieheksi kun ei minusta ollut naiseksi kun en tykännyt asiasta x ja y." Ihan älyvapaata touhua. Mielenterveyden ongelmahan se pohjimmiltaan on.
Mitähän luulet että mistä nuo käsitykset tulee? Vanhemmilta, koulusta, kavereilta, sukulaisilta, mediasta...
Trans-ihmisten käsitys naisesta on suunnilleen barbien näköinen bimbo, housuja ja paitoja käyttää vain miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että sun mielipiteet perustuu täysin haastatteluihin, joissa aika on hyvinkin rajallinen? Toimittajien muokkaamiin juttuihin? Et tunne yhtään transihmistä?
Tunnen. Esim. transnaiset ovat yleensä aivan äärimmäisen feminiinisiä, vetävät överiksi meikkeineen ja hepeneineen. Harvemmin tapaa farkkuihin ja T-paitaan pukeutuvaa laittautumatonta transnaista, vaikka "tavalliset" naiset ovat usein juuri sellaisia.
Siksi koska ne näyttävät äijiltä ilman peruukkia ja meikkejään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Tämä on koko transilmiön ja sukupuoliin liittyvän keskustelun suurin paradoksi! Samaan aikaan yritetään häivyttää sukupuolten väliset rajat, mutta puhutaan kuitenkin trans ja muunsukupuolisista ihmisistä. Miksi pitää keksiä joku "muunsukupuolisuus" tai "trans". Miksi sen sijaan käsitettä "sukupuoli" ei voida laajentaa niin, että mies voi vaikka meikata näyttävästi ja olla silti mies, ja nainen voi olla maskuliininen, mutta silti nainen?
Toki pitäisi laajentaakin. Mutta ei se poista transsukupuolisuutta mihinkään. Jos ihminen kokee että keho on vääränlainen, siihen ei auta oman oletetun sukupuoliroolin laajuus.
No se on nyt ihan mielenterveysongelma, täysin sama asia kuin naiset jotka ovat addiktoituneet pumppaamaan muovia itseensä. Näille naisille puhutaan luonnollisen kauneuden puolesta ja kauneusleikkauksia vastaan, transsuja taas ohjataan kauneusleikkauksiin. Eli heidän mt-ongelmiaan vain ruokitaan.
Miksi ihmeessä käytätte cis-nainen sanontaa? Ei ole olemassa mitään cis-naisia vaan me olemme naisia. Mekkoon pukeutuvat miehet ovat jotain ihan muuta.